Permalänk

AMD A10 5800K; bra till mig?

Hej!

Jag använder mig utav Photoshop CS6 och lite Adobe After Effects/Adobe Premiere.
Jag sitter mycket på Youtube (1080P), använder mig utav spotify och skype också.

Kommer jag långt med en AMD A10 5800K?

I och med att jag inte spelar så mycket krävande spel så sparar jag mycket pengar genom att köpa den tycker jag.

Är det värt att köpa AMD A10 5800K?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypergrizzly64:

Hej!

Jag använder mig utav Photoshop CS6 och lite Adobe After Effects/Adobe Premiere.
Jag sitter mycket på Youtube (1080P), använder mig utav spotify och skype också.

Kommer jag långt med en AMD A10 5800K?

I och med att jag inte spelar så mycket krävande spel så sparar jag mycket pengar genom att köpa den tycker jag.

Är det värt att köpa AMD A10 5800K?

Perfekt för dig mer eller mindre

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Den passar dig väldigt bra ja!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Perfekt för dig mer eller mindre

Så bra. Tänkte köpa en FX-8350 först men då måste jag ju köpa ett grafikkort samtidigt vilket är lite mer än vad min budget tillåter

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Den passar dig väldigt bra ja!

Som jag trodde, alltså

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av hypergrizzly64:

Som jag trodde, alltså

A-10 5800k motsvara ca FX-4350 men med ett grafikkort

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av hypergrizzly64:

Hej!

Jag använder mig utav Photoshop CS6 och lite Adobe After Effects/Adobe Premiere.
Jag sitter mycket på Youtube (1080P), använder mig utav spotify och skype också.

Kommer jag långt med en AMD A10 5800K?

I och med att jag inte spelar så mycket krävande spel så sparar jag mycket pengar genom att köpa den tycker jag.

Är det värt att köpa AMD A10 5800K?

Mycket värt det för dig

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Medlem

Runt två tusen för Moderkort & Processor med grafik, gå på det.
Jag får em mitt paket i morgon

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Ungefär vad för grafikkort motsvarar en A10-5800k?

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS GTX1070 Dual OC + Arctic AX4

Permalänk
Medlem

Har du mer pengar så är en Intel i5 3570k eller i7 3770k att föredra.

De har starkare CPU kraft (enormt mycket starkare, över 50% bättre) samtidigt som grafikdelen är fullt välfungerande. Jag kör själv på en Intel core i7 3770k utan grafikkort och jag använder program såsom Photoshop, indesign, illustrator, after effects, premiere pro m.m.

Har du pengarna och vill lägga lite mer på processorn så kommer du få ett mycket starkare system. Photoshop, After Effects och Premiere kräver CPU-kraft och RAM, inte Grafikkraft

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Har du mer pengar så är en Intel i5 3570k eller i7 3770k att föredra.

De har starkare CPU kraft (enormt mycket starkare) samtidigt som grafikdelen är fullt välfungerande. Jag kör själv på en Intel core i7 3770k utan grafikkort och jag använder program såsom Photoshop, indesign, illustrator, after effects, premiere pro m.m.

Har du pengarna och vill lägga lite mer på processorn så kommer du få ett mycket starkare system. Photoshop, After Effects och Premiere kräver CPU-kraft och RAM, inte Grafikkraft

Det var ju ett billigt system TS ville ha, det vet ju alla att intel är kraftigare men dyrare...
Det blir bra med en AMD A10 till han

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Kan inget annat än rekomendera en A10 5800k. Riktig allaround hemma CPU som är en bättre köp än i3 med ett GT 430/GT 440 löst som man åker på i en vanlig butik och säger man vill ha en hemma PC.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det var ju ett billigt system TS ville ha, det vet ju alla att intel är kraftigare men dyrare...
Det blir bra med en AMD A10 till han

A10an må vara duglig, men när han märker hur mycket kraft After Effects och Premiere Pro tar, så kommer han önska han lade ner 1000kr mer på sitt nya system.

Just my two cents, jag har själv arbetat i de programmen en del och vet hur frustrerande det är att ha ett sämre presterande system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

A10an må vara duglig, men när han märker hur mycket kraft After Effects och Premiere Pro tar, så kommer han önska han lade ner 1000kr mer på sitt nya system.

Just my two cents, jag har själv arbetat i de programmen en del och vet hur frustrerande det är att ha ett sämre presterande system.

Kanske en FX skulle passa bätte, då detta är en AMD tråd

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nikkop:

De har starkare CPU kraft (enormt mycket starkare, över 50% bättre) )

Nu ska vi inte överdriva allt för mycket tycker jag..

