Permalänk
Medlem

AMD APU och minneshastighet

Hej.
Vill mest kolla så jag förstått det jag läst stämmer.
AMD APU jobbar bättre med en högre minneshastighet för att utnyttja bandbredden till den inbyggda grafiken. Men sett en del tester där man kör på högre minnes hastighet än vad AMD APU n rekommenderar. Är det moderkortets specs man ska då följa för vad för minne man ska köra när man köper en APU? Har som sagt googlat lite men inte riktigt fått det svaret jag sökt eller så har jag haft för dåliga sök ord.
Mvh Erik

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Medlem

Men titta på specs för moderkortet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

De ska klara uppemot 2400mhz. Ska man högre får man greja med BCLK.
Men det är marginellt mellan 1866 och 2400 ändå. Inbyggd GPU är ganska klen. Kan liksom inte spela några vettiga spel ändå utan externt grafikkort.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Tack. Precis det jag ville få reda på.
Men då kommer ju automatiskt även frågan att varför sätter då AMD ett mindre spec på vad APU'm klarar av?

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xlnc.:

Tack. Precis det jag ville få reda på.
Men då kommer ju automatiskt även frågan att varför sätter då AMD ett mindre spec på vad APU'm klarar av?

Det är den garanterade hastigheten som IMC skall klara av, alla hastigheter över klassas som överklockning av minneskontrollern (IMC) och är inte garanterade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Vilken apu gäller det?
2133 minnen funkar bra på både 6800 och 7850 skillnaden mot tex 2400 är nog mycket marginella men fördel för 2133 mot 2400 är lägre volt samt lägre latency ex 2133 cl9 finns som 1.5voltare

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nikitalord:

2133 minnen funkar bra på både 6800 och 7850 skillnaden mot tex 2400 är nog mycket marginella men fördel för 2133 mot 2400 är lägre volt samt lägre latency ex 2133 cl9 finns som 1.5voltare

GPU är sällan beroende av Latenser, större fördel med högre bandbredd än låga latenser, CPU är motsatsen.

iGPU prestanda skalar dock linjärt med minneshastigheter, svårt att tänka mig marginella skillnader mellan 2133MHz - 2400MHz även om den skillnaden kanske inte är lika banbrytande som skillnaden mellan 1866MHz - 2133MHz.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Förtydligande är nog mycket marginella = dvs ingen större skillnad, däremot väljer jag hellre 1,5 än 1,65 voltare med tanke på att vissa kort blir lite varma.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av nikitalord:

Förtydligande är nog mycket marginella = dvs ingen större skillnad, däremot väljer jag hellre 1,5 än 1,65 voltare med tanke på att vissa kort blir lite varma.

Mycket marginella är ännu mer marginella, jag tror då inte att det är marginellt utan märkbart. Lägger ingen vikt vid spänningar då det inte påverkar någon värmeutveckling att tala om.

Här har du en bild från Sweclockers artikel kring Kaveri APU:n. Skillnaden skalar som sagt linjärt och skillnaden mellan 1866-2133MHz är lika stor som steget mellan 2133-2400MHz.

Hela artikeln.
http://www.sweclockers.com/recension/18514-amd-a10-7850k-och-...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlnc.:

Hej.
Vill mest kolla så jag förstått det jag läst stämmer.
AMD APU jobbar bättre med en högre minneshastighet för att utnyttja bandbredden till den inbyggda grafiken. Men sett en del tester där man kör på högre minnes hastighet än vad AMD APU n rekommenderar. Är det moderkortets specs man ska då följa för vad för minne man ska köra när man köper en APU? Har som sagt googlat lite men inte riktigt fått det svaret jag sökt eller så har jag haft för dåliga sök ord.
Mvh Erik

Skickades från m.sweclockers.com

Får du inte mer prestanda om du köper ett dedikerat grafikkort för vad nya snabba ram kostar? ja menar, du verkar ju vara mån om att få ut så bra grafikprestanda som möjligt, och kollar blint på att polera upp en skit (iGPU).

Permalänk
Medlem

Hej.
Var mest av nyfikenhet jag undrade så jag hade förstått det hela rätt. Har ju funderingar på att uppgradera htpcn med bättre APU. Men det är en ren chansning om det funkar med snabbare minnen om man inget test hittar alltså. Har ju även en laptop med APU processor (Asus U38N) som jag hade tänkt sätta iben större sticka i.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Mycket marginella är ännu mer marginella, jag tror då inte att det är marginellt utan märkbart. Lägger ingen vikt vid spänningar då det inte påverkar någon värmeutveckling att tala om.

Här har du en bild från Sweclockers artikel kring Kaveri APU:n. Skillnaden skalar som sagt linjärt och skillnaden mellan 1866-2133MHz är lika stor som steget mellan 2133-2400MHz.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/6210?k=58da430bca58a...

Hela artikeln.
http://www.sweclockers.com/recension/18514-amd-a10-7850k-och-...

Skrivet av xlnc.:

Hej.
Var mest av nyfikenhet jag undrade så jag hade förstått det hela rätt. Har ju funderingar på att uppgradera htpcn med bättre APU. Men det är en ren chansning om det funkar med snabbare minnen om man inget test hittar alltså. Har ju även en laptop med APU processor (Asus U38N) som jag hade tänkt sätta iben större sticka i.

Jag länkade ett test, skillnaden är märkbar men inte fantastiskt, som tidigare diskuterat, varför polera upp en skit i stället för att skaffa en riktig juvel?

Dock är inte det hela sanningen, APU:erna klarar ju det mesta med motta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag länkade ett test, skillnaden är märkbar men inte fantastiskt, som tidigare diskuterat, varför polera upp en skit i stället för att skaffa en riktig juvel?

Dock är inte det hela sanningen, APU:erna klarar ju det mesta med motta.

Så det finns ingen anledning att skaffa snabbare minnen till laptopen med andra ord. Kollat igenom testet, blir ju en viss boost om man sitter på 1333 minnen o kör in 2133 men hoppar man bara en hastighet upp är det ju inte märkbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av xlnc.:

Så det finns ingen anledning att skaffa snabbare minnen till laptopen med andra ord. Kollat igenom testet, blir ju en viss boost om man sitter på 1333 minnen o kör in 2133 men hoppar man bara en hastighet upp är det ju inte märkbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Personligen så tycker jag inte det är värt det, då du får byta ut all RAM. Om du kanske kom över RAM väldigt billigt så go for it. Skadar ju inte och prova. Länka gärna lite benchmark isåfall!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xlnc.:

Så det finns ingen anledning att skaffa snabbare minnen till laptopen med andra ord. Kollat igenom testet, blir ju en viss boost om man sitter på 1333 minnen o kör in 2133 men hoppar man bara en hastighet upp är det ju inte märkbart.

Beror på vilket steg du går upp, om man anser att ca 7% prestanda ökning är samma grej som "ingen prestanda" och framförallt om din laptop klarar snabbare minnen, väldigt sällan som laptops klarar speciellt höga minnesfrekvenser då tillverkarna brukar låsa detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jsu laptopen blir kanske svår. Processorns rekommendationer är 1333 minnen men asusen har valt 1600 minnen så går kanske inte göra så mycket åt det. Är ju isf bara htpcn man kam leka lite med isf. Och uppdaterar jag processorn där så blir det automatiskt val av snabbare minnen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 16GB DDR4-3200 | 1TB NVMe
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200 | 512GB NVMe

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av xlnc.:

Jsu laptopen blir kanske svår. Processorns rekommendationer är 1333 minnen men asusen har valt 1600 minnen så går kanske inte göra så mycket åt det. Är ju isf bara htpcn man kam leka lite med isf. Och uppdaterar jag processorn där så blir det automatiskt val av snabbare minnen.

För att högre minneshastigheter skall fungera så måste två kriterier uppfyllas.

  • Alternativet måste finnas på Moderkortet, detta beror på tillverkaren av moderkortet eller laptopen och de bestämmer de vilka hastigheter som man ska kunna ställa in.

  • IMC i CPU måste klara av hastigheten som ställs in på RAM. Bara för att RAM är spec. till en viss hastighet betyder inte det att det fungerar alltså.

Offtopic:
Var god använd "citera" i fortsättningen så ser man att du svarar och du kan få svar snabbare, använd "citera flera" för att citera flera personer i samma inlägg, sista personen som skall citeras trycker du "citera" på för att komma till texteditor.

