Vet inte vilket moderkort man ska skaffa eller vilket Powersupply man ska skaffa!?

Permalänk

Vet inte vilket moderkort man ska skaffa eller vilket Powersupply man ska skaffa!?

Tjenare, jag är ganska ny här på Sweclockers och jag undrade om man kunde få lite hjälp att bestämma sög vilket moderkort man ska fixa och vilket powersupply som man ska fixa!

Min dator består just nu utav:
Grafikkort: Zotac Geforce gtx 650
Moderkort: Gigabyte GA - 78LMT - S2P
Processor: AMD Fx - 6300
Chassi: Corsair obsidian 750D
PSU: FSP500 - 60APN

Jag skulle gärna vilja ha ett powersupply som ligger på 750W men ändå inte kostar så mycket och jag skulle vilja ha ett moderkort som är kompatibelt med de grejer som jag har och med den nya PSU som jag ska fixa(som jag inte vet!).

Tack på förhand!

Mvh
Jonterino

Permalänk
Medlem

Varför ska du köpa nytt moderkort och nätagg?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Är dina nuvarande grejer sönder, eller? Annars behöver du inte byta ut dem, så vida du inte planerar att skaffa typ tre grafikkort till.

Permalänk

Jag ska köpa nytt moderkort för att jag vill uppgradera mig och jag har pengar till det, den andra anledningen e för att jag ska antagligen köpa ett nytt grafikkort om nåt år eller två.

Men om ni vet något Nätagg eller moderkort så skriv jättegärna.

Permalänk
Skrivet av Obligatorisk:

Är dina nuvarande grejer sönder, eller? Annars behöver du inte byta ut dem, så vida du inte planerar att skaffa typ tre grafikkort till.

Men ser mina grejor bra ut?

asså jag skulle bara vilja byta ut mitt moderkort och nätagg för att mitt nätagg är för svagt och mitt moderkort är "gammalt". Jag vill ha lite nya grejer liksom!

Permalänk
Skrivet av Jonterino:

Men ser mina grejor bra ut?

asså jag skulle bara vilja byta ut mitt moderkort och nätagg för att mitt nätagg är för svagt och mitt moderkort är "gammalt". Jag vill ha lite nya grejer liksom!

Dold text

Fast med den processorn du har å allt så kommer du inte märka någon skillnad alls på moderkortet. Nätagget är väl en sak om du vill byta pga du vill kännna dig säker i ditt spelande, men annars är det dumt att byta utan att byta processor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonterino:

Men ser mina grejor bra ut?

asså jag skulle bara vilja byta ut mitt moderkort och nätagg för att mitt nätagg är för svagt och mitt moderkort är "gammalt". Jag vill ha lite nya grejer liksom!

Att byta bara nätagg och moderkort ger inga prestanda förbättringar och är därför inte lönt att byta fören dom går sönder eller om du skall byta andra saker också.
Nätagget är definitivt inte för svagt för det du har i din dator.

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:
Dold text

Fast med den processorn du har å allt så kommer du inte märka någon skillnad alls på moderkortet. Nätagget är väl en sak om du vill byta pga du vill kännna dig säker i ditt spelande, men annars är det dumt att byta utan att byta processor också.

men då vet någon något om vilket powersupply man skulle kunna byta till?

Det e så nice här på Sweclockers för alla svarar så snabbt!!

Mvh
Jonterino

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonterino:

Jag ska köpa nytt moderkort för att jag vill uppgradera mig och jag har pengar till det, den andra anledningen e för att jag ska antagligen köpa ett nytt grafikkort om nåt år eller två.

Men om ni vet något Nätagg eller moderkort så skriv jättegärna.

Ursäkta, men detta var nog en av dom sämsta anledningar jag sett eftersom om du byter grafikkort om 1 till 2 år så kommer du tjäna på att byta moderkort då istället.

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Ursäkta, men detta var nog en av dom sämsta anledningar jag sett eftersom om du byter grafikkort om 1 till 2 år så kommer du tjäna på att byta moderkort då istället.

okej men då byter jag moderkort när jag ska fixa nytt grafikkort!

