Permalänk
Medlem

låsa upp kärnor..

Har en fråga angående att låsa upp kärnor på en processor.
Har ni någon bättre rubrik så säg den då jag inte vet vad jag ska skriva.

Om man låser upp en eller flera kärnor på sitt moderkort.. ta en athlon 64x2 5000+ som exempel. Om jag låser upp dessa 2 kärnor på ett moderkort kommer den vara 4kärnig på alla moderkort då eller bara på mitt?

Någon som vet?

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av imjohannes5670:

Har en fråga angående att låsa upp kärnor på en processor.
Har ni någon bättre rubrik så säg den då jag inte vet vad jag ska skriva.

Om man låser upp en eller flera kärnor på sitt moderkort.. ta en athlon 64x2 5000+ som exempel. Om jag låser upp dessa 2 kärnor på ett moderkort kommer den vara 4kärnig på alla moderkort då eller bara på mitt?

Någon som vet?

Kommer enbart vara på din dator/moderkort.
Sedan är det långt ifrån alla som kan låsas upp.
En X2 5000+ går inte t.ex.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa det är ju så att det är en inställning i bios som tillåter en att försöka köra med fler kärnor, därmed är de ju begränsat till moderkortet där funktionen är aktiverad på.
Och som ovanstående talare också sa det är långt från alla cpuer som fungerar att låsa upp för att få fler kärnor, tar vi en amd phenom II 960T som exempel så kan man låsa upp dom till 6 kärnor oftast funkar de upptill 5 men inte mer och då är också överklockningen en aning begränsad.
Men fick man då isf ett exemplar som gick att låsa upp så hade man ju köpt sig en väldigt prisvärd cpu.

Och anledningen också till att de finns upplåsnings bara cpuer är ju för att dom tar dom bästa cpuerna som inte håller kanske måtten antingen volt mässigt eller att en kärna krånglar osv i en 6 kärnig så låser dom ner det till en 4 kärnig cpu så sen har du möjlighet att låsa upp den.

Och är det så att det e högre demand på 4 kärniga cpuer under en viss tidpunkt kan dom till och med ta helt friska 6 kärniga exemplar och låsa ner till 4 kärnor genom mjuvkaru låsning.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Kommer enbart vara på din dator/moderkort.
Sedan är det långt ifrån alla som kan låsas upp.
En X2 5000+ går inte t.ex.

Jo den går måste vara deneb. Då heter den Phenom fx-5000 när man låst upp den har själv en

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur