Permalänk
Medlem

AMD APU diskussion och frågor

Tja!
Lite bakgrund till frågeställningen/diskussionen, Har en A8 APU i min HTPC men inget eget grafikkort. Jag spelar lite casual spel (Spelar vanligen på min stationära rig och väntar på streamingen) på den ibland med min 360 "handsak" men så skulle jag installera Alan Wake som jag köpte på Steam rean men tusan vad det hackade. Det är omöjligt för mig att spela lägre en 1080 för det blir så jävla suddigt. Det klarar Dead Space utan problem men tusan vad Alan Wake hackade. Skall in och köpa ett 270x till burken för enligt många så skall A8 och 270x passa väldigt fint ihopp men ville skapa en diskussion om hur mycket man egentligen kan använda AMD billiga men väldigt prisvärda APUer till spel med grafikkort och även det integrerade?!

På sweclockers så är det väldigt mycket stämningen att man skall alltid ha det värsta och man får sådan helv*t*s fps dropps med annat än Intel men ville skapa tråden för att framföra AMD APUér i ljuset även bland gamers.

Mina frågor då?!
Jo är det någon med erfarenhet av A8 6600K och 270x?
Samt någon som märkt av APU som flaskhals t.ex. A10 och inte bara flaskhals på papper att det blir sämre FPS, utan blir ospelbart vissa spel?
Vilka spel spelar ni på era APUér?

Spel som jag vet funkar på min A8 6600K i 1080 spelbart är:
Dead Space 1 och 2
How to survive
Civ V
CK II
Terraria

Ps. Ber om ursäkt för felstavningar, skyller på min dyselexi och slattarna efter nyår.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Hej! Du o jag har kört i rätt lika banor. Jag har enbart haft A8 3870k i min maskin (ca. 2 år tror jag). På denna har jag kört diablo3, Bf3 (low) och bf4 (low + låg resolution).

Efter att ha kört BF4 i ca 10h så kliade det på tok för mycket i fingrarna efter bättre grafik. Då införskaffades Asus Radeon 270x. Med denna a8 + 270x så går det att köra i ultra men jag kör på high istället pga. fps-dropsen när det pressades så mycket.

Permalänk
Medlem

Enda APU:n jag haft var en 1.6 GHz AMD i min senaste laptop. Den pallade knappt en N64-emulator i 1024x768 ackompanjerad med ett Radeon HD6320. APU:er är tyvärr inte ämnade för spel, utan snarare för låg strömförbrukning och tillverkningskostnad, varför de även presterar därefter. Full HD är dessutom en rätt hög upplösning där t.o.m. ett äldre GTX-kort kan få ge vika.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Enda APU:n jag haft var en 1.6 GHz AMD i min senaste laptop. Den pallade knappt en N64-emulator i 1024x768 ackompanjerad med ett Radeon HD6320. APU:er är tyvärr inte ämnade för spel, utan snarare för låg strömförbrukning och tillverkningskostnad, varför de även presterar därefter. Full HD är dessutom en rätt hög upplösning där t.o.m. ett äldre GTX-kort kan få ge vika.

Dock är det stor skillnad på en laptop jämfört med de senare desktopversionerna av APU:erna så det kan du inte jämföra med, inte idag iaf.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Dock är det stor skillnad på en laptop jämfört med de senare desktopversionerna av APU:erna så det kan du inte jämföra med, inte idag iaf.

Det har du säkert rätt i, är inte särskilt insatt i APU:er då jag personligen saknar vidare intresse för dem. Själva principen borde dock vara oförändrad; låg strömförbrukning och tillverkningskostnad.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlen:

Hej! Du o jag har kört i rätt lika banor. Jag har enbart haft A8 3870k i min maskin (ca. 2 år tror jag). På denna har jag kört diablo3, Bf3 (low) och bf4 (low + låg resolution).

Efter att ha kört BF4 i ca 10h så kliade det på tok för mycket i fingrarna efter bättre grafik. Då införskaffades Asus Radeon 270x. Med denna a8 + 270x så går det att köra i ultra men jag kör på high istället pga. fps-dropsen när det pressades så mycket.

Hej!
Kul att höra! Men då kommer jag vara mycket nöjd med ett 270x i HTPC´n för lite spelande imellanåt!
Tack för svar!
Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snok3n:

Ehh varför dessa helt ovidkommande INTEL-resultat? Var någonstans läser du att det är INTEL:s CPU:er TS vill diskutera?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Ehh varför dessa helt ovidkommande INTEL-resultat? Var någonstans läser du att det är INTEL:s CPU:er TS vill diskutera?

Läste du ö.h.t. artikeln jag länkade? Citat från artikelns slutsatser nedan.

Citat:

A CPU for Single GPU Gaming:

If I were gaming today on a single GPU, the A8-5600K (or non-K equivalent) would strike me as a price competitive choice for frame rates, as long as you are not a big Civilization V player and do not mind the single threaded performance. The A8-5600K scores within a percentage point or two across the board in single GPU frame rates with both a HD7970 and a GTX580, as well as feel the same in the OS as an equivalent Intel CPU. The A8-5600K will also overclock a little, giving a boost, and comes in at a stout $110, meaning that some of those $$$ can go towards a beefier GPU or an SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snok3n:

Läste du ö.h.t. artikeln jag länkade? Citat från artikelns slutsatser nedan.

Så som jag tolkade artikeln så är det att det duger ypperligt till spel med AMD billiga processorer bara man kan acceptera lite "frame loss" i singel trådade spel som t.ex Civ V. Lite som jag tänker! Att med fetare CPU som t.ex I7 som jag har i stationära ger mer poäng i 3Dmark men AMD funkar minst lika bra med tanke på kostnaden.

Liten fråga för att föra diskussionen framåt?! Om jag nu skulle ha ett 290x i HTPC burken. Vilket skulle göra att min 6600k flaskhalsa men hur mycket? Finns det något spel just nu som skulle få min processor att gå 100% och GPU i t.ex 60% i upplösningen 1080p?

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av NuZ:

Tja!
På sweclockers så är det väldigt mycket stämningen att man skall alltid ha det värsta och man får sådan helv*t*s fps dropps med annat än Intel men ville skapa tråden för att framföra AMD APUér i ljuset även bland gamers.

Mina frågor då?!
Jo är det någon med erfarenhet av A8 6600K och 270x?
Samt någon som märkt av APU som flaskhals t.ex. A10 och inte bara flaskhals på papper att det blir sämre FPS, utan blir ospelbart vissa spel?
Vilka spel spelar ni på era APUér?

Ps. Ber om ursäkt för felstavningar, skyller på min dyselexi och slattarna efter nyår.

*snippat*

jag har A10-6800K och spelar BF4 i ultra om det hjälper med något
jämförde med polarens haswell i5 och i vissa spel har jag något högre lägsta fps än han, medans han har något högre top fps (vi talar om 2fps i min och hans favör)
i 1080p är det ingen större skillnad med andra ord. ska bli spännande när jag får den modernare steamroller apun och se hur det blir då hehe

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

*snippat*

jag har A10-6800K och spelar BF4 i ultra om det hjälper med något
jämförde med polarens haswell i5 och i vissa spel har jag något högre lägsta fps än han, medans han har något högre top fps (vi talar om 2fps i min och hans favör)
i 1080p är det ingen större skillnad med andra ord. ska bli spännande när jag får den modernare steamroller apun och se hur det blir då hehe

6800k och vilket diskret kort till? För det måste du väl ha? Intresserad, för jag sitter på samma APU i min HTPC.

Edit: Läste i din sign, sorry.. 280x alltså!

Permalänk
Skrivet av HansTriceps:

6800k och vilket diskret kort till? För det måste du väl ha? Intresserad, för jag sitter på samma APU i min HTPC.

Edit: Läste i din sign, sorry.. 280x alltså!

280x stämmer bra
har ett 290 på ingång!

edit: då jag hade en piledriver 8350 innan märkte jag att systemet kändes riktigt segt under 1866mhz ram.
hade 2400mhz till den som jag lekte med frekvenserna, så därför även denna gång köpte jag lite snabbare 2133mhz ram på rea till min apu

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

*snippat*

jag har A10-6800K och spelar BF4 i ultra om det hjälper med något
jämförde med polarens haswell i5 och i vissa spel har jag något högre lägsta fps än han, medans han har något högre top fps (vi talar om 2fps i min och hans favör)
i 1080p är det ingen större skillnad med andra ord. ska bli spännande när jag får den modernare steamroller apun och se hur det blir då hehe

Det var ett bra inlägg i tråden! Tack, just detta jag är ute efter med att det funkar minst lika bra med AMD richland för spel

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av NuZ:

Det var ett bra inlägg i tråden! Tack, just detta jag är ute efter med att det funkar minst lika bra med AMD richland för spel

Mvh

om du har möjlighet, dra upp nordbryggan till 2ghz upplevde bättre respons där från 1800mhz (högst subjektivt)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

om du har möjlighet, dra upp nordbryggan till 2ghz upplevde bättre respons där från 1800mhz (högst subjektivt)

Tack! Skall testa, har ju dragit upp CPU till 4,5. Kyld med seidon 120v.

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av NuZ:

Tack! Skall testa, har ju dragit upp CPU till 4,5. Kyld med seidon 120v.

Mvh

för min del krävdes knappt ingen ökning på spänningen, hoppas det går bra för dig

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

*snippat*

jag har A10-6800K och spelar BF4 i ultra om det hjälper med något
jämförde med polarens haswell i5 och i vissa spel har jag något högre lägsta fps än han, medans han har något högre top fps (vi talar om 2fps i min och hans favör)
i 1080p är det ingen större skillnad med andra ord. ska bli spännande när jag får den modernare steamroller apun och se hur det blir då hehe

Får man fråga vad du får för fps för det låter ganska otroligt...

Permalänk
Skrivet av Pellemanify:

Får man fråga vad du får för fps för det låter ganska otroligt...

jag kör utan kantutjämning, då jag upplever det blir för suddigt och tar hellre vassa men skarpa texturer, ska se om jag kan printa ut mina settings.
sedan spelar jag bara på 32spelar banor som högst också, tycker det är för mycket "kaos" bland alla "noobs" (inte för jag är något proffs, men försöker ha teamplay) känns som man borde sitta på något mer organiserat BF4 lan hehe.
average 63grader på kortet

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellemanify:

Får man fråga vad du får för fps för det låter ganska otroligt...

Förklara gärna hur du menar att det inte är troligt?

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Avstängd

Vilken klock kör du? I päronens burk har vi en 6600K och den hade jag upp i 5,0Ghz med 5,2Ghz boost vid 1,42v Den borde gå att skrämma upp i ganska höga klocker

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Skrivet av Esseboy:

Vilken klock kör du? I päronens burk har vi en 6600K och den hade jag upp i 5,0Ghz med 5,2Ghz boost vid 1,42v Den borde gå att skrämma upp i ganska höga klocker

gjorde en test med oklockad cpu nu, youtube klipp kommer på 7min SP spel om de är intressant?
mao orörda frekvenser för ta ut eventuella fel bakom spakarna
(tar inte ansvar för min dåliga aim då jag har en kartong med min iphone 5s som spelar in skärmen, som gjorde att jag knappt vågade röra mig)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Skrivet av truedesire:

jag kör utan kantutjämning, då jag upplever det blir för suddigt och tar hellre vassa men skarpa texturer, ska se om jag kan printa ut mina settings.
sedan spelar jag bara på 32spelar banor som högst också, tycker det är för mycket "kaos" bland alla "noobs" (inte för jag är något proffs, men försöker ha teamplay) känns som man borde sitta på något mer organiserat BF4 lan hehe.
average 63grader på kortet
http://imageshack.us/a/img34/5691/z805.jpg

Skrivet av D01tY:

Förklara gärna hur du menar att det inte är troligt?

Mvh

Aaaaah kollade aldrig tillräckligt noga så trodde han körde med den integrerade grafiken. xD Ber om ursäkt haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

gjorde en test med oklockad cpu nu, youtube klipp kommer på 7min SP spel om de är intressant?
mao orörda frekvenser för ta ut eventuella fel bakom spakarna
(tar inte ansvar för min dåliga aim då jag har en kartong med min iphone 5s som spelar in skärmen, som gjorde att jag knappt vågade röra mig)

Länka klippet!

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av NuZ:

Länka klippet!

Mvh

herrejävlar på fin franska vad skev vinkeln blev... laddar upp på tuben då
men som sagt detta är inte 100% optimerat som testbänker med rent os utan detta är med en ssd disk som har kanske 30gb ledigt, antivirus i bakgrunden, skype etc. ska se om jag kan få en bättre vinkel när jag testar MP sen
redigerar inlägget när den är uppe

man ser fpsen iaf
närmare reell/verklig prestanda kommer man nog inte jag startar datorn den får orka med allt i bakgrunden, vad är det för mening med att stänga av program för att få någon fps hit och dit? så använder man ju knappast burken inbillar jag mig.

edit: kan man spela in med msi-afterburner hyffsat komprimerat? har som sagt knappt ingen plats kvar på disken
ja sen glömde jag nämna, jag har dedikerat 1GB ram till min iGPU som jag har till tvn och annat, det KAN påverka något (samt jag har 40+ flikar i webläsaren)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av truedesire:

herrejävlar på fin franska vad skev vinkeln blev... laddar upp på tuben då
men som sagt detta är inte 100% optimerat som testbänker med rent os utan detta är med en ssd disk som har kanske 30gb ledigt, antivirus i bakgrunden, skype etc. ska se om jag kan få en bättre vinkel när jag testar MP sen
redigerar inlägget när den är uppe

man ser fpsen iaf
närmare reell/verklig prestanda kommer man nog inte jag startar datorn den får orka med allt i bakgrunden, vad är det för mening med att stänga av program för att få någon fps hit och dit? så använder man ju knappast burken inbillar jag mig.

edit: kan man spela in med msi-afterburner hyffsat komprimerat? har som sagt knappt ingen plats kvar på disken
ja sen glömde jag nämna, jag har dedikerat 1GB ram till min iGPU som jag har till tvn och annat, det KAN påverka något (samt jag har 40+ flikar i webläsaren)
http://www.youtube.com/watch?v=clfbv-HoXBQ

Ser ju riktigt bra ut!
Tack!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Skrivet av NuZ:

Ser ju riktigt bra ut!
Tack!

bara kul att kunna hjälpa till!

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem

Någon som vet om "AMD Dual Graphics" Funkar med R9 serien? På HTPC´n hittar jag inte alternativet?!

Mvh

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Mycket imponerande BF4 resultat även om det är SP. Idag sitter jag på en 955BE med ett GTX580 som fortfarande presterar rätt så bra men man börjar känna av åldern i systemet och nu överväger jag CPU vs APU inför nästa uppgradering av min dator så det ska bli spännande att se recensioner av Kaveri, speciellt i enkel-tråd prestanda vs en i5:a samt min nuvarande CPU.

Permalänk
Medlem

Kör 6800K i min htpc/nas nu och är jäkligt nöjd med prestandan, stationära gaming burken ska uppdateras snart och inväntar tester även jag. Vill hålla mig till AMD men om cpu prestandan är långt efter en i5 och priset blir runt 1700kr ser jag inget annat alternativ än att köpa en 4670k. Sitter på en 1090T nu klockad till 4.1GHz för att inte släpa i spel och den drar för mkt el så ett byte ska ske, runt 470W i load med graffet..

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850