Värt att uppgradera en Phenom II X4 965 BE?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera en Phenom II X4 965 BE?

Jag har en burk med Phenom II X4 965 BE, 12GB RAM samt Radeon 7950 3GB.
Jag har märkt att processorn börjar bli en flaskhals i diverse spel och funderar på att uppgradera moderkort, minne och processor.
Men det känns som att det inte är värt det då det nyare AMD utbudet inte verkar vara så mycket bättre.

Så jag undrar ifall det är värt att uppgradera till den bästa AMD processorn på marknaden eller bör man vänta på nästa generation AMD processorerr?
Intel är inte ett alternativ.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för moderkort? Om ditt moderkort klarar av en FX-8350 eller liknande så kan det vara värt att uppgradera till den. Behöver du köpa nytt moderkort skulle jag hoppa över till Intel istället. Det är ingen mening att uppgradera till en fyra eller sex kärnors AMD. Phenom II är för bra för att det ska bli någon egentlig skillnad.

Jag gissar att du kommer att behöva nytt moderkort till nästa generation AMD, så det kommer i så fall att bli en större uppgradering.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag är inte på någon speciell sida när det gäller Intel eller AMD, utan kör bara på det som jag tycker verkar bäst för den peng jag tänkt lägga. Men får man fråga varför Intel inte är ett alternativ?

Den bästa AMD CPU:n just nu, om inte jag missminner mig, är en AMD FX-9590. Och om man ska placera den på en lista hos motståndarna så ligger den väl ett knappt ett halvt snäpp ovanför i7-4770 och ett helt snäpp under i7-4790. Någonstans där skulle jag placera den i alla fall. Sen om någon annan har lite mer info, tabeller och sånt trevligt att komma med som är lite mer konkret så bara kör på

Hade jag uppgraderat just nu från min i5-2500K så hade jag nog fortfarande letat bland Intel faktiskt. AMD känns lite bakom just nu, där händer inte mycket. Kanske ska vänta lite och se om de har något spännande på gång?

God lycka!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Moderkortet är MSI 770-C45 och har tyvärr inte stöd för något vassare än Phenom II X6 så att jag behöver byta ut det har jag räknat med.
Anledningen till att jag vill ha AMD är dels för att jag alltid har kört AMD sen Athlon 64 tiden och det har aldrig strulat samt så gillar jag inte Intels monopol fasoner.

Just nu så tror jag att jag väntar med uppgraderingen.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk

Min bror uppgraderade från samma specs som din till i5 4670k . Väldigt stor skillnad imo.

Permalänk
Medlem

Hur är Opteron processorerna idag?
Jag vet att under single core tiden så var dem riktigt prisvärda.
Syftar främst på socket C32 eller dylikt.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Tack för snabbt svar!

Moderkortet är MSI 770-C45 och har tyvärr inte stöd för något vassare än Phenom II X6 så att jag behöver byta ut det har jag räknat med.
Anledningen till att jag vill ha AMD är dels för att jag alltid har kört AMD sen Athlon 64 tiden och det har aldrig strulat samt så gillar jag inte Intels monopol fasoner.

Just nu så tror jag att jag väntar med uppgraderingen.

Intel lär fungera bra de med, men är det av principskäl tycker jag du ska fortsätta med AMD de släpper ju en ny arkitektur nästa år Phenom II x6 finns ju på tradera och ebay för typ 500kr och i vissa fall kan du få ett ganska bra prestanda lyft av de två extra kärnorna

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Hur är Opteron processorerna idag?
Jag vet att under single core tiden så var dem riktigt prisvärda.

Är du ute efter 8 billiga kärnor finns det 8 kärniga opterons för runt 600kr men då är de lågt klockade (runt 2,5ghz)
Men de är inte tänkta att användas för persondatorer till det finns FX serien där du får högre frekvens men högre energiförbrukning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Är du ute efter 8 billiga kärnor finns det 8 kärniga opterons för runt 600kr men då är de lågt klockade (runt 2,5ghz)
Men de är inte tänkta att användas för persondatorer till det finns FX serien där du får högre frekvens men högre energiförbrukning.

Syftade främst på socket C32 eller liknande.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem

Har du provat klocka den till ca 4 GHz innan du skrotar den?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brainlessbob:

Tack för snabbt svar!

Moderkortet är MSI 770-C45 och har tyvärr inte stöd för något vassare än Phenom II X6 så att jag behöver byta ut det har jag räknat med.
Anledningen till att jag vill ha AMD är dels för att jag alltid har kört AMD sen Athlon 64 tiden och det har aldrig strulat samt så gillar jag inte Intels monopol fasoner.

Just nu så tror jag att jag väntar med uppgraderingen.

Jag har också länge föredragit AMD processorer. Faktiskt sedan AMD K-6. Vid min senaste uppgradering satsade jag dock istället på en Intel i7-4790k för att vara exakt. Jag är mycket nöjd med det. Anledningen till att jag bytte var för att jag var trött på att kompromissa med min miljö för att AMD inte lyckades producera något bra. Det började väl egentligen med FX-serien som när den kom till och med var sämre än AMD's tidigare flaggskepp.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av EDC:

Har du provat klocka den till ca 4 GHz innan du skrotar den?

Har funderat på det men då måste jag nog skaffa ny kylning då nuvarande knappt håller måttet. Tips på prisvärd kylning? Socket: AM3 Moderkort: MSI 770-C45.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Har funderat på det men då måste jag nog skaffa ny kylning då nuvarande knappt håller måttet. Tips på prisvärd kylning? Socket: AM3 Moderkort: MSI 770-C45.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1008748 den brukar alltid länkas som budget alternativ.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555009 är den jag använder till min 8350 och är nöjd ingen aning om den är prisvärd men tyst o svalt är det i alla fall

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Ska du köpa nytt så köp 8320 och klocka den.
Annars så borde du klocka din 965 om du inte redan gjort det. Kör på Mantle och DX12 i de fall det går så ska processorn flaska mindre också. Jag känner att Zen inte är jättelångt bort, det är nog få spel som hinner komma under den tiden som inte har stöd för Mantle eller DX12 och inte går tillräckligt bra på en Phenom II.

Permalänk
Medlem

Som AMD-fanboy sedan min första egna prolle, en Duron 750 MHz, så råder jag dig till att överge tåget. Hade en Athlon X6 innan denna, klockade den till 4 GHz men det räckte iaf inte i enkeltrådad prestanda. Skapade småproblem så som stuttering och sånt när den fick klia sig i huvudet för mycket.

Jag menar, den här k2500 är överlägsen och varför ska jag lida av att AMD inte hänger med. Väntade på Bulldozer men när den kom insåg jag att festen var slut. Förhoppningsvis skärper dom till sig med deras nästa generation men idag skulle jag abolut inte välja en AMD eller rekommendera någon att köpa en till en speldator. Observera att detta gäller speldatorer.

Sluta var så tjurig!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Måste hålla med om att framtiden verkar vara intel. Har kört AMD sedan k6 tiden(1997-1998 nånting) och kör det forfarande på en överklockad phenom 1075T. Men tyvärr lider alla spel och jag själv av att den är alldeles för klen i enkeltrådade applikationer(som spel).
Så nästa köp blir kanske en Intel om inte zen levererar

Permalänk
Medlem

Klocka upp din nuvarande och invänta Zen är väl det jag skulle göra i min mening. Senaste Bulldozer är tyvärr inte mycket att hänga i granen enligt mig, dom presterar iofs helt ok men med en jäkla massa värme och ström på köpet. Sen att deras styrkretsar inte hängt med riktigt heller är ju inte direkt nåt som bidrar till det positiva.
Om du inte orkar vänta på Zen skulle jag kika på begganat marknaden efrter 8350 eller dylikt om det absolut måste vara AMD.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte precis en Cooler Master 212 Hyper Evo kylare i lokala hangarbutiken.
Här ska det klockas!

