Processorn använder inte Turbo Core??

Permalänk
Medlem

Processorn använder inte Turbo Core??

Tja, har märkt på senaste tiden när jag använt mig av CPU-Z när jag spelar att processorn hela tiden ligger på 3.9GHz och klockar aldrig upp till 4.2GHz!?
Har en FX 6350 som är 3,9 stock och kan klocka upp sig till 4.2 med Turbo core. I spel som Crysis 3 ligger jag och slickar 20-30 fps och den klockar aldrig upp till 4.2 även fast processorn bara ligger runt 30 grader (kör med en evo 212). När jag inte spelar utan sitter och surfar eller håller på att öppna program/mappar så kan jag se att den klockas upp till 4.2 under någon sekund och sen ner igen, men aldrig i spel.

Har kollat i BIOS och Turbo Core är aktiverat, och jag hade Cool n Quiet aktiverat också, men avaktiverade det nyss för att se om det skulle ändra något, vilket det inte gjorde.

Har ett Gigabyte 970A-UD3P mobo, 8GB 1600MHz RAM och ett Sapphire R9 280X med ett 600W nätagg. Det är Kompletts BF4 dator.

Någon som vet vad det kan vara? Varför klockas det inte upp till 4,2GHz?

Har fan bara haft problem med den här processorn, singlethread är KASS i FX serien, laggar i alla jävla spel som inte använder alla kärnor, vilket typ 90% av alla spel inte gör, visst, kör BF4 bra, men alla andra spel slickar 30-40 fps, till och med mindre i spel som WoW -.-

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Relik 📜

Turbo Core är beroende av hur många kärnor som belastas, endast när en ensam tråd används tillåts processorn att använda maximal frekvens. Beteendet går ofta att förändra i BIOS/UEFI, givetvis på bekostnad av högre strömförbrukning och eventuellt även viss instabilitet beroende på andra parametrar. Det man rent praktiskt gör är ju överklockning.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Aha ok. Aldrig mer AMD för mig iallafall, blir att spara till ett nytt moderkort och en intel cpu i framtiden. Fattar inte hur dom kan göra processorer med sån kass singlethread perfomance. Gamla i3or har till och med bättre. Fyfan för AMD.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kolla på dina temperaturer på mobot? Det kan vara dessa som sätter stopp för din CPU?! Vilket nätagg? 600W säger inte mycket.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fungerar väl på samma sätt med Intel, eller? Ju fler kärnor desto lägre Turbo hastighet

Permalänk

Jo, Intel fungerar samma. På 2 kärnor och 4 trådar kör den turbo från 2,9 till 3,4.
På en kärna kör den till 3,6 Ghz (I7 3520m)

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du kolla på dina temperaturer på mobot? Det kan vara dessa som sätter stopp för din CPU?! Vilket nätagg? 600W säger inte mycket.

Corsair CX600

Temperatuerna enligt HWmonitor på moderkortet i idle är:

29C
37C
22C

Och inte mycket mer än det när jag spelar.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

Blir iallafall nog att byta till Intel då jag inte kör de allra nyaste spelen utan äldre. Spel som inte använder 6-8 kärnor utan är mer tungt singletrådade som MMORPGS. Är trött på att ligga runt 20-30 fps i raids och städer. Eller om AMD släpper en ny serie med en något mer normal singel trådad prestanda än den här skiten. Förlåt att jag låter så jävla sur men det här är patetiskt.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Corsair CX600

Temperatuerna enligt HWmonitor på moderkortet i idle är:

29C
37C
22C

Och inte mycket mer än det när jag spelar.

Idletemp är TOTALT ointressant. Det är ju under load som du ska kolla tempen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kritax:

Blir iallafall nog att byta till Intel då jag inte kör de allra nyaste spelen utan äldre. Spel som inte använder 6-8 kärnor utan är mer tungt singletrådade som MMORPGS. Är trött på att ligga runt 20-30 fps i raids och städer. Eller om AMD släpper en ny serie med en något mer normal singel trådad prestanda än den här skiten. Förlåt att jag låter så jävla sur men det här är patetiskt.

Det är ju inte väl förborgad hemlighet att det de fakto är så, men varför inte försöka att överklocka själv då din CPU är upplåst? Till 4.5GHz borde du kunna nå.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det är ju inte väl förborgad hemlighet att det de fakto är så, men varför inte försöka att överklocka själv då din CPU är upplåst? Till 4.5GHz borde du kunna nå.

Har aldrig gjort det förr och gillar inte att vara inne i BIOS och pilla, speciellt inte när alla varnar för att inte höja Voltage för mycket. Min voltage ligger redan på 1.440 i 3.9GHz och har hört att man inte ska gå över 1.5 voltage? Eller har jag helt fel? För om det är rätt så kan jag väl inte överklocka nå mycket alls innan jag når 1.5

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Idletemp är TOTALT ointressant. Det är ju under load som du ska kolla tempen

Temperaturen är 33C, 40C och 32C nu när jag spelar.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kritax:

Aha ok. Aldrig mer AMD för mig iallafall, blir att spara till ett nytt moderkort och en intel cpu i framtiden. Fattar inte hur dom kan göra processorer med sån kass singlethread perfomance. Gamla i3or har till och med bättre. Fyfan för AMD.

lika dant med intel endast 1 singeltrådig aplikation då klockar den upp sig på den kärnan som belastas mest.

men vist kör intel istället dom är bra faktist

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

lika dant med intel endast 1 singeltrådig aplikation då klockar den upp sig på den kärnan som belastas mest.

men vist kör intel istället dom är bra faktist

Vet att det är likadant med turbo boost med intel, menade inte det. Utan jag menade att jag tänker byta till Intel eftersom Intel är mycket starkare per kärna, IPC eller vad det heter, jämfört med AMD. Vilket är en STOR fördel i de flesta spelen.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

En till fråga. När jag spelar så ger mitt nätagg ifrån sig ett ljud som liknar en HDD som laddar. Och när jag stänger av spelen och bara sitter och surfar eller något så slutar det låta. Det låter inte högt heller, typ så som en hårddisk låter, fast det konstiga är att ljudet kommer från nätaggregatet och inte hårddisken.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kritax:

Vet att det är likadant med turbo boost med intel, menade inte det. Utan jag menade att jag tänker byta till Intel eftersom Intel är mycket starkare per kärna, IPC eller vad det heter, jämfört med AMD. Vilket är en STOR fördel i de flesta spelen.

förstod det men sa det bara ville inte heller va nån fanboy för intel när jag nu har intel till 85% i mina riggar därför sa jag inget mer en det jag sa

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd

dom flesta fx ligger stock ganska högt i vcore men droppar man turbo och kör oc klarar då alla fx oavsett serie minst 4600 mhz så länge moderkortet orkar mata ström nog och kylningen är bra nog och en x6 bör inte vara nått större problem på 970kort att få ganska mycket extra ur

sen bör crysis 3 funka ganska fint på en 6350 så låter som du har nått annat problem sen är väll crysis så pass vältrådat att alla kärnor går och då går inte turbo i utan den gör det då 1-3 cores används så är det iaf på 8x serien tror 6 serien har samma

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skrivet av Kritax:

En till fråga. När jag spelar så ger mitt nätagg ifrån sig ett ljud som liknar en HDD som laddar. Och när jag stänger av spelen och bara sitter och surfar eller något så slutar det låta. Det låter inte högt heller, typ så som en hårddisk låter, fast det konstiga är att ljudet kommer från nätaggregatet och inte hårddisken.

coil whining? Vilket CX har du? Finns den gamla (sämre) heter CX600 och nyare CX600m (som är ett ok budgetagg).

