Permalänk

Amd processor för spel?

Tjo,

Det var mycket länge sedan jag använde mig av AMD och därför undrar jag om det finns några billiga alternativ för spelande?
Har ni några tips så är jag även tacksam för tips på moderkort som passar processor som är i mATX standard.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Tyvärr ligger alla AMD processorer en bra bit efter Intel när det gäller spelprestanda just nu.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Skrivet av fantomsmurfen:

Tyvärr ligger alla AMD processorer en bra bit efter Intel när det gäller spelprestanda just nu.

Okej =( tänkte bara om man kunde komma undan billigare men ändå en vettig processor från AMD när det gäller spelande...

Permalänk
Medlem

Phenom 2 x6 1100t funkar hur bra som helst men är dock inte helt säker på om dom fortfarande går att få tag i

Visa signatur

[ Corsair Obsidian 750D ] [ CM Hybrid Silent Pro 1050W ] [AMD Ryzen 7 5800x] [Gigabyte Aorus B550 PRO V2] [MSI RTX 3080 SUPRIM X ] [ HyperX Fury Black DDR4 32GB 3600MHz] [Samsung 970 Evo plus M.2 500gb]

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

Tjo,

Det var mycket länge sedan jag använde mig av AMD och därför undrar jag om det finns några billiga alternativ för spelande?
Har ni några tips så är jag även tacksam för tips på moderkort som passar processor som är i mATX standard.

Tack på förhand!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=660420
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=652184

ATX moderkort: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657291

/

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626705
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648524

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Administrativ avgift

Min fx 4100 som jag fick för 500kr är ganska bra för pengarna men det beror helt på spel och hur framtidssäker jag har den bara som mellanskillnad tills jag ska bygga en maxad burk efter sommarjobbet min uppgradering gick på 1300kr för ram + processor + moderkort ^^ men som sagt en i5:a 2500k är idealiskt till spel!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk

"Ska passa ett moderkort som är mATX standard"!? Formfaktorn på moderkortet spelar ingen roll, isånnafall vad du har för socket på ditt moderkort...

Permalänk

Kolla in PhenomII x4 965, Inet har 28 kvar på centrallagret.-1105:-

-Iaf lite billigare än en Intelrigg.

Visa signatur

Ett sexpack ska man ha *I* magen-inte på!

Permalänk
Medlem

Billiga llano utan grafikchip fungerar om du vill ha budget system

Permalänk
Skrivet av Mylifestyle95:

"Ska passa ett moderkort som är mATX standard"!? Formfaktorn på moderkortet spelar ingen roll, isånnafall vad du har för socket på ditt moderkort...

Den där citerade meningen har du hittat på själv. han efterfrågar ju ett mATX moderkort som ska passa processorn

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Mylifestyle95:

"Ska passa ett moderkort som är mATX standard"!? Formfaktorn på moderkortet spelar ingen roll, isånnafall vad du har för socket på ditt moderkort...

Japp, det stämmer... Ska ha komponenterna i ett chassi för mATX

Permalänk
Avstängd

amd x4 965 945 inkl frakt pixmania bra pris + den går att unlocka om man har ett moderkort som stödjer det

så då blir det en x6 1066t

Permalänk
Avstängd

Man sparar bara ett par hundra lappar, thats it, och man får _mycket_ sämre prestanda.

Skillnaden i pris är hårfin, men skillnaden i prestanda är hästväg.

Jag hade aldrig valt AMD till en "billigare" plattform i dagens läge. Om man inte va sugen på en HTPC.

Till spel finns det bara 1 alternativ när det gäller intel vs AMD just nu. Vill man vara dum snål, sure, go ahead.

Men för spel där processorn är i fokus (mer eller mindre alla DX9 spel, WoW, SWTOR, Tera, GW2, SC2, CIV5, etc), där presterar AMD rent utsagt skit.

Men om man ska sitta och spela BF3 till exempel (vilket är ett av dom få spelen som finns på marknaden idag där GPUn sätter stopp före CPUn), då spelar det ingen större roll vilken CPU man har.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tunka:

amd x4 965 945 inkl frakt pixmania bra pris + den går att unlocka om man har ett moderkort som stödjer det

så då blir det en x6 1066t

965 är en native quad. Säker på att det inte är 960t du tänker på?

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Skrivet av rubenskuld:

Japp, det stämmer... Ska ha komponenterna i ett chassi för mATX

Skrivet av n_sandstrom:

Den där citerade meningen har du hittat på själv. han efterfrågar ju ett mATX moderkort som ska passa processorn

Sorry grabbar, känner mig rätt korkad nu när jag insåg att det var jag som bara synade texten snabbt

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Man sparar bara ett par hundra lappar, thats it, och man får _mycket_ sämre prestanda.

Men om man ska sitta och spela BF3 till exempel (vilket är ett av dom få spelen som finns på marknaden idag där GPUn sätter stopp före CPUn), då spelar det ingen större roll vilken CPU man har.

Där håller jag tyvärr inte med dig, då min 1090T inte hänger med så bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Man sparar bara ett par hundra lappar, thats it, och man får _mycket_ sämre prestanda.

Skillnaden i pris är hårfin, men skillnaden i prestanda är hästväg.

Jag hade aldrig valt AMD till en "billigare" plattform i dagens läge. Om man inte va sugen på en HTPC.

Till spel finns det bara 1 alternativ när det gäller intel vs AMD just nu. Vill man vara dum snål, sure, go ahead.

Men för spel där processorn är i fokus (mer eller mindre alla DX9 spel, WoW, SWTOR, Tera, GW2, SC2, CIV5, etc), där presterar AMD rent utsagt skit.

Men om man ska sitta och spela BF3 till exempel (vilket är ett av dom få spelen som finns på marknaden idag där GPUn sätter stopp före CPUn), då spelar det ingen större roll vilken CPU man har.

Sista mening var bara skitsnack eller? Läs på lite.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macaroney:

Kolla in PhenomII x4 965, Inet har 28 kvar på centrallagret.-1105:-

-Iaf lite billigare än en Intelrigg.

988kr med rabattkod SWEC1205

http://cdon.se/hemelektronik/amd_phenom2_x4_965_3.4ghz_socket_am3_black_edition_boxed-14186982

Visa signatur

Asus TUF X570-Plus > Ryzen 7 3700X > Noctua NH-U14S > MSI RTX 3070 SUPRIM 8GB > Corsair Vengeance LPX 16GB > Kingston A2000 500GB M.2 NVMe > Samsung 860 Evo 500GB > Kingston V300 120GB > WD CB 640GB > Evga G2 750W > Meshify 2 Compact > Windows 10 Pro > Glorious Race Model D > Corsair Gaming MM350 Pro XL > Corsair Strafe RGB MX Brown > Logitech G935 > AOC AG322QCX > 100/100 Mbit

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Sista mening var bara skitsnack eller? Läs på lite.

vaddå skit snack? kolla sweclockers tester så ser du mycket väl att i BF3 så spelar det inte lika stor roll om man har en bra AMD cpu mot en intel cpu, men i andra spel spelar det enormt stor roll istället.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Psychadaelic:

Där håller jag tyvärr inte med dig, då min 1090T inte hänger med så bra

Det beror ju på vilken spel titel du vill lira med din 1090T.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Där kan du se att det spelar ingen större roll om man har en bra AMD cpu eller Intel CPU.

Men i mer eller mindre alla andra spel så spelar det stor roll.

Civ5 till exempel: http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Där har AMD ingenting att säga till om, och det är precis likadant i WoW, SWTOR, Tera, GW2, SC2, etc, där en Intel fullständigt krossar även den bästa AMD.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blazin87:

Det beror ju på vilken spel titel du vill lira med din 1090T.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Där kan du se att det spelar ingen större roll om man har en bra AMD cpu eller Intel CPU.

Men i mer eller mindre alla andra spel så spelar det stor roll.

Civ5 till exempel: http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Där har AMD ingenting att säga till om, och det är precis likadant i WoW, SWTOR, Tera, GW2, SC2, etc, där en Intel fullständigt krossar även den bästa AMD.

This I can vouch for.

Min Phenom2@4GHZ blir våldtagen utav full-servrar i wow. Skitsamma vilken grafik. Den drar upp runtom 40%, sedan klarar den inte mer helt enkelt. Inte grafikkortet som sätter stopp.

I retroperspektiv hade jag kört på en 2500k-rig, helt klart.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Det beror ju på vilken spel titel du vill lira med din 1090T.

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Där kan du se att det spelar ingen större roll om man har en bra AMD cpu eller Intel CPU.

