AM3+ processor till 2-vägs SLI med gtx 760's

Permalänk

AM3+ processor till 2-vägs SLI med gtx 760's

som sagt letar jag efter en AM3+ CPU som inte flaskhalsar 760:ina, och som har en max TDP på 180w
jag är en pc-expert men hittar inga cpu-benchmarks på AM3+ cpu's.

Permalänk
Skrivet av KungKarlXVI:

som sagt letar jag efter en AM3+ CPU som inte flaskhalsar 760:ina, och som har en max TDP på 180w
jag är en pc-expert men hittar inga cpu-benchmarks på AM3+ cpu's.

FX-8350 borde funka fint!

Visa signatur

Chassi: BitFenix Merc Beta Moderkort: Asus M5A97 EVO R2.0 970 CPU: AMD FX-8320 @ 4.1 GHz CPU-Kylning: Noctua NH-14S GPU: Asus NVIDIA GeForce GTX760 2048 MB RAM: Kingston HyperX Genesis 8 GB 1600 MHz Nätdelare: Thermaltake Smart Se 730W HDD: 1 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mister_ess:

FX-8350 borde funka fint!

Japp se bara till att du har ett moderkort som går och övercklocka bra med!

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk

inte så intresserad av oc men ska kolla up det!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KungKarlXVI:

som sagt letar jag efter en AM3+ CPU som inte flaskhalsar 760:ina, och som har en max TDP på 180w
jag är en pc-expert men hittar inga cpu-benchmarks på AM3+ cpu's.

Köp intel istället.

Permalänk

tack! jag misstänkte den från början men va inte säker på det. http://www.inet.se/produkt/1902347/asus-m5a99fx-pro-r2-0 deet här moderkortet tänkte jag på eftersom det var så snyggt, men har det coilwhine?

Permalänk

fuck intel

Permalänk
Skrivet av KungKarlXVI:

fuck intel

Jag har ett M5A99X EVO och det är ett fint kort! duger i krig

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Permalänk

nope passar inte min smak

Permalänk

håller med! med har det coilwhine eller andra problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungKarlXVI:

fuck intel

köp vad du vill men var medveten om att du lägger dina pengar på en sämre produkt.

notera att många av testen körs i låg upplösning och/eller låga grafikinställningar. anledningen är att grafikkortet flaskar processorerna och då drar man ner inställningarna för att flytta flaskhalsen till processorn. i bästa fall får du alltså likvärdig prestanda mot en i5 för att grafikkortet flaskar.

Dold text

drar mer än en 4960x och presterar sämre än en i5 i vartenda spel jag har sett och kostar samtidigt som en i5.

cinebench med en tråd vid 2,8ghz.

om du fortfarande är övertygad om att du ska ha en fx8350 vet jag inte vad jag ska säga.

Permalänk

det finns inga snygga moderkort för z87 eller z97 cpus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av versions:

köp vad du vill men var medveten om att du lägger dina pengar på en sämre produkt.

notera att många av testen körs i låg upplösning och/eller låga grafikinställningar. anledningen är att grafikkortet flaskar processorerna och då drar man ner inställningarna för att flytta flaskhalsen till processorn. i bästa fall får du alltså likvärdig prestanda mot en i5 för att grafikkortet flaskar.

drar mer än en 4960x och presterar sämre än en i5 i vartenda spel jag har sett och kostar samtidigt som en i5.

cinebench med en tråd vid 2,8ghz.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/6938?k=2beaede78aec0...

om du fortfarande är övertygad om att du ska ha en fx8350 vet jag inte vad jag ska säga.

Visst är Intel bättre men vem kör Cinebench hela dagarna?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Du är en pc-expert.. som inte hittar benchmarks, fucks intel och undrar om ett nytt moderkort har coilwhine..

8350 som tidigare nämts blir bra om du nu ska ha am3+

Permalänk
Hedersmedlem

#Rensat tråden från en del inlägg som inte för tråden framåt#

/Moderatorn

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Visst är Intel bättre men vem kör Cinebench hela dagarna?

poängen är ju att visa på processorernas prestanda, både genom verkliga scenarier som spel och test som cinebench.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

poängen är ju att visa på processorernas prestanda, både genom verkliga scenarier som spel och test som cinebench.

men en 8350 på 4.6 är ungefär en stock 4770

Permalänk

Varför är alla intel fans så agressiva?? Sorry man om jag skadade dina känslor för intel då. O.o men det är bara att amd lågbudget cpus och gpus är så mycket bättre. De flesta gamers har inte råd med high end stuff. Så intel och nvidia typ dissar många lågbudget gamers. Men håller med amd's cpus är inte så effektiva men alla har olika smak, btw så har jag hört flera reviews om att det moderkortet har coilwhine... och ja, jag vet det mesta om det mesta innom pc hårdvara :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niklad:

men en 8350 på 4.6 är ungefär en stock 4770

det är möjligt, vet inte hur hög klockad en 8350 behöver vara för att gå om. går väl att räkna fram om man orkar. dock kan man ju klocka den också och då blir det inte riktigt så.

