Permalänk

Spelar moderkort roll

Yo, ny dator ska byggas för första gången och denna https://www.youtube.com/watch?v=yeuJAOVRoA0 video fick mig att tveka på moderkorts delen, videon påstår att moderkort knappt spelar roll för prestanda utan är mest för kompatibilitet och antal input möjligheter. Är det sant?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Skulle personligen inte vara allt för snål när det kommer till moderkortet, inte för att dyra moderkortet ger särskilt mycket mer prestanda, utan helt enkelt för att ha så mycket möjligheter för senare uppgradering som möjligt.
Lägg hellre mer på Moderkort, processor, nätagg och spara lite på GPU, kylning, minne samt HDDs då dessa är lättare att uppgradera, anser jag.

Dock beror det också på hur resterande system ser ut och vad du är ute efter. Vill du maxa FPS från början så köp ett lite billigare, vill du "växa" med datorn (utvecklas och lära dig mer) så köp ett lite dyrare så har du större valmöjligheter senare.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Till ts

kostnad på moderkort beror på vad kvalitet och funktioner som du vill ha för gaiming så skulle jag gå på asus rog hero eller eller någonting ur msis gaiming serie att satsa för lite på moderkortet kan definitivt skada sig i längden men funktionen spelar in mycket.

men moderkort påverkar inte fps generellt sätt

Visa signatur

Processor: Amd ryzen 7900xt Ram: 64 GB Moderkort Asus Tuf x670e wifi kylare corsair Noctua NH-D15 chrome black Grafik: Asus rtx 4090 NVME1 1TB Kingston kc3000 NVME2 2TB Kingston kc3000 Chassi Fractal Design 7 Nätdel Corsair 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Yo, ny dator ska byggas för första gången och denna https://www.youtube.com/watch?v=yeuJAOVRoA0 video fick mig att tveka på moderkorts delen, videon påstår att moderkort knappt spelar roll för prestanda utan är mest för kompatibilitet och antal input möjligheter. Är det sant?

Tänkte direkt på videon när jag läste tråden, bra att du sett den. Den borde hjälpa dig. Det är sant ja. LinusTechTips, NCIX & Techquickie är riktigt bra kanaler på tuben att följa.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Skulle själv ta det billigaste med dom funktiober man vill ha nu och i framtiden sen kanske välja lite på märke kylning osv. Men ingen direkt prestanda skillnad har det ju, vad för cpu ska du ha?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob

Permalänk
Medlem

Vill man lägga extra pengar på ett dyrare moderkort så vet man oftast varför. Brukar vara mest lönsamt om man ska överklocka eller ha en framtidssäker maskin.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Det spelade mer roll förr, nu är de flesta tillverkarna proffsiga nog och kvalitén på komponenterna är genomgående höga. Sen har tillverkningsteknikerna utvecklats enormt vilket skapar en mindre skillnad i kvalitë

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ska man köra allt i stock så kommer inte ett tre gånger dyrare moderkort ge någon märkvärd prestandaökning. Skillnaden man skulle se är garanterat inom "margin of error".

Dock ska man inte glömma att moderkort så som Gigabytes UD3 som har jättedålig VRMkylning överhettar och throttlar CPU om man överklockar. Detta är dock viktigare och kan påverka prestanda ganska kraftigt om man överklockar eller har dålig kylning av VRM med fläktar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Ska man köra allt i stock så kommer inte ett tre gånger dyrare moderkort ge någon märkvärd prestandaökning. Skillnaden man skulle se är garanterat inom "margin of error".

Dock ska man inte glömma att moderkort så som Gigabytes UD3 som har jättedålig VRMkylning överhettar och throttlar CPU om man överklockar. Detta är dock viktigare och kan påverka prestanda ganska kraftigt om man överklockar eller har dålig kylning av VRM med fläktar.

Inte UD3H eller HD3?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Till en medelklass dator skulle jag ta ett moderkort i 1-2k klassen varken mer eller mindre. Min anledning? Tycker det känns vettigast. Jag ser oftast det som behövs i den prisklassen!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av skruvis:

Inte UD3H eller HD3?

UD3H kanske den heter. Sämsta kortet i UD-serien är katastrofal. Klarar inte tornkylare på en 8-core. (Amds AM3+ såklart).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Yo, ny dator ska byggas för första gången och denna https://www.youtube.com/watch?v=yeuJAOVRoA0 video fick mig att tveka på moderkorts delen, videon påstår att moderkort knappt spelar roll för prestanda utan är mest för kompatibilitet och antal input möjligheter. Är det sant?

Kort svar. Ja.

Nuförtiden finns ingen konkurrens på kretstillverkare. Intel CPU. Intel chipset. Alla funktioner av betydelse är integrerade i dessa komponenter.
Förr fanns det flera olika tillverkare av chipset, med varierande prestanda och funktionalitet. Intel, VIA, ALi, UMC, nVidia.
Riktigt lång tid tillbaka satt cache-minnet externt på moderkortet och varierade i storlek och hastighet, och alla externa enheter kopplades in på instickskort av varierande tillverkare.

Allteftersom funktioner flyttats in i först chipset och sedan processorn har prestandaskillnaden mellan olika tillverkare försvunnit.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

kan säga att vist kan moderkorten skilja sig åt i prestanda går att se på tester, men som dom säger är det normalt små skillnader

enklast tänk igenom vad du ska ha och använd moderkortet till ex om du behöver många anslutningar av usb sata mm
om du tänker köra med fler grafikkort då vet du vad du söker efter.

Jag bruka ta moderkort som är ganska av skalad mindre saker som kan krångla :)när jag bygger datorer åt andra .
Sen kan man googla på de moderkort man tänker köpa om den har barsjukdomar på sig

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Välj moderkort efter stöd o funktioner. Prestanda e inte en faktor förutom för extremöverklockare.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

UD3H kanske den heter. Sämsta kortet i UD-serien är katastrofal. Klarar inte tornkylare på en 8-core. (Amds AM3+ såklart).

Du som har rätt jag som har fel.. det var 990XA UD3 senare revisioner som fallerade om jag inte misstar mig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

Yo, ny dator ska byggas för första gången och denna https://www.youtube.com/watch?v=yeuJAOVRoA0 video fick mig att tveka på moderkorts delen, videon påstår att moderkort knappt spelar roll för prestanda utan är mest för kompatibilitet och antal input möjligheter. Är det sant?

Vad för övriga delar har du tänkt dig till datorn? nätaggregat bör du inte snåla på (dels för att vara rädd om delarna och för datorn ska hålla länge), moderkort brukar duga med ett för runt 1000/1400kr för att få ett moderkort som inte snålat på caps och VRM kylningen (bör inte göra det i den prisklassen i alla fall). Finns även dugliga runt 700kr med (som är mer nedskalade).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd

Moderkort med chipset z97 med "lagom" med funktioner och bra kvalitet som duger till 98% ligger mellan 1100-1400kr typ.

Asus Z97-A är ett exempel på ett mainstream-kort som uppfyller ovanstående

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av skruvis:

Du som har rätt jag som har fel.. det var 990XA UD3 senare revisioner som fallerade om jag inte misstar mig?

Så kan det vara, tror det var Rev 2 eller eventuellt Rev3 som det bara slutade fungera ordentligt för folk. Dock inte ägt ett sådant kort själv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Vad för övriga delar har du tänkt dig till datorn? nätaggregat bör du inte snåla på (dels för att vara rädd om delarna och för datorn ska hålla länge), moderkort brukar duga med ett för runt 1000/1400kr för att få ett moderkort som inte snålat på caps och VRM kylningen (bör inte göra det i den prisklassen i alla fall). Finns även dugliga runt 700kr med (som är mer nedskalade).

På tal om PSU, krävs det något mer än att watten är högre än den sammanlagda watt användningen hos dom andra komponenterna för att det ska vara ett "bra" nät agg?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Skrivet av jacobtr:

Skulle själv ta det billigaste med dom funktiober man vill ha nu och i framtiden sen kanske välja lite på märke kylning osv. Men ingen direkt prestanda skillnad har det ju, vad för cpu ska du ha?

https://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049#!tab...

denna tänkte jag ha, den verkar bra och har fått fin kritik, nackdelen verkar vara kylning men jag har inte panerat att överklocka så mycket och sedan så har mitt planerade chassi plats för fina fläktar. Om du är taggad på att leta föreslå ett moderkort så ska det ha 8GB+ DDR3 RAM support.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Skrivet av makn:

Moderkort med chipset z97 med "lagom" med funktioner och bra kvalitet som duger till 98% ligger mellan 1100-1400kr typ.

Asus Z97-A är ett exempel på ett mainstream-kort som uppfyller ovanstående

Den verkar ha lite för lite RAM kapicitet, tänkte köra på 8GB

Den som stör sig på att jag inte skriver allt i ett inlägg får ta ett djupt andetag och räkna till tio, sedan surfa till någon annan tråd innan du blir på dåligt humör.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Den verkar ha lite för lite RAM kapicitet, tänkte köra på 8GB

Den som stör sig på att jag inte skriver allt i ett inlägg får ta ett djupt andetag och räkna till tio, sedan surfa till någon annan tråd innan du blir på dåligt humör.

du kan ändå inte kombinera den cpun med det moderkortet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av utsatt_unge496:

Den verkar ha lite för lite RAM kapicitet, tänkte köra på 8GB

Den som stör sig på att jag inte skriver allt i ett inlägg får ta ett djupt andetag och räkna till tio, sedan surfa till någon annan tråd innan du blir på dåligt humör.

Samtliga Z97 stödjer 16GB eller högre. Dock endast 8GB stickor.

Samma gäller AM3+. Mer eller mindre alla konsumentmoderkort stödjer 8GB stickor när det kommer till DDR3 modellen.

För 16GB krävs ECC stöd och få konsument processorer har detta och ännu färre moderkort.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Yo, ny dator ska byggas för första gången och denna https://www.youtube.com/watch?v=yeuJAOVRoA0 video fick mig att tveka på moderkorts delen, videon påstår att moderkort knappt spelar roll för prestanda utan är mest för kompatibilitet och antal input möjligheter. Är det sant?

Nej.

Moderkortet sköter all kommunikation och strömförsörjning mellan alla datorns komponenter. Personen som skapat denna video vet inte vad han/hon pratar om.

Visa signatur

Z170-WS | Intel 6700K | Dominator 2x16GB 3000MHz | Samsung 950 Pro 2x512GB NVMe RAID0 | MSI 1080 Gaming X | Seasonic 520 Fanless | 7260 HMV-AC | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U12S@475RPM | Noctua P12@475RPM x5
Supermicro X10SLL-F | Supermicro 1U SC813MT-300C | XEON E3 1231v3 | Hynix 4x8GB ECC | 840 EVO | WD 6x 4TB RE
x220 | IPS | i7 | SSD | 9-cell

Permalänk
Medlem

Det du ska tänka på är vad för funktioner du kommer ha nytta av nu eller längre fram. Själv skaffade jag ett moderkort för 650kr för att den hade allt jag behövde, en del kan påstå att man ska ha Z97 för att överklocka osv vilket inte är helt sant att det är ett krav, möjligtvis att det är bättre kvalité. Funktionalitet och uttag och sådant är det du främst ska tänka på, själv lägger jag hellre mer pengar på grafikkort och processor än att ha ett overkill moderkort

Skrivet av ggwp:

Nej.

Moderkortet sköter all kommunikation och strömförsörjning mellan alla datorns komponenter. Personen som skapat denna video vet inte vad han/hon pratar om.

Den sköter kommunikation ja, strömförsörjning, nja, delvis, men främst är det nätagget som har det jobbet, moderkortet ger strömmen vidare till t.ex processorn, LEDs och fläktar. Om någon vet vad hen talar om är det Linus

Permalänk
Skrivet av utsatt_unge496:

På tal om PSU, krävs det något mer än att watten är högre än den sammanlagda watt användningen hos dom andra komponenterna för att det ska vara ett "bra" nät agg?

Skrivet av utsatt_unge496:

https://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049#!tab...

denna tänkte jag ha, den verkar bra och har fått fin kritik, nackdelen verkar vara kylning men jag har inte panerat att överklocka så mycket och sedan så har mitt planerade chassi plats för fina fläktar. Om du är taggad på att leta föreslå ett moderkort så ska det ha 8GB+ DDR3 RAM support.

ja det finns ett par kriterier till Du ska inte förvänta dig ett 200kr 500 watts agg är lika bra som ett för runt 550kr för ett 500/550 watts agg.

Ska ta det enkelt
Undvik corsairs CX,GS och RM (så slipper du överraskningar)
Cooler masters agg förutom V serien (som det billigaste ligger runt 1100kr).
hela Be quiet serien.

Är detta att tänka på Kan gå in djupare angående agg, men är rätt mycket. Så bara om du är intresserad kan jag dra en kortare/längre sammanfattning (om du vill).

Hur som har en riktigt bra lista med agg http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m här är alla bra agg listade. Det vissa upplever är att XFX agg kan fläkten låta , men det är 650 wattaren många klagar på då även på XFX 550. Jag personligen som också är ljudkänslig tycker inte XFX 550 eller 450 låter mycket alls (Är andra fläktar som har betydligt högre fläktsus så att säga).

Den cpu:n ska ha ett AM3+ moderkort. Tyvärr presterar den rätt mycket sämre än intels (ja sämre vid spel i alla fall) och kravet på bra moderkort är högre för den drar en hel del ström.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggwp:

Nej.

Moderkortet sköter all kommunikation och strömförsörjning mellan alla datorns komponenter. Personen som skapat denna video vet inte vad han/hon pratar om.

lol? Allt han säger i videon summerar, i princip, det man BÖR veta innan ett köp av moderkort? Han vet vad han snackar om och det är väldigt relevant för hemmabyggare.

Välj moderkort såhär

1.Bestäm vilken cpu du vill ha, socket osv.

2.Hur mycket ram behövs?

3.Ska du överklocka?

4.vilka funktioner VILL du ha eller vilka BEHÖVER du?

5.Märke

6.Pris

något i den stilen kanske? Har säkert glömt vissa saker som t.ex utseende kanske är mindre viktigt för dig men väldigt viktigt för någon annan, som nämns i videon btw.. Bra video.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Broken-arrow:

ja det finns ett par kriterier till Du ska inte förvänta dig ett 200kr 500 watts agg är lika bra som ett för runt 550kr för ett 500/550 watts agg.

Ska ta det enkelt
Undvik corsairs CX,GS och RM (så slipper du överraskningar)
Cooler masters agg förutom V serien (som det billigaste ligger runt 1100kr).
hela Be quiet serien.

Är detta att tänka på Kan gå in djupare angående agg, men är rätt mycket. Så bara om du är intresserad kan jag dra en kortare/längre sammanfattning (om du vill).

Hur som har en riktigt bra lista med agg http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2637172&view=m här är alla bra agg listade. Det vissa upplever är att XFX agg kan fläkten låta , men det är 650 wattaren många klagar på då även på XFX 550. Jag personligen som också är ljudkänslig tycker inte XFX 550 eller 450 låter mycket alls (Är andra fläktar som har betydligt högre fläktsus så att säga).

Den cpu:n ska ha ett AM3+ moderkort. Tyvärr presterar den rätt mycket sämre än intels (ja sämre vid spel i alla fall) och kravet på bra moderkort är högre för den drar en hel del ström.

Vad har Be Quiet gjort som är fel?

Finns det något annat än att det inte skulle vara japanska kondensatorer?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Vad har Be Quiet gjort som är fel?

Finns det något annat än att det inte skulle vara japanska kondensatorer?

Allt

Nä seriöst, dom är framför allt dyra till vad man får. Finns ju bättre agg med japanska caps för samma pengar, taiwanesiska caps har inte bevisats än vara pålitliga och flesta påkostade agg väljer ändå japanska framför bra taiwanesiska (om det finns).

Är vid vissa P10 agg som är dugliga. P10-850W och uppåt, men ligger garanterat i fel prisklass för TS och då finns det andra vettiga agg för pengarna.

Be quiet bara trappa in och tänkte ta över marknaden (när dom lanserade aggen i Sverige så uttryckte dom sig i liknande ordalag), men tycker inte dom förtjänar det, när dom kör nästan lika dåliga agg som CX.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

https://www.komplett.se/amd-fx-6300-black-edition/766049#!tab...

denna tänkte jag ha, den verkar bra och har fått fin kritik, nackdelen verkar vara kylning men jag har inte panerat att överklocka så mycket och sedan så har mitt planerade chassi plats för fina fläktar. Om du är taggad på att leta föreslå ett moderkort så ska det ha 8GB+ DDR3 RAM support.

Typ http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/137046-gigaby... beroende på budget viktig här är då kylning om du ska klocka! (Vilket inte det jag länka har lagom bra ) vad för budget har du totalt?

Visa signatur

3570k 4.7 ghz - ASUS 660ti - 4*4gb - 840 250gb
Citera för svar
/Jacob