Permalänk
Medlem

Byte av CPU

Hej ^^ ska byta min AMD Phenom II X4 965 Processor till en AMD FX-6350 Black Edition.
Har både läst att man ska formatera om och inte :/ vissa säger att det behövs och vissa inte ._. så behöver jag eller inte? x]

Tack för att svar :]

Permalänk
Avstängd

Varför skulle du formatera om ??

Permalänk
Medlem

inte för att vara sådan men det känns som ett ganska dåligt byte.

Permalänk
Medlem

Nej du behöver inte installera om ditt operativsystem för det bytet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

http://cpuboss.com/cpus/AMD-Phenom-II-X4-965-vs-AMD-FX-6350

Känns mindre värt det egentligen. En 8320 som kostar ungefär likadant känns som ett bättre alternativ. Vad använder du datorn till annars? För bara spel så är ingen Vishera processor någon större uppgradering i alla fall.

Om du redan har köpt processorn så kan jag besvara din fråga med likadant svar som ovan, nej ingen formatering, möjligen BIOS uppdatering om något.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Spel, Foto Redigering och film typ :/

Permalänk
Medlem

då tar jag en 8320 istället ^^

Permalänk
Medlem

kolla upp cpu support först. finns på produktsidan för ditt moderkort på tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem

Vad har du för socket på ditt moderkort? Du kan inte köra CPU med AM3+ i AM3 socket.

Vid byte av moderkort är det alltid rekommenderat att intallera om Windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

jag har ett sabertooth 990fx som är AMD3+ ^^
så långt hänger jag med :3

Permalänk
Medlem
Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Personlig åsikt om formatera om . Windows vista =krav att formatera om . Windows 7 funkade utmärkt att bara byta utan att formatera å detta gällde från amd till Intel med så det var både moderkort och cpu och behövde inte formatera . Sen om den dära uppgraderingen ni snackar om så tycker jag att det inte ger nånting alls . Knappt märkbart men alla tycker olika

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU:Intel i7 6700K ssd:1TB Psu:1000W 80+Gold Graphic: RTX 2080TI.
Coolers: 280+420mm Water Cooler Chassis: NZXT 810 gunmetal Ram: 32gb 3600mhz

Permalänk
Medlem

Ibland kan Windows vägra att uppdatera antalet kärnor. Har råkat ut för det några gånger vid uppgradering av burkar med AMD quad till hexa/octa. Det är lögn att få det att fungera, ominstallation av OS som gäller då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisA:

jag har ett sabertooth 990fx som är AMD3+ ^^
så långt hänger jag med :3

Goodie. 8320 är prissänkt nu, 1290 t.ex. på Inet, tycker du ska ta en sådan.

Det går bra att fortsätta köra Windows vid byte av CPU, men tänk på att om du har OEM-licens av Windows kan du bli tvungen att skaffa en ny licens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Goodie. 8320 är prissänkt nu, 1290 t.ex. på Inet, tycker du ska ta en sådan.

Det går bra att fortsätta köra Windows vid byte av CPU, men tänk på att om du har OEM-licens av Windows kan du bli tvungen att skaffa en ny licens.

Har inget licens och processor ligger på posten (8320) så sitter på skolan med kli i fingrarna nu bara ^^

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på en ominstallation av OS:t då det känns nytt och fräscht.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

kolla upp cpu support först. finns på produktsidan för ditt moderkort på tillverkarens hemsida.

Har bytt CPU och datorn startar, men igen bild och den gör ingen post. Utan bara CPU led lyser till vad kan va fel? Det är AM3 + socket på både moderkortet och på processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisA:

Har bytt CPU och datorn startar, men igen bild och den gör ingen post. Utan bara CPU led lyser till vad kan va fel? Det är AM3 + socket på både moderkortet och på processorn

räcker ju inte riktigt. som sagt, gå in på ditt moderkorts sida på tillverkarens hemsida, exempelvis http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/ för mitt moderkort. därifrån navigerar du dig till CPU SUPPORT och kollar om din processor är med i listan (protip: ctrl+f). det är möjligt att det finns stöd för den men bara efter en viss bios-version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av versions:

räcker ju inte riktigt. som sagt, gå in på ditt moderkorts sida på tillverkarens hemsida, exempelvis http://www.asus.com/se/Motherboards/Z87A/ för mitt moderkort. därifrån navigerar du dig till CPU SUPPORT och kollar om din processor är med i listan (protip: ctrl+f). det är möjligt att det finns stöd för den men bara efter en viss bios-version.

Det står att den ska ha support eller vad man ska kalla det med AMD FX serie :/

Permalänk
Skrivet av ChrisA:

Det står att den ska ha support eller vad man ska kalla det med AMD FX serie :/

Har du uppdaterat BIOS som det står att du ska göra för att ha stöd för 8350?
Du ska ha version 1604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Har du uppdaterat BIOS som det står att du ska göra för att ha stöd för 8350?
Du ska ha version 1604

Ska precis ladda ner den nu

Vet inte om alla som svarat kommer se det här men tack så hemskt mycket för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisA:

Ska precis ladda ner den nu

Vet inte om alla som svarat kommer se det här men tack så hemskt mycket för all hjälp

Har laddat ner Rom filen nu, hur gör jag sen? ska jag bota det från USB? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisA:

Har laddat ner Rom filen nu, hur gör jag sen? ska jag bota det från USB? :/

Lägg in filen på en USB sticka, gå in i UEFI och använd flash-tool skitet som finns där.
Låt den gå genom och yay, färdigt.

F.ö, lyser CPU LED lampan eller blinkar den bara till?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Lägg in filen på en USB sticka, gå in i UEFI och använd flash-tool skitet som finns där.
Låt den gå genom och yay, färdigt.

F.ö, lyser CPU LED lampan eller blinkar den bara till?

Blinkade bara till när man startar datorn, ungefär samma tid då datorn gör sin post

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Har du uppdaterat BIOS som det står att du ska göra för att ha stöd för 8350?
Du ska ha version 1604

Det är ju 8320 jag har :/ men har laddat ner filen nu för att uppdatera och när jag kommer in i Ez Flash 2 Utility så hittar jag filen och ska uppdatera från den men då står det att det inte är en EFi bios? Jag laddade ner den man skulle 1604

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrisA:

Det är ju 8320 jag har :/ men har laddat ner filen nu för att uppdatera och när jag kommer in i Ez Flash 2 Utility så hittar jag filen och ska uppdatera från den men då står det att det inte är en EFi bios? Jag laddade ner den man skulle 1604

Jag bytte USB minne då fungerade allt ^^ hade formaterat om båda till FAT 32 men det första USB minnet jag provade fungerade inte, plus fick använde ett program som kortade ner filens namn så fungerade det

Tack för all hjälp ifall ni skulle se detta ^^