Permalänk
Medlem

AMD/INTEL

Hej!
Jag ska bygga en halv AMD halv INTEL och jag ska köra med mitt geforce gtx 780 men kan man då köra med AMDs bästa AMD FX 9590.
Skulle det funka eller kommer dator Fa*ka ur direkt?

Tacksam för svar GOD JUL SWE CLOCKERS o alla medlemar

Permalänk

Pris för mest oklara tråden i år?:D

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Tackar men går det ha nividia grafikkort med amd processor? eller kommer det paja

Permalänk
Medlem
Skrivet av multifruit7331:

Tackar men går det ha nividia grafikkort med amd processor? eller kommer det paja

Ja, inga problem.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Varför väljer du en FX9590? enligt mig är det ett ganska dåligt val...

Jag misstänker att du ska använda datorn för spel. Om det ska vara AMD är 8320/8350 ett bättre val (mer prestanda per krona) men ännu bättre är att välja Intel och då förslagsvis en i5 4690K.

/Erik

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Vad är det som är hälften intel? Köper du en AMD CPU och en Nvidia GPU har du ju inget intel i den?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Vad är det som är hälften intel? Köper du en AMD CPU och en Nvidia GPU har du ju inget intel i den?

TS vet inte skillnad den på nvidia och intel...

Visa signatur

[Bitfenix Outlaw] [AMD FX 8320 @ 4.4Ghz] [AMD R9 290X] [Gigabyte GA-990XA-UD3]
[OCZ Modxstream pro 700W] [OCZ Vertex 3 - 120GB] [2x 500GB Samsung HDD] [16GB Corsair Vengeance 1600Mhz]

[Nexus 4 Cyanogenmod 12.1 med AK600 kernel] [Nexus 7 2012 Android 5.0 med Franco kernel]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av multifruit7331:

Tackar men går det ha nividia grafikkort med amd processor? eller kommer det paja

Hehe varför skulle det gå sönder för?
Ska du spela rekommenderar jag dig intel 4690k alt 4790k.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av multifruit7331:

Tackar men går det ha nividia grafikkort med amd processor? eller kommer det paja

Ja det kommer att fungera, men fx 9590 är en dålig processor för det priset den säljs för.
Du får mer valuta för pengarna om du köper ett Intel-paket istället.

Permalänk
Skrivet av multifruit7331:

Hej!
Jag ska bygga en halv AMD halv INTEL och jag ska köra med mitt geforce gtx 780 men kan man då köra med AMDs bästa AMD FX 9590.
Skulle det funka eller kommer dator Fa*ka ur direkt?

Tacksam för svar GOD JUL SWE CLOCKERS o alla medlemar

tja! svaret på din fråga är ja, det går alldeles utmärkt att ha en AMD processor kombinerat med grafikkort från nvidia.
även om jag skulle köpt en fx 8350 och klockat själv då det extra priset inte riktigt är värt för den lilla skillnad det är mellan processorerna

Permalänk
Medlem

FX 9590 eller 8350 kommer fungera utmärkt till spel som BF4 och liknade, andra spel som WOW, LOL, CS:Go m.f inte så bra alls.

En Intel 4690/4790 kommer fungera bra till alla med dess markant bättre IPC

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

FX 9590 eller 8350 kommer fungera utmärkt till spel som BF4 och liknade, andra spel som WOW, LOL, CS:Go m.f inte så bra alls.

En Intel 4690/4790 kommer fungera bra till alla med dess markant bättre IPC

Wow kan inte säga något om men jag sitter med över 200 FPS i både League och CS:GO så där spelar processorn absolut ingen som helst roll.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

FX 9590 eller 8350 kommer fungera utmärkt till spel som BF4 och liknade, andra spel som WOW, LOL, CS:Go m.f inte så bra alls.

En Intel 4690/4790 kommer fungera bra till alla med dess markant bättre IPC

funkar utmärkt till wow med. enda spelserien som verkligen hatar fx processorer är totalwar-serien med deras urusla motor som bara använder en kärna

Permalänk
Skrivet av panzerthrash:

funkar utmärkt till wow med. enda spelserien som verkligen hatar fx processorer är totalwar-serien med deras urusla motor som bara använder en kärna

Du får inte glömma Arma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LPG:

Wow kan inte säga något om men jag sitter med över 200 FPS i både League och CS:GO så där spelar processorn absolut ingen som helst roll.

Sanning med modifikation. CS Go är faktiskt ett ganska CPU bundet spel. Bara för att du har 200 FPS så betyder det inte att processorn inte spelar någon roll. Både LoL och CS Go är ganska lättdrivna spel så slå igång t.ex. en runda av BF4 eller något annat tungdrivet spel så kommer du faktiskt känna en ganska stor skillnad. CPUn kommer helt enkelt att börja flaska.

Skrivet av panzerthrash:

funkar utmärkt till wow med. enda spelserien som verkligen hatar fx processorer är totalwar-serien med deras urusla motor som bara använder en kärna

Och så tar du upp wow som ett exempel.. BF4 är inte direkt vänlig mot FX8350/70 heller för den delen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av panzerthrash:

funkar utmärkt till wow med. enda spelserien som verkligen hatar fx processorer är totalwar-serien med deras urusla motor som bara använder en kärna

Utmärkt är nog att ta i, då WoW är ett av spelen där IPC spelar mest roll pga att det också ligger och maxar en enda kärna hela tiden i princip (multicore avlastar lite ljud och nätverk till en eller tåv andra kärnor som belastas kanske 25% max vardera, så det är hubvudtråden som begränsar fortfarande).

Funkar OK kan jag hålla med om, men det dippar en del mer i raider på FX mot i5 på grund av spelmotorn.

Det har dock blivit lite bättre i senaste expansionen p.g.a. optimeringar i motorn och kanske lite avlastning till grafikkorten kan hjälpa till mer framöver

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd
Skrivet av blackeagle:

Utmärkt är nog att ta i, då WoW är ett av spelen där IPC spelar mest roll pga att det också ligger och maxar en enda kärna hela tiden i princip (multicore avlastar lite ljud och nätverk till en eller tåv andra kärnor som belastas kanske 25% max vardera, så det är hubvudtråden som begränsar fortfarande).

Funkar OK kan jag hålla med om, men det dippar en del mer i raider på FX mot i5 på grund av spelmotorn.

Det har dock blivit lite bättre i senaste expansionen p.g.a. optimeringar i motorn och kanske lite avlastning till grafikkorten kan hjälpa till mer framöver

I MOP låg belastningen på 75-80% på en av mina kärnor typ 5 på de andra. I WOD ligger de typ på 40% på alla kärnor.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Sanning med modifikation. CS Go är faktiskt ett ganska CPU bundet spel. Bara för att du har 200 FPS så betyder det inte att processorn inte spelar någon roll. Både LoL och CS Go är ganska lättdrivna spel så slå igång t.ex. en runda av BF4 eller något annat tungdrivet spel så kommer du faktiskt känna en ganska stor skillnad. CPUn kommer helt enkelt att börja flaska.

Det spelar ingen roll för mig vilken processor som jag använder så länge jag sitter med FPS på eller över 60 vilket jag alltid gör då jag cappar den. I tungdrivna spel som t.ex. Tomb raider (jag kan maxa båda mina kort, men bara som exempel just nu) sitter jag med båda korten i cirka 40-60% vilket leder till behaglig ljudnivå och inte för höga temperaturer. Hade jag spelat BF4 hade jag gjort likadant.

Att det skulle rekommenderas en processor "bara för att" den gör bättre i ett spel där vilken prolle som helst kan ge flera hundra FPS förundrar mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

I MOP låg belastningen på 75-80% på en av mina kärnor typ 5 på de andra. I WOD ligger de typ på 40% på alla kärnor.

När jag går omrking lite i min garrison bara, så åker en kärna upp över 80% fortfarande.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX