Permalänk
Medlem

Byta min processor

Tjenare!

Har börjat tröttna på att jag laggar i spel som Arma II (kör mycket DayZ). Jag tror att det är min processor som inte orkar med då resten av min dator känns relativt "okej". Funderar på att uppgradera till en AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition nu när studiebidraget kommer, tror ni att jag kommer märka någon skillnad? Mitt mål är inte att maxa spel, bara kunna köra utan att det laggar.

Mina nuvarande specs:

Chassi: Fractal Design F3
Moderkort: ASUS M4A785TD-V EVO
Nätagg: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze
Processor: AMD Athlon II X4 630 2,8GHz
Grafikkort: XFX Radeon HD 6950 1GB GDDR5 "Dual Fan"
RAM: 2 stycken Corsair 2GB (1x2048MB) CL9 1333Mhz VALUE. (Så 4GB totalt).
HDD: 500GB WD Caviar blue

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En AMD Phenom II X4 965 presterar inte så jätte mycket bättre än din nuvarande processor. Din dator borde klara DayZ lagg fritt, minimum för dayZ är att du ska ha en AMD ahtlon 3200 processor som är äldre än din nuvarande. Så det ska inte va några problem.

Edit: Rekommenderad processor för DayZ är en AMD Athlon 64 X2 4400+, och din processor är till och med bättre än den.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

En AMD Phenom II X4 965 presterar inte så jätte mycket bättre än din nuvarande processor. Din dator borde klara DayZ lagg fritt, minimum för dayZ är att du ska ha en AMD ahtlon 3200 processor som är äldre än din nuvarande. Så det ska inte va några problem.

Hmm, något måste det vara. Får knappt 25 fps i DayZ, även när jag kör med dålig 3D-upplösning; det går inte att vistas inne i de större städerna pga allt lagg. Har läst att DayZ är CPU-krävande så min första tanke var att uppgradera CPUn.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lome:

http://i.imgur.com/3TfiYk1.png

Man tycker ju att spelet borde fungera någorlunda "smooth".

Permalänk

Minimum requirements och can you run it säger inte särskilt mycket ever..
Om du hittar en begagnad AMD Phenom II X4 965 (eller X6 1090T/1100) som du överklockar är det lätt värt det, ja.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

http://i.imgur.com/3TfiYk1.png

Man tycker ju att spelet borde fungera någorlunda "smooth".

Jag menar det. Måste vara något annat problem. Kanske HDD som är paj, testa och göra ett speed test på den.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Minimum requirements och can you run it säger inte särskilt mycket ever..
Om du hittar en begagnad AMD Phenom II X4 965 (eller X6 1090T/1100) som du överklockar är det lätt värt det, ja.

Men han behöver inte det för att spela DayZ. Han klarar sig på den processorn han har nu.

Visa signatur

|CPU: Intel Core i7 8700K |GPU:MSI RTX 2070 |Mobo: ASUS PRIME Z390
|Chassi: Fractal Design |Ram: Corssair 12gb ram |HDD: 500GB samsung SSD
|PSU:
Be quiet! 600W|

Permalänk
Skrivet av lome:

Men han behöver inte det för att spela DayZ. Han klarar sig på den processorn han har nu.

Okaj.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakken:

Hmm, något måste det vara. Får knappt 25 fps i DayZ, även när jag kör med dålig 3D-upplösning; det går inte att vistas inne i de större städerna pga allt lagg. Har läst att DayZ är CPU-krävande så min första tanke var att uppgradera CPUn.

Kolla CPUns belastning per kärna om en av dem ligger uppåt 90% så kanske den begränsar dig. Kolla grafikkortet i Catalyst och se om det ligger uppåt 90%, isf är det det som begränsar.

Tänk dock på att stora spel med massor av spelare (MMOs) ofta både är CPU-tunga och kan få låg fps av ren serverlag, eftersom det är så många saker som ska skickas runt mellan spelarna som man får vänta på.

Om jag kör WoW t.ex. och bara flyger runt kan jag ligga på 60+ FPS i princip hela tiden medan i städer eller raqider så kan det lätt dippa neråt 25-30 då och då.

Då kör jag med ett 6850 och en 1090T x6 överklockad till 4GHz. Ingen av dem är flaskhalsen eftersom WoW kör en stor tråd, så kärna 1 ligger runt 70-75% belastning, sen använder det två till kärnor runt 25-30% (ljudet och nätverket har jag för mig) och lite småtrådar utöver det.

Samtidigt ligger grafikkortet också runt 70% med de inställningar jag kör, lite blandat high/ultra.

Jag kör dessutom på SSD, så mina inladdningstider är rejält mycket snabbare, framförallt i städer när alla andra spelares vapen, utrustning m.m. ska laddas in i minnet (MMOS tjänar ju faktiskt en del FPS på att köras från SSD).

Trots detta kan det alltså dippa så lågt ibland, eftersom det är så MMOs fungerar. Det blir en massa små väntetider när all data ska skickas runt och få svar. Ju fler andra spelare, ju segare kan det gå.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX