Permalänk
Medlem

FM1 eller AM3+ ?

Ska byta ut moderkort, minne och cpu i en dator med lite äldre komponenter.
Men jag fastnar och blir osäker.
Antingen blir det FX-4100 eller Athlon II X4 651 med tillhörande moderkort.
Det tyngsta som körs på datorn är spel i alla olika former, och något framtidssäker behöver den inte vara.
Båda uppdateringarna går lös på ca 1800kr, men vilken är mer prisvärd/ger mest prestanda för pengen?

Visa signatur

QC7

Permalänk

FM1 skulle jag säga! den är snabbare och har fler "bra" kärnor

Bulldozern har 4 sämre kärnor och mycket cache och FM1 har bättre kärnor fast med mindre cache

FM1 har dock bättre prestanda per kärna vilket jag är säker på att den kommer lämpa sig bättre för spel!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Ska byta ut moderkort, minne och cpu i en dator med lite äldre komponenter.
Men jag fastnar och blir osäker.
Antingen blir det FX-4100 eller Athlon II X4 651 med tillhörande moderkort.
Det tyngsta som körs på datorn är spel i alla olika former, och något framtidssäker behöver den inte vara.
Båda uppdateringarna går lös på ca 1800kr, men vilken är mer prisvärd/ger mest prestanda för pengen?

FM1 tycker jag
Denna har ett bra pris: http://www.inet.se/produkt/5308690/amd-athlon2-x4-631-2-6ghz-...

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Hade nog väntat på den där modellen som har 4,2Ghz på klockan i turbo. Den skulle väl dyka upp snart eller?

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/45191-tre...

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Hade nog väntat på den där modellen som har 4,2Ghz på klockan i turbo. Den skulle väl dyka upp snart eller?

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/45191-tre...

fx 4170 verkar bara vara en överclockad version av fx 4100 tyvärr
Tror inte att fx 4170 kommer att klocka bättre än fx 4100 då de har samma b2 stepping och det verkar vara exakt samma cpu för utom överklockningen.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Ska byta ut moderkort, minne och cpu i en dator med lite äldre komponenter.
Men jag fastnar och blir osäker.
Antingen blir det FX-4100 eller Athlon II X4 651 med tillhörande moderkort.
Det tyngsta som körs på datorn är spel i alla olika former, och något framtidssäker behöver den inte vara.
Båda uppdateringarna går lös på ca 1800kr, men vilken är mer prisvärd/ger mest prestanda för pengen?

I ren bang for the buck håller jag med de andra här, FM1.

Dock kan denna kanske vara relevant för att hjälpa dig göra ett avgörande!

http://www.tomshardware.co.uk/gaming-fx-pentium-apu-benchmark...

Bägge CPU:erna du tar upp återfinns i denna test.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

AM3/AM3+ Med en x6 Phenom II

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

AM3/AM3+ Med en x6 Phenom II

Håller helt och hållet med. Annars en FM1.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Inte riktigt den jag syftade på. Men ja, bra pris iaf

Skrivet av sj6:

AM3/AM3+ Med en x6 Phenom II

Gränsen ligger på 1000 spänn, inte en krona mer. Så den går ju bort tyvärr.

Lite förvånad att 651 presterar så pass bra mot 4100, med tanke på att den går för 150kr mindre
så blir det nästan helt säkert den.

Frågan är nu hur dem klockar? Om vi bara tittar på cpu och inte begränsar oss med moderkort.
4100 når väl högre med tanke på att den redan ligger 600mhz över 651.an?

Edit. Lär väl prestera allmänt bättre än nuvarande Phenom II X2 550 ändå

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Inte riktigt den jag syftade på. Men ja, bra pris iaf

Gränsen ligger på 1000 spänn, inte en krona mer. Så den går ju bort tyvärr.

Lite förvånad att 651 presterar så pass bra mot 4100, med tanke på att den går för 150kr mindre
så blir det nästan helt säkert den.

Frågan är nu hur dem klockar? Om vi bara tittar på cpu och inte begränsar oss med moderkort.
4100 når väl högre med tanke på att den redan ligger 600mhz över 651.an?

Edit. Lär väl prestera allmänt bättre än nuvarande Phenom II X2 550 ändå

Har du provat låsa upp din 550? Sen om du redan har ett AM3-moderkort så köp en x4 alt en bet x6? Då klarar du din budget på 1000:- och kan sälja din 550.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Har du provat låsa upp din 550? Sen om du redan har ett AM3-moderkort så köp en x4 alt en bet x6? Då klarar du din budget på 1000:- och kan sälja din 550.

Sitter på ett AM2+ kort med DDR2 som inte kan låsa upp min 550.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foster D:

Sitter på ett AM2+ kort med DDR2 som inte kan låsa upp min 550.

Då tycker jag du ska kolla CPU-supporten och köra på en Phenom II Quad om detta går. Vet inte om en AM2+ bräda klarar en X6

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Foster D:

Sitter på ett AM2+ kort med DDR2 som inte kan låsa upp min 550.

Bara för att det är AM2+ kort är det inte kört med upplåsning. Vilket kort?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av sj6:

Då tycker jag du ska kolla CPU-supporten och köra på en Phenom II Quad om detta går. Vet inte om en AM2+ bräda klarar en X6

Jag kan ju lägga ca 1800 totalt, så det känns inte lönt att stanna kvar vid DDR2 och AM2+.

Skrivet av Jalle64:

Bara för att det är AM2+ kort är det inte kört med upplåsning. Vilket kort?

Jag vet. Asus M4N78-AM

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hedersmedlem

Satt och hade ungefär samma kandidater. Efter en hel del läsning av tester och åsikter slutade det för min del med en i3 2120 som jag än så länge är riktigt nöjd med.
Tyvärr verkar det inte rikigt finnas någon anledning att välja AMD idag på processorsidan, de har enligt mig inte så mycket att komma med. Lite synd då jag gärna hade lagt mina slantar på "underdogen"

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Satt och hade ungefär samma kandidater. Efter en hel del läsning av tester och åsikter slutade det för min del med en i3 2120 som jag än så länge är riktigt nöjd med.
Tyvärr verkar det inte rikigt finnas någon anledning att välja AMD idag på processorsidan, de har enligt mig inte så mycket att komma med. Lite synd då jag gärna hade lagt mina slantar på "underdogen"

Skulle vilja säga att de fortfarande har grejer att komma med. Tycker TS ska ta ett FM1 system.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

FM1>AM3+

FM1 prollarna drar mindre och har bättre IPC, AM3+ har mer PCI-E banor men enligt tester kan inte FX processorerna hantera multi-gpu lösningar.

Visa signatur

...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Skulle vilja säga att de fortfarande har grejer att komma med. Tycker TS ska ta ett FM1 system.

Vad gör valfritt FM1-system bättre än min 2120?

Observera att jag själv gärna kör underdog men det är helt enkelt svårt att motivera ett köp av ett FM1-system till en speldator när man läst lite prestandatester.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Jag kan ju lägga ca 1800 totalt, så det känns inte lönt att stanna kvar vid DDR2 och AM2+.

DDR2 kommer inte ge dig märkbar prestandaskilnad gentemot DDR3, handlar om 1-2% i de flesta fall. Ditt moderkort har stöd för 1055T enligt ASUS, då borde den även klara 1045T som finns för under 1300kr här bla.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fönstrputtsaren:

DDR2 kommer inte ge dig märkbar prestandaskilnad gentemot DDR3, handlar om 1-2% i de flesta fall. Ditt moderkort har stöd för 1055T enligt ASUS, då borde den även klara 1045T som finns för under 1300kr här bla.

Av ren nyfikenhet, vad kan se för konkret resultat i spel med den uppgraderingen?

