Verktyg Visningsval
2012-06-16, 12:08   #1

hasteone

Avstängd

Registrerad: maj 2012

Glömde distanser till moderkort.. Svara på mina frågor please.

Tja, jag köpte ett uppgraderingspaket, men inga distanser följde med, visste inte att jag skulle ha distanser, antar att det är kortslutning i med att datorn inte startar, även med distanser, garanti gäller inte heller när man glömt distanser, men jag funderar på att köpa ett nytt moderkort, och hoppas på att allt annat klarat sig, T.ex hårddiskar, DVD läsare, Grafikkort, Processor, RAM-Minne, nät-aggregat OSV, är det värt att köpa ett nytt moderkort och testa, är chansen stor att andra delar också kortslutits?

Köpte detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746508

Har ett OCZ nätagg på 500w

Ska jag testa med ett nytt moderkort? moderkort för 800 spänn, kanske värt det ifall min AMD 4-core 3,6 GHZ processor 900 spänn och mitt RAM-minne 4 GB corsair för 265 spänn kanske funkar, men är chansen stor att andra komponenter också drabbats av kortslutning?

Tacksam för svar!
hasteone är inte uppkopplad
2012-06-16, 12:12   #2

KKay

Medlem

KKays avatar

Plats: Umeå

Registrerad: mar 2010

Har du någon annan dator du kan testa delarna i?
2012-06-16, 12:16   #3

anden12

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jun 2005

Distanser följer med chassi och inte moderkort :/
Är det några synliga skador på moderkortet? Om inte, var helt säker på att du kopplat in alla sladdar och att allting annat är kopplat helt korrekt så att du inte slänger pengar i sjön med ett nytt moderkort.
Har hört många där moderkortet överlevt trots att man glömt distanser.
2012-06-16, 12:16   #4

Ibis

Medlem

Ibiss avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2001

När jag skulle montera ihop min första självbyggda dator en gång i forntiden, var ett Asus A7V och en 600MHz AMD Duron så gjorde jag såsom du, jag glömde mina distanser. Datorn startade inte. Jag kom dock inte på det utan trodde moderkortet var dött och skickade tillbaka det till affären. De fann inget fel på det, men påminde mig om distanser.

I det fallet så klarade sig således allt utan problem. För lite data att gå på såklart, men med lite tur är det nog kanske bara ditt moderkort som fått sig en känga
Ibis är inte uppkopplad
2012-06-16, 12:17   #5

Solding

Medlem

Soldings avatar

Plats: Hästveda

Registrerad: jul 2011

antagligen är det bara moderkortet Men om man ser det så här, det måste ju inte va som du kortslutit det(även om det är troligast) men det kan ju ha varit kasst när du fått det. så varför inte skicka in det o se vad dom säger. har du tur kanske du kan få ett nytt av dom
Moderkort: MSI Z77 MPOWER | CPU: 2700K @4,8GHz| Kylare: Custom vattenkylning | Chassi: CM 690 II(moddat) | GPU: Gigabyte GTX 670 OC @1300MHz | RAM: Corsair Dominator Platinum 1866MHz 2x4GB |PSU: Silverstone strider 750W 80+ Gold | SSD: Intel 330 180GB |
Skärm: BenQ 24" XL2420T 120Hz | Högtalare: Z-906
Solding är uppkopplad nu
2012-06-16, 12:18   #6

Iskra

Medlem

Registrerad: apr 2012

Har du kollat att du får spänning från nätagget? Om du hade full kortslutning kan det ju ha gått en säkring i det. Annars är det nog mest troligt bara moderkortet som är paj, ska vara maximal otur för att komponenterna ska gå sönder.
Iskra är inte uppkopplad Folding
2012-06-16, 12:19   #7

Nikken

Medlem

Plats: Skåne

Registrerad: dec 2005

Distanser kommer ej med moderkort utan chassin.

