Permalänk
Medlem

Drivrutiner till moderkort

Hejsan!

Jag sitter lite i klistret här " är inte på något vis datakunnig". Jag spelat lite CS Go och tänkte här om dagen att jag skulle byta upp mig lite i processor.

Jag bytte ur min gamla amd 2,6ghz 4 kärnig till en annan som heter AMD phenom ii X4 945 3.0ghz. Den är starkare på alla vis.

När jag började spela så hade jag bra mycket högre och stabilare FPS i spelet men så börja det. Jag fryser fast titt som tätt. Jag har kollat så att den inte blir överhettad "ligger på cirka 38C". Jag har även uppdaterat till senaste BIOS. Varför jag tror att det är ett processor problem är för att när jag öppnar aktiveringhanteraren och kollar hur min CPU arbetar så tickar den upp samtidigt som jag får lagg i CS.

Så min fråga är. Kan det vara så att jag behöver uppdatera min drivers till mitt moderkort nu när jag har en ny processor? Den är cirka 3 år nyare än den gammla.

Moderkort: Asus M3A32 MVP DELUXE
CPU: AMD phenom ii x4 945 3.0 ghz

Bra att veta är att datorn beter sig inte så här när jag har i min gamla CPU. Och grafikkortet krånglar inte "funkar utmärkt att spela på och blir inte överhettat".

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aTschi:

Hejsan!

Jag sitter lite i klistret här " är inte på något vis datakunnig". Jag spelat lite CS Go och tänkte här om dagen att jag skulle byta upp mig lite i processor.

Jag bytte ur min gamla amd 2,6ghz 4 kärnig till en annan som heter AMD phenom ii X4 945 3.0ghz. Den är starkare på alla vis.

När jag började spela så hade jag bra mycket högre och stabilare FPS i spelet men så börja det. Jag fryser fast titt som tätt. Jag har kollat så att den inte blir överhettad "ligger på cirka 38C". Jag har även uppdaterat till senaste BIOS. Varför jag tror att det är ett processor problem är för att när jag öppnar aktiveringhanteraren och kollar hur min CPU arbetar så tickar den upp samtidigt som jag får lagg i CS.

Så min fråga är. Kan det vara så att jag behöver uppdatera min drivers till mitt moderkort nu när jag har en ny processor? Den är cirka 3 år nyare än den gammla.

Moderkort: Asus M3A32 MVP DELUXE
CPU: AMD phenom ii x4 945 3.0 ghz

Bra att veta är att datorn beter sig inte så här när jag har i min gamla CPU. Och grafikkortet krånglar inte "funkar utmärkt att spela på och blir inte överhettat".

Tacksam för all hjälp jag kan få!

vilken bios version kör du nu?

Permalänk
Medlem

http://www.asus.com/Motherboards/M3A32MVP_Deluxe/HelpDesk_CPU...

Modell: (HDX945FBK4DGI),3.0GHz,125W,rev.C2,SocketAM3,Quad-Cor

1604? Om det betyder något

Permalänk
Medlem
Skrivet av aTschi:

http://www.asus.com/Motherboards/M3A32MVP_Deluxe/HelpDesk_CPU...

Modell: (HDX945FBK4DGI),3.0GHz,125W,rev.C2,SocketAM3,Quad-Cor

1604? Om det betyder något

vilken version på cpun har du då? står ju tex på asus hemsida att:

Phenom IIX4 945 (HDX945WFK4DGM),3.0GHz,2048KB,95W,rev.C3,SocketAM3,Quad-Core funkar från version 1903.

Permalänk
Medlem

(HDX945FBK4DGI),3.0GHz,125W,rev.C2,SocketAM3,Quad-Cor

Permalänk
Medlem

Ser att din bios stödjer din cpu
Phenom IIX4 945 (HDX945FBK4DGI),3.0GHz,125W,rev.C2,SocketAM3,Quad-Core Bios Version 1604

Skulle rekommendera att du uppdaterar bios till den senaste
M3A32-MVP DELUXE BIOS 2301
"1. Improve system stability.
2. Support new CPUs. Please refer to our website at:
http://support.asus.com/cpusupport/cpusupport.aspx?SLanguage=...
3. Enhace compatibility with some USB device."

Permalänk
Medlem
Skrivet av aTschi:

Hejsan!

Jag sitter lite i klistret här " är inte på något vis datakunnig". Jag spelat lite CS Go och tänkte här om dagen att jag skulle byta upp mig lite i processor.

Jag bytte ur min gamla amd 2,6ghz 4 kärnig till en annan som heter AMD phenom ii X4 945 3.0ghz. Den är starkare på alla vis.

När jag började spela så hade jag bra mycket högre och stabilare FPS i spelet men så börja det. Jag fryser fast titt som tätt. Jag har kollat så att den inte blir överhettad "ligger på cirka 38C". Jag har även uppdaterat till senaste BIOS. Varför jag tror att det är ett processor problem är för att när jag öppnar aktiveringhanteraren och kollar hur min CPU arbetar så tickar den upp samtidigt som jag får lagg i CS.

Så min fråga är. Kan det vara så att jag behöver uppdatera min drivers till mitt moderkort nu när jag har en ny processor? Den är cirka 3 år nyare än den gammla.

Moderkort: Asus M3A32 MVP DELUXE
CPU: AMD phenom ii x4 945 3.0 ghz

Bra att veta är att datorn beter sig inte så här när jag har i min gamla CPU. Och grafikkortet krånglar inte "funkar utmärkt att spela på och blir inte överhettat".

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Skrivet av aTschi:

http://www.asus.com/Motherboards/M3A32MVP_Deluxe/HelpDesk_CPU...

Modell: (HDX945FBK4DGI),3.0GHz,125W,rev.C2,SocketAM3,Quad-Cor

1604? Om det betyder något

?

Senaste bios till din bräda är 2301.
http://www.asus.com/Motherboards/M3A32MVP_Deluxe/HelpDesk_Dow...

1604 stöder dock din cpu.

En möjlig orsak till dina problem kunde vara att moderkortets strömförsörjning(VRM) överhettar.
Prova att provisoriskt rikta en fläkt mot moderkortet och se om det förbättrar...
Eller prova att undervolta/underklocka processorn.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”