16Gb ram installerat men bara 12 GB tillgängligt

Permalänk

16Gb ram installerat men bara 12 GB tillgängligt

Har precis satt in https://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/618010#!tab:extra så jag skulle få 16GB ram totalt, hade sen innanhttps://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-sport-1600mhz-8gb/744179.
MB = https://www.komplett.se/gigabyte-ga-990xa-ud3-socket-am3/6387...
Operativsystem = Win 8.1 pro

I BIOS står det att det finns 16GB men i Windows kan jag bara använda 12GB och 4GB är maskunvarureseverat. Minnena har en hastighet på 1600MHz men bara 1333Mhz när jag stoppar i corsair minnena. Jag satte i BIOS att minnena är på 1600MHz Har bytt plats på minnena och har sett till att de sitter i rätt kanal.

Permalänk

Vad har du för windowsversion?

Har för mig att win 7 home har ett max ram tak som är ganska lågt.

Home premium har 16gb som tak har ja för mig och ultimate är 128gb eller nå sånt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad har du för windowsversion?

Har för mig att win 7 home har ett max ram tak som är ganska lågt.

Home premium har 16gb som tak har ja för mig och ultimate är 128gb eller nå sånt.

8.1 står det ju och windows 8 pro har ett tag på 512 GB https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/aa36...

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Jag vet att det inte bror på mitt operativsystem. Har ni några idéer vad det kan vara. Ser inga skador på minnet eller minnes platserna.

Permalänk
Medlem

Reserverat 4GB till Grafik? Testat med någon bootskiva för att dubbelkolla?

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk

Det borde inte vara reseverat 4GB till grafik har ett gtx780 och det var bara ca 200MB rmaskinvaruesaverat minne innan jag stoppade i Corsair minnena.

Permalänk
Medlem

Så länge man inte avaktiverar interna grafiken på moderkortet i BIOS så kommer de att använda en viss procent av ram minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tall_pinetree:

Har precis satt in https://www.komplett.se/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-8gb-cl9/618010#!tab:extra så jag skulle få 16GB ram totalt, hade sen innanhttps://www.komplett.se/crucial-ddr3-ballistix-sport-1600mhz-8gb/744179.
MB = https://www.komplett.se/gigabyte-ga-990xa-ud3-socket-am3/6387...
Operativsystem = Win 8.1 pro

I BIOS står det att det finns 16GB men i Windows kan jag bara använda 12GB och 4GB är maskunvarureseverat. Minnena har en hastighet på 1600MHz men bara 1333Mhz när jag stoppar i corsair minnena. Jag satte i BIOS att minnena är på 1600MHz Har bytt plats på minnena och har sett till att de sitter i rätt kanal.

Har du satt dina minnen på XMP profil... i biosen?
Viktigt för att få rätt frekvenser, timings och spänning på dina minnen, gissar starkt att det är så att när du satte manuellt 1600 Mhz på minnet så klarar dom inte det den hastigheten med dom timings som minnena har på 1333Mhz och det är därför som du ser 12 utav 16 gig i windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BTLulle:

Så länge man inte avaktiverar interna grafiken på moderkortet i BIOS så kommer de att använda en viss procent av ram minnet.

Finns ingen intern grafik på det moderkortet

Permalänk

Har ingen intern grafik via moderkortet. (Ursäkta hade skrivit fel MB i beskrivningen. Det skulle vara http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3900#o...)

Permalänk
Medlem

Inte samma MOBO, men låter onekligen som samma problem:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2336959/990-fxa-ud7-...

Visa signatur

| Fractal Design R4 | Asus Maximus VII Hero | Intel i7 4970k | Asus R290X DirectCU | Corsair HX850W | TEAM 16GB 2133 Mhz | Samsung 840 PRO 256GB SSD | WD RED 3TB|

Permalänk
Medlem

Vad har du för cpu?

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tall_pinetree:

Har ingen intern grafik via moderkortet. (Ursäkta hade skrivit fel MB i beskrivningen. Det skulle vara http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3900#o...)