Ingen här kan med 100% säkerhet säga om alla dina delar klarat sig eller ej. Däremot kan jag bidra med vad som skedde när samma problem drabbade min bror. Han köpte nytt moderkort och datorn fungerade felfritt efter detta.
2012-06-16, 12:30   #8

Superlight

Medlem

Superlights avatar

Plats: Stockholm, Spånga

Registrerad: jul 2008

Prova starta datorn utanför chassit t.ex lägga moderkortet ovanför moderkortslådan.

https://www.inet.se/gfx/servicefelsok_00.html
2012-06-16, 12:46   #9

zebrra3

Medlem

zebrra3s avatar

Registrerad: jan 2011

OffTopic: När jag var noob körde jag utan distanser i cirkus ett halvår. Hade jag jävligt med tur, eller kan man klara sig?
2012-06-16, 13:05   #10

SanyaIV

Medlem

SanyaIVs avatar

Plats: Järfälla

Registrerad: jun 2012

Det kan ju som sagt vara så att annat också har gått sönder men det behöver inte vara så.

Jag hade ett chassi med inbyggda upphöjningar så när jag byte chassi hade jag ingen aning om att man skulle ha distanser, det resulterade i ett trasigt moderkort OCH nätaggregat. Men allting annat klarade sig.
SanyaIV är inte uppkopplad
2012-06-16, 13:05   #11

KKay

Medlem

KKays avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av zebrra3 Visa inlägg
OffTopic: När jag var noob körde jag utan distanser i cirkus ett halvår. Hade jag jävligt med tur, eller kan man klara sig?
En del chassin brukar vara något upphöjda där distanserna ska sitta, kan ha med det och göra?
2012-06-16, 13:37   #12

hasteone

Avstängd

Registrerad: maj 2012

Ahh

Jag tror jag kopplat stat kablar fel kanske, t.ex Power SW, HDD LED, Power led, reset SW.. Spelar det ngn roll vilket håll man sätter de åt? Borde det göra, de står ju + och -, men står inte vilken utav de två små sladdarna som är + och - ngn som har ett moderkort Ga-970a-ud3 som kan ta kort och skicka på dessa kablar, köper fan en helt ny dator, en ihopbyggd jävel om jag inte fixar detta snart!
hasteone är inte uppkopplad
2012-06-16, 13:45   #13

punchline82

Medlem

punchline82s avatar

Plats: Sala

Registrerad: okt 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av hasteone Visa inlägg
Jag tror jag kopplat stat kablar fel kanske, t.ex Power SW, HDD LED, Power led, reset SW.. Spelar det ngn roll vilket håll man sätter de åt? Borde det göra, de står ju + och -, men står inte vilken utav de två små sladdarna som är + och - ngn som har ett moderkort Ga-970a-ud3 som kan ta kort och skicka på dessa kablar, köper fan en helt ny dator, en ihopbyggd jävel om jag inte fixar detta snart!
det är väldigt viktigt att strömmen kommer på rätt sida via moderkortet annars funkar det inte.
det står i manualen som följde med ditt moderkort hur dessa ska sitta med just ditt moderkort.
alltså start knappens sladdar som sitter i chassit.
Intel i5 3570K | 2x XFX Radeon HD7970 | Fractal Design Define R4 | G.Skill 16 GB 2133 MHz | Samsung SSD 256 GB | Corsair AX 750W | ASRock Fatal1ty Z77 Professional | Samsung TFT 27" LED 120 Hz | Corsair Hydro H80i | Cyborg RAT 7 | SteelSeries 6G v2 | WD Caviar Black 500 GB | Intel SSD 120 GB | Audio Technica ATH-M50 | Fractal Design Adjust 108 | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic DT-990 Pro
punchline82 är inte uppkopplad
2012-06-16, 13:51   #14

Demonoidz

Medlem

Demonoidzs avatar

Plats: Chernobyl

Registrerad: mar 2009

Citat:
Om du bor runtom Eskilstuna (+/- 1mil) så bygger jag ihop skiten åt dig för ett cigarettpaket.
Demonoidz är inte uppkopplad
2012-06-16, 14:00   #15

Tickles

Medlem

Tickless avatar

Plats: Jönköping

Registrerad: aug 2010

OffT:
Citat:
Ursprungligen inskrivet av simme300 Visa inlägg
Du behöver inte säga att du glömde distanserna
Detta är inte bra att rekommendera. Rätta mig gärna om jag har fel men kan inte det betraktas som bedrägeri?

OnT: Har du haft otur så kan mer än moderkortet ha drabbats. Enligt min erfarenhet så kan även trasiga produkter slå ut fungerande så antingen lämnar man in alla saker för genomsökning eller så kanske man får chansa. Har nog inget vettigare förslag att ge...
Hårddisk: | Asus P8Z77-I Deluxe | Intel 2600k | Corsair Vengance 8GB 1600MHz | NVIDIA Gigabyte GTX670 OC 2GB | Samsung 830 128GB | Western Digital Caviar Black 1TB | Corsair H60 idle@30 load@49 | Bitfenix Prodigy Vita |
Tickles är inte uppkopplad
2012-06-16, 14:06   #16

jocke92

Medlem

Registrerad: dec 2008

Citat:
Ledsen spelar roll om de ska lysa. Men inte för att datorn ska starta.Pwr-sw spelar inte roll vilket håll.

Mitt standardinlägg:
Citat:
Har du monterat moderkortsdistanser? http://archive.64bits.se/guider/pcby...stans_nara.jpg
Monterat 4 eller 8-pin strömkontakt vid cpun?
Alla strömkontakter är monterade i grafikkortet?
Har du monterat ram-minnet rätt enligt moderkortsmanualen? (prova olika konfigurationer)
Prova med att bara ha (och ström till det) moderkort, cpu(kylaren), ett minne och ett grafikkort(sladd till skärm) för att utesluta möjliga felkällor. Glöm därför inte att plocka bort saker som usb, nätverk och kontakter till frontpanelen (pwr-knappen får dispens).
2012-06-26, 10:59   #17

Lannovar

Forumledare

Lannovars avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av simme300 Visa inlägg
Du behöver inte säga att du glömde distanserna
Citat:
Ursprungligen inskrivet av SideWinder86 Visa inlägg
Ingen behöver veta ;D
Skärpning. Vi rekommenderar INTE bedrägeri på SweClockers.

Citat:
§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

Nyheter: Missa inte vårt nya forum för Spelevenemang och kontakt mellan spelare!
Lannovar är inte uppkopplad
2012-06-26, 11:03   #18

jensen.

Medlem

Registrerad: sep 2011

Jag skulle gjort som Superlight rekommenderade att testa att bygga upp datorn utanför chassit och kollat vad som hade hänt, även testat resterande saker förutom moderkortet i en annan dator om du har chansen till det.

MVH
jensen.
jensen. är inte uppkopplad
2012-06-26, 11:08   #19

Mezzlock

Medlem

Plats: Luleå

Registrerad: aug 2003

Som någon sa, plocka ur allting ur chassit och koppla ihop det utanför, se till att alla strömkablar är ikopplade. kortslut pwr-on pinsen nere i högra hörnet på moderkortet med en skruvmejsel eller dylikt. Händer det inget då så är det kaputt.
Mezzlock är inte uppkopplad
2012-06-26, 11:11   #20

Jakob.L

Medlem

Jakob.Ls avatar

Registrerad: dec 2011

Jag brukar använda sockervadd istället för distanser...funkar mycket bättre imo Nej men kolla i moderkorts manualen och sätt dit alla power leds osv i lugn och ro så ska du nog se att de löser sig!
2012-06-26, 11:16   #21

light44

Medlem

light44s avatar

Plats: Sweden

Registrerad: jan 2010

Prova byta batteri på brädan och se om det funkar. Givetvis efter att du först åtgärdat bygget med distanser.