Angående Amd 651 saknar den väl någon cache som gör att den är sämre än en vanlig AM3 Phenom II klock för klock. Det känns väl lite sådär...

http://shop.amd.com/us/All/Detail/Processor/AD651XWNGXBOX

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=560

Det finns tyvärr inget som talar för en 651 eller annan FM1-cpu idag om man inte ska ta vara på det inbyggda grafikkortet i en "spelbar" htpc. Är det dedikerat grafikkort som ska användas kan du lika gärna köpa en begagnad 955 här i marknad, har själv gett 400kr för en via köpesannons. Du får ett fint AM3+ moderkort och minnen för det som är över och en bunte andra fördelar som högre prestanda och lägre strömförbrukning.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Av ren nyfikenhet, vad kan se för konkret resultat i spel med den uppgraderingen?

Angående Amd 651 saknar den väl någon cache som gör att den är sämre än en vanlig AM3 Phenom II klock för klock. Det känns väl lite sådär...

http://shop.amd.com/us/All/Detail/Processor/AD651XWNGXBOX

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=560

Det finns tyvärr inget som talar för en 651 eller annan FM1-cpu idag om man inte ska ta vara på det inbyggda grafikkortet i en "spelbar" htpc. Är det dedikerat grafikkort som ska användas kan du lika gärna köpa en begagnad 955 här i marknad, har själv gett 400kr för en via köpesannons. Du får ett fint AM3+ moderkort och minnen för det som är över och en bunte andra fördelar som högre prestanda och lägre strömförbrukning.

Personligen hade jag utan tvekan tagit en Phenom II X4 alt X6 anyday framför en i3 med 2 kärnor och ht. Ska man ha en gamingrigg idag så är väl en i5 bland de mest prisvärda köpen idag? Därefter Phenom II som jag subjektivt uppfattat det.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sj6:

Personligen hade jag utan tvekan tagit en Phenom II X4 alt X6 anyday framför en i3 med 2 kärnor och ht. Ska man ha en gamingrigg idag så är väl en i5 bland de mest prisvärda köpen idag? Därefter Phenom II som jag subjektivt uppfattat det.

Personligen spelar jag spel just nu som har mer nytta av färre snabba kärnor än flertalet långsamma. Hade budgeten räckt till 2500k så är den i min värld det självklara valet men tyvärr räckte inte pengarna.

I TS sits som också har en begränsad budget troir jag att alternativet jag skriver ovan är det bästa, begagnad 955:a med ett AM3+ moderkort och 2*4GB minne.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

då FM1 är en "död" sockel (med det menar jag att dom kommer inte att stödja "FM2" cpu'r som kommer senare så som am3 och am3+ gör) så skulle jag vid budget bygge i dagsläget tagit en AM3+ om jag ville vara något framtids säker
visst du kan bygga ihop en hyfsad buddget rigg med FM1,
men då ska du som sagt tänka på att du är låst sedan
så om du vill uppgradera i framtiden så är det en helt ny plattform som gäller

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Personligen spelar jag spel just nu som har mer nytta av färre snabba kärnor än flertalet långsamma. Hade budgeten räckt till 2500k så är den i min värld det självklara valet men tyvärr räckte inte pengarna.

I TS sits som också har en begränsad budget troir jag att alternativet jag skriver ovan är det bästa, begagnad 955:a med ett AM3+ moderkort och 2*4GB minne.

OK, i3:an är ju kompetent men fanns det inga i5:or under 2500K i bra pris? Och varför inte X4/ X6?

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Det är mini-itx systemet som det står i min signatur. Ganska magert utbud på AM3+ där och det finns ingen som helt anledning som jag kan komma på att välja ett FM1-system över det jag valde. FM1 är en återvändsgränd på en gammal arkitektur som drar rejält med kräm om man ska överklocka den till lite prestanda. Den värmen vill man helst inte ha i ett mini-itx system, i3:an briljerar ju där med sin låga förbrukning och ändå bra prestanda.

#11612017

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Det är mini-itx systemet som det står i min signatur. Ganska magert utbud på AM3+ där och det finns ingen som helt anledning som jag kan komma på att välja ett FM1-system över det jag valde. FM1 är en återvändsgränd på en gammal arkitektur som drar rejält med kräm om man ska överklocka den till lite prestanda. Den värmen vill man helst inte ha i ett mini-itx system, i3:an briljerar ju där med sin låga förbrukning och ändå bra prestanda.