Vad har du för inställningar i msconfig under fliken och Avancerade alternativ? Bocka ur allt därinne om det är förbockat sedan innan, kolla sedan efter omstart om det har blivit som det borde vara. Testa att sätta om stickorna igen så du är säker att de inte glappar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av wreckan:

Inte samma MOBO, men låter onekligen som samma problem:

http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2336959/990-fxa-ud7-...

Bios hittar 16GB

Skrivet av Nevil:

Vad har du för cpu?

Har en FX-8350 icke överklockad

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vad har du för inställningar i msconfig under fliken och Avancerade alternativ? Bocka ur allt därinne om det är förbockat sedan innan, kolla sedan efter omstart om det har blivit som det borde vara. Testa att sätta om stickorna igen så du är säker att de inte glappar.

Ska kolla i msconfig när jag kommer hem igen. Återkommer senare

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du posta en skärmdump på var det står att det är reserverat?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kan du posta en skärmdump på var det står att det är reserverat?

Återkommer om ca 3h med bild

Permalänk
Medlem

Om du låter hastigheten på minnena stå på 1333 Mhz hur ser det då ut inne i Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tall_pinetree:

I BIOS står det att det finns 16GB men i Windows kan jag bara använda 12GB och 4GB är maskunvarureseverat.

...innebär att det är låst från BIOS eller moderkort inställningar. Windows kan helt enkelt inte använda det, men den vet att där ska finnas det.
Pga detta tror jag mer på inkompatibilitet eller andra problem utanför Windows.

Skrivet av Tall_pinetree:

Minnena har en hastighet på 1600MHz men bara 1333Mhz när jag stoppar i corsair minnena. Jag satte i BIOS att minnena är på 1600MHz Har bytt plats på minnena och har sett till att de sitter i rätt kanal.

Bara för 2 olika tillverkares minnen båda kan köra 1600Mhz, innebär inte att de kan göra detta i dual channel, tillsammans. Olika moduler har olika timings (finns rätt många av dem, typ 20 st eller så, 4 är de mer vanliga, ofta skriver man bara ut CAS tiden dock) tex 9-9-9-24 vs 9-9-9-24, så du har valt liknande timings, men de kan skilja sig på de andra. Sen är frågan är om det är samma modultyp. Finns ju olika storlekar på chippen och de kan ha 8x4 eller 4x4 med större krets osv. Detta kan ställa till det för att köra allt över 1333 (eftersom den hastigheten är JEDEC spec) och/eller och dual channel.

Börja med att hålla 1333, och försök hitta fel nummer 1 ovan. När du vet varför det gör så, så kan du sen tänka på 1600Mhz. Ett fel i taget

Permalänk
Skrivet av giplet:

Kan du posta en skärmdump på var det står att det är reserverat?

skärmdump där det står.http://imgur.com/KW5BIRb
I bios är minnena satta på 1600Mhz vid tillfället bilden togs. Inget i Msconfig och stickorna verkar inte glappa

Permalänk
Hedersmedlem

Det där kan uppstå om Windows av någon anledning får för sig att ramet är dåligt. Det kan bero på att något minne är trasigt eller inte funkar med de andra. Det kan bero på att minnet inte har riktigt bra kontakt. Det kan bero på fel på moderkortet eller fel på eller dåligt monterad processor.

Har du skyfflat runt minnena för att se om du kan hitta någon setup som funkar? Jag skulle även kunna tänka mig att uppdatera bios på moderkortet samt montera om processorn för att se om det hjälper.

Edit: Det verkar konstigt att du säger att de är satta i 1600MHz. I och med att det står 667MHz på skärmdumpen så bör de köra i 1333MHz.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det där kan uppstå om Windows av någon anledning får för sig att ramet är dåligt. Det kan bero på att något minne är trasigt eller inte funkar med de andra. Det kan bero på att minnet inte har riktigt bra kontakt. Det kan bero på fel på moderkortet eller fel på eller dåligt monterad processor.

Har du skyfflat runt minnena för att se om du kan hitta någon setup som funkar? Jag skulle även kunna tänka mig att uppdatera bios på moderkortet samt montera om processorn för att se om det hjälper.

Edit: Det verkar konstigt att du säger att de är satta i 1600MHz. I och med att det står 667MHz på skärmdumpen så bör de köra i 1333MHz.

Har samma problem jag, Om ja tar ut 2x4Gb av dom 4 som sitter i.. Oavsett vilket, så står de i Windows att minnena körs i 1333, Men CPUz står det 1600Mhz..
Jag får 8Gb (3.96Gb användbart) om ja tar ut 2 stickor, Har möblerat om dom, o allt ja kan tänka mig.. dessutom får ja inte DualChannel, oavsett hur dom sitter monterade..

Enda ja kan tänka mig e, Ja hade samma problem förut med annan cpu (fick ut 12Gb av 16 totalt) Sen bytte ja cpu (från X3 450? till FX8120), installerade om Windows, då helt plötsligt fick jag ut 16 av 16Gb.. har dock ingen aning varför .. :S

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nevil:

Enda ja kan tänka mig e, Ja hade samma problem förut med annan cpu (fick ut 12Gb av 16 totalt) Sen bytte ja cpu (från X3 450? till FX8120), installerade om Windows, då helt plötsligt fick jag ut 16 av 16Gb.. har dock ingen aning varför .. :S

För att minneskontrollern sitter i CPU'n och det var något med just din gamla X3'a. Kanske en liten skada på CPU'n som gjorde att den inte alltid kunde använda alla fyra stickor.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Testa att köra med bara 2 stickor(samma märke), gå in i biosen och skriv ner timings på 1600Mhz.
Stäng av datorn ta ut stickorna och sätt in det andra paret starta upp gå in i biosen kolla vilka timings du får på dessa vid 1600Mhz skriv ner.
Nu har du värdena på båda minnesparen då är det bara och se vad som stämmer och inte.
Sätt nu i båda paren minne starta upp och gå nu in i biosen och ställ in rätt värden, du får testa att köra på dom värdena som var högst i ett utav dom paren du testade.
Har du tur så kan du utnyttja hela minnesmängden

Permalänk

har testat med andra ram stickor nu och prövat corsair minnena i en annan burk. I den andra burken ville datorn inte ens starta när ena minnet var i. Så jag antar att ena minnet är trasigt. Tog även de minnena som var i den andra burken och pröva i min (det var liknande minne) och då fungerade allt felfritt. Tack för all hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För att minneskontrollern sitter i CPU'n och det var något med just din gamla X3'a. Kanske en liten skada på CPU'n som gjorde att den inte alltid kunde använda alla fyra stickor.

Grejen e, Att de alltid stått i bios OCH windows hur mycket minne de sitter i, Dock att de inte går att använda allt.. Likadant nu med FX8120.. Tar ja ur 2 stickor, Så ja har 8Gb, så står det "3.96Gb går att använda).. Så minneskontrollern är det inget fel på..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nevil:

Grejen e, Att de alltid stått i bios OCH windows hur mycket minne de sitter i, Dock att de inte går att använda allt.. Likadant nu med FX8120.. Tar ja ur 2 stickor, Så ja har 8Gb, så står det "3.96Gb går att använda).. Så minneskontrollern är det inget fel på..

Om du tar och läser min förklaring tidigare i tråden så kanske det ljusnar lite. BIOS testar inte minnet, den bara detekterar vad du har satt i. Det betyder inte att allt funkar precis som det ska.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Om du tar och läser min förklaring tidigare i tråden så kanske det ljusnar lite. BIOS testar inte minnet, den bara detekterar vad du har satt i. Det betyder inte att allt funkar precis som det ska.

CPUz då ? måste va nån inställning i Windows som gör att de inte kan använda allt minne..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om du tar och läser min förklaring tidigare i tråden så kanske det ljusnar lite. BIOS testar inte minnet, den bara detekterar vad du har satt i. Det betyder inte att allt funkar precis som det ska.

Det hjälpte! I början var jag övertygad att det var fel i windows.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nevil:

CPUz då ? måste va nån inställning i Windows som gör att de inte kan använda allt minne..

Jag ska citera mig själv från mitt inlägg där uppe.

Skrivet av giplet:

Det där kan uppstå om Windows av någon anledning får för sig att ramet är dåligt.

Detta är något som Windows gör för att skydda sig. Windows vill inte använda minnet för att den har upptäckt ett fel med det. Det sitter fortfarande 16GB i maskinen och därför hittar CPUZ minnet, men Windows vägrar använda det därav reserverat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!