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Köpte precis en Cooler Master 212 Hyper Evo kylare i lokala hangarbutiken.
Här ska det klockas!

Vad har du för moderkort? (gärna hela modellnamnet och vilken revision det är (brukar stå på moderkortskartongen om du har den någonstans så får vi veta av vilken maxgräns ditt moderkort har.)

på mitt gigabyte 870A-UD3 rev 2.1 så kan man dra upp till 4 ghz men då får man ta det lite lungt med att köra längre stunder så man la sig på 3.8 ghz nu till sommaren (alla faser saknar kylning men arbetet sprids mellan alla på mitt moderkort så det blir inte särskilt varmt på min burk).

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Snyggt köp av kylning! Såvida du inte spelar något väldigt CPU intensive spel som gör att din prestanda är sämre än vad du är nöjd med så tycker jag du behåller din processor till skylake kommer, då du i många spel knappt kommer få bättre prestanda.
Lycka till me klockningen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Vad har du för moderkort? (gärna hela modellnamnet och vilken revision det är (brukar stå på moderkortskartongen om du har den någonstans så får vi veta av vilken maxgräns ditt moderkort har.)

på mitt gigabyte 870A-UD3 rev 2.1 så kan man dra upp till 4 ghz men då får man ta det lite lungt med att köra längre stunder så man la sig på 3.8 ghz nu till sommaren (alla faser saknar kylning men arbetet sprids mellan alla på mitt moderkort så det blir inte särskilt varmt på min burk).

MSI 770-C45 och jag ser ingen revision info på lådan.
Efter en snabb google sökning så kan jag konstatera att jag har den nyare svarta varianten. Den äldre varianten verkar vara röd.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är intressant att det tipsas om att vänta på Zen. För det första vet vi inte hur Zen kommer att prestera. Givet hur AMD's övriga produktlanseringar ser ut så förväntar jag inte mig något spektakulärt. Zen kommer att ha en ny socket och DDR4 minnen, vilket betyder att man måste köpa allt nytt. Vidare så kommer den inte för konsumentmarknaden förrän i slutet av 2016. Serverkretsarna kommer tidigare, men det är svårt att veta vad det kommer att innebära för tillgänglighet, pris och prestanda på dem.

Så ni tipsar om att vänta en okänd mängd tid på en helt okänd krets som inte alls behöver vara något att hänga i julgranen. Jag kan bara se till mig själv, och jag lever i nuet. Jag köper hellre det jag vet presterar bra och som finns idag än väntar på något okänt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av brainlessbob:

MSI 770-C45 och jag ser ingen revision info på lådan.
Efter en snabb google sökning så kan jag konstatera att jag har den nyare svarta varianten. Den äldre varianten verkar vara röd.

Bara några råd från mig...

Jag råkade nämligen äga just ett MSI 770-C45+en Phenom II X6 1100T för några år sedan innan jag visste mycket om datorer och när jag då överklockade så frågade jag runt och folk tyckte att 1.5V vore värt att testa för att komma högre.
Det som då hände efter 5 minuters stresstest men 1.5V core voltage på processorn var att datorn stängde av sig och en stor flamma (!) sköt upp från moderkortet, exakt vilken komponent som brann upp kommer jag inte ihåg.

Så vad du än gör lägg aldrig på 1.5V vid din överklockning och håll dig nog helst borta från 1.475V+ också för säkerhets skull. Moderkortet är så vitt jag kommer ihåg speccad för 95W TDP-processorer och din Phenom II X4 965 är likt min gamla 1100T på 125W TDP och det är nog det som gav upphov till det hela när det överklockades och man överskred det TDP-värdet ännu mer.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Beroende på spel kommer även dom bättre AMD cpuerna flaska, kanske inte ett 7950 dock. Entrådiga prestandan i AMD processorer är alltför dålig, därav varför dom flesta väljer Intel. Sen känns det lite dumt att välja bort någonting för att tillverkaren är mycket större, som konsument gör man ju bäst för sig själv i att skaffa det bästa prestandan/pris eller prestanda/watt för dom ändamålen man har. En Phenom II 965 ligger fortfarande väldigt bra till jämfört med t.ex 8350 i entrådig prestanda så i just spel så är det kanske ingen astronomisk skillnad precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Så ni tipsar om att vänta en okänd mängd tid på en helt okänd krets som inte alls behöver vara något att hänga i julgranen. Jag kan bara se till mig själv, och jag lever i nuet. Jag köper hellre det jag vet presterar bra och som finns idag än väntar på något okänt.

Behöver man nytt så ska man köpa nytt nu, men klarar man sig tycker jag det är lika bra att vänta ZEN kan vara värdelös men den kan också vara bra. Sen hinner ju intel släppa nytt de med så suger zen kan man välja senaste Intel som finns då istället för en gammal haswell.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag kanske måsta köpa nya delar ändå.
Igår efter att jag installerat nya kylaren så fungerar burken inte.
Den startar, fläktar börjar snurra och moderkortet indikerar ström.
Men USB enheter börjar inte att lysa samt så får jag ingen bild.
Efter en snabb felsökning så är det antingen moderkortet eller processorn som strular.
Det kan även vara en kortslutning nånstans.
Om man lyssnar så låter det som att den varvar upp sen ner sen upp sen ner osv.
Pilsner och kylar byte kanske inte var en så bra kombo

Frågan är om jag pallar att felsöka utan att jag köper ett hyffsat DDR3 moderkort + en FX8k processor istället.
FX 9k serien verkar grym men känns som att det är en massa krångel med moderkorts kompabilitet och kylning.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainlessbob:

Jag kanske måsta köpa nya delar ändå.
Igår efter att jag installerat nya kylaren så fungerar burken inte.
Den startar, fläktar börjar snurra och moderkortet indikerar ström.
Men USB enheter börjar inte att lysa samt så får jag ingen bild.
Efter en snabb felsökning så är det antingen moderkortet eller processorn som strular.
Det kan även vara en kortslutning nånstans.
Om man lyssnar så låter det som att den varvar upp sen ner sen upp sen ner osv.
Pilsner och kylar byte kanske inte var en så bra kombo

Frågan är om jag pallar att felsöka utan att jag köper ett hyffsat DDR3 moderkort + en FX8k processor istället.
FX 9k serien verkar grym men känns som att det är en massa krångel med moderkorts kompabilitet och kylning.

Det var ju synd, trevlig läsningn denna tråden!

Innan du ger upp din gamla trotjänare, dubbelkolla att CPU sattes dit ordentligt.
Har du tur får du igång den igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Som AMD-fanboy sedan min första egna prolle, en Duron 750 MHz, så råder jag dig till att överge tåget. Hade en Athlon X6 innan denna, klockade den till 4 GHz men det räckte iaf inte i enkeltrådad prestanda. Skapade småproblem så som stuttering och sånt när den fick klia sig i huvudet för mycket.

Jag menar, den här k2500 är överlägsen och varför ska jag lida av att AMD inte hänger med. Väntade på Bulldozer men när den kom insåg jag att festen var slut. Förhoppningsvis skärper dom till sig med deras nästa generation men idag skulle jag abolut inte välja en AMD eller rekommendera någon att köpa en till en speldator. Observera att detta gäller speldatorer.

Sluta var så tjurig!

Athlon X6?

Trovärdigheten sjönk nog en aning.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Rekordmedlem

Dx 12 gör att Amd kommer att få större relativa prestandalyft än Intel eftersom mjukvaran äntligen verkar vara på väg att komma ikapp modern teknik i stället för att man måste satsa på enkeltrådad prestanda.
Win 10 och dx12 kommer alltså att lyfta prestandan hos Amds hårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Athlon X6?

Trovärdigheten sjönk nog en aning.

Ursäkta ers höghet... Phenom menade jag såklart.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770