Permalänk
Medlem

Problem med prestanda.

Hej!

Jag har en fråga angående min prestanda, jag har ett gigabyte 990fxa ud3 (vet ej vilken rev kan kolla upp) och jag undrar ifall det är ett bra eller dåligt kort, för jag känner att jag får dålig prestanda. Min GPU är en XFX radeon hd7950, CPU: AMD FX8350, och jag har 16gb ram vet dock inte vilket märke men tror corsair. Kan inte mycket om sånt här men jag har googlat lite och hittat att mitt grafikkort och processor är en bra "combo", därför undrar jag om det kan vara moderkortet som är felet. (väldigt oproffsligt)

MVH, Alexander!

Permalänk
Medlem

På vilket sätt har du dålig prestanda? Laggar det i spel (och i så fall vilka), tar det tid att starta upp program i Windows, är Internet långsamt etc.?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

På vilket sätt har du dålig prestanda? Laggar det i spel (och i så fall vilka), tar det tid att starta upp program i Windows, är Internet långsamt etc.?

Asså det lackar prestanda ifrån spela asså fps vis, det känns som om jag borde få mer fps. Som t.ex Arma 3 får jag runt 20 fps och det är ingen stor skillnad mellan settings alltså low och ultra.

Permalänk
Medlem

Har du de senaste drivrutinerna??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_SyntaX:

Har du de senaste drivrutinerna??

Ja, Uppdaterade grafikkortets, och uppdetarade moderkortets BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImWipe:

Asså det lackar prestanda ifrån spela asså fps vis, det känns som om jag borde få mer fps. Som t.ex Arma 3 får jag runt 20 fps och det är ingen stor skillnad mellan settings alltså low och ultra.

Grafikmotorn som används i Arma serien är värdelös och ger kass fps om du inte har en väldigt bra dator och även då är det ganska dåligt
Sen så är Amd processorn är inte så bra i spel som bara använder en tråd och inte alla kärnorna så man får klocka den ganska hårt för att få ut någolunda prestanda.
Annars brukar det vara att ha dom senaste drivrutinerna till nyare spel och sånt som ger förbättringar.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Grafikmotorn som används i Arma serien är värdelös och ger kass fps om du inte har en väldigt bra dator och även då är det ganska dåligt
Sen så är Amd processorn är inte så bra i spel som bara använder en tråd och inte alla kärnorna så man får klocka den ganska hårt för att få ut någolunda prestanda.
Annars brukar det vara att ha dom senaste drivrutinerna till nyare spel och sånt som ger förbättringar.

Vänta va? har inte Arma 3 Multithreading? är det därför de är så kasst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Grafikmotorn som används i Arma serien är värdelös och ger kass fps om du inte har en väldigt bra dator och även då är det ganska dåligt
Sen så är Amd processorn är inte så bra i spel som bara använder en tråd och inte alla kärnorna så man får klocka den ganska hårt för att få ut någolunda prestanda.
Annars brukar det vara att ha dom senaste drivrutinerna till nyare spel och sånt som ger förbättringar.

Kan ju passa på o fråga, har ett Sapphire R9 270 liggandes, är det bättre än det jag har i nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImWipe:

Vänta va? har inte Arma 3 Multithreading? är det därför de är så kasst?

Det bör ha multithreading tycker jag men Arma är så dåligt optimerat så det fungerar väldigt dåligt tyvärr.
Vad det gäller grafikkorten så har jag ingen koll på vilka klasser dom ligger i förhållande till varandra.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Det bör ha multithreading tycker jag men Arma är så dåligt optimerat så det fungerar väldigt dåligt tyvärr.
Vad det gäller grafikkorten så har jag ingen koll på vilka klasser dom ligger i förhållande till varandra.

Aja, tackar så mycket för informationen, så du tror inte det är ett kasst moderkort jag har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImWipe:

Aja, tackar så mycket för informationen, så du tror inte det är ett kasst moderkort jag har?

Nej att du får dåliga fps beror sannolikt inte på moderkortet utan andra orsaker.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mac83:

Nej att du får dåliga fps beror sannolikt inte på moderkortet utan andra orsaker.

Okej tackar så mycket.

Permalänk
Medlem

Är det bara i arma du får låg fps?
Har du kollat vad du har för temps?

Angående dina grafikkort så är 7950 bättre än R9 270.

Permalänk
Medlem

Testa ett benchmark för att se över huruvida du har dålig prestanda gentemot liknande riggar.

Visa signatur

Ryzen 5 5600xt | MSI B450 Mortar Max | 32GB HyperX Fury | EVGA Supernova G2 750w | Intel 665p 1TB | MSI Radeon 6800
H2O: Alphacool XP3 light | EK-Quantum Vector RX 6800 | 2st NexXxos XT45 X-flow
Ljud: Epiphany EHP-O2D / AKG K240

Permalänk
Avstängd

arma II gillar inte amd på pga dålig trådning därimot 3an borde gå rätt bra på amd men har inte testat själv vet bara att det ska tråda rätt bra thats it ..men när det kommer till hårdvara och amd och är nått som ger prestanda problem så är det med stor sannolikhet värme relaterat 1: varm cpu som throttlar 2 NB/mosfets kan få cpu´n att throttla

men som sagt testa riggen i 3dmark tex och gämför lite med andra kolla värmen med tex hw monitor medans för att få lite värden på allt är en bra början att kolla vad som är problem

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Arma 3 har extremt dålig fps för just amd då det är multiplayer! Hade 8350 oc till 4.8ghz med 280x cf . Detta gav mig 35-45 fps multi samt single 80fps . När jag bytte till intel 4770k utan oc . 60fps multi 120 single . Spelet är extremt dålogt skrivet och gjort därav den dåliga fpsen .

Arma 3 om jag inte minns fel använder 4 cores som max . Kan ha fel men har för mig det . Men spelet är så dåligt skrivet och intel är större marknad så spelet är mer anpassat då till den typen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz