spelar ljudchipet någon roll vid APU mot HDMI?

Permalänk
Medlem

spelar ljudchipet någon roll vid APU mot HDMI?

Hej
jag planerar att använda APU:n A10-7800 @45w alt65w
(om nu denna kommer till sverige, e d någon som har koll?..)
och de mITX moderkorten jag står och väljer
mellan:
> GA-F2A88XN-WIFI
> och
> FM2A88X-ITX+
(Eller är dessa helt galna?)

Jag ser att "ljudchipet" på Asrock FM2A88X-ITX+, är
betydligt bättre,
men att deras kortlayout inte alls är
lämplig för vissa små chassin. (ex troligen passar det inte till ett För chassi. .)

då har jag nu en fråga ang detta:
> om jag planerar att endast använda ljudet från HDMI,
> kommer detta från "ljudchipet" på moderkortet eller är
> detta ( denna digitala källa) inbyggt i APU:n??
> (och alltså spelar detta ingen roll..)
> eller är det så att man "går igenom denna krets" på
> moderkortet och kodar av ljudet??

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Digitalt ljud är ju digitalt ljud, det borde enbart påverka när ljudet ska göras analogt. Jag hade valt kortet med den bästa layouten.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Tackar jo jag tycker att det borde vara så men sker hela denna kodning i APUn?

Och vet någon om gigabyte kortet om detta har stöd för att justera ned till 45w tdo?

Permalänk
Medlem

Jag har asrockkortet och valde det för ljudet (analoga) och att sockeln var orienterad i rätt riktning i mitt fall. Skiljer 90 grader mellan dem tänk på det om du ska köra Towerkylare.
Jag är sjukt nöjd med det förutom att jag hade no video signal boot med det ofta när jag testade minnen (i och ut med modulerna). Men jag listade ut hur hur man åtgärdade detta så det var inga problem. Man fick ta det lugnt och stryka det medhårs bara helt enkelt. )

Dock låter det som du lika gärna kan ta Gigabyte kortet. Kan hända att gigabyte har bättre VRM kylning vilket Asrocken inte har alls.

Om man vill ha bäst wifi tar man gigabyte och vill man ha bäst analogt ljud tar man Asrock, i detta fall alltså.

Skulle vara förvånad om det inte gick att sätt 45w tdp på GB'brädan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cykeltur:

Tackar jo jag tycker att det borde vara så men sker hela denna kodning i APUn?

Det kommer inte ske någon omkodning då bitarna helt enkelt plockas upp och skickas iväg över HDMI. Ljudet kommer omvandlas i din förstärkare/TV/andra ändan av sladden där du stoppar in högtalare.

Stoppar du däremot in ett par vanliga datorhögtalare i ditt moderkort kan det ju bli skillnad, men över HDMI har ljudströmmen ingen aning om att ljudkortet finns eller är installerat över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

Jag har asrockkortet och valde det för ljudet (analoga) och att sockeln var orienterad i rätt riktning i mitt fall. Skiljer 90 grader mellan dem tänk på det om du ska köra Towerkylare.
Jag är sjukt nöjd med det förutom att jag hade no video signal boot med det ofta när jag testade minnen (i och ut med modulerna). Men jag listade ut hur hur man åtgärdade detta så det var inga problem. Man fick ta det lugnt och stryka det medhårs bara helt enkelt. )

Dock låter det som du lika gärna kan ta Gigabyte kortet. Kan hända att gigabyte har bättre VRM kylning vilket Asrocken inte har alls.

Om man vill ha bäst wifi tar man gigabyte och vill man ha bäst analogt ljud tar man Asrock, i detta fall alltså.

Skulle vara förvånad om det inte gick att sätt 45w tdp på GB'brädan.

Ok, tackar
Får man fråga om vilket chassi du har till asrock?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Det kommer inte ske någon omkodning då bitarna helt enkelt plockas upp och skickas iväg över HDMI. Ljudet kommer omvandlas i din förstärkare/TV/andra ändan av sladden där du stoppar in högtalare.

Stoppar du däremot in ett par vanliga datorhögtalare i ditt moderkort kan det ju bli skillnad, men över HDMI har ljudströmmen ingen aning om att ljudkortet finns eller är installerat över huvud taget.

Kanon
Jag känner att jag kan strunta i ljudchipet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har Fractal design Node 304 och Artic cooling Freezer 7 rev2 (mindre Towerkylare). Asrocken har lite chip på baksidan av moderkortet som gör det något mer invecklat att montera ny bakplatte vid köp av stor Towerkylare

Om du kör på 45w så kan det bli billigt med kylare.

En sånn här kommer räcka: http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/161974-arctic...

dock kan det vara tajt med minnen och så. Tänk på detta oavsett vilken kylare du planerar att köpa. Både Tower och Topdownkylare.

Men stockkylaren kommer till och med klara sig bra. Det är ju lite lagerljud från den fläkten. Du kan prova först och se men bäst är att montera 3e part kylare med en gång om du vet med dig att du är kräsen.

Node 304 är ett litet chassie jämfört med desktop och kan få plats i visa tvbänkar. Men om du ska ha den med "mini-stereodelar" så kolla www.mini-itx.se klicka dig fram till Chassin.