Har säkert frågats om tidigare, men hittar inget om det.
Min 965 RB-C2 throttlar hela tiden. Jag har stängt av allt vad Cool n quiet heter, kör på performance i Windows 7 power management. Ändå klockar den ner, oftast under belastning, men den går inte varm ligger som mest på 60C (mycket varma dagar), men oftast på ca 50-55C. Just nu ligger den på 44C med fönstret öppet och throttlar ner ca 100MHz. Chassietemps ligger som varmast på 43C, normalt på 36C och nu på 27C. Throttlandet verkar inte ha så mycket med temp på CPU att göra, men när det är kallare i chassie så throttlare den mindre. Har också monterat om kylaren (TRUE) ett oräkneligt antal gånger och testat olika metoder med kylpasta och med och utan mynt.
Jag kör Win7 Ultimate x64 men hade samma problem med Win Vista Ultimate x64
Asus M3A79-T Deluxe moderkort
TRUE Rev A kylare, testat lägga mynt mellan monteringsbygeln och kylaren för att öka trycket mot CPU
1 st Noctua NF-P12 1300 monterad på TRUE:n, även ett antal i chassiet, ett Cosmos S.
Har gjort ett hemmapatent med lite papper (hämtpizza-meny) som en lufttunnel som ska suga luft via C-MOS-kylaren (orginal med heatpipes runt hela bordet) om den skulle gå för varm men hjälper inte att minska throttlandet.
Jag använder givetvis en 8-pins EPS-kontakt till C-MOSen.
Och nu när jag skriver detta ser jag att processorn går ner till 3018MHz. Multipeln ändras aldrig, bara bussen som klockar ner.
Anser ni att jag ska skapa en separat tråd eller skriva i någon annan tråd säg till vars.
[edit:] Ser också att CPU-Z visar andra frekvenser än Everest, Everest är den som visar lägra och ibland betydligt lägre. Med tidigare versioner av CPU-Z har jag dock fått liknande resultat som Everest och sedan är det tydligt att något händer för när Everest visar låga frekvenser så går datorn mycket tyngre - processorn klockar ner till strax över 2GHz normalt och ibland ända ner till 1GHz, rekord är strax över 800MHz.
[edit2:] Testade nu med HWinfo och där svajar frekvenserna mellan 3050-3411, Everest och HWinfo är mest överens om klockfrekvenserna. CPU-Z Ligger konstant på runt 3400MHz medans Everest ligger på runt 3200MHz nu.