#11612017

Kraftfullare än vad jag trodde absolut. MEN vill ändå påpeka att en X4 Phenom II med ett 990-kort hade funkat och finns i mITX

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Hedersmedlem

Som sagt, tunnt med mini-itx till AMD.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s83189125&o=

Nu är vi ju lite offtopic med mini-itx, jag tror dock att en i3:a är ett bättre köp för det lilla systemet. Egentligen ser jag ingen poäng i det lite större heller med AMD.

Jag tror att det hade varit en fullträff med en FM2 och en ~3,6Ghz krympt Phenom II BE på det om de får rätt på strömförbrukningen.

Ett annat roligt scenarior hade ju varit en 2120K, kunde blivit en ny budgetbomb.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Satt och hade ungefär samma kandidater. Efter en hel del läsning av tester och åsikter slutade det för min del med en i3 2120 som jag än så länge är riktigt nöjd med.
Tyvärr verkar det inte rikigt finnas någon anledning att välja AMD idag på processorsidan, de har enligt mig inte så mycket att komma med. Lite synd då jag gärna hade lagt mina slantar på "underdogen"

Skrivet av ilstallione:

Av ren nyfikenhet, vad kan se för konkret resultat i spel med den uppgraderingen?

Angående Amd 651 saknar den väl någon cache som gör att den är sämre än en vanlig AM3 Phenom II klock för klock. Det känns väl lite sådär...

http://shop.amd.com/us/All/Detail/Processor/AD651XWNGXBOX

http://products.amd.com/en-us/DesktopCPUDetail.aspx?id=560

Det finns tyvärr inget som talar för en 651 eller annan FM1-cpu idag om man inte ska ta vara på det inbyggda grafikkortet i en "spelbar" htpc. Är det dedikerat grafikkort som ska användas kan du lika gärna köpa en begagnad 955 här i marknad, har själv gett 400kr för en via köpesannons. Du får ett fint AM3+ moderkort och minnen för det som är över och en bunte andra fördelar som högre prestanda och lägre strömförbrukning.

Skrivet av ilstallione:

Som sagt, tunnt med mini-itx till AMD.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?b=s83189125&o=

Nu är vi ju lite offtopic med mini-itx, jag tror dock att en i3:a är ett bättre köp för det lilla systemet. Egentligen ser jag ingen poäng i det lite större heller med AMD.

Jag tror att det hade varit en fullträff med en FM2 och en ~3,6Ghz krympt Phenom II BE på det om de får rätt på strömförbrukningen.

Ett annat roligt scenarior hade ju varit en 2120K, kunde blivit en ny budgetbomb.

Sitter ju på en tvåkärnad klockad till 3,7ghz idag, den ligger på konstant 100% i både Crysis 2
och Supreme commander. Nästan 100% i Flightsim X och några andra spel.
Det känns som ett steg i rätt riktning att uppgradera till fyra kärnor.

Många nämner begagnad 955, hur jag kunnat missa den och 960T kan man ju undra.
Vad säger ni om 960T, hur står den sig mot de andra kandidaterna som det pratats om här?

Ser att det snackas om mItx, men det är mAtx jag är ute efter, och strömförbrukningen är inget
jag direkt går efter.

Visa signatur

QC7

Permalänk
Hedersmedlem

Köper du en 955:a så har du ju i princip ingen skillnad alls så länge inte spelen du spelar stödjer fyra kärnor, det är ju bara två kärnor till av samma arkitektur. 960 är ju annorlunda, baserad på Thuban.

Dock så hänger väl en HT i3:a med en 970 i Crysis 2...?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

På vilket sätt är 960 annorlunda? Bättre eller sämre?

Brukar köra med ett program som heter cpu-control, speciellt till FSX och
supreme commander som annars bara belastar en enda kärna fullt ut.
Det borde väl funka att göra på en fyrkärnig cpu också?

Visa signatur

QC7