Dagliga frysningar, ram-inställningar? (windows 7)

Permalänk
Medlem

Dagliga frysningar, ram-inställningar? (windows 7)

Hej!
Jag har haft min (första) pc i snart ett halvår och har nog inte haft en dag utan en enda frysning, datorn låser sig, ofta med ett elektriskt ljud ur högtalarna (lite som radiostörningar när man svetsar) och jag håller på o bli tokig på eländet.

Jag har provat typ allt (som jag kan komma på iaf) och hittar inget fel, men börjar misstänka att jag har fel bios-inställningar för ram-minnena.
Men eftersom jag är gammal mac-användare så är detta helt nytt för mig och jag behöver någon som håller mig i handen så att säga..
Jag är kompetent på datorer i allmänhet, men just pc-specifika grejor såsom bios är rätt nytt för mig så förklara som om jag är nybörjare!

kort hårdvarulista:
Asus F2A85-M
AMD A8 5600k
A-Data 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz
ATI Radeon 7700

SSD, HDD, dvd-RW, allt på sata, samt lite USB-prylar tillkommer.

Jag kör windows 7 64bit och har uppdaterat.

Vad ska jag använda för inställningar (timing, volt osv) för ovan nämnda kombo?
Om jag bryr mig mer om stabilitet än hastighet, bör jag ställa upp/ner timing, volt osv, eller göra någon annan ändring i bios?
Just nu är systemet "standard"-konfigurerat (mer eller mindre)..

Kan någon tipsa om fler felsöknings-steg?
..vill och kan inte betala säljaren 600:- för felsökning, ifall det är hårdvaru-fel..

Jag har provat följande felsökning:
Uppdaterat bios
Bytt nät-agg
kört utan grafikkort (kört på det inbyggda)
kört på en ram-modul åt gången, provat olika modulplatser och kört memtest86, inga problem hittade.
kollat hårdisken med HDTune ,inga fel hittade.
kollat processorn med Prime95, några frysningar, men inga fel i övrigt.

Nyinstallerat windows ca 4ggr, en gång helt utan HDD (bara på ssd) eller privata filer/spel/program, bara virus-skydd, uppdateringar, drivrutiner och VLC+torrent (bare essentials alltså), fortfarande frysningar/krasher.