Permalänk
Medlem

FX-8350 till m-ATX?

Hej, jag tänkte köpa en m-ATX burk och funderar om det finns något moderkort som stödjer en 8 kärnig processor.
Räcker det bara att moderkortet ska ha AM3+ eller ska man kolla på andra detaljer?
Tänkte köpa en CPU-kylare till med tanke på att 8350 fläkt ska låta som fan

Tacksam för tips å råd!

// Trixaan

Permalänk
Skrivet av Trixaan:

Hej, jag tänkte köpa en m-ATX burk och funderar om det finns något moderkort som stödjer en 8 kärnig processor.
Räcker det bara att moderkortet ska ha AM3+ eller ska man kolla på andra detaljer?
Tänkte köpa en CPU-kylare till med tanke på att 8350 fläkt ska låta som fan

Tacksam för tips å råd!

// Trixaan

Vill du vara helt säker, googla på moderkortets namn, sök upp tillverkarens hemsida och läs i listan 'Supported CPUs'. Ibland kan det krävas en BIOS-update (och då en annan, kompatibel, processor som du använder under update). Ibland kan det vara så att visa moderkort inte stöder 125W CPUs, så då är det kört.

Men nu är ju FX-8350 en relativt gammal processor, så de flesta moderkort borde ju stödja den från scratch. Bara att kolla och se om du hittar något moderkort som verkar lockande!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Bara kolla på ett m-ATX moderkort och kolla sedan CPU supported list på tillverkarens hemsida vilka FX processor det moderkortet stödjer

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det finns mATX-kort som stödjer FX-8350, men jag skulle avråda dig från att satsa på detta. Grejen är att det inte finns några moderkort med 9xx-chipset för mATX utan du är tvingad till att gå tillbaka till 7xx eller 8xx chipset, vilket jag tycker är riktigt B. Vill du bygga en bra mATX-rigg så är det Intel som gäller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trixaan:

Hej, jag tänkte köpa en m-ATX burk och funderar om det finns något moderkort som stödjer en 8 kärnig processor.
Räcker det bara att moderkortet ska ha AM3+ eller ska man kolla på andra detaljer?
Tänkte köpa en CPU-kylare till med tanke på att 8350 fläkt ska låta som fan

Tacksam för tips å råd!

// Trixaan

Det här verkar vara bäst av de som finns.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379925

Permalänk
Medlem

Finns detta bland annat detta http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A88M_EVO/, det stödjer dom flesta FX CPU:er upp till FX 8370(även E-serien).
I ditt fall så kanske du ska kolla på den "nya" FX serien dvs
8320E eller 8370E då dom har ett lägre TDP värde på 95W,dom andra utan "E" har 125W på TDP.

Permalänk

Det finns mATX-moderkort som funkar med FX-8350, men tyvärr inget med några vettiga styrkretsar. AM3+ på mATX är inget jag skulle rekommendera till någon i dagsläget.

Kolla på ett 970/990fx ATX kort istället.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Det här verkar vara bäst av de som finns.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1379925

Har detta i min LAN dator med en fx-6300 och kan bekräfta att detta är det bästa mATX kortet för am3+.

Tyvärr.

Edit:
Skulle dock inte köra en 8350 på den brädan.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thomson:

Finns detta bland annat detta http://www.asus.com/se/Motherboards/M5A88M_EVO/, det stödjer dom flesta FX CPU:er upp till FX 8370(även E-serien).
I ditt fall så kanske du ska kolla på den "nya" FX serien dvs
8320E eller 8370E då dom har ett lägre TDP värde på 95W,dom andra utan "E" har 125W på TDP.

Däremot har dessa nya modeller usel prestanda gör ett högt pris. Även i Sweclockers recension gör de klart att de inte är något att ha. FX-8350 gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Med tanke på att jag ska ha ett m-ATX chassi så kan jag inte köra på ett ATX moderkort...