Detta underlättar oss hajar som skriver mycket på forumet och inte kikar på en individuell tråd efter åt.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Intressant, införskaffade mig rätt nyligen delarna jag har i sign och hade problem med prestandan och blev därtill lite besviken, läste runt på nätet och fick då lära mig att man var tvungen att ställa in manuellt minnena om de hade högre hastighet än 1600 mhz som och mina minnen ligger på 2133 mhz, gick in i bios och ställde in och simsalabim så var prestandan på rätt plats.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd

Två av ungarnas burkar liknar din rigg, dock fick vi inte tag i lp minnena utan kör med de Corsair Vengeance med högre med flänsen men tror inte det skiljer något avsevärt ang minneskretsarna.

På både 85x och 88x GA mini itx kort med apu 6800 och 7850 väljs förprogrammerad xmp profil så ska de gå smärtfritt i 2133Mhz cl9 or men prova att köra manuellt på 1.5volt och 2400Mhz 11-12-12-33 högre hastighet med nuvarande bios gick inte att ställa in. ej testat men enl tysk test ska timmingen ska gå at dra ner ytterligare till 10-11-11-30 om volten höjs till 1.65 och kör du på 1.65 volt och har en bios som går att ställa upp ytterligare ska 2666Mhz och 11-13-13-33 fungera bra. 6800'an är något uppclockad till något över 1000 på gpu delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Här har du en bild från Sweclockers artikel kring Kaveri APU:n. Skillnaden skalar som sagt linjärt och skillnaden mellan 1866-2133MHz är lika stor som steget mellan 2133-2400MHz.
http://www.sweclockers.com/image/diagram/6210?k=58da430bca58a...

Hela artikeln.
http://www.sweclockers.com/recension/18514-amd-a10-7850k-och-...

Det du hänvisar till är inte linjärt skalande.
Du får en mindre betydlig förbättring för varje steg. Att varje steg ökar med 2 fps är inte linjärt skalande, att den ökar med 5% är det däremot. Nu är skillnaderna inte så stora men du ser att det var mycket mer värt vid de första stegen.

Man kan utläsa att det definitivt är värt med minnen upp till 1866 mhz, därefter är det inte alls lika stor förbättring.

Permalänk
Avstängd

1866 och 2133Mhz av tex Corsair Vengeance på inet har samma pris så jag ser ingen fördel att välja 1866 om ändå mob och apu klarar detta.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Raffor:

Det du hänvisar till är inte linjärt skalande.
Du får en mindre betydlig förbättring för varje steg. Att varje steg ökar med 2 fps är inte linjärt skalande, att den ökar med 5% är det däremot. Nu är skillnaderna inte så stora men du ser att det var mycket mer värt vid de första stegen.

Man kan utläsa att det definitivt är värt med minnen upp till 1866 mhz, därefter är det inte alls lika stor förbättring.

Du har rätt, jag uttalade mig lite klantigt. Diskussionen handlade mer om huruvida det var värt att gå från 1866 och stegen upp åt, jag anser då att personligen att ca 7% ökning mellan nivåerna är mer än marginell.

Självklart är ökningen inte helt linjär från första mätvärdet till sista utan är en exponentiellt avtagande kurva.

Mäter man dock mellan 1866-2400 är det en rät linje mellan mätpunkterna.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hjälpsam

Köpte Vengeance Pro 2400MHz till min A10-7850, då kostade faktiskt 16GB 200kr mindre, men jag skulle utan att tveka köpa 2400MHz i dag också.
Corsair Vengeance Pro Series DIMM 240-pin 16GB 2400MHz CL11, 1799kr
Fick en matchande färg till mitt moderkort också
ASUS A88XM-PLUS, 709kr

edit märks att kronan sjunker, priserna stiger.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Raffor:

Det du hänvisar till är inte linjärt skalande.
Du får en mindre betydlig förbättring för varje steg. Att varje steg ökar med 2 fps är inte linjärt skalande, att den ökar med 5% är det däremot. Nu är skillnaderna inte så stora men du ser att det var mycket mer värt vid de första stegen.

Man kan utläsa att det definitivt är värt med minnen upp till 1866 mhz, därefter är det inte alls lika stor förbättring.

Det är faktiskt i det närmaste perfekt linjärt skalning med skalfaktor 1.0 för relativ förändring fram till 1866MHz, lägg in en punkt för 0MHz och 0FPS och gör en XY-plot i t.ex. Excel så syns det tydligt. Som exempel, den ökning av minnesbandbredd på 20% från 1333MHz till 1600MHz ger 20% högre FPS, från 24FPS till 28FPS. Det faller av rätt snabbt efter 1866MHz, ser mer ut som logaritmisk skalning där vilket betyder att något annat än minnesbandbredd börjar ta över som flaskhals.

