Dagliga frysningar, ram-inställningar? (windows 7)

Permalänk
Medlem

Dagliga frysningar, ram-inställningar? (windows 7)

Hej!
Jag har haft min (första) pc i snart ett halvår och har nog inte haft en dag utan en enda frysning, datorn låser sig, ofta med ett elektriskt ljud ur högtalarna (lite som radiostörningar när man svetsar) och jag håller på o bli tokig på eländet.

Jag har provat typ allt (som jag kan komma på iaf) och hittar inget fel, men börjar misstänka att jag har fel bios-inställningar för ram-minnena.
Men eftersom jag är gammal mac-användare så är detta helt nytt för mig och jag behöver någon som håller mig i handen så att säga..
Jag är kompetent på datorer i allmänhet, men just pc-specifika grejor såsom bios är rätt nytt för mig så förklara som om jag är nybörjare!

kort hårdvarulista:
Asus F2A85-M
AMD A8 5600k
A-Data 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz
ATI Radeon 7700

SSD, HDD, dvd-RW, allt på sata, samt lite USB-prylar tillkommer.

Jag kör windows 7 64bit och har uppdaterat.

Vad ska jag använda för inställningar (timing, volt osv) för ovan nämnda kombo?
Om jag bryr mig mer om stabilitet än hastighet, bör jag ställa upp/ner timing, volt osv, eller göra någon annan ändring i bios?
Just nu är systemet "standard"-konfigurerat (mer eller mindre)..

Kan någon tipsa om fler felsöknings-steg?
..vill och kan inte betala säljaren 600:- för felsökning, ifall det är hårdvaru-fel..

Jag har provat följande felsökning:
Uppdaterat bios
Bytt nät-agg
kört utan grafikkort (kört på det inbyggda)
kört på en ram-modul åt gången, provat olika modulplatser och kört memtest86, inga problem hittade.
kollat hårdisken med HDTune ,inga fel hittade.
kollat processorn med Prime95, några frysningar, men inga fel i övrigt.

Nyinstallerat windows ca 4ggr, en gång helt utan HDD (bara på ssd) eller privata filer/spel/program, bara virus-skydd, uppdateringar, drivrutiner och VLC+torrent (bare essentials alltså), fortfarande frysningar/krasher.

Jag har nån enstaka gång fått blåskärm (länge sen), krashloggen visar ingenting.
..och ja, jag säger bios även om mitt kort har UEFI..

Permalänk
Medlem

När det fryser, måste du starta om datorn då ?

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Skrivet av xarvox:

Hej!
Jag har haft min (första) pc i snart ett halvår och har nog inte haft en dag utan en enda frysning, datorn låser sig, ofta med ett elektriskt ljud ur högtalarna (lite som radiostörningar när man svetsar) och jag håller på o bli tokig på eländet.

Jag har provat typ allt (som jag kan komma på iaf) och hittar inget fel, men börjar misstänka att jag har fel bios-inställningar för ram-minnena.
Men eftersom jag är gammal mac-användare så är detta helt nytt för mig och jag behöver någon som håller mig i handen så att säga..
Jag är kompetent på datorer i allmänhet, men just pc-specifika grejor såsom bios är rätt nytt för mig så förklara som om jag är nybörjare!

kort hårdvarulista:
Asus F2A85-M
AMD A8 5600k
A-Data 8GB (2x4096MB) CL9 1333Mhz
ATI Radeon 7700

SSD, HDD, dvd-RW, allt på sata, samt lite USB-prylar tillkommer.

Jag kör windows 7 64bit och har uppdaterat.

Vad ska jag använda för inställningar (timing, volt osv) för ovan nämnda kombo?
Om jag bryr mig mer om stabilitet än hastighet, bör jag ställa upp/ner timing, volt osv, eller göra någon annan ändring i bios?
Just nu är systemet "standard"-konfigurerat (mer eller mindre)..

Kan någon tipsa om fler felsöknings-steg?
..vill och kan inte betala säljaren 600:- för felsökning, ifall det är hårdvaru-fel..

Jag har provat följande felsökning:
Uppdaterat bios
Bytt nät-agg
kört utan grafikkort (kört på det inbyggda)
kört på en ram-modul åt gången, provat olika modulplatser och kört memtest86, inga problem hittade.
kollat hårdisken med HDTune ,inga fel hittade.
kollat processorn med Prime95, några frysningar, men inga fel i övrigt.

Nyinstallerat windows ca 4ggr, en gång helt utan HDD (bara på ssd) eller privata filer/spel/program, bara virus-skydd, uppdateringar, drivrutiner och VLC+torrent (bare essentials alltså), fortfarande frysningar/krasher.

Jag har nån enstaka gång fått blåskärm (länge sen), krashloggen visar ingenting.
..och ja, jag säger bios även om mitt kort har UEFI..

Vad har du för usb enheter kopplade? Jag har själv haft problem med vissa"no-name" usb enheter och även märkesgrejer. Typ wifi dongle och sånt. Har du även provat datorn utan att ha nätverkskabeln urkopplad, alt. utan wifi dongle? Givetvis har du väl uefi och dylikt uppdaterat? Sitter på telefon och skriver så kan ej kolla enkelt ifall du har grafikkort på moderkortet, den borde isåfall vara inaktiverad. Kommer inte på mera saker just nu, men hoppas det hjälper. Mvh HikiSpray

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Medlem

Chippi, ja, jag måste starta om då, med reset-knappen på datorlådan.

HikiSpray; Du kan ignorera USB och annan lös hårdvara, det var bland det första jag kollade.
Burken hänger sig med OCH utan dem.

Jag har stängt av det inbyggda grafikkortet (efter att jag testade utan radeon-kortet), det har inte påverkat något positivt.

Ibland krashar den så mycket som 8-10 ggr/dag, ibland är det bara någon enstaka krash, det enda konsekventa med krasherna är att de verkar sällan hända när jag inte behöver datorn, det är oftast när jag är halvägs in i filmen/spelet eller inte har sparat dokumentet på ett tag...

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som ett defekt grafikkort, att drivrutinen krashar och låser datorn. Eller dina RAM minnen.

mvh

Visa signatur

i5 3570k 4,5Ghz, ASUS GeForce GTX 670 1200Mhz
Projekt M4INSTR3AM

Söker du en bra TS3 server? Besök då tråden: Chippi.se TS3 [Online 24/7]
Privata kanaler kan fixas i PM eller på TS.

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är uteslutet, eftersom jag provat med 3 olika kort, det inbyggda, mitt radeon 7770 samt mitt gamla radeon 5450.
Det har krashat precis lika bra med alla korten.
Jag har även provat en hel del olika drivrutiner, beta och "full"-versioner, inklusive de som följde med på skiva, samt de senaste från webben.

Jag tror också det är ramminnena, men eftersom minnestest-programmen inte hittar något fel, felet finns kvar även med bara en minnesmodul (provat båda separat), oavsett vilken minnesplats jag använder (provat alla 4) så känns det tveksamt att det är hårdvaran.
Därför sökte jag värdena för minnena som ska skrivas in i biosen (latency o sånt?), se första posten, den feta och den understrukna texten.

Permalänk
Medlem

Har du kommit fram till nån lösning? Jag har samma moderkort som dej och samma fel. Misstänker minnen eller hårddisk. Hittade en pdf med kompatibla minnen på asus sida och mina stickor finns ej med i listan.

Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP kör jag på

http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/SocketFM2/F2A85-V_PRO/FM2...

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem

Identifierat ett potentiellt problem. Min bios version va första möjliga och inte kompatibel med min processor, uppgraderat nu efter mycket strul. Bios tycker mina minnen skall vara 9-9-10-24 1333MHz men jag har 9-9-9-24 1600MHz, även ändrat detta så får vi se om nått blir bättre.

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem

Za7e, hur ser dina frysningar ut?
Är det total frysning eller startar datorn om sig?

Jag har 1333mhz minnen, a-data 4gb cl9 1333 från inet, så jag tror din timing är lite tuffare än vad jag bör köra.

men återkom gärna med dina resultat!
..allt som är ett steg framåt är ett bra steg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Za7e:

Identifierat ett potentiellt problem. Min bios version va första möjliga och inte kompatibel med min processor, uppgraderat nu efter mycket strul. Bios tycker mina minnen skall vara 9-9-10-24 1333MHz men jag har 9-9-9-24 1600MHz, även ändrat detta så får vi se om nått blir bättre.

Har själv 12GB av A-Datas 1333MHz minnen. De går inte riktigt stabilt i 1333MHz, eller så är det nåt annat fel på dem. BIOS klockar ned dem till 1066 MHz och de går märkligt nog långsammare om jag klockar tillbaka dem till 1,33 GHz igen.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk

Jag tror jag hade detta förut, jag googlade på
"Windows 7 random freeze" och hittade en lösning..

http://support.microsoft.com/kb/2265716/en-us

Kan ju hoppas det är samma /=

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

köpte ny hårddisk och installerade således om windows, uppdaterade i samma veva bios. Min totalhängde sej förrut.

Nu hänger sej inte datorn längre, dock startar den om sej nr den inte används, mycket irriterande :-/

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Za7e:

Identifierat ett potentiellt problem. Min bios version va första möjliga och inte kompatibel med min processor, uppgraderat nu efter mycket strul. Bios tycker mina minnen skall vara 9-9-10-24 1333MHz men jag har 9-9-9-24 1600MHz, även ändrat detta så får vi se om nått blir bättre.

Vilken spänning ska dina minnen ha när du kör 1600MHz?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

1,5v om ja inte missminner mej

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Za7e:

1,5v om ja inte missminner mej

Men det är 1333MHz minnen du klockar upp till 1600MHz, hur fungerar det om du kör dom på orginalklocken dvs. 1333MHz?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Nä de är 1600mhz minnen

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem
Skrivet av Za7e:

Nä de är 1600mhz minnen

Ditt bios följer SPD standarden som säger att det är 1333MHz minnen men XMP är något annat.

Citat:

SPD Speed 1333MHz
Tested Speed 1600Mhz

http://www.corsair.com/memory-by-product-family/vengeance/ven...

Citat:

The difference between SPD Speed & Tested Speed?

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20110428163611AA6...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/325952-30-speed

När man har problem med datorn låter man alltid bios följa dessa standarder till punkt & pricka under felsökningen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag har nu fortsatt letandet efter en lösning, har tröttnat rejält på alla dessa förbannade krascher..
Så jag gick o köpte nytt moderkort och processor och tänkte att livet skulle bli bättre men icke!

krasherna fortsätter..

Jag har ju provat det allra mesta, kopplat ut usb-grejor som inte används, uppgraderat drivrutiner, kört med ena ramminnet (har två) och bytt till det andra, kört med andra grafikkort, annat nätagg.
Jag har även provat annan hårdisk samt andra sata-kablar

och nu senast har jag alltså även bytt processor samt moderkort..

Så vad finns kvar att göra?

det enda jag kan komma på är att jag inte har bett böner eller vädjat till datorns välvilja..

Permalänk
Medlem

Har du AHCI aktiverat i BIOS? Eller kör du Native IDE? När jag körde med Native IDE så frös datorn ofta.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Avstängd

men eftersom dator dyker vid vila tänker jag att det kan vara nått problem när nån sak går i viloläge så prova att döda strömsparar funktioner och kolla windows loggar vad det blivit för fel är bra saker som kan ge en hint

annars är det bästa är att börja grundligt och testa en sak i taget och börja med hårdvara istället för att hoppa runt och testa random sak man kommer på men jag brukar börja så här

1: memtest - för att kolla minnena så det inte blir errors och dom är keff
2: occt för att kolla cpu/minne är stabil under belastning och viktigt ..kolla vilka tempraturer man har på sin cpu ..gjärna kolla mosfets och nordbrygga så det inte är nått värmerelaterat där som gör att det strular
3: kolla gpu under belastning och jag brukar köra furmark för den maxxar ur värmen rejält ur korten och 3dmark vantage för den är ganska duktig på att sänka ostabila system trots sin ålder

funkar dom sakerna och värmen är ok så är dom med stor sannolikhet friska och är inte orsaken till problemet och man kan testa disk med något program och agg och kolla så det matar bra på alla linor och verkar allt ok så går man över och kollar drivers och andra ev mjukvaru relaterade fel

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Eftersom du har testat och bytt ut allting förutom hårddiskar så tror jag att det kan vara något så simpelt som att du kör Native IDE istället för AHCI, vilket resulterar i att windows fryser fast då och då. Bara att gå in i BIOS och ändra till AHCI, men då måste du också formatera om hårddiskarna efteråt.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xarvox:

Jag har nu fortsatt letandet efter en lösning, har tröttnat rejält på alla dessa förbannade krascher..
Så jag gick o köpte nytt moderkort och processor och tänkte att livet skulle bli bättre men icke!

krasherna fortsätter..

Jag har ju provat det allra mesta, kopplat ut usb-grejor som inte används, uppgraderat drivrutiner, kört med ena ramminnet (har två) och bytt till det andra, kört med andra grafikkort, annat nätagg.
Jag har även provat annan hårdisk samt andra sata-kablar

och nu senast har jag alltså även bytt processor samt moderkort..

Så vad finns kvar att göra?

det enda jag kan komma på är att jag inte har bett böner eller vädjat till datorns välvilja..

Har du ett kasst nätagg?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Har du uppdaterat firmware på din ssd? Det du beskriver påminner mig väldigt mycket om dom till synes random problem som jag hade med min första ssd, dom försvann helt efter en uppdatering.