Tack för alla svar!

Vet inte om jag ska byta processor till något som fungerar bättre, vill inte släng allt för mkt pengar på en processor ; typ 1500kr max

Skrivet av giplet:

Ja, det finns mATX-kort som stödjer FX-8350, men jag skulle avråda dig från att satsa på detta. Grejen är att det inte finns några moderkort med 9xx-chipset för mATX utan du är tvingad till att gå tillbaka till 7xx eller 8xx chipset, vilket jag tycker är riktigt B. Vill du bygga en bra mATX-rigg så är det Intel som gäller.

Vad är det för skillnad på dom olika chipsetten?(7xx,8xx,9xx)

Ska jag köra på denna processorn istället?
https://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049#!tab...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trixaan:

Med tanke på att jag ska ha ett m-ATX chassi så kan jag inte köra på ett ATX moderkort...

Tack för alla svar!

Vet inte om jag ska byta processor till något som fungerar bättre, vill inte släng allt för mkt pengar på en processor ; typ 1500kr max

Vad är det för skillnad på dom olika chipsetten?(7xx,8xx,9xx)

Ska jag köra på denna processorn istället?
https://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049#!tab...

Det är inte processorn som är problemet, det är chipsetet. 760G som sitter på de flesta mATX-kort är utvecklad 2009 för första generationen Phenom.

Vad ska du använda datorn till?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det är inte processorn som är problemet, det är chipsetet. 760G som sitter på de flesta mATX-kort är utvecklad 2009 för första generationen Phenom.

Vad ska du använda datorn till?

Spela lite cs go å andra spel , programmera och browsa

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning för dig att inte gå för Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Finns ingen anledning för dig att inte gå för Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns det nån schysst runt 1000-1500?

Permalänk
Medlem

Tyvärr har AMD skitusla chipset för m-ATX och mini-ITX om man är ute efter överklockning etc Är det någon som har nån aning varför det är så och om AMD har nån strategi för att förbättra detta? Har velat köra AMD-byggen ett par gånger men har alltid fallit på att man måste/bör välja ATX-kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

Tyvärr har AMD skitusla chipset för m-ATX och mini-ITX om man är ute efter överklockning etc Är det någon som har nån aning varför det är så och om AMD har nån strategi för att förbättra detta? Har velat köra AMD-byggen ett par gånger men har alltid fallit på att man måste/bör välja ATX-kort.

Asrock brukar tillverka udda moderkort. Vi borde samla namnunderskrifter att de ska tillverka ett mini-ITX- och Micro-ATX-moderkort med 990FX

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Tyvärr har AMD skitusla chipset för m-ATX och mini-ITX om man är ute efter överklockning etc Är det någon som har nån aning varför det är så och om AMD har nån strategi för att förbättra detta? Har velat köra AMD-byggen ett par gånger men har alltid fallit på att man måste/bör välja ATX-kort.

Har inte tänkt att överklocka, bara ha ett moderkort som fungerar felfritt med processorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trixaan:

Finns det nån schysst runt 1000-1500?

Mitt tips är att spara ihop till en i5 4690K och ett Z97.

Om du vill ha billigare finns andra i5or som inte går att överklocka och har lägre frekvens från fabrik, t.ex. i5 4460. Dessa fungerar bra med H97-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Mitt tips är att spara ihop till en i5 4690K och ett Z97.

Om du vill ha billigare finns andra i5or som inte går att överklocka och har lägre frekvens från fabrik, t.ex. i5 4460. Dessa fungerar bra med H97-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

japp det var en bra idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

Mitt tips är att spara ihop till en i5 4690K och ett Z97.

