KÖP INTE SLI-Crossfire med 290-290X-780-780Ti med AMD's FX8350. CPU Flaskhalsar rejält.

Permalänk
Medlem

KÖP INTE SLI-Crossfire med 290-290X-780-780Ti med AMD's FX8350. CPU Flaskhalsar rejält.

Inledning

En kille med 2st 780Ti SLI hade prestanda problem och vände sig till mig i PM. Efter lite efterforskningar så kom jag fram till att det är hans AMD prolle som sätter käppar i hjulen. Dem låga spikarna i FPS är tveklöst processorns fel. Kan inte vara något annat då hans system stödjer SLI, han har bra drivrutiner,SLI Aktiverat, Brygga osv.

Många här på Sweclockers vet redan om att Intels prollar är bra mycket kraftfullare än AMD's men när man ser personer med FX-8350 som köper 780Ti SLI så kan man tycka att fler borde få reda på varför CPUN är så viktig i ett Multi-Gpu system så att sådana här tråkiga händelser inte inträffar. Samma sak gäller även dem lägre stående Intelprollarna med Z77 och Z87.

Alla har inte råd att köpa nytt nytt nytt varenda gång något flaskhalsar. Många kanske har lagt allt dom äger för att dom hoppas att dom ska få bättre FPS och så blir det bara pannkaka. Inte kul alls!

Mitt och hans Test sida vid sida.
AMD FX-8350 780Ti SLI VS 4930k 780Ti SLi
http://www.3dmark.com/compare/fs/1495370/fs/1306850

Mitt svar till honom.
Efter att ha jämför våra tester så kommer jag fram till att oberoende av min överklockning på mina 2 780Ti's.
Så agerar din processor flaskhals i vissa tester. Det syns väldigt tydligt i Combined Test där både Cpu och Gpu belastars hårt. Samma gäller i Battlefield 4. Det är ett otroligt CPU tungt spel och din amd prolle håller dina 2 780Ti tillbaka.

Combined Test
Din score 13.9
Min score 39.7 fps

Physics Cpu test
Din score 7926.0
Min score 17454.0

Dem enda processorer idag som är lämpligt för att driva 2st GK110 baserade kort är 3930k-4930k eller någon av X modellerna men dom är överprisade.

Intels prollar idag är betydligt bättre. Visst Amd's modeller har 8st kärnor men dom är fortfarande flera år efter Intel och fler kärnor säger egentligen inte så mycket om kraften i processorn.
Mitt råd till dig. Köp ett Socket 2011 med X79 styrkretsen. Para ihop med valfri 6 kärning cpu från antigen äldre Sandybridge-E eller nya Ivybridge-E.

Vidareutveckling.

Letade också reda på ett av mina tester där jag kör med Intels gamla Nehalem processor, I7 950 i 4.4Ghz med 1st 780Ti.
Den gamla trotjänaren fick bättre physics score än FX-8350 och dessutom högre lägsta FPS i vissa tester.

I7 950 i 4.4Ghz 1st 780Ti VS FX-8350 780Ti SLI
http://www.3dmark.com/compare/fs/1234436/fs/1495370

Varför är CPU Viktigt vid SLI/Crossfire.
För någon dag sedan svarade jag på en tråd där en användare hade 670 SLI och ovanligt låg prestanda. Samma historia där. För vek processor.
Jag kastade ihop en enkel förklaring varför processorn är så viktig när man har SLI och Crossfire och klistrar bara in den förklaringen här.

Skrivet av shockedpegasus:

pcu ligger typ på 100% så lär ju va det men deadich i LoL så går fpsen ner till typ 60 i Fighter när det händer en jävla massa saker så borde inte fps:en förbättras av det andra kortet då?? vad för processor från amd borde jag köpa för att få ut något av SLI ?

Nu vet jag inte så mycket om AMD's sockets chipsets osv. Men jag tror inte du kan montera någon av dagens AMD prollar på ditt moderkort då dom har AM3+.
Rätta mig gärna om jag har fel i den frågan.

Skulle jag ha rätt så tycker jag att du ska köpa en cpu ur AMD Phenom™ II X6 Processor familjen för dom passar direkt på ditt moderkort.
Gärna 1100T*eller 1090T*

Men som sagt. Finns väldigt många begagnade 1366 system och en del 2011 system till salu här på sweclockers marknad.
Där hittar du garanterat mest bang for the buck så att säga.

Har en i7 950 i 4.3Ghz 4core 8 threads och den är bra mycket starkare än vad du har nu och den flaskade i BF4 rejält. Men det var med 2st GK110 kort och dom kräver en 6 kärning cpu för att få sträcka på benen.

Processorns jobb är att förse dina grafikkort med den information dom behöver för att kunna skapa bilder. I bästa tänkbara situation ska grafikkorten aldrig någonsin dippa under 100% i gpu-usage.

Lägger du till ett kort som du gör med SLI så dubblerar du belastningen för din cpu. Kan inte cpun hantera den extra belastningen så sjunker gpu-usage. Allt från 10% till 50%beroende på cpu och grafikkort.

Vissa spel tex BF4 kan hantera den kraft som finns flerkärniga processorer med många trådar.

Exempel. "for dummies" Nu är inte allt jag skriver skrivet i sten så att säga men den är inte långt från sanningen häller.
Cpu belastas 75% under spelande.
Resultat är att CPUn orkar hålla din GPU i 100% konstant utan dippar.
Din avrage framerate ligger kring 50Fps.

Du vill har mer fps så du lägger till ett kort i SLI eller crossfire.
Du har nu dubblerat belastningen för din cpu.

Resultatet

Cpu belastas 100% under spelande och flaskhalsar dina kort.
GPU usage som tidigare låg på 100% sjunker och fördelas mellan korten till 75% vardera. 75%+75%=150%
Din tidigare avragefps låg på 50. Med en 50% ökning i GPU kraft ökar din fps med 25fps. Din nya avragefps blir alltså 75.

Eftersom din cpu redan låg på bristnings gränsen med ett kort så blir effekten av en till kort väldigt liten.
Med en kraftfull CPU så hade ökningen från ett till två kort gett närmare 90-95% mer fps tack vare den extra gpun.

För varje kort man lägger till i en SLI-Crossfire konfiguration så ökar kravet av en kraftfull CPU. Det är därför många som väljer multi gpu lösningar har Socket 1366 X58 - Socket2011 x79 Chipset. E seriens processorer lämpar sig bättre för multi gpu konfigurationer än dem mer vanliga konsumentmodellerna. Mer PCI-E lanes osv. Födelarna är många.

En sak som många glömmer.
Ju mer kraftfull en GPU är ju mer kraftfull måste Cpun också vara. Oavsett mängd kort.

Då ett 780Ti tex är lika kraftfullt som 2st 680's i SLI kräver dom lika stark CPU.
Så för 2st 780Ti's krävs en processor som klarar av Quad 680's.
Det är egentligen den sammanlagda gpu kraften som bestämmer kravet på CPU inte mängden grafikkort. Men det är enkelt att tänka så.

Sådärja! gör vad ni vill av denna informationen. Använd den, sprid den, kasta den i soptunnan eller något!
Någon som är duktigare än mig får gärna skriva ihop en (A)(MVG) uppsats tråd där allt är mindre rörigt än den där.
Kanske en som går mer in på djupet.
Har helt enkelt inte tiden att göra det bättre än såhär!

HINT OBS VIDAREBEFORDRA.
Det bästa egentligen vore om våran kära Redaktion Sweclockers kunde kasta ihop ett test med den här linjen.
För dom kan nå så många fler användare än vad vi kan här i forumet.

Tack för mig!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Men...Men...FX-serien skulle ju vara så bra :(.