Men i mer eller mindre alla andra spel så spelar det stor roll.

Civ5 till exempel: http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Där har AMD ingenting att säga till om, och det är precis likadant i WoW, SWTOR, Tera, GW2, SC2, etc, där en Intel fullständigt krossar även den bästa AMD.

Stämmer, men multiplayern på bf3 på "öppen map" äter upp min cpu iaf =/

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

vaddå skit snack? kolla sweclockers tester så ser du mycket väl att i BF3 så spelar det inte lika stor roll om man har en bra AMD cpu mot en intel cpu, men i andra spel spelar det enormt stor roll istället.

Jasså, så alla CPUer presterar ungefär likvärdigt?

http://www.sweclockers.com/recension/15375-amd-fx-6100-och-fx...

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

vaddå skit snack? kolla sweclockers tester så ser du mycket väl att i BF3 så spelar det inte lika stor roll om man har en bra AMD cpu mot en intel cpu, men i andra spel spelar det enormt stor roll istället.

Spelar roll gör det definitivt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Haha underbart att du hann först med en bild som jag hade i huvudet om han nu skulle säga emot.. Vilket han gjorde.. Klockrent...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Avstängd

Du och din polare curemylife måste va helt bakom flötet, ser ni inte upplösningen? vilken människa i dagens läge spelar i 1280x1024?

i 1080p i BF3 spelar det ingen roll vad man har för CPU.

Varför lyssnar ni inte på vad jag säger? sluta förvränga saker och ting

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curemylife:

Haha underbart att du hann först med en bild som jag hade i huvudet om han nu skulle säga emot.. Vilket han gjorde.. Klockrent...

Är du blind eller är du bara allmänt efter? spelar du i 1280x1024 eller?
i 1080p spelar det ingen roll vad för CPU man har, inte i BF3 iallafall.

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Demonoidz:

This I can vouch for.

Min Phenom2@4GHZ blir våldtagen utav full-servrar i wow. Skitsamma vilken grafik. Den drar upp runtom 40%, sedan klarar den inte mer helt enkelt. Inte grafikkortet som sätter stopp.

I retroperspektiv hade jag kört på en 2500k-rig, helt klart.

Yup, har själv bevittnat skillnaden, dock är det svårt att komma ihåg på rak arm exakt på vilka spel det handlar om, men rent generellt så handlar det om nästan alla DX9 spel

Visa signatur

Intel Core i5 2500k | Asus Geforce GTX 980 | MSI Z68A-GD65 G3 Rev B3 | 8GB G.Skill ARES | BeQuiet! SP7 500w | WD Black 1tb | WD Green 500gb | Hitachi 320gb | Creative X-Fi Titanium Fatality pro | Razer Kraken | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Antec 1200 | LG 42" IPS LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blazin87:

Är du blind eller är du bara allmänt efter? spelar du i 1280x1024 eller?
i 1080p spelar det ingen roll vad för CPU man har, inte i BF3 iallafall.

Inte jag men brorsan gör, hur vet du vad TS spelar med för upplösning? Det spelar roll i 1080p också, inte lika mycket med det är skillnad även där, skillnaden är bra mycket större online dessutom. Säg inte att det inte spelar någon roll när det faktiskt gör det, om skillnaden är liten eller stor är väl ändå upp till var och en att bestämma eller hur? Om man nu kör med V-sync på så gör EN fps bra stor skillnad dessutom.

Edit: Missade att du skrev "ingen större skillnad" i inlägget som jag började att citera så jag antar att mina inlägg var ganska meningslösa:)

Jag menade såklart inte heller att "dumföklara" dig ville bara att det skulle vara rätt men nu ser jag ju att det var jag som läste slarvigt.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av Psychadaelic:

Där håller jag tyvärr inte med dig, då min 1090T inte hänger med så bra

Jag tycker då min 1090t hänger med fin fint, ligger på 60% cpu användning i bf3 på high med 6950 i 1080p.

Kanske blir skillnad med dubbla kort.

Visa signatur

Amd Ryzen 3900x -I- H100i -I- Asus ROG STRIX X470-F Gaming -I- Asus GTX 3060 12GB -I- 32gb HyperX RGB @3600mhz -I- Chieftec nitro 650w Bronze -I- Corsair MP510 1gb m.2, Ocz trion 150 128gb och 240gb -I- Windows 10 Home -I- Fractal R4