Skrivet av KungKarlXVI:

Varför är alla intel fans så agressiva?? Sorry man om jag skadade dina känslor för intel då. O.o men det är bara att amd lågbudget cpus och gpus är så mycket bättre. De flesta gamers har inte råd med high end stuff. Så intel och nvidia typ dissar många lågbudget gamers. Men håller med amd's cpus är inte så effektiva men alla har olika smak, btw så har jag hört flera reviews om att det moderkortet har coilwhine... och ja, jag vet det mesta om det mesta innom pc hårdvara :/

ingen är aggressiv och du har inte "skadat någons känslor". du skriver vad du ska köpa, jag skriver ett inlägg om varför det är en sämre produkt i prispunkten och sedan tar du den informationen hur du vill. om du vill köpa en 8350 så gör det mig absolut inget alls, du köper precis vad du vill.

du har dock tyvärr fel, amd är inte bättre med lågbudget heller. nu skulle jag inte kalla 8350 och 4690k lågbudget då de är ganska högt prissatta men där har vi redan fastställt att 8350 är sämre. om du kikar igen så ser du att pentium ae som kostar 499kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2681878) låg jämnt med 8350 som kostar 1449kr (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462288) i många av spelen. edit: båda är upplåsta också, det får man inte glömma. vad är en realistisk vardaglig överklock på en 8350, 4.7ghz kanske? en pentium ae kan man nog få till runt 4.5ghz och med tanke på hur de presterar i spel (givetvis är 8350 mycket kraftfullare i rendering och sådant) i fabriksfrekvens samt var den ligger så borde g3258 tjäna mer på överklockningen än 8350 gör. sedan är ae också strömsnålare och ger en möjligheten att uppgradera till en i7 om man vill på samma plattform om det är något man värderar. givetvis så är ae inte likvärdig i alla spel men sedan får man tänka på att den kostar en tredjedel. ae jämfört med athlon x4 går också om man vill men de är också dyrare och presterar sämre i spel. tyvärr så är amd inte prisvärda eller strömsnåla och de presterar klart sämre än intel i en speldator, så är det, hur tråkigt det än är. de har inte så mycket att komma med och kan inte konkurrera.

intel och nvidia "typ dissar" människor med låg budget? vad betyder det ens? amds grafikkort är fina för pengen (inte minst i låga prisklasser) men nvidia har de riktigt strömsnåla korten 750 och 750 ti som är riktigt roliga för folk som försöker uppgradera en hp-dator med ett pyttelitet nätaggregat.

du framstår inte som speciellt kunnig om jag ska vara ärlig. sedan brukar de som faktiskt är kunniga inte skriva att de vet allt stup i kvarten. själv är jag ingen expert på något område och påstår inte heller det. jag har dock inte total brist på koll.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan kolla fps i olika spel med olika CPU'er här. Är flera sidor med tester av olika CPU'er i olika spel tillsammans med ett R9 290X.
http://www.sweclockers.com/recension/18964-intel-core-i5-4690...

Man ser rätt snabbt vilka spel som trådar bra, BF4 och Metro. Där håller AMD FX-8350 jämna steg med Intel i5-4670K och i7-4770K.
I spel som inte trådar, Bioshock Infinite, Skyrim och Thief så får FX-8350 däng av en Pentium G3220!

FX-8350 är det bästa du kan köpa till din plattform, men jag skulle inte vilja kalla den prisvärd mer än om du typ bara spelar BF4. För andra spel så krävs nästan överklockning för att den ska hänga med, och om du inte spelar BF4 alls så är det mycket bättre att köra på en Intel CPU. En i3'a och ett billigt moderkort med SLI tar dig mycket längre för ungefär samma peng.

GTX 760 SLI presterar ungefär som ett R9 290X så fps'en du ser i graferna är mycket nära vad du kommer att få när du spelar.
http://www.sweclockers.com/recension/17877-hostens-grafikkort...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

tack för en produktiv kommentar, de flesta här fattar tydligen inte att cpu'n skulle vara av serien AM3+, jag är inte så värst intresserad av energi-effektivitet eller top of the line prisvärdhet, jag kommer nog spela mycket bf3/bf4 csgo the witcher 2 the witcher 3, eller rekommenderar du då en kraftfullare cpu? t.ex fx 9379 eller fx9590? om jag måste så kan jag sträcka mig till fula z97 moderkort och en 4790k

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

Jag har ett M5A99X EVO och det är ett fint kort! duger i krig

aaaa, det är supersnyggt men har något coilwhine eller andra problem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KungKarlXVI:

tack för en produktiv kommentar, de flesta här fattar tydligen inte att cpu'n skulle vara av serien AM3+, jag är inte så värst intresserad av energi-effektivitet eller top of the line prisvärdhet, jag kommer nog spela mycket bf3/bf4 csgo the witcher 2 the witcher 3, eller rekommenderar du då en kraftfullare cpu? t.ex fx 9379 eller fx9590? om jag måste så kan jag sträcka mig till fula z97 moderkort och en 4790k

Skrivet av KungKarlXVI:

aaaa, det är supersnyggt men har något coilwhine eller andra problem?

