Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-07-06, 13:52   #31

godspeed

Medlem

Plats: Narnia

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marticus Visa inlägg
För (rätta mig om jag har fel nu) ställer man ner ögongodis och upplösning så grafikkortet inte behöver jobba lika hårt så går kraften över till processorn ist för att dra ner på strömförbrukning och ljudnivå?
-------------------
Ja, den låter cpun jobba i det läget ifall man drar ner till typ 1024x768 (exempelvis) och har ett som du 7970, då får cpun dra belastningen till det mesta och då kommer den att få slita mer, dvs värmen kommer öka osv
Dessutom, så ju "sämre" processor man har i det läget, desto sämre fps får man, och det är så man benchmarkar (testar) hur en cpu presterar i spel enkelt förklarat

Just det, köp en billig cpukylare också ifall du ska överklocka
2012-07-06, 13:52   #32

cluffen

Medlem

Plats: Karlskrona, Sweden, Swede

Registrerad: nov 2011

Citat:
För (rätta mig om jag har fel nu) ställer man ner ögongodis och upplösning så grafikkortet inte behöver jobba lika hårt så går kraften över till processorn ist för att dra ner på strömförbrukning och ljudnivå?
snarare så är dx9 mer cpubaserat än dx11 som är mer gpubaserat. det är krångligt. den ena använder mer prolle medans den andra använder gpu för beräkningar.

EDIT: vad han ovanför sa
2012-07-06, 13:53   #33

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Plats: Karlskrona

Registrerad: dec 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av cluffen Visa inlägg
då skulle jag säga släng in en processorkylare så att du inte dödar processorn. överklockningen i sig finns det guider på nätet för.
japp det kommer jag göra, men det blir i framtiden. Däremot är det bra att veta att guider finns och att det finns lite fler FPS att hämta om det av någon anledning för mig skulle behövas. Min referensnivå är ett xbox 360 och min föredetta "gaming"-dator, om du förstår vad jag menar
Chassi: Bitfenix Prodigy Vit, GPU: ASUS 7970 Accelero Xtreme, CPU: Intel i5 2500K H40, SSD: Samsung 830 128GB x2, PSU: be quiet! L8 630W, Mobo: ASRock Z68M-ITX/HT, RAM: Crucial Ballistix 2x4GB, Mus: Logitech G400, Tgb: Microsoft SideWinder X4, OS: Win7, Ljud: Beyerdynamic DT770 PRO 80Ω. (╯°□°)╯​︵ ┻━┻
Marticus är inte uppkopplad
2012-07-06, 13:54   #34

cluffen

Medlem

förstår precis
2012-07-06, 13:56   #35

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av godspeed Visa inlägg
-------------------
Ja, den låter cpun jobba i det läget ifall man drar ner till typ 1024x768 (exempelvis) och har ett som du 7970, då får cpun dra belastningen till det mesta och då kommer den att få slita mer, dvs värmen kommer öka osv
Dessutom, så ju "sämre" processor man har i det läget, desto sämre fps får man, och det är så man benchmarkar (testar) hur en cpu presterar i spel enkelt förklarat

Just det, köp en billig cpukylare också ifall du ska överklocka
Ville ha en vattenkylare, typ KÜHLER H2O 620, så det inte är en stor vägg som stannar upp luftflödet genom lådan, men det fanns ju såklart inte till FM1! *Hmpf* Men det får bli ett framtida problem.
Chassi: Bitfenix Prodigy Vit, GPU: ASUS 7970 Accelero Xtreme, CPU: Intel i5 2500K H40, SSD: Samsung 830 128GB x2, PSU: be quiet! L8 630W, Mobo: ASRock Z68M-ITX/HT, RAM: Crucial Ballistix 2x4GB, Mus: Logitech G400, Tgb: Microsoft SideWinder X4, OS: Win7, Ljud: Beyerdynamic DT770 PRO 80Ω. (╯°□°)╯​︵ ┻━┻
2012-07-06, 13:57   #36

godspeed

Medlem

Citat:
japp det kommer jag göra, men det blir i framtiden. Däremot är det bra att veta att guider finns och att det finns lite fler FPS att hämta om det av någon anledning för mig skulle behövas. Min referensnivå är ett xbox 360 och min föredetta "gaming"-dator, om du förstår vad jag menar
-----------------
Det är helt rätt tänk detta du har

Sen, får du ju gärna återkoppla till oss här sen när du får delarna om hur det gått för dig och vad du tycker om prestandan ^^
2012-07-06, 13:59   #37

godspeed

Medlem

Citat:
Ville ha en vattenkylare, typ KÜHLER H2O 620, så det inte är en stor vägg som stannar upp luftflödet genom lådan, men det fanns ju såklart inte till FM1! *Hmpf* Men det får bli ett framtida problem.
-------------
Det här har jag funderat över, det är väl samma kylarlösning på FM1 som det är till Am3+ osv? så det ska väl passa?

Edit

Det ska vara samma fästen som till Am3 fästen, så det ska fungera iallafall enligt vad jag kan gogla mig till
2012-07-06, 13:59   #38

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
-----------------
Det är helt rätt tänk detta du har

Sen, får du ju gärna återkoppla till oss här sen när du får delarna om hur det gått för dig och vad du tycker om prestandan ^^
Citat:
förstår precis
Ska beställa den 25e, så ca 3v kvar men tror inte marknaden kommer förändras såpass att paketet jag länkade kommer ändras till något annat, men självklart kommer jag återkomma då jag knappast är den första som vill bygga ett mITX-system från AMD till gaming. Så detta kan ju vara intressant för andra med!

Sen vill jag bara tacka er båda för det vänliga och trevliga bemötandet ni gett mig i min tråd, väldigt uppskattat!
2012-07-06, 14:00   #39

cluffen

Medlem

http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620 jag kan gladeligen meddela att den ÄR kompatibel då alla nyare amdprollar använder samma socket =)
2012-07-06, 14:00   #40

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
-------------
Det här har jag funderat över, det är väl samma kylarlösning på FM1 som det är till Am3+ osv? så det ska väl passa?
Har inte den blekaste, gick enbart på vad INETs filter visade men det kanske (läs, förhoppningsvis) är som du säger!

EDIT p.g.a inlägg ovan: Jamen dåså, sweeeeet!
2012-07-06, 14:19   #41

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
http://www.inet.se/produkt/6901310/antec-kuhler-h2o-620 jag kan gladeligen meddela att den ÄR kompatibel då alla nyare amdprollar använder samma socket =)
men.. undrar när det kommer till nätagget, om du kan hjälpa mig med den frågan. Är det någon vits att jag ger mig på att överklocka grafikkortet alls i framtiden om jag har Lianoprocessorn? för ett OC 7970 drog ca 470w och ett stock clock drog ca 385, så klockar jag inte kan jag tjäna in lite på totalnotan i.o.m ett billigare nätagg.
2012-07-06, 14:26   #42

godspeed

Medlem

Citat:
men.. undrar när det kommer till nätagget, om du kan hjälpa mig med den frågan. Är det någon vits att jag ger mig på att överklocka grafikkortet alls i framtiden om jag har Lianoprocessorn? för ett OC 7970 drog ca 470w och ett stock clock drog ca 385, så klockar jag inte kan jag tjäna in lite på totalnotan i.o.m ett billigare nätagg.
-----------
Ett råd, som står ut bland alla andra, är, snåla aldrig in på nätagget, det du valt är mycket bra och har kraft så det räcker och blir över utan problem, och även i framtiden
2012-07-06, 14:30   #43

Hol

Medlem

Plats: Kronoberg

Registrerad: apr 2011

Hej!

Ang ditt val av processor kan du spara några hundralappar då jag tolkar det som att du ej ska använda den inbyggda grafikdelen i AMD A8-3870K.

http://www.sweclockers.com/recension...re/21#pagehead

Läs där och dra din egen slutsats men jag ser det som att en AMD Athlon II X4 651 gör det jobbet du är ute efter för några hundralappar billigare.
Jag hoppas jag inte rörde till det eller skrivit något som redan varit uppe då jag skummat igenom tråden och ej lusläst.
Mvh
Andreas
Hol är inte uppkopplad
2012-07-06, 14:30   #44

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
-----------
Ett råd, som står ut bland alla andra, är, snåla aldrig in på nätagget, det du valt är mycket bra och har kraft så det räcker och blir över utan problem, och även i framtiden
Tänkte om jag kunde gå ner till 530 i samma serie, men har hört det du säger förut, så den hundralappen kanske kostar mer att spara in än vad det är värt det (fattade knappt själv vad jag just skrev). Ehm, det är nog inte värt att spara in den hundringen... Där satt den!
2012-07-06, 14:32   #45

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Hol Visa inlägg
Hej!

Ang ditt val av processor kan du spara några hundralappar då jag tolkar det som att du ej ska använda den inbyggda grafikdelen i AMD A8-3870K.

http://www.sweclockers.com/recension...re/21#pagehead

Läs där och dra din egen slutsats men jag ser det som att en AMD Athlon II X4 651 gör det jobbet du är ute efter för några hundralappar billigare.
Jag hoppas jag inte rörde till det eller skrivit något som redan varit uppe då jag skummat igenom tråden och ej lusläst.
Mvh
Andreas
Skulle ta upp det förut men glömde det, tack för påminnelsen! Så ja, kan jag inte lika gärna då hoppa ner ett snäpp till och ta Athlon 651 med "samma" resultat som med 3870k?

jag fick den uppfattningen av det testet iaf.
2012-07-06, 14:40   #46

godspeed

Medlem

Citat:
Skulle ta upp det förut men glömde det, tack för påminnelsen! Så ja, kan jag inte lika gärna då hoppa ner ett snäpp till och ta Athlon 651 med "samma" resultat som med 3870k?

---------------------------
Det stämmer, hade helt glömt bort den processorn, det är ett utmärkt val det också som sagt
2012-07-06, 14:40   #47

cluffen

Medlem

Citat:

vad jag förstått det så klockar den inte lika bra men man vet aldrig. det känns säkrare att gå på storebror då han har musklerna och uttåligheten som lillebror 641 saknar
2012-07-06, 14:44   #48

Hol

Medlem

Citat:

Jag har ingen personlig erfarenhet av processorerna i diskussionen men jag håller med din tolkning. Du kan lika gärna kan byta ner dig till en Athlon utan nämnvärd prestandaförlust dock verkar överklockningsförmågan vara sisådär men det kanske inte spelar någon roll för dig?!

Lycka till!
Mvh

Andreas

Senast redigerad av Hol 2012-07-06 klockan 19:59.
Hol är inte uppkopplad
2012-07-06, 15:56   #49

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
Jag har ingen personlig erfarenhet av processorena i diskussionen men jag håller med din tolkning. Du kan lika gärna kan byta ner dig till en Athlon utan nämnvärd prestandaförlust dock verkar överklockningsförmågan vara sisådär men det kanske inte spelar någon roll för dig?!

Lycka till!
Mvh

Andreas
Jag har ingen erfarenhet av att överklocka, men i framtiden kan jag mycket väl tänka mig att jag ger mig på det för att processorn ska hänga med ett tag till innan jag byter upp mig. Så jag antar att en liten roll har det, inte idag men i framtiden när processorn börjar svettas för mkt, då överklockar jag det så mkt jag kan och behåller den och mb tills den dagen jag helt enkelt måste uppgradera. Max valuta för pengarna, ja tack!

Skickades från m.sweclockers.com
2012-07-06, 23:37   #50

DjRaven

Medlem

Plats: sthlm

Registrerad: jan 2002

Du kan självklart använda en Khuler 620 om du så önskar, Då bracketen ser samma ut sedan AM2 tiden

Sen blir du även tvungen att uppgradera till FM1 system om du vill köra på mITX å Quad-core CPU
2012-07-08, 16:22   #51

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DjRaven Visa inlägg
Du kan självklart använda en Khuler 620 om du så önskar, Då bracketen ser samma ut sedan AM2 tiden

Sen blir du även tvungen att uppgradera till FM1 system om du vill köra på mITX å Quad-core CPU
Men lianon som nämnts i tråden är väll fm1?

2012-07-08, 17:14   #52

cluffen

Medlem

Citat:
Men lianon som nämnts i tråden är väll fm1?

det stämmer. grejen är att du kan sätta en kylare för am3+, am3, am2+ etc på en fm1 socket. du kan bara inte sätta prollar för dessa socketar på fm1an men deras kylare går finfint.
2012-07-10, 07:26   #53

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Jag har fortfarande svårt att bestämma mig. Känner mig trög och dum nu, som att jag inte tagit till mig det ni sagt, men jag har jobbat som bara den under den senaste tiden, sparat länge och längtat efter en dator ännu längre. Jag är sån att jag måste ha kollat på ALLA alternativ, vägt upp ALLA för/nack-delar INNAN jag köper något, speciellt om det handlar om summor över 2k. Jag måste ha på svart och vitt "exakt" hur det kommer bli innan jag köper nått, vilket ibland inte riktigt går, men jag hoppas på det.

Jag har en 60Hz skärm och ett 7970 Referens inköpt, resten av datorn behövs. Jag kommer spela BF3, DayZ och senare kanske mmos (igen...).

Jag har satt ihop dessa två paket där endast processor och moderkort skiljer:
Intel http://www.inet.se/kundvagn/visa/2004615/intel
AMD http://www.inet.se/kundvagn/visa/2004611/amd

Det jag helt enkelt undrar är -hur mycket- prestanda jag kommer förlora på att välja amd-lösningen och i vilka typer av spel. Jag vill veta varför jag ska motivera mig att gå över min budget med 1.5k för att välja Intel. Jag vill välja AMDs alternativ då slutnotan kommer bli sjukt bra med tanke på spelprestandan, men vill inte strypa mitt grafikkort för mycket så jag lika gärna kunde köpt ett billigare grafikkort.

Än en gång, tack på förhand.

EDIT: Jag läste igenom tråden igen, men åsikterna går isär lite känns det som. En säger att grafikkortet kommer begränsa allt vad heter FPS och prollen "spelar ingen roll", medans en annan säger att prollen kommer dra ner FPSen. Måttligt förvirrad nu :/ tänker ta A8:an ist för den andra i amd-länken då den klockar bättre

Senast redigerad av Marticus 2012-07-10 klockan 10:09.
2012-07-10, 10:46   #54

Hol

Medlem

Citat:
Jag har fortfarande svårt att bestämma mig. Känner mig trög och dum nu, som att jag inte tagit till mig det ni sagt, men jag har jobbat som bara den under den senaste tiden, sparat länge och längtat efter en dator ännu längre. Jag är sån att jag måste ha kollat på ALLA alternativ, vägt upp ALLA för/nack-delar INNAN jag köper något, speciellt om det handlar om summor över 2k. Jag måste ha på svart och vitt "exakt" hur det kommer bli innan jag köper nått, vilket ibland inte riktigt går, men jag hoppas på det.

Jag har en 60Hz skärm och ett 7970 Referens inköpt, resten av datorn behövs. Jag kommer spela BF3, DayZ och senare kanske mmos (igen...).

Jag har satt ihop dessa två paket där endast processor och moderkort skiljer:
Intel http://www.inet.se/kundvagn/visa/2004615/intel
AMD http://www.inet.se/kundvagn/visa/2004611/amd

Det jag helt enkelt undrar är -hur mycket- prestanda jag kommer förlora på att välja amd-lösningen och i vilka typer av spel. Jag vill veta varför jag ska motivera mig att gå över min budget med 1.5k för att välja Intel. Jag vill välja AMDs alternativ då slutnotan kommer bli sjukt bra med tanke på spelprestandan, men vill inte strypa mitt grafikkort för mycket så jag lika gärna kunde köpt ett billigare grafikkort.

Än en gång, tack på förhand.

EDIT: Jag läste igenom tråden igen, men åsikterna går isär lite känns det som. En säger att grafikkortet kommer begränsa allt vad heter FPS och prollen "spelar ingen roll", medans en annan säger att prollen kommer dra ner FPSen. Måttligt förvirrad nu :/ tänker ta A8:an ist för den andra i amd-länken då den klockar bättre
Hej!
Din fråga ang hur mycket prestanda du förlorar är både objektiv och subjektiv vilket gör den svår att svara på. Klart är att intel-paketet är bättre än amd-paketet. Detta stöds av fakta men om det är värt att överskriva din budget för, detta är en klart subjektiv fråga. Staplar och diagram ger dig faktan att intel processorn är bättre än amds alternativ men om du märker skillnad i "verkligheten" lämnar jag osagt. Vill du vara säker på att bli nöjd tar du intel. Vågar du "chansa" tar du amd. Spelar du i 1920x1080 ger faktan att skillnaden inte är stor i fps mätt men upplevelsen kanske är annorlunda?!

Jag önskar dig lycka till i ditt val men jag kommer undvika att svara ja eller nej på din fråga då jag inte kan garantera resultatet. Nedan finner du lite länkar att som du kan ta i beaktning inför ditt beslut.

http://www.tomshardware.com/reviews/...ce,3007-5.html
http://www.sweclockers.com/recension...re/12#pagehead

Jag önskar dig lycka till.
Mvh
Andreas

Senast redigerad av Hol 2012-07-10 klockan 11:00.
Hol är inte uppkopplad
2012-07-12, 22:19   #55

cluffen

Medlem

Citat:
Hej!
Din fråga ang hur mycket prestanda du förlorar är både objektiv och subjektiv vilket gör den svår att svara på. Klart är att intel-paketet är bättre än amd-paketet. Detta stöds av fakta men om det är värt att överskriva din budget för, detta är en klart subjektiv fråga. Staplar och diagram ger dig faktan att intel processorn är bättre än amds alternativ men om du märker skillnad i "verkligheten" lämnar jag osagt. Vill du vara säker på att bli nöjd tar du intel. Vågar du "chansa" tar du amd. Spelar du i 1920x1080 ger faktan att skillnaden inte är stor i fps mätt men upplevelsen kanske är annorlunda?!

Jag önskar dig lycka till i ditt val men jag kommer undvika att svara ja eller nej på din fråga då jag inte kan garantera resultatet. Nedan finner du lite länkar att som du kan ta i beaktning inför ditt beslut.

Jag önskar dig lycka till.
Mvh
Andreas
som sagt, vi kan bråka om vad som är bäst tills hin håle själv får nog och skäller ut oss. AMDs Llano är en plattform byggd för mainstreamkonsumenter medans intels version (den du inkluderat) är avsedd för överklockare. personligen tycker ju t.ex Hol att intel är bättre och har grafer att visa, men söker jag tillräckligt länge kan jag bevisa samma sak, fast till AMDs fördel. AMD är billigare för en någorlunda jämställd processor och den är inte precis den datorintresserade genomsnitts-personens våta dröm. den flaskar inte grafikkort i spel som drar nytta av grafikkorten i t.ex snabba, partikelrika spel (notera utrymme för variationer/undantag), medans den kommer flaska REJÄLT i spel som moderna strategispel där processorn måste lägga ut beräkningarna för de enheter som finns på kartan samt vad som sker överallt(kan tillägga att detsamma gäller för vissa onämnda högpresterande intelprollar i I7-serien). valet är i slutändan ditt och om inte annat så väljer du efter det som känns säkrast för en längre period. ^^
2012-07-12, 22:34   #56

Hol

Medlem

Citat:
som sagt, vi kan bråka om vad som är bäst tills hin håle själv får nog och skäller ut oss. AMDs Llano är en plattform byggd för mainstreamkonsumenter medans intels version (den du inkluderat) är avsedd för överklockare. personligen tycker ju t.ex Hol att intel är bättre och har grafer att visa, men söker jag tillräckligt länge kan jag bevisa samma sak, fast till AMDs fördel. AMD är billigare för en någorlunda jämställd processor och den är inte precis den datorintresserade genomsnitts-personens våta dröm. den flaskar inte grafikkort i spel som drar nytta av grafikkorten i t.ex snabba, partikelrika spel (notera utrymme för variationer/undantag), medans den kommer flaska REJÄLT i spel som moderna strategispel där processorn måste lägga ut beräkningarna för de enheter som finns på kartan samt vad som sker överallt(kan tillägga att detsamma gäller för vissa onämnda högpresterande intelprollar i I7-serien). valet är i slutändan ditt och om inte annat så väljer du efter det som känns säkrast för en längre period. ^^
Hej.
Jag håller med dig i vad du skriver. Vi är överrens.
Jag förstår att det kan tolkas som om jag tog parti för intel men jag vill påpeka att jag försökte skriva ur en objektiv synvinkel baserad på fakta och inte tyckande.
Angående ämnet. Valet är TS, ett val jag hoppas TS gör baserat på fakta, blandat med magkänsla och en behovsanalys utifrån sin budget.

Mvh
Andreas
Hol är inte uppkopplad
2012-07-23, 07:03   #57

Marticus

Medlem

Marticuss avatar

Citat:
Citat:
Hej.
Jag håller med dig i vad du skriver. Vi är överrens.
Jag förstår att det kan tolkas som om jag tog parti för intel men jag vill påpeka att jag försökte skriva ur en objektiv synvinkel baserad på fakta och inte tyckande.
Angående ämnet. Valet är TS, ett val jag hoppas TS gör baserat på fakta, blandat med magkänsla och en behovsanalys utifrån sin budget.

Mvh
Andreas
Tackar så mycket för era två intressanta inlägg. Jag har gjort mitt val av processor nu; hade turen att få tag i en, näst intill, oanvänd i5 2500k + mobo för en mycket bra summa. En liknande summa som en 965BE+mobo nytt kostar, så det måste ändå vara ett toppenval känner jag. Hade inte trinity varit så långt fram hade jag väntat på det och se vad AMD har att erbjuda med den serien, men har inte lust att vänta så länge. Så grafikkort, CPU och mobo är fixat, nu ska bara resten in hehe. Tack än en gång för dem mycket bra inläggen, riktigt nyttig info för mig som är relativt grön på området. Trevlig helg i efterskott!
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb