Volten sjunker när datorn belastas! HJÄLP!

Permalänk

Volten sjunker när datorn belastas! HJÄLP!

Tjena proffs på sweclockers!

Jag skulle överklocka min CPU idag och allt gick bra fram tills jag fick min FX-6100 processor att komma upp i 4GHz. Volten och multipliern gick ner i ett antal sekunder och sedan återgick till vanligt.

Jag kollade runt på forum och hittade att det troligen beror på att VRM överhettas på moderkortet. Jag har ett M5A78L-M/USB3 och enligt Asus hemsida ska den klara processorer upp till 140W. Borde inte detta moderkortet klara av denna klockningen utan att överhettas? Processorn blir ju inte över 60*C?

Tack på förhand!

Rubriken var konstigt formulerad
Permalänk
Avstängd

Det är itne vanliga strömsparar funktionerna som klockar ner multi samt volt och är som det ska vara då den känner av belsastning och kör mhz efter det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk

Jag har stängt av både cool 'n' quiet på bios och satt windows på hög prestanda. Finns det någon mer sak jag bör stänga av?

Permalänk

Bilder

Permalänk
Skrivet av EpicToaster:

Samma bild, Men jag förstår hur du menar.

Om du har Load Line Calibration (LCC) så kan du testa leka lite med det, Men i vissa Asus kort har dom försökt trycka in denna funktion i digital VRM. Och det kan vara det som gör att du droppar, Kommer själv inte på hur jag löste min Vdrop på min gamla 8350.

Och skulle det vara så att du har temp problem med VRM Släng in en fläkt som blåser emot Cpu Sockeln / VRM som sitter runt, Det fick jag göra för att får 8350 stabil i 5.1ghz.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av EpicToaster:

Set ur som att du har laddat upp samma bild två gånger.
Får man rekommendera hwmonitor eller cpu-z för frekvens och spänningsavläsningar månne?
Coretemp har jag bara till temperaturavläsning iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Okej, ska testa att sätta en fläkt där och hoppas på att det löser problemet.

Rättade till länkarna också 😃