Permalänk
Skrivet av Wallman_91:

Mycket värt det för dig

Skrivet av AMD_PERA:

Runt två tusen för Moderkort & Processor med grafik, gå på det.
Jag får em mitt paket i morgon

Skrivet av Nikkop:

A10an må vara duglig, men när han märker hur mycket kraft After Effects och Premiere Pro tar, så kommer han önska han lade ner 1000kr mer på sitt nya system.

Just my two cents, jag har själv arbetat i de programmen en del och vet hur frustrerande det är att ha ett sämre presterande system.

Jag vet att det är krävande. Men om jag ska vara helt korrekt så är det i stort sätt bara Photoshop jag sitter med(och det är sällan)!

Permalänk
Skrivet av AMD_PERA:

Runt två tusen för Moderkort & Processor med grafik, gå på det.
Jag får em mitt paket i morgon

Ja, ca 2300:- där omkring. Vilket paket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nu ska vi inte överdriva allt för mycket tycker jag..

?

i5 79% snabbare

i5 54% snabbare

i5 70% snabbare

Så att säga 50% var väl inte att överdriva? After Effects och Premiere Pro, och säkerligen Photoshop, använder många trådar då de renderar och IPC har stor betydelse.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

?

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3261?k=a7a3adcc53a82...

i5 79% snabbare

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3266?k=f16319185c025...

i5 54% snabbare

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3267?k=af641f9873c4e...

i5 70% snabbare

Så att säga 50% var väl inte att överdriva? After Effects och Premiere Pro, och säkerligen Photoshop, använder många trådar då de renderar och IPC har stor betydelse.-

Har du betalt av intel för att trassla i AMD trådar, Vi vet ju att intel är snabbare OCH dyrare
Vilken intel matchar priset av en A10 5800Km med moderkort.
Jag beställde ett paket i går för 2200:-
Vad jag förstår så är intels inbyggda grafik ganska sunkig, även om CPU är kraftigare, men man måste se helheten.
Kanske TS vill ha en AMD, Man behöver inte alltid göra som Svensson...
Edit: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763508
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=764357
Det finns mycket billigare moderkot om man inta vill ha alla finesser.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=765584

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Har du betalt av intel för att trassla i AMD trådar, Vi vet ju att intel är snabbare OCH dyrare
Vilken intel matchar priset av en A10 5800Km med moderkort.
Jag beställde ett paket i går för 2200:-
Vad jag förstår så är intels inbyggda grafik ganska sunkig, även om CPU är kraftigare, men man måste se helheten.
Kanske TS vill ha en AMD, Man behöver inte alltid göra som Svensson...

Trassla i AMD-trådar? Hitta gärna ett antal till bevis på det
Om du har lust att veta är jag faktiskt mer av en AMD-fanboy än Intel. Anledningen att jag kör Intel är för att jag vill ha en stark processor med ett mATX moderkort och inbygd GPU i CPUn. Min förra CPU som jag favoriserade var en Phenom II x6.

Du är ju just ny lite trångsynt, solllar bort Intel för att de är dyrare. Visst är de dyrare, men att betala mer pengar för en processor som är nästan dubbelt så snabb kan vara samma "bang for the buck" beroende på vad du ska med datorn till.

Sen är inte grafiken så värst sunkig, jag spelar Dota 2 på 1920*1200 utan ett minsta FPS-drop. Fullt acceptabelt.

Nu satt TS väldigt sällan i dessa program, men hade det varit en person som använde dessa program ofta så hade en 5800K varit som att slänga pengarna i sjön. Om du bara visste hur frustrerande det är att live-previewa och rendera så ser du det positiva hos en dyrare och snabbare processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Trassla i AMD-trådar? Hitta gärna ett antal till bevis på det
Om du har lust att veta är jag faktiskt mer av en AMD-fanboy än Intel. Anledningen att jag kör Intel är för att jag vill ha en stark processor med ett mATX moderkort och inbygd GPU i CPUn. Min förra CPU som jag favoriserade var en Phenom II x6.

Du är ju just ny lite trångsynt, solllar bort Intel för att de är dyrare. Visst är de dyrare, men att betala mer pengar för en processor som är nästan dubbelt så snabb kan vara samma "bang for the buck" beroende på vad du ska med datorn till.

Sen är inte grafiken så värst sunkig, jag spelar Dota 2 på 1920*1200 utan ett minsta FPS-drop. Fullt acceptabelt.

