Permalänk

Vilken FX?!

Tjena! Hade tänkt mig köpa en ny cpu, har dock inte riiiiktigt bestämt mig om vilken, fyller år idag så får ju in en slant men vill inte spendera alldeles för mycket, tänkte mig runt 1000kr och såg att AMD fx-6300 låg 10 kr under, men vill såklart ha råd från er!

Jag har atm en fx-4100 som EJ är överklockad då jag inte håller på med sånt.

Är det värt o skaffa den här fx-6300 eller ska jag använda sommarjobbs pengen till ett fx-8350?

Att spela suger sjuuukt med dehär grejerna jag har... Har ett radeon hd 7750 men får ett gtx 960 på torsdag så det problemet är löst.

Är det värt o uppgradera "stort" med ett fx-8350 istället till sommarn eller ska jag köpa ett fx-6300 nu? Hjälp mig!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Kolla om du inte kan få tag på en 8350 begagnat, det kommer ge dig ett skapligt lyft tillsammans med ditt nya 960.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Skrivet av Gyhlen:

Kolla om du inte kan få tag på en 8350 begagnat, det kommer ge dig ett skapligt lyft tillsammans med ditt nya 960.

Något tips på vart jag kan leta för att hitta ett begagnat?

Permalänk
Medlem

Leta begagnat. Sedan är det dags att spara till byte av plattform.

Permalänk
Medlem

Grattis då!
Är du inte jätte akut behov av nya grejer så satsa på fx 8350, då de låter som ett betydligt större hopp än några få skutt.

Hittade dessa testen kanske kan ge en viss vägledning.
CPU-world
cpuboss

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Grattis då!
Är du inte jätte akut behov av nya grejer så satsa på fx 8350, då de låter som ett betydligt större hopp än några få skutt.

Hittade dessa testen kanske kan ge en viss vägledning.
CPU-world
cpuboss

Tack!

Asså det är ju inte sjuuukt akut, men vill inte lägga för mycket pengar heller på den här datorn, annars äre ju bättre o uppgradera allting. Så vill ju hålla mig rätt lågt i prislappen. Men som de över säger så ska jag försöka hitta ett begagnat, går det ej så får jag väl nöja mig med 6300

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog spara pengarna uppgradera allting för att 990FX styrkretsen på moderkorten är från juli 2011 och FX 8300 serien av cpuer är från hösten 2012.
Dvs det är en gammal plattform och är inget som är värt att satsa på så länge man inte köper delarna begagnat så det är till ett lägre pris.

Och framförallt om man spelar tjänar man mer på att använda en intel cpu eftersom dom oftast har en högre IPC därmed är effektivare på spel främst spel som inte använder så många kärnor.

Kollar man sen på fx 9500 serien så är det egentligen bara handplockade högt fabriks överklockade vanliga fx cpuer.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Jag skulle nog spara pengarna uppgradera allting för att 990FX styrkretsen på moderkorten är från juli 2011 och FX 8300 serien av cpuer är från hösten 2012.
Dvs det är en gammal plattform och är inget som är värt att satsa på så länge man inte köper delarna begagnat så det är till ett lägre pris.

Och framförallt om man spelar tjänar man mer på att använda en intel cpu eftersom dom oftast har en högre IPC därmed är effektivare på spel främst spel som inte använder så många kärnor.

Kollar man sen på fx 9500 serien så är det egentligen bara handplockade högt fabriks överklockade vanliga fx cpuer.

Han ska sitta med ett 960 inte med nåt Titan Z. Behöver inte uppgradera hela plattformen i onödan då det inte blir användning av den extra Ipcn ändå.
Sandy Bridge är från 2011 också, inte ser du folk klaga på att det är dåligt för det. Intel har inte kommit nånstans på flera år prestandavis.

Jag röstar för 8320, 8320E eller 8350 beroende på vilken du hittar billigast.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Han ska sitta med ett 960 inte med nåt Titan Z. Behöver inte uppgradera hela plattformen i onödan då det inte blir användning av den extra Ipcn ändå.
Sandy Bridge är från 2011 också, inte ser du folk klaga på att det är dåligt för det. Intel har inte kommit nånstans på flera år prestandavis.

Jag röstar för 8320, 8320E eller 8350 beroende på vilken du hittar billigast.