Saker kan ju skala linjärt med andra skalfaktorer också, hade ju varit linjärt om en 20% ökning i bandbredd alltid gav 5% ökning i FPS, skalfaktor är då .25 men det är fortfarande ett linjärt samband mellan bandbredd och FPS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

Det är faktiskt i det närmaste perfekt linjärt skalning med skalfaktor 1.0 för relativ förändring fram till 1866MHz, lägg in en punkt för 0MHz och 0FPS och gör en XY-plot i t.ex. Excel så syns det tydligt. Som exempel, den ökning av minnesbandbredd på 20% från 1333MHz till 1600MHz ger 20% högre FPS, från 24FPS till 28FPS. Det faller av rätt snabbt efter 1866MHz, ser mer ut som logaritmisk skalning där vilket betyder att något annat än minnesbandbredd börjar ta över som flaskhals.

Saker kan ju skala linjärt med andra skalfaktorer också, hade ju varit linjärt om en 20% ökning i bandbredd alltid gav 5% ökning i FPS, skalfaktor är då .25 men det är fortfarande ett linjärt samband mellan bandbredd och FPS.

Tänkte inte på att skalningen upp till 1866 faktiskt verkar skära origo, tjusigt!
Även över 1866 verkar det ganska linjärt, men prestandalyftet är bara hälften så stort, 266MHz ökning ger en ökning av maxfps av 2 i stället för 4.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Verkar också som att Dual Channel gör en markant skillnad, på grund av att min processorkylare tar för mycket plats i detta trånga chassi så var jag tvungen att ta bort en minnessticka eftersom minnesstickan/moderkortet böjdes allt för kraftigt och kylningen blev markant sämre på processorn.

Singel: https://www.youtube.com/watch?v=z4xGH-pEeas

Dual: https://www.youtube.com/watch?v=kT9A6HStN5g

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Bewise:

Verkar också som att Dual Channel gör en markant skillnad, på grund av att min processorkylare tar för mycket plats i detta trånga chassi så var jag tvungen att ta bort en minnessticka eftersom minnesstickan/moderkortet böjdes allt för kraftigt och kylningen blev markant sämre på processorn.

Singel: https://www.youtube.com/watch?v=z4xGH-pEeas

Dual: https://www.youtube.com/watch?v=kT9A6HStN5g

Självklart, du halverar den effektiva minnesfrekvensen om du går till single från dual.

Dual fungerar på så sätt att du lagrar varannan bit på vardera minnessticka, det betyder att båda minnesbussarna används.
Lite simplifierad förklaring men så ligger det till

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Den räckte gott och väl, tack!

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem

minnen

Vet inte om jag hamnat i rätt tråd, rätta mej gärna, men tala då om hur jag ska göra för att göra rätt.
Problemet. Hade Asus moderkort <m4a89gtd pro>, cpu'n Athlon IIX3, 445. Minne 4×8 DDR3. Och helt riktigt så tog moderkortet bara emot 16 GB. Skalade ner minnet till 4×4 GB. Men nu har jag skaffat mej Asus" <Sabertooth 990FX R2.0>. Har samma minne, samma CPU. Och förväntade mej att få 32 GB i minne. Men fortfarande så har jag bara 16 GB, samma som förut, Enligt Bios. Vad gör jag för fel?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av runep:

Vet inte om jag hamnat i rätt tråd, rätta mej gärna, men tala då om hur jag ska göra för att göra rätt.
Problemet. Hade Asus moderkort <m4a89gtd pro>, cpu'n Athlon IIX3, 445. Minne 4×8 DDR3. Och helt riktigt så tog moderkortet bara emot 16 GB. Skalade ner minnet till 4×4 GB. Men nu har jag skaffat mej Asus" <Sabertooth 990FX R2.0>. Har samma minne, samma CPU. Och förväntade mej att få 32 GB i minne. Men fortfarande så har jag bara 16 GB, samma som förut, Enligt Bios. Vad gör jag för fel?

Kan vara CPU:n som inte klarar av mer än 16GB? Minneskontrollern sitter i CPU:n.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin