Permalänk
Medlem

FM2 processor i FM2+ moderkort

Hej!

Vad jag har förstått men hjälp av Google så kan man ha en FM2 processor i ett FM2+moderkort. Men på denna sidan står det "Please note that some new features may be only supported by FM2+ APUs".

Det jag då undrar är vilka funktioner kommer inte fungera med en FM2 processor?

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/nyhet/18118-amd-a-serien-kaveri-la...

PCI Express 3.0-standarden endast i kombination med en Kaveri-processor samt Mantle om du kör på den inbygda grafiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

http://www.sweclockers.com/nyhet/18118-amd-a-serien-kaveri-la...

PCI Express 3.0-standarden endast i kombination med en Kaveri-processor samt Mantle om du kör på den inbygda grafiken.

Tack för svaret!

Så detta är det enda som inte fungerar med en FM2 processor?

Permalänk
Avstängd

3 skärmar bråkade lite på ungarnas ena fm2 la inte så mycket tid på det men ev behövs fm2+ för 3 skärmar.

Har två gigabyte mob med 88 chipset fm2+ samt ett med 85 chipset dvs fm2 och 88 bios har någon extra funktion.

ang pci stödet så spelar inte det någon större roll, ang mantle så sätter du dit ett löst grafikkort har du stödet för mantle samt även för flera skärmar.

Vad är det du tänker plocka ihop?

Permalänk
Medlem

Jag kör själv en FM2 prolle AMD 760k i ett FM2+ mobo (se spec i signatur) och det funkar klockrent för mig, ej märkt av några problem alls. Kör en skärm bara och diskret(seperat) grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

3 skärmar bråkade lite på ungarnas ena fm2 la inte så mycket tid på det men ev behövs fm2+ för 3 skärmar.

Har två gigabyte mob med 88 chipset fm2+ samt ett med 85 chipset dvs fm2 och 88 bios har någon extra funktion.

ang pci stödet så spelar inte det någon större roll, ang mantle så sätter du dit ett löst grafikkort har du stödet för mantle samt även för flera skärmar.

Vad är det du tänker plocka ihop?

Hade tänkt ha denna processorn och detta moderkort till en HTPC så tre skärmar har jag inget behov av och inte heller mantle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

Jag kör själv en FM2 prolle AMD 760k i ett FM2+ mobo (se spec i signatur) och det funkar klockrent för mig, ej märkt av några problem alls. Kör en skärm bara och diskret(seperat) grafikkort.

Tack! Då borde det ju fungera för mig med!

Permalänk
Avstängd

Lägg till några kronor på mob och du får inbyggt trådlöst, Skillnade på cpu fm2 samt fm2+ prestanda mässigt ingen större men fm2+ hushållar lite bättre med strömmen och ev värmen. Bygger du på itx korten och vill byta ut kylet kolla noga så den går fri från minnena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

Lägg till några kronor på mob och du får inbyggt trådlöst, Skillnade på cpu fm2 samt fm2+ prestanda mässigt ingen större men fm2+ hushållar lite bättre med strömmen och ev värmen. Bygger du på itx korten och vill byta ut kylet kolla noga så den går fri från minnena.

Tack för tipsen! Men jag kör internet via sladd så trådlöst behöver jag faktiskt inte