Nu satt TS väldigt sällan i dessa program, men hade det varit en person som använde dessa program ofta så hade en 5800K varit som att slänga pengarna i sjön.

Nja, nu lät du ganska överlägsen och nedlåtande mot AMD...så

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Nja, nu lät du ganska överlägsen och nedlåtande mot AMD...så

Nejdå

A10 5800k är en grym processorn för sin peng, hands down inget slår det.
Men att använda en 5800k till renderings och produktionsprogram är dumsnålt, då krävs det minst en FX-processor med 8 kärnor eller Intels motsvarighet för att få en behaglig workflow, i synnerhet i videoprogram.

Men för everyday use så hade jag velat ha en 5800k

Permalänk

Nu klassar jag mig som en gamer, men Jag skulle aldrig stå ut med den inbyggda grafiken i intels cpuer pga drivrutinerna och lack of performance...

Men det är ju bara jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Nejdå

A10 5800k är en grym processorn för sin peng, hands down inget slår det.
Men att använda en 5800k till renderings och produktionsprogram är dumsnålt, då krävs det minst en FX-processor med 8 kärnor eller Intels motsvarighet för att få en behaglig workflow, i synnerhet i videoprogram.

Men för everyday use så hade jag velat ha en 5800k

Jag har fööör många datorer, så det kanske har gått lite föör långt för mig.
Man jag är nöjdmed mina datorer iallafall
Dom klarar iallafall att skriva i forumet med.
Mina barn tycker att jag har liite föör kraftiga datorer för det jag gör med dom, Typ världens dyraste Mp3 säger dom.
Men dom har oxå fått AMD datorer och spelar alla möjliga spel, utan att knorra.
Men intresset är ju att bygga datorer, inte att använda dom

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Medans jag ändå har skapat en tråd här så kan jag ge er en följdfråga.
Vilket nätagg kan ni rekommendera? Till en A10 5800k då. Kommer bara ha APUn, 2HDDs, 1SSD.

Då jag försöker få en så tyst dator som möjligt vill jag ha ett nätagg som inte låter FÖR mycket.
Kommer att ha sluten vattenkylning till APUn.

Edit: Helst modulärt/semimodulärt!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AMD_PERA:

Jag har fööör många datorer, så det kanske har gått lite föör långt för mig.
Man jag är nöjdmed mina datorer iallafall
Dom klarar iallafall att skriva i forumet med.
Mina barn tycker att jag har liite föör kraftiga datorer för det jag gör med dom, Typ världens dyraste Mp3 säger dom.
Men dom har oxå fått AMD datorer och spelar alla möjliga spel, utan att knorra.
Men intresset är ju att bygga datorer, inte att använda dom

Haha Skaffat mig 3Datorer. 1laptop och 2Stationära på 10månader xD
Kommer inte kunna hålla detta tempo

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypergrizzly64:

Medans jag ändå har skapat en tråd här så kan jag ge er en följdfråga.
Vilket nätagg kan ni rekommendera? Till en A10 5800k då. Kommer bara ha APUn, 2HDDs, 1SSD.

Då jag försöker få en så tyst dator som möjligt vill jag ha ett nätagg som inte låter FÖR mycket.
Kommer att ha sluten vattenkylning till APUn.

Edit: Helst modulärt/semimodulärt!

Det billigaste du hittar? Be quiet har en 430wattare modulärt och tyst.

en A10 i komplett system drar kanske 150watt under full load...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hypergrizzly64:

Medans jag ändå har skapat en tråd här så kan jag ge er en följdfråga.
Vilket nätagg kan ni rekommendera? Till en A10 5800k då. Kommer bara ha APUn, 2HDDs, 1SSD.

Då jag försöker få en så tyst dator som möjligt vill jag ha ett nätagg som inte låter FÖR mycket.
Kommer att ha sluten vattenkylning till APUn.

Edit: Helst modulärt/semimodulärt!

Fsp är bra och har ett för ca 300kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

I5 3450 + plus den billigaste 1155 brädan du hittar skulle nog vara ett lite dyrare men bättre val om du ska rendera. Annars fx8320 plus billig am3+ bräda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk

Ni som säger att han ska välja en Intel istället. Jag tror att han vet vad han vill göra med sin dator. Han kanske inte behöver den extra prestandan utan hellre bygger ett billigt system som har tillräcklig Cpuprestanda och bra grafikprestanda. En i5a kostar ju runt 1,8k, för det priset har du ju nästan processor och moderkort om du köper AMD!

Han säger ju även att han inte sitter så jätteofta i Cpu tunga program, så vad ska han med en I5 till?

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|