Vad är det som sätter TDB-begränsningen på 180W? Ingen av CPU'erna i FX-9xxx serien går under 200W. Samma sak om du överklockar en FX-8350. Strömförbrukningen kommer att öka. Ska du köpa nytt moderkort också så skulle jag inte rekommendera FX-9xxx eftersom det blir både billigare och bättre att köra Intel istället.

Jag vet inte hur Witcher 2 och 3 är, men av BF3, BF4 och CSGO så är det bara BF4 du behöver bry dig om. I de andra spelen kommer du att få tillräckligt bra fps oavsett val. Med tanke på vilka spel du spelar så kör på en FX-8350. För BF4 är det ett bra val.

Coil whine skulle jag säga inte beror på en enskild produkt. Det kan inträffa med vilka komponenter som helst där rippel från nätagget träffar en frekvens som skapar ett ljud i någon komponent i din dator. Så det beror på kombinationen av nätagg och moderkort eller nätagg och grafikkort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KungKarlXVI:

tack för en produktiv kommentar, de flesta här fattar tydligen inte att cpu'n skulle vara av serien AM3+, jag är inte så värst intresserad av energi-effektivitet eller top of the line prisvärdhet, jag kommer nog spela mycket bf3/bf4 csgo the witcher 2 the witcher 3, eller rekommenderar du då en kraftfullare cpu? t.ex fx 9379 eller fx9590? om jag måste så kan jag sträcka mig till fula z97 moderkort och en 4790k

Varför envisas du med att vilja ha en AMD cpu när dom både presterar sämre och är dyrare. Extra korkat vore det att köpa någon av deras "high end" processorer. Dom är verkligen inte värd det dom kostar.

Sen finns det ju fruktansvärt mycket fler moderkort att välja bland på 1155_z87 & 1 150_z97fronten.
Och dom är också ljusår före dom am3 moderkort som finns på marknaden.

Du påstår att du skulle veta mycket om hårdvara men du pratar som om du inte vet något alls.
Din registrering augusti 2014 säger en del också.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Tobbbe__:

Varför envisas du med att vilja ha en AMD cpu när dom både presterar sämre och är dyrare. Extra korkat vore det att köpa någon av deras "high end" processorer. Dom är verkligen inte värd det dom kostar.

Sen finns det ju fruktansvärt mycket fler moderkort att välja bland på 1155_z87 & 1 150_z97fronten.
Och dom är också ljusår före dom am3 moderkort som finns på marknaden.

Du påstår att du skulle veta mycket om hårdvara men du pratar som om du inte vet något alls.
Din registrering augusti 2014 säger en del också.

bara för att jag inte registrerade mig tidigare betyder det inte att jag inte vet något om hårdvara, jag gillar intel också, och din kommentar är rätt korkad om du fattade trådens namn, plus om du inte läste resten av diskutionen. plus att jag skojjade om att intel suger för att jag har en 4670k just nu, btw så ser nya z97 moderkorten skit ut ( min åsikt ) jag väntar kanske nog tills msi släpper sin upplaga av gaming 7 i nya färger,http://www.chiploco.com/msi-new-color-options-z97-gaming-3395... då köper jag intel OM de släpps förlåt om min sociala kompetens får mig att framstå som ovetande... men det är inte det den här tråden handlar om

Permalänk
Skrivet av KungKarlXVI:

aaaa, det är supersnyggt men har något coilwhine eller andra problem?

Mitt har inget alls! trevligt kort!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av KungKarlXVI:

bara för att jag inte registrerade mig tidigare betyder det inte att jag inte vet något om hårdvara, jag gillar intel också, och din kommentar är rätt korkad om du fattade trådens namn, plus om du inte läste resten av diskutionen. plus att jag skojjade om att intel suger för att jag har en 4670k just nu, btw så ser nya z97 moderkorten skit ut ( min åsikt ) jag väntar kanske nog tills msi släpper sin upplaga av gaming 7 i nya färger,http://www.chiploco.com/msi-new-color-options-z97-gaming-3395... då köper jag intel OM de släpps förlåt om min sociala kompetens får mig att framstå som ovetande... men det är inte det den här tråden handlar om

Annars kan du ju satsa på Intels Entusiastplattform (Socket 2011)

Eftersom du gillar Asus M5A99X så kanske du gillar detta moderkort: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1028089

Personligen tycker jag detta moderkort är riktigt prisvärt samt ser riktigt bra ut: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1686496

Processor till detta blir nog isf den billigaste till socket 2011, Intel i7 4820K: https://www.inet.se/produkt/5310116/intel-core-i7-4820k-3-7-g...