Om du vill ha billigare finns andra i5or som inte går att överklocka och har lägre frekvens från fabrik, t.ex. i5 4460. Dessa fungerar bra med H97-kort.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad är största skillnaden på AMD och Intels CPU:er? Känns som alla är mer år Intel hållet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trixaan:

Vad är största skillnaden på AMD och Intels CPU:er? Känns som alla är mer år Intel hållet

Största skillnaden är att Intel satsar på färre men starkare kärnor och AMD på fler svagare. Detta gör att AMD-processorerna kräver att du kör många saker samtidigt eller kör saker som kan använda flera kärnor effektivt för att prestera riktigt bra. Tyvärr sorterar nästan inga spel in under kategorin program som är bra på att använda flera kärnor, vilket gör att en tvåkärning Intel Pentium kan prestera lika bra som en FX-8350 i många spel.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Ni som klagar på chipset, vad är det exakt som 700- eller 800-seriens chipset inte klarar som 900-serien har och som är så viktigt?
Gå på funktion. Min flickvän kör på 8350 i ett mATX-system med en en billig luftkylare. Tyst och smidigt, fungerar kanon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Ni som klagar på chipset, vad är det exakt som 700- eller 800-seriens chipset inte klarar som 900-serien har och som är så viktigt?
Gå på funktion. Min flickvän kör på 8350 i ett mATX-system med en en billig luftkylare. Tyst och smidigt, fungerar kanon.

VRM:s som inte är lämpade för överklockning t. ex. Byggde ett mATX-system med en 8350 i syfte att klocka den rejält (jag hade inte bra koll på AMD:s chipset vid tillfället) och den kom inte upp i särskilt höga nivåer, just pga bristfällig strömförsörjning. Detta blir ett ännu större problem för AMD pga att man ofta måste bruteforcea med hög överklockning för att nå jämförbara Intel-nivåer i spel eftersom inte särskilt många är optimerade för AMD:s fokus på multithreading. Det går i princip inte att bygga ett m-ATX/mini-ITX performance-bygge med AMP-CPU:er och det är jävligt synd Vill man ha litet och AMD är man förvisad till APU:er.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pålis:

VRM:s som inte är lämpade för överklockning t. ex. Byggde ett mATX-system med en 8350 i syfte att klocka den rejält (jag hade inte bra koll på AMD:s chipset vid tillfället) och den kom inte upp i särskilt höga nivåer, just pga bristfällig strömförsörjning. Detta blir ett ännu större problem för AMD pga att man ofta måste bruteforcea med hög överklockning för att nå jämförbara Intel-nivåer i spel eftersom inte särskilt många är optimerade för AMD:s fokus på multithreading. Det går i princip inte att bygga ett m-ATX/mini-ITX performance-bygge med AMP-CPU:er och det är jävligt synd Vill man ha litet och AMD är man förvisad till APU:er.

Funkar det bra med en standardklockad FX-8350 då? Moderkortet kan vara till exempel ett med AMD 760G som nordbrygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

VRM:s som inte är lämpade för överklockning t. ex. Byggde ett mATX-system med en 8350 i syfte att klocka den rejält (jag hade inte bra koll på AMD:s chipset vid tillfället) och den kom inte upp i särskilt höga nivåer, just pga bristfällig strömförsörjning. Detta blir ett ännu större problem för AMD pga att man ofta måste bruteforcea med hög överklockning för att nå jämförbara Intel-nivåer i spel eftersom inte särskilt många är optimerade för AMD:s fokus på multithreading. Det går i princip inte att bygga ett m-ATX/mini-ITX performance-bygge med AMP-CPU:er och det är jävligt synd Vill man ha litet och AMD är man förvisad till APU:er.

Han sa ju att han INTE skulle överklocka. Så vad är problemet?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Han sa ju att han INTE skulle överklocka. Så vad är problemet?

Jag svarade på en direkt fråga ang. skillnaden mellan chipset som inte var direkt relevant för TS och ifall man INTE överklockar. För att klargöra handlade min rant om att AMD-cpuer ofta ger mer bang-for-the-buck, bl. a eftersom dom överklockar väldigt bra. Tyvärr överklockar dom inte särskilt bra i m-ATX/mini-ITX system vilket, enligt mig, förändrar värdepropositionen när man väljer mellan Intel och AMD, förutsatt att man vill ha en dator i den mindre formfaktorn.