CPU är faktiskt lätt att klocka. Bara dra ner Vcore och upp lite med Hz och kör med prime95 eller krävande spel Vet om att singel prestandan är inte helt ok.

Men även intel har samma sak med sin turbo. Om man inte släpper spärren ock klockar

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Klocka skiten! Hårt.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Har aldrig gjort det förr och gillar inte att vara inne i BIOS och pilla, speciellt inte när alla varnar för att inte höja Voltage för mycket. Min voltage ligger redan på 1.440 i 3.9GHz och har hört att man inte ska gå över 1.5 voltage? Eller har jag helt fel? För om det är rätt så kan jag väl inte överklocka nå mycket alls innan jag når 1.5

att ha volten på 1.5v+ är väll inget farligt så länge du har bra kylning och kollar tempen , min ligger på 1.488V på 4.6ghz fast det är en 8350 då

av det jag hört så har dom varnat för 1.6v+ men nån kan gärna få rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Så vad är det jag måste göra för att klocka processorn? Har en 212 evo. Är det bara att gå in i BIOS och ändra 1 eller 2 inställningar och köra prime95 för att kolla så allt fungerar som det ska, och sen är det klart? Vill inte döda datorn, har redan fått RMA't mitt första moderkort i den här datorn för några veckor sedan.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

coil whining? Vilket CX har du? Finns den gamla (sämre) heter CX600 och nyare CX600m (som är ett ok budgetagg).

Har CX600M, lyssnat lite närme nu och det är en låg coil whining + det där surrande HDD ljudet, som om att det är en hårddisk som läser in data. Uppstår dock bara när datorn bootar och när jag spelar, alltså då nätaggregatet får jobba som mest. Är det här något farligt? Kommer mina komponenter ta skada eller är det bara att skita i det? Ljudet är ju som sagt inte högt, inte i närheten lika högt som de coil whines man hör på Youtube.

Skrivet av lord_vasagos:

sen bör crysis 3 funka ganska fint på en 6350 så låter som du har nått annat problem sen är väll crysis så pass vältrådat att alla kärnor går och då går inte turbo i utan den gör det då 1-3 cores används så är det iaf på 8x serien tror 6 serien har samma

Det laggar apa för mig, direkt när jag kollar åt något håll där man ser långt fram så laggar det sönder som bara fan, blir lack bara jag tänker på det. Kan inte tänka mig att det är min hårdvara det är fel på, då alla kärnor används och GPU aktiviteten är runt 80-100%. Har sett videos på Youtube också, folk med lika cpu som också slickar 20-30 fps.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Så vad är det jag måste göra för att klocka processorn? Har en 212 evo. Är det bara att gå in i BIOS och ändra 1 eller 2 inställningar och köra prime95 för att kolla så allt fungerar som det ska, och sen är det klart? Vill inte döda datorn, har redan fått RMA't mitt första moderkort i den här datorn för några veckor sedan.

Ja bara att ändra på hz:en

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
http://www.overclock.net/t/1140459/bulldozer-overclocking-gui...
http://www.overclock.net/t/1348623/amd-bulldozer-and-piledriv...

Skrivet av Kritax:

Har CX600M, lyssnat lite närme nu och det är en låg coil whining + det där surrande HDD ljudet, som om att det är en hårddisk som läser in data. Uppstår dock bara när datorn bootar och när jag spelar, alltså då nätaggregatet får jobba som mest. Är det här något farligt? Kommer mina komponenter ta skada eller är det bara att skita i det? Ljudet är ju som sagt inte högt, inte i närheten lika högt som de coil whines man hör på Youtube.

Ja jag tror det okända ljudet är nog nätagg fläkten (det kan klicka ifrån den i ett vist läge).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Aha ok. Aldrig mer AMD för mig iallafall, blir att spara till ett nytt moderkort och en intel cpu i framtiden. Fattar inte hur dom kan göra processorer med sån kass singlethread perfomance. Gamla i3or har till och med bättre. Fyfan för AMD.

Det är väl inte deras fel att inte du läser på innan du köper något?

Permalänk
Medlem

Nä usch va komplicerat. Lättare att bara spara ihop till nytt mobo och intel cpu. Blir bara så jävla förbannad över att hur AMD har kunnat gjort FX serien så jävla svag? Singel trådat alltså. 80% av alla spel är ju för i h*lvete tungt singeltrådade eller bara beroende av starka kärnor vilket FX serien verkligen inte har. Vilket då resulterar i att cpu fan flaskhalsar. Vafan tänkte dom med? Kan någon snälla förklara varför? Om man kollar på singlethread benchmarks så har ju för bövelen en Intel Core 2 Duo bättre prestanda, Pentiums också, samt den äldre serien Phenom... Va i helvete! Har lust att bara trycka in min gamla i3-2100.

Har inte lust att överklocka processorn så hårt för lite bättre prestanda. Har 2 vänner som har 8320 på 4GHz, och dom flaskhalsar också i spel, men dom kan leva med det. Jag är mer petig.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det är väl inte deras fel att inte du läser på innan du köper något?

Det stod 6 core, 4,2GHz på processorn, det låter ju SUPER... så jag tänkte ju såklart att det skulle vara ett vrål åk. Men näe, AMD ska ju alltid vrida och vända på saker.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Det stod 6 core, 4,2GHz på processorn, det låter ju SUPER... så jag tänkte ju såklart att det skulle vara ett vrål åk. Men näe, AMD ska ju alltid vrida och vända på saker.

Tror inte en 300mhz gör processorn nå värst mycket snabbare. Dom har väl aldrig hävdat att dne är snabbast osv

Permalänk
Skrivet av Kritax:

Nä usch va komplicerat. Lättare att bara spara ihop till nytt mobo och intel cpu. Blir bara så jävla förbannad över att hur AMD har kunnat gjort FX serien så jävla svag? Singel trådat alltså. 80% av alla spel är ju för i h*lvete tungt singeltrådade eller bara beroende av starka kärnor vilket FX serien verkligen inte har. Vilket då resulterar i att cpu fan flaskhalsar. Vafan tänkte dom med? Kan någon snälla förklara varför? Om man kollar på singlethread benchmarks så har ju för bövelen en Intel Core 2 Duo bättre prestanda, Pentiums också, samt den äldre serien Phenom... Va i helvete! Har lust att bara trycka in min gamla i3-2100.

Har inte lust att överklocka processorn så hårt för lite bättre prestanda.

Får även klocka min sandy cpu,för ett spel jag kör belastar en kärna. Vad för äldre spel kör du? Har kört äldre spel på amd tvåkärnig 6000+.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Får även klocka min sandy cpu,för ett spel jag kör belastar en kärna under belastning. Vad för äldre spel kör du? Har kört äldre spel på amd tvåkärnig 6000+.

Slår vad om 1 000spänn på att den gamla cpu'n har bättre single trådad prestanda. Eftersom en av mina vänner har AMD's Phenom 965 och han rullar på fint i de spelen jag spelar.

Jag spelar World of Warcraft, Guild wars 2, ARMA 3 osv..... alltså alla dom spelen som kräver starka kärnor.

Här är benchmarken över singel trådad prestanda: http://www.cpu-world.com/benchmarks/AMD/FX-6350_single.html

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Slår vad om 1 000spänn på att den gamla cpu'n har bättre single trådad prestanda. Eftersom en av mina vänner har AMD's Phenom 965 och han rullar på fint i de spelen jag spelar.

Jag spelar World of Warcraft, Guild wars 2, ARMA 3 osv..... alltså alla dom spelen som kräver starka kärnor.

Då bör du inte ha köpt en cpu som kännt har vek singeltrådprestanda. Det är inte amd's fel.

Jag rekomenderar tillexempel 3570k eller 4570k som processor:)