Med X79 får du även 8st DDR3 platser samt stöd för quad channel minne, Fler PCIe banor (Kan vara bra om du ska köra många grafikkort osv).

Detta kanske ligger utanför din budget, Tänkte bara föreslå ett alternativ.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Du kan Köra på en FX-8350 och köra SLI utan bottelneck! jag och en kompis slängde in mitt 7970 och hans 280x i hans dator och prövade BF4, vilket funkade utmärkt, även på ultra 200% Resolution scale!(1080p). Vi körde dem på ett corsair 600w samt en stock 8320 (3.5GHz). jag är nöjd med min 8320 på 4.8GHz men ångrade mig lite då jag får hyfsat med framedrops i skyrim, vilket jag kör mycket, men intel hade spräckt min budget så det fick bli AMD.

Det är en jag känner, han uppfann iaf INTE den djupa talriken ;), som sa till mig att min överklockade 8320 flaskhalsar mitt 7970 men hurfan kan min kompis som har en standard 8320 köra BF4 med 7970+280X i CFX och få nästan två gånger mer FPS? vi körde testrangetestrange så minder fps på en 64 players map

ultra 100% res scale
1 kort 70fps
2 kort 136 fps

vissa spel märkte man inte av att det var två GPU:er men då var vi stabilt över 60 fps iaf!'

Flaskhals enkelt förklarat (enligt mig, rätta om det är fel)

"Man försöker pressa nåt stort genom nåt som e litet!" när cpu:n flaskhalsar säger den "Ta det lungt, jag hinner inte med" (<--AMD) så grafikkortet får gå ner lite i varv och man får inte ut den sista prestandan.

Min cpu flaskhalsar inte, så ni vet

Visa signatur

Stationär: | NZXT H440W | ASUS P8Z77-DELUXE | Core i7 3770k DELIDD @ 4,8 Ghz | 2X MSI GTX 980 SLI | Corsair Vengeance 32GB 1866MHz | EVGA Supernova G2 850W | Corsair H110i GTX 280mm |
Bärbar:| MacBook Pro 13" 2015 | Intel Core i7 5557U 3.1GHz | Intel HD Graphics 6100 | 16 GB RAM | 512GB PCI-SSD |

Permalänk
Skrivet av LuddeH98:

Du kan Köra på en FX-8350 och köra SLI utan bottelneck! jag och en kompis slängde in mitt 7970 och hans 280x i hans dator och prövade BF4, vilket funkade utmärkt, även på ultra 200% Resolution scale!(1080p). Vi körde dem på ett corsair 600w samt en stock 8320 (3.5GHz). jag är nöjd med min 8320 på 4.8GHz men ångrade mig lite då jag får hyfsat med framedrops i skyrim, vilket jag kör mycket, men intel hade spräckt min budget så det fick bli AMD.

Det är en jag känner, han uppfann iaf INTE den djupa talriken ;), som sa till mig att min överklockade 8320 flaskhalsar mitt 7970 men hurfan kan min kompis som har en standard 8320 köra BF4 med 7970+280X i CFX och få nästan två gånger mer FPS? vi körde testrangetestrange så minder fps på en 64 players map

ultra 100% res scale
1 kort 70fps
2 kort 136 fps

vissa spel märkte man inte av att det var två GPU:er men då var vi stabilt över 60 fps iaf!'

Flaskhals enkelt förklarat (enligt mig, rätta om det är fel)

"Man försöker pressa nåt stort genom nåt som e litet!" när cpu:n flaskhalsar säger den "Ta det lungt, jag hinner inte med" (<--AMD) så grafikkortet får gå ner lite i varv och man får inte ut den sista prestandan.

Min cpu flaskhalsar inte, så ni vet

Jag märkte helt klart av en tydlig CPU flaskhals när jag körde FX-8350 @4,5 Ghz tillsammans med HD7970 Ghz + 280X Crossfire, Körde BF4 i 1080 High preset för att få ut 60+ fps (Benchat alla maps), Med min 4770K @4,5Ghz och samma grafikkort så fick jag ut 80+ på alla maps med Ultra preset, Med Phenom II x4 965 @4Ghz och samma grafikkort fick jag ut 60+ fps med medium/High inställningar (Ingen AA).

Min polare fick liknande resultat med HD7950 CF + FX-8350, Tillsammans med en 4770K lirar han BF4 på Ultra med 60+ fps

En FX-8350 + Ett 280X är dock inga problem

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599