Permalänk
Medlem

Fx-8350 öveklockning

Har en fx-8350 processor men h100i kylare push/pull.
o ja skulle vilja testa överklocka den lite.
men finns det nått bra program till win 7 man kan fixa. gillar inte o pilla me bios så mycket.

tack för svar

Permalänk
Avstängd

jag brukar köra bios då det är att föredra och ska jag vara ärlig gillade jag gammla bios mer än uefi med

många gånger har moderkorts tillverkaren program som man kan göra enkel oc med från windows
men dom kan vara lite dåliga och ställer in tex volt lite väl högt och lite sånt men funkar skapligt som easytune för gigabyte asus har sin version ..som jag borde komma ihåg vad den heter ah google it

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

Har en fx-8350 processor men h100i kylare push/pull.
o ja skulle vilja testa överklocka den lite.
men finns det nått bra program till win 7 man kan fixa. gillar inte o pilla me bios så mycket.

tack för svar

Gå in i Bios hur du än känner inför det, det är inte så farligt om man bara läser om det. Laddar man ner program till Windows kan det nästan bli värre än i bios och du får smämre resultat. Sen så kan du endast använda ett program som passar just ditt moderkort; alltså, det är ingenting du kan exprimentera med

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Om du har ett ASUS moderkort så fungerar TurboV evo väldigt bra! Finns en massa inställningar man kan ändra på

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orkhan:

Gå in i Bios hur du än känner inför det, det är inte så farligt om man bara läser om det. Laddar man ner program till Windows kan det nästan bli värre än i bios och du får smämre resultat. Sen så kan du endast använda ett program som passar just ditt moderkort; alltså, det är ingenting du kan exprimentera med

Skrivet av lord_vasagos:

jag brukar köra bios då det är att föredra och ska jag vara ärlig gillade jag gammla bios mer än uefi med

många gånger har moderkorts tillverkaren program som man kan göra enkel oc med från windows
men dom kan vara lite dåliga och ställer in tex volt lite väl högt och lite sånt men funkar skapligt som easytune för gigabyte asus har sin version ..som jag borde komma ihåg vad den heter ah google it

Skrivet av reflect:

Om du har ett ASUS moderkort så fungerar TurboV evo väldigt bra! Finns en massa inställningar man kan ändra på

har detta mordekort: Asus CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX

men om man är i bios tex. o mixtrar. så kan man väl inte testa skillnaden typ med en benchmark direkt efter man överklockat? eller hur är de med de?

Permalänk
Medlem

Kör luftkylare atm(CM 212 evo) och ligger på 4.5GHz på 1.380v.
Ta och glo i denna tråd: http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

Där står allt du ska ändra och liknande i BIOS.
Personligen har jag bara överklockat med multipliern just nu och det fungerar skitbra!

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av stylarn:

Kör luftkylare atm(CM 212 evo) och ligger på 4.5GHz på 1.380v.
Ta och glo i denna tråd: http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

Där står allt du ska ändra och liknande i BIOS.
Personligen har jag bara överklockat med multipliern just nu och det fungerar skitbra!

okej ska kolla där tack för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av specel:

har detta mordekort: Asus CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX

men om man är i bios tex. o mixtrar. så kan man väl inte testa skillnaden typ med en benchmark direkt efter man överklockat? eller hur är de med de?

Mjo det kan du väl. Det är kanske lite mer tidskrävande men du stresstestar ju en stund efter varje överklockning

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Skrivet av specel:

har detta mordekort: Asus CROSSHAIR V FORMULA-Z 990FX

men om man är i bios tex. o mixtrar. så kan man väl inte testa skillnaden typ med en benchmark direkt efter man överklockat? eller hur är de med de?

Det tar tid att överklocka, så som sig bör.

Testa en inställning, kolla stabilitet, köra benchmarks, prova nya inställningar, iterera. Försöka nå maxnivån med just ditt chip och din kylningslösning. Många iterationer och många härliga timmar.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64