Skrivet av anon99339:

Funkar det bra med en standardklockad FX-8350 då? Moderkortet kan vara till exempel ett med AMD 760G som nordbrygga.

Skickades från m.sweclockers.com

Sålänge det är en överensstämmande socket så bör det fungera. Sen får man ju kolla upp kompatibilitetslistan för den specifika moderkortsmodellen för att vara 100% säker. Personligen tycker jag att man alltid borde se till att lämna möjligheten för framtida överklockning och potentialmaximering öppen men det är såklart upp till var och en

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

VRM:s som inte är lämpade för överklockning t. ex. Byggde ett mATX-system med en 8350 i syfte att klocka den rejält (jag hade inte bra koll på AMD:s chipset vid tillfället) och den kom inte upp i särskilt höga nivåer, just pga bristfällig strömförsörjning. Detta blir ett ännu större problem för AMD pga att man ofta måste bruteforcea med hög överklockning för att nå jämförbara Intel-nivåer i spel eftersom inte särskilt många är optimerade för AMD:s fokus på multithreading. Det går i princip inte att bygga ett m-ATX/mini-ITX performance-bygge med AMP-CPU:er och det är jävligt synd Vill man ha litet och AMD är man förvisad till APU:er.

VRM sitter inte i chipsetet. Det finns inte några riktigt bra överklockningskort till AM3+, men det beror inte så mycket på chipsetgeneration direkt.

Permalänk
Medlem

Helt lost :D

Skrivet av pålis:

Jag svarade på en direkt fråga ang. skillnaden mellan chipset som inte var direkt relevant för TS och ifall man INTE överklockar. För att klargöra handlade min rant om att AMD-cpuer ofta ger mer bang-for-the-buck, bl. a eftersom dom överklockar väldigt bra. Tyvärr överklockar dom inte särskilt bra i m-ATX/mini-ITX system vilket, enligt mig, förändrar värdepropositionen när man väljer mellan Intel och AMD, förutsatt att man vill ha en dator i den mindre formfaktorn.

Men med tanke på att jag inte tänkt att klocka min dator, ska jag gå på en intel eller amd tycker ni? Förstår inte vad skillnad på 7xx,8xx,9xx gör, bättre funktioner på moderkortet? Borde jag satsa på en 4 kärnig med tanke på att 8 kärnor är overkill?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

VRM:s som inte är lämpade för överklockning t. ex. Byggde ett mATX-system med en 8350 i syfte att klocka den rejält (jag hade inte bra koll på AMD:s chipset vid tillfället) och den kom inte upp i särskilt höga nivåer, just pga bristfällig strömförsörjning. Detta blir ett ännu större problem för AMD pga att man ofta måste bruteforcea med hög överklockning för att nå jämförbara Intel-nivåer i spel eftersom inte särskilt många är optimerade för AMD:s fokus på multithreading. Det går i princip inte att bygga ett m-ATX/mini-ITX performance-bygge med AMP-CPU:er och det är jävligt synd Vill man ha litet och AMD är man förvisad till APU:er.

Som andra påpekat så har inte chipset något med antalet kanaler för strömtillförsel utan är helt upp till tillverkaren hur de dimensionerar detta.

Sedan vad sägs om FM2 socklarna istället , känns som bättre val i mAtx istället för AM3+

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Som andra påpekat så har inte chipset något med antalet kanaler för strömtillförsel utan är helt upp till tillverkaren hur de dimensionerar detta.

Sedan vad sägs om FM2 socklarna istället , känns som bättre val i mAtx istället för AM3+

Finns det någon schysst processor du kan tipsa om i den serien?

Typ denna? http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/processor/amd-so...