Nä men allvarligt.. man brukar väl t.o.m rekommendera en i7a eller högre för multigpu iaf?

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Bra skrivet, dock så "duger" fortfarande en hårt överklockad sandy bridge(2500k, 2600k) i de allra flesta tänkbara situationer, även när man kör sli/crossfire med de allra kraftfullaste korten. (Okej kanske inte 3way eller mer).. . Man får ju räkna med lite mindre dippar men inget extremt. Man klarar sig. Men sedan är ju dessa starkare än 8350 i många avseenden.

Visa signatur

i5 2500k@4.5GHz kyld av Noctua NH-D14| MSI GTX 670 Power edition i SLI| Asus P8P67 WS revolution| 8gb Corsair vengeance 1600MHz| Corsair TX 850W| 1TB WD "black"| Samsung 250gb SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

Men...Men...FX-serien skulle ju vara så bra :(.

Nä men allvarligt.. man brukar väl t.o.m rekommendera en i7a eller högre för multigpu iaf?

Ja vissa av oss användare gör ju det. Med det finns ju fortfarande dom påstår att E serien och X79 är totalt onödigt och overkill för allt annat än beräkningar.

Har skrivit till redaktionen och hoppas att dom gör ett test där dom poängterar för alla okunniga/nybörjare och dom som har fel vikten av att ha en stark processor.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Ja vissa av oss användare gör ju det. Med det finns ju fortfarande dom påstår att E serien och X79 är totalt onödigt och overkill för allt annat än beräkningar.
Sådana användare måste tystas.

Har skrivit till redaktionen och hoppas att dom gör ett test där dom potentierar för alla okunniga/nybörjare och dom som har fel vikten av att ha en stark processor.

Det kommer aldrig hända, tyvärr. Vi får hålla oss till Overclock.net helt enkelt!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tykorkye:

Bra skrivet, dock så "duger" fortfarande en hårt överklockad sandy bridge(2500k, 2600k) i de allra flesta tänkbara situationer, även när man kör sli/crossfire med de allra kraftfullaste korten. (Okej kanske inte 3way eller mer).. . Man får ju räkna med lite mindre dippar men inget extremt. Man klarar sig. Men sedan är ju dessa starkare än 8350 i många avseenden.

Du har rätt, fortfarande mycket kraft i dessa intel prollar.

Som jag skrev förut det än inte alltid mängden kort. "men det är enkelt att tänka så"

Ett Gtx780Ti har lika mycket kraft som ett Gtx690 "680SLI".
Samma Cpu krav i båda konfigurationerna

Ett Titan har lika mycket kraft som 2st 660 i SLI
Samma Cpu krav i båda konfigurationerna

Tar vi däremot 2st 680 mot 2st 780Ti så blir skillnaderna en enorma i Cpu krav.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Du tyckte att det var konstigt att 4930 presterar bättre när den är bättre och ingen annan har sagt något annat? Det vore väldigt konstigt om den presterade sämre med tanke på att den kostar 3x mer pengar

Fx 8350 ca 1500kr
i7 4930 ca 4500kr

Dock är ju din 3dmark jämförelse ganska meningslös då du kör väldigt mycket högre klock på dina grafikkort och ni kör inte samma drivrutin heller.
För att få en mer exakt jämförelse så kunde ni ha kört samma drivrutin, samma klock och kanske någon slinga i ett spel istället för ett test som inte visar alls hur datorn kommer prestera i ett spel..

Alla vet att 4930 är bättre men om du vill få ett mer rätt resultat så ta o gör om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Det kommer aldrig hända, tyvärr. Vi får hålla oss till Overclock.net helt enkelt!