Underskatta inte Citera-funktionen
light44 är inte uppkopplad
2012-06-26, 11:23   #22

Yorgo_

Medlem

Yorgo_s avatar

Plats: Sundbyberg

Registrerad: jan 2003

Glöm inte att koppla in strömkabeln som går till CPU också.
Många gör det felet och kliar sig i skallen när inte datorn startar.
[-Silverstone Fortress FT03-][-Intel i5 2500K @4.5gHz-][-ASUS GeForce GTX 680 2GB Direct CU II TOP-] [-ASUS ROG MAXIMUS V GENE - uATX-][-Be Quiet Straight Power E9 680W-][-G.Skill Ripjaws X 32GB-] [-Noctua NH-D14-][-Samsung 840 Pro SSD 256GB-][-2x WD GreenPower 2TB-][-Asus Xonar Essence STX-]
Yorgo_ är inte uppkopplad
2012-06-26, 11:29   #23

Fluf

Hjälpsam

Flufs avatar

Registrerad: mar 2004

Citat:
Tja, jag köpte ett uppgraderingspaket, men inga distanser följde med, visste inte att jag skulle ha distanser, antar att det är kortslutning i med att datorn inte startar, även med distanser, garanti gäller inte heller när man glömt distanser, men jag funderar på att köpa ett nytt moderkort, och hoppas på att allt annat klarat sig, T.ex hårddiskar, DVD läsare, Grafikkort, Processor, RAM-Minne, nät-aggregat OSV, är det värt att köpa ett nytt moderkort och testa, är chansen stor att andra delar också kortslutits?

Köpte detta: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746508

Har ett OCZ nätagg på 500w

Ska jag testa med ett nytt moderkort? moderkort för 800 spänn, kanske värt det ifall min AMD 4-core 3,6 GHZ processor 900 spänn och mitt RAM-minne 4 GB corsair för 265 spänn kanske funkar, men är chansen stor att andra komponenter också drabbats av kortslutning?

Tacksam för svar!
Tipps till två bra länkar;
Hur man bygger - http://www.komplett.se/k/k.aspx?acti...buildyourownpc Det är den som Komplett länkade till på hemsidan där du köpte paketet.
Enkel felsökning - http://www.komplett.se/k/k.aspx?acti...roubleshooting

EDIT;
PS. Ring butiken och berätta precis som det är och se vad de har för förslag på hur du skall gå vidare. Oftast kommer man längst med öppna kort och rent mjöl.

Senast redigerad av Fluf 2012-06-26 klockan 11:39.

Jag är en Professionell Nörd - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI
Fluf är uppkopplad nu
2012-06-26, 11:45   #24

Lannovar

Forumledare

Lannovars avatar

Vi diskuterar inte moderering i forumet, har ni synpunkter? Titta i min signatur.

Inget mer offtopic utan fortsätt med att hjälpa TS.

Nyheter: Missa inte vårt nya forum för Spelevenemang och kontakt mellan spelare!
Lannovar är inte uppkopplad
2012-07-11, 00:17   #25

Mortal1ty

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2007

Om man inte förstår att något behövs för att lyfta moderkortet från den ledande metalliska ytan så kanske man inte ska ge sig på att bygga datorer..
2012-07-11, 17:20   #26

KKay

Medlem

KKays avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mortal1ty Visa inlägg
Om man inte förstår att något behövs för att lyfta moderkortet från den ledande metalliska ytan så kanske man inte ska ge sig på att bygga datorer..
Föddes du med all kunskap?
2012-07-11, 17:45   #27

Grumie

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: aug 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av KKay Visa inlägg
Föddes du med all kunskap?
Ligger dock en poäng i det han säger. Man skaffar sig såklart kunskap först.. Speciellt när det handlar om dyrgripar.

OT: Som andra har sagt kan du ju testa skicka in moderkortet och se om du får någon ersättning för det (om ditt samvete tillåter).
Chassi: Cooler Master CM690 II Advanced MB: MSI Z68A-GD65 RAM: Corsair Vengeance 1600Mhz 8GB CL8 CPU: Intel i7-2600k GPUS: XFX Black Edition 7970 SDD: Corsair F-Series GT 120GB HDD: Seagate 1TB Ljudkort: Sound Blaster X-Fi Titanium Fatal1ty Pro Series PSU: Corsair AX 850W Skärm: Samsung S23A700D Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 Mus: Logitech G500 Hörlurar: Sennheiser PC360
Grumie är uppkopplad nu
2012-07-12, 14:35   #28

Mortal1ty

Medlem

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2007

Glöm inte att testa nätagget i en annan dator, har du tur var det fel på det från början och således har du inte kortat moderkortet alls.