Spelar ju ingen roll vad för gpu man skulle sitta på intel cpuer är ju bättre när det kommer till spel och kunna hålla högre fps i många spel pågrund av somsagt en högre IPC per kärna dvs högre effektivitet per klockcykel, och det är inte värt direkt uppgradera från fx4100 till någon annan i fx serien eftersom som de lät så skulle han bara spela och därmed gagnar han inget av att byta upp sig eftersom dom flesta spel inte använder mer än 4 kärnor.
Därav är det i hans fall bättre kanske ge sig på att köpa en billig cpu kylare och överklocka cpun.

Ja sandybridge är från 2011 också och den va bra då och är fortfarande bra , fx serien var en flopp redan då(iaf på spel fronten) och har knappast blivit bättre med tiden, nej för den var inte dålig varken nu eller då, nej för dom har inte behövt det för att det inte funnits någon konkurrens what so ever och har inte heller funnits något direkt behov av kraftfullare cpuer på intels "mainstream" plattform och har därmed satsat på strömförbrukning istället, vilket jag kan påpeka redan på sandybridge var betydligt bättre än amd motsvarighet.

Måste också påpeka för flertrådade applikationer eller servrar så fungerar FX serien utmärkt och även vid streaming, har själv det i min server, men vid gaming så finns det bättre alternativ än att gå satsa på en 2-3år gammal plattform då kan man till och med lika gärna gå köpa ett sandybridge paket för även om det har 4 år på nacken så presterar det bättre och drar mindre ström för förmodligen liknande peng.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burhan123:

Tjena! Hade tänkt mig köpa en ny cpu, har dock inte riiiiktigt bestämt mig om vilken, fyller år idag så får ju in en slant men vill inte spendera alldeles för mycket, tänkte mig runt 1000kr och såg att AMD fx-6300 låg 10 kr under, men vill såklart ha råd från er!

Jag har atm en fx-4100 som EJ är överklockad då jag inte håller på med sånt.

Är det värt o skaffa den här fx-6300 eller ska jag använda sommarjobbs pengen till ett fx-8350?

Att spela suger sjuuukt med dehär grejerna jag har... Har ett radeon hd 7750 men får ett gtx 960 på torsdag så det problemet är löst.

Är det värt o uppgradera "stort" med ett fx-8350 istället till sommarn eller ska jag köpa ett fx-6300 nu? Hjälp mig!

Tack på förhand

Vad har du för moderkort idag?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Spelar ju ingen roll vad för gpu man skulle sitta på intel cpuer är ju bättre när det kommer till spel och kunna hålla högre fps i många spel pågrund av somsagt en högre IPC per kärna dvs högre effektivitet per klockcykel, och det är inte värt direkt uppgradera från fx4100 till någon annan i fx serien eftersom som de lät så skulle han bara spela och därmed gagnar han inget av att byta upp sig eftersom dom flesta spel inte använder mer än 4 kärnor.
Därav är det i hans fall bättre kanske ge sig på att köpa en billig cpu kylare och överklocka cpun.

Ja sandybridge är från 2011 också och den va bra då och är fortfarande bra , fx serien var en flopp redan då(iaf på spel fronten) och har knappast blivit bättre med tiden, nej för den var inte dålig varken nu eller då, nej för dom har inte behövt det för att det inte funnits någon konkurrens what so ever och har inte heller funnits något direkt behov av kraftfullare cpuer på intels "mainstream" plattform och har därmed satsat på strömförbrukning istället, vilket jag kan påpeka redan på sandybridge var betydligt bättre än amd motsvarighet.

Måste också påpeka för flertrådade applikationer eller servrar så fungerar FX serien utmärkt och även vid streaming, har själv det i min server, men vid gaming så finns det bättre alternativ än att gå satsa på en 2-3år gammal plattform då kan man till och med lika gärna gå köpa ett sandybridge paket för även om det har 4 år på nacken så presterar det bättre och drar mindre ström för förmodligen liknande peng.

En 8350 har strax över 20% bättre prestanda i enkeltrådat vilket blir en bra uppgradering. Sen behövs inte Intel som sagt för att en FX prolle kan utan problem få en 960 att sträcka på benen. Hade hållit med om vi snackat om någonting som är bättre men nu tycker jag det är helt onödigt. Vill TS göra en sådan stor uppgradering och behöva göra allt som ingår med det formatera installera om allt så får han det, men det gör ingen skillnad i prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

En 8350 har strax över 20% bättre prestanda i enkeltrådat vilket blir en bra uppgradering. Sen behövs inte Intel som sagt för att en FX prolle kan utan problem få en 960 att sträcka på benen. Hade hållit med om vi snackat om någonting som är bättre men nu tycker jag det är helt onödigt. Vill TS göra en sådan stor uppgradering och behöva göra allt som ingår med det formatera installera om allt så får han det, men det gör ingen skillnad i prestanda.

Sant det har den men det är ju mestadels på grund av att den har en högre klockfrekvens, då kan han lika gärna ta överklocka hans fx4100 och skaffa en eftermarknadskylare.

Hört att folk fått upp fx4100 till runt 4.2-4.5ghz med en vanlig cooler master 212 plus, så det skulle jag isf ge mig på.

Men sen är ju också 4300/6300/8300 serien cpu lite effektivare vid samma klockfrekvens än 4100/6100/8100.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

köp en begagnad 8350 allt annat är att kasta pengarna i sjön för FX-series är redan otroligt föråldrad med en styrkrets som fått mindre uppdateringar sen 2007 och har sämre IPC än sina föregångare "Phenom series" vilket är lite smått pinsamt..

du kan ju lägga dina sommarjobbspengar på en i5a med tillhörande moderkort och återanvända dina gamla minnen om det är 1600mhz CL9or på 8gb eller liknande?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Singeltrådsprestandan för en 4100 är mer eller mindre identisk med en 8350 ivf. i Cinebench. Betänk att i detta test används bara en ½modul.

Men ser vi till IPC´n för processorn så kör en 8350 rundor kring en 4100 när man låter alla 4 modulerna sträcka på sig fullt ut.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Singeltrådsprestandan för en 4100 är mer eller mindre identisk med en 8350 ivf. i Cinebench. Betänk att i detta test används bara en ½modul.
*bild*

Men ser vi till IPC´n för processorn så kör en 8350 rundor kring en 4100 när man låter alla 4 modulerna sträcka på sig fullt ut.
*bild*

Dom där tabellerna saknar fyrkärniga Bulldozer. 4100 & 8150 = Bulldozer, 4300 & 8350 = Piledriver.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lorgix:

Dom där tabellerna saknar fyrkärniga Bulldozer. 4100 & 8150 = Bulldozer, 4300 & 8350 = Piledriver.

Vilket innebär att Piledrivern är ännu snabbare än FX4100.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Vilket innebär att Piledrivern är ännu snabbare än FX4100.

Piledriver är snabbare än Bulldozer, ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Dom där tabellerna saknar fyrkärniga Bulldozer. 4100 & 8150 = Bulldozer, 4300 & 8350 = Piledriver.

8150 är med så man kan räkna ut att en 4100 har ungefär samma singeltråds prestanda som en 8150 samt något sämre flertråds prestanda än en 4300.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

skulle säga 8320 då dom är förbannat prisvärda om man ska ha en amd allrahelst om man inte är blyg på oc
men nu vet jag inte vad du har för moderkort och då är det ganska svårt att ge bra rekommendation även om 8x är trevliga är det inte alla moderkort som sväljer dom och även om det kanske inte är vad du vill höra men överklocka ..läs en guide det är enkelt

även fast om du har äldre bulldozer så har den bra potential och du kan få en rejäl prestanda boost och 4500-4800mhz är ingen större svårighet att få ur dom och dom presterar ganska bra både i dåligt och bra trådade spel i den farten även om du skulle få lite flaskhals i guildwars 2 och day-z så är dom spelbara och skulle antagligen ge bättre fps än 8320 och 8350 även om dom skulle göra mos av 4100an i tungtrådade spel så kan man få bra fps då du har bara ett 960 som är ganska lätt att driva och för 249kr eller så kan hitta en ok budget kylare som fixar lite oc

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv

Eftersom du inte ska överklocka är FX-8350 det enda vettiga. Skit i 6300 och allt vad det heter.

Skickades från m.sweclockers.com