Permalänk
Medlem

Överklocka en FX 6100 (6core)

Som rubriken lyder, vill ha hjälp men överklockning. Har aldrig tidigare gjort det på mer än en väldigt låg nivå. Vill ej köpa nya komponenter än då jag ska köpa en helt ny dator i princip efter sommarlovet (sommarjobb).

Har sett SweClockers inlägg om just denna processorn, men det står egentligen bara om vad dom får upp den till, inte hur man ska göra, eller i vilka steg man ska ta det i. Sett andra som handlar om intels processorer, och vet ej hur stor skillnad det är på dessa när det kommer till överklockning.

Vill mest ha hjälp med vad jag ska öka, vart jag ska göra det, hur mycket jag ska öka i taget och hur jag kollar stabilitet.

Hjälp uppskattas enormt mycket då processorn drar ner prestandan i GTA V rätt rejält, kör för tillfället på base clock på 3.3 ghz med ORIGINALKYLARE, så någon extrem överklockning har jag redan förstått att det inte kommer bli

Tack på förhand! Onödiga kommentarer eller dyl. uppskattar jag om ni behåller för er själva

Setup:

GPU: XFX Radeon HD 6870
CPU: AMD FX 6100 6-core
MB: Asus M5A97 r2.0
OS: WIndows 8.1 pro 64bit
RAM: 12gb @ 1333 mhz (varav endast 8gb fungerar till och från utav någon anledning jag inte orkat bry mig om haha)
PSU: EVGA Supernova G2 750w, 80+ GOLD
Samsung SSD EVO 250gb
Någon random för gammal HDD på 512 gb

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Skulle tro att du behöver köpa en cpu kylare minst för att kunna börja överklocka. min gamla 95w athlon II x3 3.1 ghz på stockspänning låg på 59c i prime 95 efter 15 minuter och de klockar ned sig runt 60c - 70c så inget direkt utrymme för överklockning.

Så börja med att belasta processorn med prime 95 för att se hur mycket utrymme du har för överklockningen till att börja med.

http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html (scrolla ned en bit så hittar du nedladdningarna för både 64bit och 32 bit.) (du skrev aldrig mängd ramminne eller operativsystems version så det får du ta reda på för att kunna köra rätt version och glöm inte att övervaka temperaturerna på processorn med t ex hwmonitor.)

http://www.guru3d.com/files-details/hwmonitor-download.html ännu en gång scrolla ned för antingen 64 bit eller 32 bit version.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Hittade den, men den var väl mer förklaring till olika begrepp osv, inte direkt guide för överklockling? Men ska läsa igenom, tack!

Skrivet av mini-z1994:

Skulle tro att du behöver köpa en cpu kylare minst för att kunna börja överklocka. min gamla 95w athlon II x3 3.1 ghz på stockspänning låg på 59c i prime 95 efter 15 minuter och de klockar ned sig runt 60c - 70c så inget direkt utrymme för överklockning.

Så börja med att belasta processorn med prime 95 för att se hur mycket utrymme du har för överklockningen till att börja med.

http://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html (scrolla ned en bit så hittar du nedladdningarna för både 64bit och 32 bit.) (du skrev aldrig mängd ramminne eller operativsystems version så det får du ta reda på för att kunna köra rätt version och glöm inte att övervaka temperaturerna på processorn med t ex hwmonitor.)

http://www.guru3d.com/files-details/hwmonitor-download.html ännu en gång scrolla ned för antingen 64 bit eller 32 bit version.

Ah, ska lägga till det!
Tack för hjälpen föresten!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Att klocka dom är enkelt och bara är att höja multiplier som kan heta cpu clock ratio eller liknande och fsb/htt är basfrekvensen som ligger på 200 som man inte behöver ändra och multiplier gånger fsb/htt = mhz tex fsb 200 x 10 = 2000 mhz och fsb 200 x 20 = 4000mhz så multiplier x 200 är mhz´n du får ...sen är det en fråga om spänning den behöver för att vara stabil som heter v-core som man ska helst hålla sig under 1.500 som är mycket och du aldrig skulle komma i närheten av med orginal kylare utan den överhettade rejält då orginal kylarna är trötta men du skulle knappt kunna höja nått alls = väldigt liten oc

Och jag tycker det är ganska onödigt med en uppgradering för cpu´n har bra potential och med en hyfsad kylare minst en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 då du har ett ganska bra moderkort borde du utan större problem nå 4500mhz + vilket är 1200 mhz extra på alla 6 cores och ett bra lyft i prestanda

men skulle säga för gta iv tror jag cpu´n duger ganska bra allrahelst med oc men grafikkortet är ett större problem och 6870 brukar ha bara 1gb vram och är till åren både när det gäller prestanda och minne så tror det är det större problemet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

-> Kylning och överklockning av processorer
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Att klocka dom är enkelt och bara är att höja multiplier som kan heta cpu clock ratio eller liknande och fsb/htt är basfrekvensen som ligger på 200 som man inte behöver ändra och multiplier gånger fsb/htt = mhz tex fsb 200 x 10 = 2000 mhz och fsb 200 x 20 = 4000mhz så multiplier x 200 är mhz´n du får ...sen är det en fråga om spänning den behöver för att vara stabil som heter v-core som man ska helst hålla sig under 1.500 som är mycket och du aldrig skulle komma i närheten av med orginal kylare utan den överhettade rejält då orginal kylarna är trötta men du skulle knappt kunna höja nått alls = väldigt liten oc

Och jag tycker det är ganska onödigt med en uppgradering för cpu´n har bra potential och med en hyfsad kylare minst en sån här http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 då du har ett ganska bra moderkort borde du utan större problem nå 4500mhz + vilket är 1200 mhz extra på alla 6 cores och ett bra lyft i prestanda

men skulle säga för gta iv tror jag cpu´n duger ganska bra allrahelst med oc men grafikkortet är ett större problem och 6870 brukar ha bara 1gb vram och är till åren både när det gäller prestanda och minne så tror det är det större problemet

Hehe får väl försöka!

Mja, beror lite på, Intels processorer verkar överlag fungera bättre i spel som både Arma och GTA (utav mina egna erfarenheter då).
Sen är jag som sagt ingen höjdare på detta med OC, så frågan är väl om jag vågar mig på så mycket

Yepp precis, grafikkortet är ganska illa, men väntar till jag uppgraderar resten

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Hehe får väl försöka!

Mja, beror lite på, Intels processorer verkar överlag fungera bättre i spel som både Arma och GTA (utav mina egna erfarenheter då).
Sen är jag som sagt ingen höjdare på detta med OC, så frågan är väl om jag vågar mig på så mycket

Yepp precis, grafikkortet är ganska illa, men väntar till jag uppgraderar resten

Arma är ett skit spel (tekniskt) som bara kan använda en tråd och gör all fysik på den tråden. AMD har fler kärnor till lägre pris men de är klenare per kärna och därför inte bra för arma. En 5960x presterar lika i arma som en g3258. :/ helt ointresserad i serien till de fixar det tekniska.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZyntaaX:

Hehe får väl försöka!

Mja, beror lite på, Intels processorer verkar överlag fungera bättre i spel som både Arma och GTA (utav mina egna erfarenheter då).
Sen är jag som sagt ingen höjdare på detta med OC, så frågan är väl om jag vågar mig på så mycket

Yepp precis, grafikkortet är ganska illa, men väntar till jag uppgraderar resten

Vist slår intels cpu amd i spel många gånger men spel som klarar av att använda alla kärnor presterar amd ganska bra i men som Arma och guildwars 2 tex som sägs tidigare är skit rent tekniskt kan inte använda cpu´n fullt ut och använder 2 av 6 kärnor och är amds svaghet men får man alla med som i modernare spel så har dom inga problem med 60fps sen vid en överklockning så har du höjt mhz så dom blir även snabbare i spel som hanterar få kärnor samtidigt i bra trådade och skulle du ha ett 770 280 970 980 så orkar cpu´n med bra i moderna tittlar aldrahelst med lite oc

Men största problemet är grafikkortet skulle du ha en i7 i 5ghz vattenkyld på fetaste moderkortet och 32gb ram så skulle grafikkortet helt enkelt inte orka mer fps i.a.f och vill du komma billigt undan köp en 212 kylare lite oc sen beg 280x, 770 eller nått liknande så har du en bra dator eller ännu bättre ett nytt grafikkort

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Men största problemet är grafikkortet skulle du ha en i7 i 5ghz vattenkyld på fetaste moderkortet och 32gb ram så skulle grafikkortet helt enkelt inte orka mer fps i.a.f och vill du komma billigt undan köp en 212 kylare lite oc sen beg 280x, 770 eller nått liknande så har du en bra dator eller ännu bättre ett nytt grafikkort

Vill TS inte köpa begagnat skaffa ett r9 280 för 1690kr från netonnet. Helt otroligt prisvärt. Bättre än gtx 960 2GB.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av philipborg:

Vill TS inte köpa begagnat skaffa ett r9 280 för 1690kr från netonnet. Helt otroligt prisvärt. Bättre än gtx 960 2GB.

Kan inte annat än hålla med och är ett bra val som presterar bra och har marginal för överklockning och 280 kan faktiskt slå 280x och 770 stock prestanda med överklockning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

1. Ladda ner prime 95 och AMD overdrive. I AMD overdrive kollar du temperaturen. Den mäter thermal margin, dvs vilken marginal du har kvar till max temp. Så räknar ner till 0 och då har du nått max temp. Kolla upp max spänning du kan köra din processor i också.

2. Uppdatera till senaste BIOS på mobot om du inte gjort det. De fixar ibland stabilitetsproblem vid överklockning etc.

3. Som någon sa kör prime o välj max heat alternativet och se vad din thermal margin hamnar på i overdrive. Har du någon tempertursmarginal så gå vidare.

4. Gå in i BIOS och höj CPU multipliern ett steg. Oftast ger detta 100mhz högre klockhastighet. Spara och starta om datorn.

5. Kommer du in i Windows så startar du AMD overdrive så du har koll på tempen o sen kör du igång stresstest i prime 95. Låt det gå i ca 15min och får du inga fel i prime lr blåskärm lr att tempen blir för hög så startar du om datorn och går in i BIOS.

6. Höj multipliern igen och gör om proceduren i 5. Gör detta tills du får fel i prime, blåskärm eller att Windows kraschar innan start eller du når en thermal margin på 0 grader.
Du bör kanske inte ligga prick på 0 thermal margin. Når du thermal margin innan du får fel i prime lr blåskärm etc så är det max du kan köra på din nuvarande kylare.
Kraschar du eller får fel innan du når thermal margin 0 så gå vidare.

7. Du får krasch lr fel i prime. Gå in i BIOS och höj v-core eller CPU core voltage ett steg. Spara och starta om och kör testerna i 5. Kraschar det så höj v-core ett steg till osv. ända till du har stabil prime i 15min eller når thermal margin 0. När du får stabil prime 95 går du vidare.

8. Nu höjer du CPU multipliern ett till och kör tester igen osv.

Så håller du på. Höjer multipliern steg för steg tills fel. Sen höjer du v-core steg för steg tills stabil, sen höjer du multipliern igen till fel osv tills du når max rekommenderad spänning för processorn eller thermal margin 0.
När du hittat högsta stabila nivån kör du prime i en timme för säkerhets skull o ser så temp är ok o inga fel.
Många förespråkar att köra mycket längre än 1h så du vet det.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync