Permalänk
Medlem

AMD FX8320 8CORE låg fps i spel

Tjena, införskaffade mig en ny burk för nån vecka sen med inställningen att 10k dator ska ju klara CS:GO bättre än va min senaste gjorde så köpte egenltigen bara första bästa "Gamerdatorn" som det hette på affären.

Har läst massvis på internet och har kommit fram till att denna processor inte "klarar av" spel och att Intel utklassar när det gäller gaming, vilket jag köper absolut, men jag köper INTE att jag har 150-200fps med denna dator när mina polares skitdatorer snuddar 300fps. Vet inte riktigt vart jag skulle vända mig men vet att sweclockers har ju ett par stycken brighters inom datorer så hoppas verkligen någon kan hjälpa mig!

Förövrigt så är det denna dator http://www.arsadata.se/sv-se/product/speldator-arsa-gamer-iii...

Permalänk
Hjälpsam

Eftersom du har mer fps än du kan behöva spelar detta egentligen ingen roll.
Jag tycker egentligen inte att din rigg ser tokig ut, AMD:s processor brukar som sagt leverera sämre i spel, men den kostar också mindre vilket ger mer pengar till övrig utrustning.
AMD:s många kärnor kommer också till sin rätt i många tyngre applikationer.
Vad du kan göra är att se till att du inte har en massa "hjälpprogram" på i bakgrunden dessa brukar mest ställa till det.

Vad för skitdator har din polare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Kan klart säga att vilken "skit dator" som helst kan spela CS:GO på 300fps.. Trots att spel motorn är baserad på valves gamla source engine så har den blivit uppdaterad rätt rejält vilket vi kan se med grafik skillnaden mellan CS 1.6 och GO.

Sen skulle det vara rätt bra att veta att du och dina kompisar kör på samma inställningar (det säger sig självt att om din kompis t.ex. kör på 1280x720 på lägsta inställningarna medan du kör 4K på högsta inställningarna så får han högre FPS).

Men trots alla dessa siffror o.s.v. Så kan de absolut "snabbaste skärmarna" endast uppdatera 240 gånger per sekund och detta klarar de bara av med speciella tekniker där de från början "bara" är en 120Hz skärm, dock tvivlar jag på att du kör på en 120/144/240Hz skärm utan snarare på en 60Hz skärm vilket gör att allt över 60 FPS inte borde spela någon roll (finns dock fall där programmerarna har missat och råkat göra så att hastigheten på gubben är baserad på FPS, något man bl.a. kunde se i TES IV: Oblivion).

Permalänk
Medlem

9500:- känns mycket för den datorn faktiskt?
http://www.arsadata.se/sv-se/product/speldator-arsa-gamer-iii...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samzter:

Tjena, införskaffade mig en ny burk för nån vecka sen med inställningen att 10k dator ska ju klara CS:GO bättre än va min senaste gjorde så köpte egenltigen bara första bästa "Gamerdatorn" som det hette på affären.

Har läst massvis på internet och har kommit fram till att denna processor inte "klarar av" spel och att Intel utklassar när det gäller gaming, vilket jag köper absolut, men jag köper INTE att jag har 150-200fps med denna dator när mina polares skitdatorer snuddar 300fps. Vet inte riktigt vart jag skulle vända mig men vet att sweclockers har ju ett par stycken brighters inom datorer så hoppas verkligen någon kan hjälpa mig!

Förövrigt så är det denna dator http://www.arsadata.se/sv-se/product/speldator-arsa-gamer-iii...

Man kan ju inte påstå att dina polares datorer är skit datorer om dom snuddar 300 fps vilket är jäkligt bra!.

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Medlem

För att klargöra lite saker så spelar jag CS på semiprof nivå, så jag är väl medveten om vad jag talar om, jag sitter inte på 60hz utan 144hz, och jag vet vad jag talar om hur mycket ni än surrar om att mina ögon inte kan läsa av blablabla. min fps är mellan 100-200 medans deras är på 300 och JAG kör lägsta inställningar på allt.

Permalänk
Skrivet av samzter:

För att klargöra lite saker så spelar jag CS på semiprof nivå, så jag är väl medveten om vad jag talar om, jag sitter inte på 60hz utan 144hz, och jag vet vad jag talar om hur mycket ni än surrar om att mina ögon inte kan läsa av blablabla. min fps är mellan 100-200 medans deras är på 300 och JAG kör lägsta inställningar på allt.

Vad får du för fps om du drar upp grafiken? Finns ingen anledning att köra på lägsta grafikinställningarna med den burken.

För övrigt så kan du inte se mer än 144fps oavsett vad du säger, Du kan inte se fler bilder än skärmen visar dig, Spelmotorn kan däremot beté sig annorlunda vid högre fps, Vet inte om så är fallet med CS:GO dock.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av samzter:

För att klargöra lite saker så spelar jag CS på semiprof nivå, så jag är väl medveten om vad jag talar om, jag sitter inte på 60hz utan 144hz, och jag vet vad jag talar om hur mycket ni än surrar om att mina ögon inte kan läsa av blablabla. min fps är mellan 100-200 medans deras är på 300 och JAG kör lägsta inställningar på allt.

Du är inte ensam. Har ochså en 8320 med ganska dålig fps

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av samzter:

För att klargöra lite saker så spelar jag CS på semiprof nivå, så jag är väl medveten om vad jag talar om, jag sitter inte på 60hz utan 144hz, och jag vet vad jag talar om hur mycket ni än surrar om att mina ögon inte kan läsa av blablabla. min fps är mellan 100-200 medans deras är på 300 och JAG kör lägsta inställningar på allt.

Ursäkta påståendet, men du måste förstå att jag tänkte på att majoriteten ändå spelar på en 60Hz skärm så eftersom vi ursprungligen inte fick någon info om detta utgick jag från att du tillhörde denna majoritet. Sedan tvivlar jag inte ett ögonblick på att du kan märka en skillnad mellan 144 och 60Hz. Sedan kan du däremot som tidigare nämnt inte märka någon skillnad i uppdaterings hastigheten om du ligger över 144 FPS, någonting jag antar att du redan vet om men ville bara nämna det.

Dock måste jag fråga; vad har dina vänner för datorer? Tvivlar på att det är "skit datorer" som du först nämnde, men sen kan vi även ha stora uppfattningar om vad en skit dator är. Är också lite nyfiken på vilken karta du upplevt detta på, jag har bl.a. personligen upplevt "låg FPS" ~150 på "Insertion" med min i5 4670K och GTX 770. En annnan intressant sak hade varit om du testade lite andra spel och för att se vart du ligger någonstans i dessa.

Permalänk
Medlem

Ursäkta, men du har betalat 10k för en skitdator.
Nu har du fått lära dig den dyra vägen att inte köpa färdigbyggt från no-name företag utan att fråga här först :/

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag kan köra bf3 på ultra utan lagg med min iaf. I csgo har jag väldigt låg cpu användning

3dit: betalade ca 6.4k för min. Utan windows. Om det går, kan jag lämna tillbaka min cpu och byta den mot en 6300? Det var mindre än 45 dagar sedan

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Jag kan köra bf3 på ultra utan lagg med min iaf. I csgo har jag väldigt låg cpu användning

3dit: betalade ca 6.4k för min. Utan windows. Om det går, kan jag lämna tillbaka min cpu och byta den mot en 6300? Det var mindre än 45 dagar sedan

Bara en nyfiken fråga, varför ska du byta till dig en sämre CPU?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av samzter:

Tjena, införskaffade mig en ny burk för nån vecka sen med inställningen att 10k dator ska ju klara CS:GO bättre än va min senaste gjorde så köpte egenltigen bara första bästa "Gamerdatorn" som det hette på affären.

Har läst massvis på internet och har kommit fram till att denna processor inte "klarar av" spel och att Intel utklassar när det gäller gaming, vilket jag köper absolut, men jag köper INTE att jag har 150-200fps med denna dator när mina polares skitdatorer snuddar 300fps. Vet inte riktigt vart jag skulle vända mig men vet att sweclockers har ju ett par stycken brighters inom datorer så hoppas verkligen någon kan hjälpa mig!

Förövrigt så är det denna dator http://www.arsadata.se/sv-se/product/speldator-arsa-gamer-iii...

Ångra köpet om det är möjligt och köp dig en Intel-rigg.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Bara en nyfiken fråga, varför ska du byta till dig en sämre CPU?

Då min nuvarande presterar sämre än den.

Edit. Hans dator är ju ingen skitdator direkt. Kanske för priset men inte annars va? Haha

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Satt och tittade vad delarna skulle kosta löst och det skiljer ju inte mycket med lite variation i komponenter. Med montering blir det lite dyrare.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7213947/2014-09-30

Man kan ju skippa och välja några billigare delar som nätaggregat och ta bort ssd eller hdd. Det kostar ju en del att bygga en komplett dator jämfört med att endast uppgradera en gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

Då min nuvarande presterar sämre än den.

Edit. Hans dator är ju ingen skitdator direkt. Kanske för priset men inte annars va? Haha

Ursäkta men min FX-6300 orkar inte driva mitt Gigabyte GTX 670 OC för fullt i BF3 ens så jag tvivlar starkt att en 6300 är bättre än en 8320........

EDIT: Stora FPS-drops, sällan över 85% GPU-användning. Stoppar jag in min oklockade i7 930 så ligger jag oftast över 85% GPU-användning. Klockar jag i7'an ligger GPU på 97-99% hela tiden så länge det inte går över 140FPS då tappar den lite men en så gammal CPU orkar inte driva BF3 över 140FPS.

Även om jag kör allt Ultra har jag inte över 90% GPU-användning även om det är under 50FPS med en FX-6300 överklockad till 4.5GHz

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Som en uppgraderings alternativ istället för ett komplett bygg, om man har hdd, chassi, nätaggregat etc.

Tittade på NetOnNet:

AMD FX 8350 1389:- kr
Asus M5A97 R2.0 799:- kr
Crucial BallistixSport 8Gb 690:- kr
Crucial MX100 256Gb 949:- kr
XFX R9 280X 3Gb Black Ed. 2190:- kr
MS Win 8.1 OEM 64bit SE 849:- kr
Totalt: 6866:- kr

Permalänk
Medlem

Till TS:

Prova göra en försiktig överklockning.
Börja tex med att höja Turbo Core, och se om det gör skillnad.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Ursäkta men min FX-6300 orkar inte driva mitt Gigabyte GTX 670 OC för fullt i BF3 ens så jag tvivlar starkt att en 6300 är bättre än en 8320........

EDIT: Stora FPS-drops, sällan över 85% GPU-användning. Stoppar jag in min oklockade i7 930 så ligger jag oftast över 85% GPU-användning. Klockar jag i7'an ligger GPU på 97-99% hela tiden så länge det inte går över 140FPS då tappar den lite men en så gammal CPU orkar inte driva BF3 över 140FPS.

Även om jag kör allt Ultra har jag inte över 90% GPU-användning även om det är under 50FPS med en FX-6300 överklockad till 4.5GHz

Men min 8320 verkar ju inte fungera så bra då jag inte heller får så bra fps i cs

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

Problemet är inte direkt att en 8320 är dålig, men den är direkt dålig i spel som inte kan använda mer än 1, 2, kärnor
Dess IPC per kärna är för dålig.

I ett spel som bara kan använda 1 eller 2 kärnor som tex CS:Go är även en överklockad billig intel G3258 bättre.

Till TS kan du lämna tillbaka datorn så gör det, och skaffa en Intelburk.
Hade du varit mer primär spelare av tex BF3 / BF4 hade den du har varit OK..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Problemet är inte direkt att en 8320 är dålig, men den är direkt dålig i spel som inte kan använda mer än 1, 2, kärnor
Dess IPC per kärna är för dålig.

I ett spel som bara kan använda 1 eller 2 kärnor som tex CS:Go är även en överklockad billig intel G3258 bättre.

Till TS kan du lämna tillbaka datorn så gör det, och skaffa en Intelburk.
Hade du varit mer primär spelare av tex BF3 / BF4 hade den du har varit OK..

spelade nyss bf3 med min setup på ultra och får bara 40fps

Edit. Processorn jobbar bara 50% och grafikkortet 90% fattar inte varför den inte kör fullt ut
Funderar på om min processor är defekt eller liknande.

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av phixip:

spelade nyss bf3 med min setup på ultra och får bara 40fps

Edit. Processorn jobbar bara 50% och grafikkortet 90% fattar inte varför den inte kör fullt ut
Funderar på om min processor är defekt eller liknande.

Parkerade kärnor? Är den överklockad? Om inte så är nog det boven, min FX-6300 är sämre än min gamla Phenom II x4 965 i samtliga spel jag testat så länge FX-6300 är lägre klockad än 4.2GHz, helst över 4.4GHz för att alls vara bättre än 965'an.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Parkerade kärnor? Är den överklockad? Om inte så är nog det boven, min FX-6300 är sämre än min gamla Phenom II x4 965 i samtliga spel jag testat så länge FX-6300 är lägre klockad än 4.2GHz, helst över 4.4GHz för att alls vara bättre än 965'an.

oklockad, Unparkade kärnor

Tror du att den är defekt?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
99:e percentilen

I en dator för 9 500:- ska det inte sitta en FX‑8320 utan en 4690K. Ångra köpet och bygg en vettig Intel-rigg istället, för det räcker de pengarna till. Du kommer bara ångra dig ännu mer senare annars.

FX‑8320 är ett mycket olämpligt val av CPU om man bara spelar CS:GO.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

I en dator för 9 500:- ska det inte sitta en FX‑8320 utan en 4690K. Ångra köpet och bygg en vettig Intel-rigg istället, för det räcker de pengarna till. Du kommer bara ångra dig ännu mer senare annars.

FX‑8320 är ett mycket olämpligt val av CPU om man bara spelar CS:GO.

Hur vet man om ens fx 8320 presterar sämre än vad den ska? vilket benchmark test är bäst?

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Medlem

nu är ju ingen fördigbyggd dator från butik särskilt prisvärd jämfört med att man bygger en själv.

känns konstigt att du får så pass låg fps med en 8320 dock? jag sitter i princip på 300fps hela tiden med min 8350 och på medium-high

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

Varför enbart lägga skulden på processorn? Hur vet du att det inte är drivrutinerna till ditt grafikkort som är orsaken? Till och med drivrutinen till ljudkort kan försämra prestandan

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

nu är ju ingen fördigbyggd dator från butik särskilt prisvärd jämfört med att man bygger en själv.

känns konstigt att du får så pass låg fps med en 8320 dock? jag sitter i princip på 300fps hela tiden med min 8350 och på medium-high

Skrivet av Alling:

I en dator för 9 500:- ska det inte sitta en FX‑8320 utan en 4690K. Ångra köpet och bygg en vettig Intel-rigg istället, för det räcker de pengarna till. Du kommer bara ångra dig ännu mer senare annars.

FX‑8320 är ett mycket olämpligt val av CPU om man bara spelar CS:GO.

Men du, här är mitt 3dmark 11 test http://www.3dmark.com/3dm11/8776928
Prollen får ett legit resultat medans mitt grafikkort inte får det?
Enligt denna ( http://www.futuremark.com/hardware/gpu/AMD+Radeon+HD+7950/rev... ) sida ska mitt grafikkort få ca 9290 och jag får bara 85xx?? Borde jag lämna tillbaka kortet till netonnet eller att be om att få ett nytt? har 3 dagar på mig att bestämma mig. Så plz help

Visa signatur

I5-4460, R9:280X OC, B600W, 8gb HyperX och 120gb SSD/500GB WDBLUE

X5460@3.8ghz, GTX660, CMb600W, 4gb ddr2, XFX nForce 780i sli

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phixip:

Hur vet man om ens fx 8320 presterar sämre än vad den ska? vilket benchmark test är bäst?

Vilket 3DMark som helst. Kort och gott så är problemet med AMD's Bulldozer & Piledriver att de har väldigt låg IPC (Arbete per klockcykel). Dvs, i applikationer som har ett kasst stöd för fler kärnor suger dessa arkitekturer på grund av att varje "kärna" är såpass klen. Den gamla arkitekturen a.ka Phenom II presterar bättre per kärna.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Varför enbart lägga skulden på processorn? Hur vet du att det inte är drivrutinerna till ditt grafikkort som är orsaken? Till och med drivrutinen till ljudkort kan försämra prestandan

Quote Phixip
" Processorn jobbar bara 50% och grafikkortet 90% fattar inte varför den inte kör fullt ut
Funderar på om min processor är defekt eller liknande. "

Detta tyder väl snarare på att grafikkortet är den begränsande faktorn?

Fo3

PS
TS verkar ha utgått efter sin rant i går kväll...
DS

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”