Permalänk
Medlem

Datorn låser sig?

Hej.

En kompis till mig har ett lite knepigt problem med sin dator.

Saken är den att den tvär låser sig ibland när han är på tex nätet och surfar. Aldrig när han har spelat nå spel typ Battlefield eller liknande vad han kan minnas.
Han har för sig att han hade fått upp ett felmeddelande nån gång över att det var nå fel på en av hand hårddiskar.

Så han fick låna en SSD av mig för att kolla om det var en av diskarna.
Men det verkar det inte vara då den beter sig på samma sätt i alla fall. Trotts en ny hdd och nytt operativ med dom senaste drivrutinerna osv. Så det borde inte vara nått med mjukvaran.

Han sitter med en burk som har ett MSI 870A-G54 moderkort och ett gigabyte gtx 460.
Jag tror inte det är grafikkortet då det inte strular när man pressar det.
Skulle kunna vara ram minnet som strular. Men har tyvärr inga andra stickor att testa med.

Någon som har någon ide eller har varit med om något liknande?

Permalänk
Medlem

Glömde att skriva att han under den senaste tiden inte kunnat komma in i Bios av nån anledning.
tänkte att en bios uppdatering kunde vara bara att göra. Men det går inte att göra en sådan då det inte går att komma åt Bios alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Glömde att skriva att han under den senaste tiden inte kunnat komma in i Bios av nån anledning.
tänkte att en bios uppdatering kunde vara bara att göra. Men det går inte att göra en sådan då det inte går att komma åt Bios alls.

Om han använder Windows 8 eller 8.1 så kan ni kolla denna video hur man kommer in i BIOS https://www.youtube.com/watch?v=QGiG1oljjZI

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

beskriv mer, vad händer? hur långt kommer han i startupen, kommer han in i uefi ibland lr aldrig nu? pipljud? kollat värmenivåerna?

Visa signatur

In science we trust!