Att redaktionen inte gör ett sådant test eller vad menar du?
Kan säga att den hemsidan också har överbefolkats av nya användare som blivit teknik guru över en vecka. Dom billiga 780's korten har lett till massinvandring på OCnet

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Att redaktionen inte gör ett sådant test eller vad menar du?
Kan säga att den hemsidan också har överbefolkats av nya användare som blivit teknik guru över en vecka. Dom billiga 780's korten har lett till massinvandring på OCnet

Jag håller med dig, Titan och 780 har skapat en del obalans på OCN. Vad jag menar är att redaktionen inte har tid med tekniska tester som dessa.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Kan ni göra ett nytt test med alla GPUer på samma klock?
Skulle vara intressant att se, tror inte skillnaden kommer vara lika stor när ena sidan av korten är klockade 50% högre.

Kan däremot hålla med om att det är intressant att folk inte förstår att en 2 år gammal CPU inte kommer prestera lika bra som den senste generationen top CPU från ett annat företag :S

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

Du tyckte att det var konstigt att 4930 presterar bättre när den är bättre och ingen annan har sagt något annat? Det vore väldigt konstigt om den presterade sämre med tanke på att den kostar 3x mer pengar

Fx 8350 ca 1500kr
i7 4930 ca 4500kr

Dock är ju din 3dmark jämförelse ganska meningslös då du kör väldigt mycket högre klock på dina grafikkort och ni kör inte samma drivrutin heller.
För att få en mer exakt jämförelse så kunde ni ha kört samma drivrutin, samma klock och kanske någon slinga i ett spel istället för ett test som inte visar alls hur datorn kommer prestera i ett spel..

Alla vet att 4930 är bättre men om du vill få ett mer rätt resultat så ta o gör om.

Nu är det här inge "Överraskning för mig" är du inte läs kunnig. Står tydligt att tråden riktas mot okunniga användare.
Nej det är den inte. Du kanske inte vet om det men oavsett min överklockning hade resultatet varit detsamma. Enorma skillnader mellan systemen. Orsak processor. Det är det enda viktiga.

Nu har jag bara direkt lagt upp mitt gamla test bredvid hans för att poängtera ett problem som finns här på Sweclockers.
Skrev också att jag kastat ihop den här lite fort för att lyfta upp ämnet och kasta upp bollen till redaktionen.

Jag har varken tid eller orken att köra igenom alla tester som krävs för att göra en fläktfri test svit.
Skrev också att jag lämnar över den uppgiften redaktionen eller någon annan användare som kan tänka sig offra ett dygn eller 2 av sin fria tid till det.

3dmark firestrike är ett utmärkt exempel att jämföra med över nätet. Hur ska jag få tag i hans dator? Ska jag beskriva för honom testrundan så ska han sedan skicka uppgifter till mig om resultaten?

*Dessutom representerar Firestrike ett bergsäkert test där varenda runda är likadan.
*Det är ger också väldigt realistiska belastningar som kan jämföras med dagens spel. Inte Extreme preset då utan vanliga.
*Det testar varje komponent idividuellt så man kan fastställa vars flaskhalsen ligger.
*En bra länk skapas efter rundan med resultaten & hela systemets specifikationer.

Bra nog mycket mer tids effektivt.

Så du som vet så mycket kanske kan vara snäll och göra det här testet?

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Jag håller med dig, Titan och 780 har skapat en del obalans på OCN. Vad jag menar är att redaktionen inte har tid med tekniska tester som dessa.

Vi får hoppas att dom tar sig den tiden!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sushifrukt:

Kan ni göra ett nytt test med alla GPUer på samma klock?
Skulle vara intressant att se, tror inte skillnaden kommer vara lika stor när ena sidan av korten är klockade 50% högre.

Kan däremot hålla med om att det är intressant att folk inte förstår att en 2 år gammal CPU inte kommer prestera lika bra som den senste generationen top CPU från ett annat företag :S

Aja visst du är andra personen som vill veta! Det är dock rätt ointressanta siffror.

Får drygt 4000 poäng mindre i Gpu score med stock clocks.
Mina kort är flashade till custom bios så GPU boost är inaktiverat.
Så att återskapa mitt test mot hans kräver en bios flash av mina kort och det tänker jag inte göra.

Körde dock igenom en runda på 940mhz och det borde sätta mig under hans test system.
Pga den anledningen att han har GPU2.0 Boost och när hans system passerade 3dmark så låg han garanterat kring 950-1050Mhz.
3dmark ljuger lite då det endast visar hans basclock och inte hur mycket hans system boostar till under belastning.

Så att hans 780Ti's skulle vara 50%underklockade stämmer inte. Närmare 15-25% isåfall.

Dock så är fortfarande det här inte ämnet tråden handlar om. Vi börjar bli OFF TOPIC.
Tillbaka nu.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Jag som sitter med Z87, 4670k och GTX 680 SLI.

För mig är det 100 felfritt prestandamässigt.

Tycker AMD borde börja gå lite i Intel's väg och visa att de också kan göra CPU:er.

Därför är Intel det jag väljer just nu idag.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd

största vinsten du har är i fysikberäknigar vilket i dom flesta fall inte skulle göra så stor skillnad och kollar vi fps i stället så smaska upp 8350´n till 4600 och ni kommer ligga i ganska lika fps så länge det är moderna spel som trådar vettigt vilket är helt ok för en 3 x billigare cpu

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Intressant.

Fast sen å andra sidan så brukar väl ingen rekommendera en FX-8350 till två av dessa GPU:er ändå?
Lika lite som man brukar rekommendera t.ex. en 4670k till att driva 2st GTX 780 Ti.

Den generella konsensusen här på forumet verkar ju vara minst en överklockad I7-4770k (eller motsvarande Ivy/Sandy) eller ännu bättre en 3930k/4930k, om man ska ha 2st GTX 780/780 Ti/290/290X.

Så kan inte direkt säga att jag blir chockad av att en (oklockad dessutom) FX-8350 flaskar GTX 780 Ti SLI.

Skrivet av Sebastian R:

Jag som sitter med Z87, 4670k och GTX 680 SLI.

För mig är det 100 felfritt prestandamässigt.

GTX 680 SLI är ju dock inte riktigt samma sak som GTX 780 Ti SLI / R9 290X CF.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Skrivet av Sebastian R:

Jag som sitter med Z87, 4670k och GTX 680 SLI.

För mig är det 100 felfritt prestandamässigt.

Tycker AMD borde börja gå lite i Intel's väg och visa att de också kan göra CPU:er.

Därför är Intel det jag väljer just nu idag.

För mig så flaskade min processor i BF4 då den var klockad till 4.3GHz. tryckte upp den i 4.6GHz och då slutade BF4 stuttra och småfrysa. Jag hade hoppats på att en 4670k skulle klara 680SLI men så var tyvärr inte fallet. lirar i 3900x1920pix.
Det är dock bara BF4 som krånglade, alla andra spel jag testat fungerar bra. Ångrar lite att jag inte köpte 4770k men jag har väl gjort annat kul för den tusenlappen.

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
99:e percentilen

Agree! Jag köpte 2600K och två 7970 (det ena begagnat senare). Med facit i hand hade jag köpt en 3930K och ett 7970, då min CPU begränsar mig och jag ändå inte kan använda båda korten att spela på. (Kepler hade inte lanserats när jag köpte min dator så jag hade inte kunnat köpa Nvidia.)

Min nästa dator ska förhoppningsvis ha en bra CPU och förmodligen bara ett grafikkort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

Physics score lastar endast CPU så det säger absolut inget, combined testet lastar både cpu och gpu men det säger inte heller mkt.

Graphics score är det du kan kolla på, men även här spelar cpu stor roll. Kom också ihåg att det är benchmarks vi pratar om och inte spelande. Kör om testet med samma klocks på korten så kommer du se att graphics score inte kommer skilja speciellt mycket.

Testet du gjort säger absolut noll och ingenting om hur mkt cpu flaskar.

2600k(OC såklart) och uppåt räcker alldeles utmärkt även för två 780ti. Jag tangerar 10k i firestrike med ett 7970 och en 3770K, din polare har andra problem i sin burk än en klen CPU. CF/SLI kan krångla en hel del, vilket det uppenbarligen gör för din polare.

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Agree! Jag köpte 2600K och två 7970 (det ena begagnat senare). Med facit i hand hade jag köpt en 3930K och ett 7970, då min CPU begränsar mig och jag ändå inte kan använda båda korten att spela på. (Kepler hade inte lanserats när jag köpte min dator så jag hade inte kunnat köpa Nvidia.)

Min nästa dator ska förhoppningsvis ha en bra CPU och förmodligen bara ett grafikkort.

Din 2600k begränsar dig inte det minsta med två 7970. Överklocka den så utpresterar den en SB-E utan OC utan problem.

Permalänk
Medlem

För att EN har köpt en 8350 så gör inte alla det ifall dom har 780 sli system.

OCh överclockar du en 8350 så ska det nog funka någorlunda.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av thereal_twisted:

Din 2600k begränsar dig inte det minsta med två 7970. Överklocka den så utpresterar den en SB-E utan OC utan problem.

Den är överklockad till 4,6 GHz; ändå stuttrar och hackar BF4 som ett as samt droppar till låga framerates (60–80 fps) konstant. Jag kör High Textures, Medium Lighting och resten på Low/Off.

Jag kör med ett kort, då det inte går att köra med CrossFire.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Den är överklockad till 4,6 GHz; ändå stuttrar och hackar BF4 som ett as samt droppar till låga framerates (60–80 fps) konstant. Jag kör High Textures, Medium Lighting och resten på Low/Off.

Jag kör med ett kort, då det inte går att köra med CrossFire.

Det flöt på fin fint med min 2500k(RIP), och flyter precis lika fint med 3770k.

Har dock vart med om stutteringen du beskriver(senast igår), det är mjukvaran som buggar. Använd DDU och rensa bort alla drivare och gör ominstallation, och se till att UPLS är avstängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Den är överklockad till 4,6 GHz; ändå stuttrar och hackar BF4 som ett as samt droppar till låga framerates (60–80 fps) konstant. Jag kör High Textures, Medium Lighting och resten på Low/Off.

Jag kör med ett kort, då det inte går att köra med CrossFire.

Det ska det ju inte göra dock, har du testat o leka med core parking och/eller ht?

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det flöt på fin fint med min 2500k(RIP), och flyter precis lika fint med 3770k.

Har dock vart med om stutteringen du beskriver(senast igår), det är mjukvaran som buggar. Använd DDU och rensa bort alla drivare och gör ominstallation, och se till att UPLS är avstängt.

Skrivet av HurMycket:

Den är överklockad till 4,6 GHz; ändå stuttrar och hackar BF4 som ett as samt droppar till låga framerates (60–80 fps) konstant. Jag kör High Textures, Medium Lighting och resten på Low/Off.

Jag kör med ett kort, då det inte går att köra med CrossFire.

Skrivet av Jonathanknet:

Det ska det ju inte göra dock, har du testat o leka med core parking och/eller ht?

jag hade också de problemen som du beskriver Simon. Klockade processorn från tidigare 4.3 till 4.6GHz och efter en kort spelrunda så verkar det som att det inte stuttrar längre. Jag har unparkat alla cores, installerat DX11 i BF4 rootmapp och kör med custom cfg fil som jag hittade på reddit. Har inte testat med en GPU då det förmodligen inte hade funkat alls med min upplösning(3900x1920) o BF4. Enl grafer i BF4 så var det cpu som spikade samtidigt som mina stuttering eller småfrysningar så jag tror mig veta att det var CPU. Nu är visserligen min CPU bara quadcore men ändå

/S

Visa signatur

Louqe Raw S1,||H2O||, AMD R5 7600, ASUS B650E-I, 32GB DDR5 6000MHz, AMD 5700 XT EKWB vattenblock, Corsair SF600, WD Black SN850 1TB, Crucial MX500 1TB, Win 11 Pro 64bit, Gigabyte G34WQC, Sennheiser HD650, Objective 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Har skrivit till redaktionen och hoppas att dom gör ett test där dom poängterar för alla okunniga/nybörjare och dom som har fel vikten av att ha en stark processor.

Vad är det du vill att de ska publicera? En notis där de refererar till tidigare tester (se nedan) tillsammans med texten - "Köp inte en standardprocessor till din resterande high-end setup"? Ett helt nytt prestandatest som egentligen inte visar något nytt, mer än "nördfakta"?

En sådan prestandatestartikel skulle ju förmodligen "falla bak i arkivet" relativt snabbt, precis som processortesterna i BF3 och BF4 verkar ha gjort för dig. Jag tror därmed att ett sådant test inte skulle uppfylla den "samhällsnytta" som du är ute efter.

Det hade kunnat vara intressant att få skillnaderna se de konkreta skillnaderna mellan olika setups men eftersom denna sorts test är tidskrävande och frågan är om det är TILLRÄCKLIGT intressant för att skapa behovet för att genomföra dem framför andra intressanta(re) artiklar och tester.

I testarna använder de 6990 (BF3) och R290X (BF4) vilka tydligt visar precis det du vill ha fram.

BF3: http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-battlefield-3/5
BF4: http://www.sweclockers.com/artikel/17810-prestandaanalys-battlefield-4/4

Finns skillnaden redan vid ett kort så krävs det ingen större slutledningförmåga för att komma fram till att två av samma sort kommer innebära ännu större skillnader.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tobbbe__:

Ja vissa av oss användare gör ju det. Med det finns ju fortfarande dom påstår att E serien och X79 är totalt onödigt och overkill för allt annat än beräkningar.
Sådana användare måste tystas.
Har skrivit till redaktionen och hoppas att dom gör ett test där dom poängterar för alla okunniga/nybörjare och dom som har fel vikten av att ha en stark processor.

Det där lite hotfullt hoppas att du inte "vet var min brevlåda bor". :cry:
Skämt och sido, har jag också läst att CF SLI kostar betydligt mer CPU-kraft än ett singelkort.

Jag har också länge efterlyst att man även skall testa hur kraftfulla grafikkort fungerar på svagare CPU:r, nästan alla tester görs ju på en väldigt kraftfull dator, mer än de flesta av oss har.
Att testa med mindre kraftfulla CPUr skull kunna visa vilka grafiklösningar som som har mer CPU-overhead än andra, känns som att resultatet skulle kunna bli lite obekvämt ibland för AMD och Nvidia.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Skulle jag ha rätt så tycker jag att du ska köpa en cpu ur AMD Phenom™ II X6 Processor familjen för dom passar direkt på ditt moderkort.
Gärna 1100T*eller 1090T*

Finns absolut ingen anledning att köpa ett Phenom II X6 1090T framför en FX 8320.
X6 1090T max klockar på 4GHz

FX 8320 kan du med god tur få till 4,6GHz med en *liten* höjning av volten. (i de tre fallen jag har överklockat FX 8320's iaf.), i övrigt så är det bara att klocka som vanligt med ett tak på 5GHz..

FX serien drar även mindre ström i idle än Phenom II's .. Speciellt när de är klockade med cool 'n quiet påslaget så märks det att FX serien är nyare än Phenom II.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Avstängd

Varför inte bara säga "köp inte fx8350"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk

Så vi som sitter med FX8350 måste spendera mer pengar nu bara för att den är värdelös? Funderar på att byta ut mina 6970 mot ett 290X och kommer då uppleva sämre prestanda än vad jag har idag?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000