Permalänk
Medlem

Bluescreen efter byte av moderkort

Tjo har köpt lite nya dela till min dator och vips får jag bluescreen vid uppstart av Windows.

http://s18.postimg.org/bhtn7we89/image.jpg

Har Asus M5A97 R2.0
Samt en AMD FX-8350 BE 8-CORE 4GHZ

Tacksam för alla svar eftersom jag är helt lost nu.

Mvh M

Permalänk
Inaktiv

Ah, Aftonbladet ger sig in i SweC forum, och postar dessutom bilder upp-och-ner!

Permalänk
Medlem

Byt sata mode eller ge en bättre förklaring av problemet om det inte hjälper.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kika över minnesinställningar och om sata mode är rätt inställt som tidigare nämnt. (testa ahci om du har ssd)
(det är nog vettigast att ominstallera dock om du gått från typ 1156 intel till am3+...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Tjo har köpt lite nya dela till min dator och vips får jag bluescreen vid uppstart av Windows.

http://s18.postimg.org/bhtn7we89/image.jpg

Har Asus M5A97 R2.0
Samt en AMD FX-8350 BE 8-CORE 4GHZ

Tacksam för alla svar eftersom jag är helt lost nu.

Mvh M

Vänd på hårddisken så bluescreenen kommer på rätt håll

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Tjo har köpt lite nya dela till min dator och vips får jag bluescreen vid uppstart av Windows.

http://s18.postimg.org/bhtn7we89/image.jpg

Har Asus M5A97 R2.0
Samt en AMD FX-8350 BE 8-CORE 4GHZ

Tacksam för alla svar eftersom jag är helt lost nu.

Mvh M

Vilka delar är det du bytt? Är det t.ex. moderkort så kan man få BSOD om man inte installerat om OS.
Men som många säger utan mer info är det inte lätt att ge några tips.

Permalänk
Medlem

Vill man ha hjälp och inte orkar anstränga sig mer så förtjänar man ingen hjälp.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd

känns lite som det är nått disk/sata inställning boot error relaterat och som sagts tidigare är det svårt att säga exakt vad det är fel utan info men har du inte installerat om windows och bytt moderkort så är säkert problemet att det är ny chipset och då måste man installera om windows

Skrivet av Dr.Mabuse:

Vill man ha hjälp och inte orkar anstränga sig mer så förtjänar man ingen hjälp.

är sånt där som kan irritera en till döds

min dator är trasig ..vad är det för fel
den startar inte ...windows eller är den helt död
windows...
vad händer när du startar ... den stannar
med blåskärm ?? nä stannar

ok men ställ dig vid sidan av motorvägen vänta på en långtradare och exakt när den åker förbi så hoppar du ut framför så kommer den att funka igen

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ja men som sagt bytt moderkort, processor, grafikkort och minne... Jag har inga problem i bios osv allt ser väl rätt normalt ut. Men när jag startar Windows så när de där prickarna kommer och blir windowsloggan så kommer bluescreen, jag kan ta mig förbi genom att vilja reparera Windows men inget där hjälper jag bytte från en gammal intel processor.
Har 2 hdds ingen Sata... Vet inte vad jag mer kan ge för info.
Antar att jag inte hade achi innan jag bytte

Permalänk
Medlem

Låter som drivrutiner krockar eller är felaktiga.
Formatera och installlera om windows.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Ja men som sagt bytt moderkort, processor, grafikkort och minne... Jag har inga problem i bios osv allt ser väl rätt normalt ut. Men när jag startar Windows så när de där prickarna kommer och blir windowsloggan så kommer bluescreen, jag kan ta mig förbi genom att vilja reparera Windows men inget där hjälper jag bytte från en gammal intel processor.
Har 2 hdds ingen Sata... Vet inte vad jag mer kan ge för info.
Antar att jag inte hade achi innan jag bytte

pga din trådstart vill jag inte hjälpa dig, men för att vara snäll;

Formaterade du och ominstallerade windows efter bytet?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Nej det gjorde jag inte, pluggade in, höll tummarna och hoppades var vad jag gjorde:)
Får prova installera om skruttet då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Nej det gjorde jag inte, pluggade in, höll tummarna och hoppades var vad jag gjorde:)
Får prova installera om skruttet då...

Det behöver man nästan alltid om man byter ut delar som cpu och moderkort i maskinen, speciellt om man går från intel till amd.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Nej det gjorde jag inte, pluggade in, höll tummarna och hoppades var vad jag gjorde:)
Får prova installera om skruttet då...

Installera om är alltid bra att göra vid komponentbyte, men bara för att testa, byt sata mode till det du inte använder just nu (ahci eller ide) och starta så ska du se att skit'n kommer igång.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har provat att ändra till IDE men hjälpte föga.
Ska rassla fram Windows när jag är hemma igen och hoppas att det hjälper, måste jag formatera i något speciellt format när jag formaterar?

Permalänk
Inaktiv

NTFS om du har ett Windows från millenium två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Har provat att ändra till IDE men hjälpte föga.
Ska rassla fram Windows när jag är hemma igen och hoppas att det hjälper, måste jag formatera i något speciellt format när jag formaterar?

Det sköts per automatik under installationen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Kan ha hittat en orsak... När jag går till dos och kollar så heter nu min c: där Windows är installerad på helt plötsligt f: ställer det till nå problem?

Ska installera om ikväll tänkte jag. Får jag där upp alternativet att formatera eller måste jag göra det innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Kan ha hittat en orsak... När jag går till dos och kollar så heter nu min c: där Windows är installerad på helt plötsligt f: ställer det till nå problem?