Men nu till frågan då! Är det någon som vet vilket nätagg man skulle kunna skaffa, som passar till mina grejer?

Mvh

Jonterino

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonterino:

okej men då byter jag moderkort när jag ska fixa nytt grafikkort!

Men nu till frågan då! Är det någon som vet vilket nätagg man skulle kunna skaffa, som passar till mina grejer?

Mvh

Jonterino

Om du insisterar på 750W så är det EVGA G2 750W som gäller. Alternativt Corsair HX750i.

Corsair
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768792

EVGA
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

Permalänk
Skrivet av anon99339:

Om du insisterar på 750W så är det EVGA G2 750W som gäller. Alternativt Corsair HX750i.

Corsair
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2768792

EVGA
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2551603

Tack mannen!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonterino:

Tack mannen!

EVGA-modellen är riktigt grym. Corsair variant är något lyxigare. Vilket du än väljer är det i premiumsegmentet på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonterino:

Tjenare, jag är ganska ny här på Sweclockers och jag undrade om man kunde få lite hjälp att bestämma sög vilket moderkort man ska fixa och vilket powersupply som man ska fixa!

Min dator består just nu utav:
Grafikkort: Zotac Geforce gtx 650
Moderkort: Gigabyte GA - 78LMT - S2P
Processor: AMD Fx - 6300
Chassi: Corsair obsidian 750D
PSU: FSP500 - 60APN

Jag skulle gärna vilja ha ett powersupply som ligger på 750W men ändå inte kostar så mycket och jag skulle vilja ha ett moderkort som är kompatibelt med de grejer som jag har och med den nya PSU som jag ska fixa(som jag inte vet!).

Tack på förhand!

Mvh
Jonterino

http://www.inet.se/kundvagn/visa/7381810/2014-11-22

Permalänk
Skrivet av anon99339:

EVGA-modellen är riktigt grym. Corsair variant är något lyxigare. Vilket du än väljer är det i premiumsegmentet på marknaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Nu när man inte ska fixa moderkortet så kna man ju lägga pengarna på annat i datorn!
Jag funderar på en billig SSD och sen en radiators kylning till cpu!

Vilken SSD ska man fixa och vilken radiator ska man fixa?

Mvh
Jonterino

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonterino:

okej men då byter jag moderkort när jag ska fixa nytt grafikkort!

Men nu till frågan då! Är det någon som vet vilket nätagg man skulle kunna skaffa, som passar till mina grejer?

Mvh

Jonterino

Du vet att du har ett system nu som troligen inte drar över 200W och definitivt inte över 250W
Vad skall du då ha ett 750W nätagg till?

Det är utkastade pengar, men du gör som du vill..

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Du vet att du har ett system nu som troligen inte drar över 200W och definitivt inte över 250W
Vad skall du då ha ett 750W nätagg till?

Det är utkastade pengar, men du gör som du vill..

Jag vet att det är utkastade pengar men jag ska köpa ett nytt eftersom att man ska köpa nya saker i framtiden som till exempel grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonterino:

Jag vet att det är utkastade pengar men jag ska köpa ett nytt eftersom att man ska köpa nya saker i framtiden som till exempel grafikkort.

Visst det är klokt, men om du inte planerar SLI eller CF så behöver du inga 750W.

Permalänk
Skrivet av Jonterino:

Jag vet att det är utkastade pengar men jag ska köpa ett nytt eftersom att man ska köpa nya saker i framtiden som till exempel grafikkort.

Dold text

Om du inte ska köra sli eller extremt törstiga graffekort så ska det va max 650 enligt mig. Om du nu är så mån om att ha ett nätagregat som håller så köp GOLD eller PLATINUM så att "skiten" håller, efter det så kör du på va som passar, EVGA som någon tipsade om är en bra ide.

Permalänk
Medlem

Tycker att ts ska köpa ett nytt grafikkort istället..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonterino:

Nu när man inte ska fixa moderkortet så kna man ju lägga pengarna på annat i datorn!
Jag funderar på en billig SSD och sen en radiators kylning till cpu!

Vilken SSD ska man fixa och vilken radiator ska man fixa?