Ska installera om ikväll tänkte jag. Får jag där upp alternativet att formatera eller måste jag göra det innan?

Du får upp alternativ att ta bort och lägga till partitioner. Ta bort allt och starta installationen. Det är allt du behöver göra.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Ja men som sagt bytt moderkort, processor, grafikkort och minne... Jag har inga problem i bios osv allt ser väl rätt normalt ut. Men när jag startar Windows så när de där prickarna kommer och blir windowsloggan så kommer bluescreen, jag kan ta mig förbi genom att vilja reparera Windows men inget där hjälper jag bytte från en gammal intel processor.
Har 2 hdds ingen Sata... Vet inte vad jag mer kan ge för info.
Antar att jag inte hade achi innan jag bytte

Se gärna till att spara ner allt viktigt du har till den disken du inte tänkt att formatera, och koppla ur den under tiden du installerar om Windows.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mar8us:

Ja men som sagt bytt moderkort, processor, grafikkort och minne... Jag har inga problem i bios osv allt ser väl rätt normalt ut. Men när jag startar Windows så när de där prickarna kommer och blir windowsloggan så kommer bluescreen, jag kan ta mig förbi genom att vilja reparera Windows men inget där hjälper jag bytte från en gammal intel processor.
Har 2 hdds ingen Sata... Vet inte vad jag mer kan ge för info.
Antar att jag inte hade achi innan jag bytte

får du blåskärm vid byte av moderkort så är det ju klart som fan du måste instalera om windows

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Suck, skulle installera om igår men får istället upp en annan bluescreen som säger följande:

http://s30.postimg.org/q1jpas8ip/image.jpg

Har lust att rulla ner datorn för trappan till källarn nu.

Har även provat att dra ut en av hdd så att bara en sitter i.

Permalänk

Kan du posta fulla specs på datorn så kanske någon kan hjälpa dig?..

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

AMD FX-8350 BE 8-CORE 4GHZ 16MB SOCKET AM3+ BOX
ASUS M5A97 970 R2.0 AM3+ ATX
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL9 (1X4GB)
GeForce GTX 750 Ti

Nätagg minns jag inte är 600w iaf modell "några år gammalt"
Hdd är också några år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

Suck, skulle installera om igår men får istället upp en annan bluescreen som säger följande:

http://s30.postimg.org/q1jpas8ip/image.jpg

Har lust att rulla ner datorn för trappan till källarn nu.

Har även provat att dra ut en av hdd så att bara en sitter i.

Du måste formatera om datorn HELT, inte fabriksåterställa den.
Du kan dra runt med kablar hur mycket du vill, det kommer inte funka när du byta moderkortet så kommer windows inte känna igen visa saker och det slutar i 99% av fallen att starta för att helt plötsligt ber du windows att starta med komponenter som inte ens är installerat i windows!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

så då handlar det alltså om att gå till dos och formater om den eftersom jag inte kan göra det någon annanstans.
när jag sätter i windows skivan så kommer den blåa w8 flaggan upp sen bluescreen med koden: 0xc0000185 så där kan jag inte göra någonting alls.

sen blev det ett jäkla jytter med c: d: och e: som inte heter det dom ska nu men men... som sagt bara att köra genom dos eller finns det något annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

så då handlar det alltså om att gå till dos och formater om den eftersom jag inte kan göra det någon annanstans.
när jag sätter i windows skivan så kommer den blåa w8 flaggan upp sen bluescreen med koden: 0xc0000185 så där kan jag inte göra någonting alls.

sen blev det ett jäkla jytter med c: d: och e: som inte heter det dom ska nu men men... som sagt bara att köra genom dos eller finns det något annat?

Finns andra program man kan använda en USB sticka eller bränna till en CD-skiva och sen köra på datorn så formateras det den väg.
T.ex DBAN: http://www.dban.org/download

Ett annat sätt är att använda en Linux live cd eller usb och köra det den vägen.

DOS används knappt och man måste ha en fungerande windows partition eller gammal windows 7 eller äldre skiva för att det ska funka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nä du behöver inte göra det i dos. Du behöver ha en Installations skiva för windows. När du startar installationen väljer att göra en ny Clean installation så får du i ett läge möjlighet att välja partition. Då skall man välja att ta bort alla partitioner och sedan skapa ny partition och formatera. Sedan går Windows vidare med att installera operativsystemet.

Om Windows klagar att den inte hittar disk/controller så kan man ibland behöva ladda ner drivrutin från moderkortstillverkaren för just hd controllern och under windows installation (tidigt skede) välja att man skall lägga till drivrutiner för just detta.

Sen kan det ju även vara så att på nyare moderkort med UEFI bios (ej gammalt vanligt traditionellt bios) och Windows 8 så kan man behöva fixa o trixa med inställningar för att få det att fungera med drivrutiner, digital signing osv.

Permalänk
Medlem

suck, skulle det inte bara kunna fungera

DBAN fungerar det om jag lägger det på en USB?
måste väl göra en husesyn efter win7 skivan om den finns någonstans om inte annat.

Annars får jag väl inhandla en liten SSD som jag får installera windows på så löser det väl alla problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mar8us:

suck, skulle det inte bara kunna fungera

DBAN fungerar det om jag lägger det på en USB?
måste väl göra en husesyn efter win7 skivan om den finns någonstans om inte annat.

Annars får jag väl inhandla en liten SSD som jag får installera windows på så löser det väl alla problem?

Läs instruktionerna på sidan, lite jobb får man göra själv.

Hur vida du vill köpa mer komponenter är upp till dig, efterforska, läs MYCKET och lycka till.

Visa signatur