Mvh
Jonterino

Du behöver ingen radiator. Det går inte att klocka din processor med ett sånt moderkort.

Samsung 850 Pro är marknadens bästa SSD. Kolla om priset är något för dig. Crucial MX100 är ett mer prisvärt alternativ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det ända jag ser som direkt skulle kunna dra nytta av att bytas ut i dagsläget i den där maskinen är ett grafikkort. Ny CPU och moderkort är helt värdelöst utan ny GPU (för spelande då) och din PSU ger långt mer med ström än vad din dator drar. För mycket watt är inte heller bra, systemet blir högljuddare, varmare och drar mer ström då.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Innan du köper något så tänk efter några gånger. Efter uppgraderingen. Vad ska du använda datorn till?
Spel, film, surf?
Med tanke på vad du har skrivit att du har så är det. Nytt grafikkort. Eller ny CPU ihop med ett nytt MB.

Så återigen tillbaks till ruta ett. Vad använder du din dator till?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det ända jag ser som direkt skulle kunna dra nytta av att bytas ut i dagsläget i den där maskinen är ett grafikkort. Ny CPU och moderkort är helt värdelöst utan ny GPU (för spelande då) och din PSU ger långt mer med ström än vad din dator drar. För mycket watt är inte heller bra, systemet blir högljuddare, varmare och drar mer ström då.

Med tanke på supernovas goda verkningsgrad även vid väldigt låga laster och semipassiva funktion så kommer det absolut inte bli "högljuddare, varmare och drar mer ström"... Att det är en konstig ände att börja uppgradera är en annan sak.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Bara slöseri med pengar att köpa nytt moderkort utan att uppgradera till en bättre processor samtidigt, det brukar liksom vara hela anledning att skaffa ett nytt moderkort in the first place. Så jag skulle helt klart säga nytt moderkort samt processor (z97, 1150 Intel), efter det en ssd, sen grafikkort, sen nätagg.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Jag chansar på troll....

Permalänk
Medlem

själv tog det mig 2 år att uppgradera datorn. började med chassi och nätagg, för att sedan bytta olika delar där cpu mobo var sist.

så har man inte mycket pengar måste man ju böra nån stans å då nätagget är viktigt för stabilitet i hela systemet, fan ha ett budget agg å slänga in graffe kort för 3-4 k är ju bara idioti

så att börja med ett premium agg är bara smart

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Det ända jag ser som direkt skulle kunna dra nytta av att bytas ut i dagsläget i den där maskinen är ett grafikkort. Ny CPU och moderkort är helt värdelöst utan ny GPU (för spelande då) och din PSU ger långt mer med ström än vad din dator drar. För mycket watt är inte heller bra, systemet blir högljuddare, varmare och drar mer ström då.

Ett system drar inte mer ström bara för man har ett kraftigare nätagg, skillnaden är bara att det kraftigare agget kan leverera mer om det behövs, men en komponent drar alltså inte mer för att det finns mer.
Sen kan det faktiskt bli så att det blir svalare med ett kraftigare nätagg eftersom det inte behöver gå på hög load för att leverera, men det är ändå en onödig uppgradering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ett system drar inte mer ström bara för man har ett kraftigare nätagg, skillnaden är bara att det kraftigare agget kan leverera mer om det behövs, men en komponent drar alltså inte mer för att det finns mer.
Sen kan det faktiskt bli så att det blir svalare med ett kraftigare nätagg eftersom det inte behöver gå på hög load för att leverera, men det är ändå en onödig uppgradering.

Jo, det drar mer ström på grund av att verkningsgraden går ned, vilket innebär att mer energi slösas bort och blir värme.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Jo, det drar mer ström på grund av att verkningsgraden går ned, vilket innebär att mer energi slösas bort och blir värme.

Jag är inte den som egentligen gillar att överdriva med effekt och så. Men faktum är att skillnaden i energi och värme för ett nätaggregat med hög effekt elimineras nästan när verkningsgraden är hög. För Corsair HX750i ligger verkningsgraden på 85% vid 10% belastning och 97% vid 20% belastning, enligt Sweclockers recension. Det är alltså ett icke-problem, enligt min åsikt.