Permalänk
Medlem

Z68 Vs. P67 + minnen

Ohoj!!!!

Första posten för mig på forumet. Har suttit och läst i timtal nu utan att riktigt fått svar på alla frågor. Men ack så trevlig läsning.

Det är nu dags för mig att bygga en ny dator och det var ett par år sen man kollade på datorkomponenter. Den dator jag ska knacka ihop ska användas för spel framförallt. Jag kommer köpa ett hyfsat grafikkort ej SLI/CF just nu iaf.

Det jag har kommit fram till är än så länge att jag vill köra Intel och det blir nog en Intel i5 2500k. Nu har jag dock lite frågor om MB och minne.

Fråga 1:

Ska man köra på en Z68 eller P67. Vad är det för skillnad? Är det inbyggda grafiken som skiljer de? Vilken socket?

Fråga 2:

Vilket märke är att föredra? Jag har alltid kört Gigabyte tidigare. Spelar det ingen roll är det något man ska hålla sig borta ifrån?

Fråga 3:

Vad ska man köra för minnen och hur mycket? Är det 1600 MHz som gäller eller något annat?

Tacksam för svar på mina nybörjarfrågor.

/Oaky

Visa signatur

Citera gärna om du vill att jag ska hitta tillbax.

Permalänk
Avstängd

1, z68 har stöd för inbyggda grafiken och att du kan använda en liten ssd+en stor hdd som en hybrid med ssd`s snabbhet och hdds storlek, jag är skeptisk till detta..

2, jag skulle tagit asus för deras riktiga uefi, ta asrock som sista val, min egen åsikt

3,1600mhz minnen är perfekt

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

1, z68 har stöd för inbyggda grafiken och att du kan använda en liten ssd+en stor hdd som en hybrid med ssd`s snabbhet och hdds storlek, jag är skeptisk till detta..

2, jag skulle tagit asus för deras riktiga uefi, ta asrock som sista val, min egen åsikt

3,1600mhz minnen är perfekt

Oj snabbt svar.. Tackar...

Då är jag inte helt ute å cyklar iaf...

När vi snackar Asus.. Då finns det ju massa versioner av samma kort PRO, REV, DELUX osv.. Hur ska man välja i denna djungel?? Eller är det dyrast vinner??

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaky:

När vi snackar Asus.. Då finns det ju massa versioner av samma kort PRO, REV, DELUX osv.. Hur ska man välja i denna djungel?? Eller är det dyrast vinner??

nä men snåla inte med moderkort, om du ska ta asus ta deluxe versionen så får du mer sata portar och lite mer gulligull

Visa signatur

CPU: I7 2600K MB: P8P67 Deluxe GFX: GTX 580 SLI RAM: HyperX Genesis Grey SSD: Corsair Force 120gb HDD: WD Caviar Black 500gb PSU: Corsair AX850 COOLING: Noctua NH-D14 OS: Windows 7 Ultimate CASE: NZXT Phantom 3DMARK 11: P11244 STEAM: Montalva

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

nä men snåla inte med moderkort, om du ska ta asus ta deluxe versionen så får du mer sata portar och lite mer gulligull

Ok tack!!!

Någon mer som vill tycka lite?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Oaky:

Någon mer som vill tycka lite?

Ja!

På det stora hela verkar du ha tillräcklig koll för att det här ska gå bra.

Minnen bör du välja 1.5v till en 2500k (det är iaf vad som rekommenderas, annat lär funka men det bör inte vara några problem att hitta billiga 1600MHz minnen på 1.5v).

Moderkort är och förblir en djungel och dyrast är inte alltid bäst. Fundera på vilka behov du har och välj ett moderkort efter det. Många klarar sej på de enklaste p67-korten, andra behöver fler funktioner. Jag personligen har inte märkt någon kvalitetsskillnad mellan de moderkort jag byggt på och kan bara anta att det är rätt liknande för alla p67-kort. "Kan vara bra att ha kanske" är allt som oftast inte något som är värt pengarna.

Visa signatur

KDMBBBB!

Permalänk
Medlem

jag köpte precis p8p67-m Pro, detta är ett mAtx kort med alla OC funktioner som storebrorsan (utan -m) har, fast i mindre format.. jag är insatt i små burkar, därför blev det detta! hade jag kört ATX hade de säkerligen blivit MSI-P68 685G eller vad den nu heter, polaren köpte den precis och är helnöjd.. jag tror egentligen att de ända du ska hålla koll på är RMA, alltså hur många av ett visst kort blivit inskickat igen, för de ser ju alla ut o ha samma bajs!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, Zotac rtx3070 8gb, 11900K, TR Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 180Hz MSI 1080p 24", 3060ti 8gb, Ryzen 5700X3D,Peerless assassin 120 , Msi b550 pro vdh wifi, 32gb 3600 corsair, 1tb P9a1 + mer lagring, Corsair vengeance 750w, phantek p400a
3rd PC Asus rtx4060, ryzen 5600, MSI b550 pro vdh, 32GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 1tb mx500, MSI MAG650w. HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400
Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME

Permalänk
Skrivet av Oaky:

Ohoj!!!!

Fråga 1:

Ska man köra på en Z68 eller P67. Vad är det för skillnad? Är det inbyggda grafiken som skiljer de? Vilken socket?

Fråga 2:

Vilket märke är att föredra? Jag har alltid kört Gigabyte tidigare. Spelar det ingen roll är det något man ska hålla sig borta ifrån?

Fråga 3:

Vad ska man köra för minnen och hur mycket? Är det 1600 MHz som gäller eller något annat?

/Oaky

1. Det beror ju på om du ser någon nytta med den extra funktionalitet som Z68 har över P67. Z68 kan utnyttja processorns grafikkrets, antingen för att ha som primär grafikkälla, eller för att utnyttjas i för transcoding eller någon annan beräkningskrävande uppgift som görs bäst på GPU (i dagsläget är det inte mycket mer än transcoding), du kan även använda hybridlagring där en liten SSD används som cache till en större mekanisk disk. Detta ger i teorin mycket av SSD'ns snabbhet och den mekaniska diskens stora lagringsyta. I praktiken blir vinsten mindre om man använder många olika program än om man rutinmässigt använder ett fåtal program.

2. Jag skulle säga att de flesta större märken är hyfsat likvärdiga. Vad man bör undvika är de billigaste budgetkorten, då tillverkarna tenderar att snåla in lite väl mycket på de korten. Ett mellanklasskort från en av de större tillverkarna blir nog bra för dig.

3. 8GB är rätt vanligt att satsa på numera, då minne är billigt. 4GB duger bra för de flesta idag egentligen, men som sagt minne är ju billigt och kan ju vara bra för eventuella framtida behov. 1600MHz minne duger gott för en spelburk, snabbare minnen gör nästan obefintligt för prestandan. Eftersom 2500K är multipelupplåst, så behöver man inte ha snabbt minne för överklockningens skull, då man inte ändrar busshastigheten och minnets frekvens förblir orörd. Till Sandy Bridge bör du använda 1,5V minne. Skulle du välja Vengeance (ej lågprofilsvarianten), så tänk på att minneskylflänsen är rätt hög och kan komma i vägen för en eventuell tredjeparts tornkylare (inget problem om du bara tänkt köra med originalkylaren, eller en tornkylare som inte bygger speciellt mycket på djupet).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oaky:

Om du nu skulle välja Asus så rekommenderar dig att gå till deras hemsida och jämför olika kort för att sedan avgöra om du behöver alla extra saker, och om skillnaderna är värd det högre priset.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

WOW!!!

Tack för alla bra svar...

Ska gnugga vidare nu och sen kanske det blir en liten tråd i Köpråd forumet

Många tack grabbar...

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Kan varmt rekommendera P8P67 Pro, fungerar utmärkt trots att jag använder typ varenda port utom Firewire.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Moderkorten är generellt sett ganska lika varandra, det som skiljer är oftast portar/expansionsplatser samt hur strömförsörjningen är utformad. De billigare korten har oftast sämre strömreglering till CPU (färre faser) vilket kan leda till sämre överklockningsmöjligheter.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som kör/förordar P8P67 Pro...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oaky:

Verkar vara många som kör/förordar P8P67 Pro...

ja, köp pro om du vill.. ska du överklocka? om ja "go Deluxe" eller inte kör på pro ingen störe skillnad förutom som jag skrev innan, extra lullul

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Montalva:

ja, köp pro om du vill.. ska du överklocka? om ja "go Deluxe" eller inte kör på pro ingen störe skillnad förutom som jag skrev innan, extra lullul

Pro o Deluxe har samma VRM-kretsar, så det gör ingen skillnad.

Deluxe har två till USB-portar på bakpanelen (en mindre kontakt internt dock) och ett extra för totalt två inbyggda nätverkskort. I övrigt är korten identiska.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Pro o Deluxe har samma VRM-kretsar, så det gör ingen skillnad.

Deluxe har två till USB-portar på bakpanelen (en mindre kontakt internt dock) och ett extra för totalt två inbyggda nätverkskort. I övrigt är korten identiska.

nej det har dom inte. deluxe 16+2 pro 12+2

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Hmm, missade det. Nåja, även Pro klockar väldigt bra.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Hmm, missade det. Nåja, även Pro klockar väldigt bra.

Det har du helt rätt i, dock är delux brädan mer utformad för klockning med mer alternativ i uefi tror TS blir nöjd oavsätt. Jag utgick mer efter mina egna preferenser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

att minnet till sandy bridge är skadligt vid 1.65 volt är BS! varför säljs det minnen som är "gjorda" för sandy bridge om dom nu är skadliga vid 1.65v? vem var den första som sa att det var det?? största trollet!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

att minnet till sandy bridge är skadligt vid 1.65 volt är BS! varför säljs det minnen som är "gjorda" för sandy bridge om dom nu är skadliga vid 1.65v? vem var den första som sa att det var det?? största trollet!

Ehh... Intel själva har sagt det:
http://www.intel.com/support/processors/sb/CS-029913.htm#4

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Zorro:

ehh 1366 i7 och ingen har dödat sin 920 med 1.65v

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

Ok, men jag skulle inte kalla Intel för troll va...

Visa signatur

Case[/B] Fractal Design Define C Svart [/B] PSU [/B] Seasonic FOCUS Plus 750W Gold [/B] MB[/B] ASUS PRIME Z370-A CPU Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB Cooler Noctua NH-U14S RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX HDD1 Samsung 860 EVO 500GB HDD2 Samsung 860 EVO 1TB Skärm AOC 34" CU34G2X VA WQHD (1500R) 144 Hz [B]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr Zorro:

Ok, men jag skulle inte kalla Intel för troll va...

hoppas dom sparkar den harkranken

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är du säker ?, bara jag som har för mig att man säger att kungarna var ''rika som troll'' osv ? Intel är ju knappast fattigt , snabb summering ; Intel = Troll

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sannen:

Är du säker ?, bara jag som har för mig att man säger att kungarna var ''rika som troll'' osv ? Intel är ju knappast fattigt , snabb summering ; Intel = Troll

jag fattade kung och nåt mer.. WHAT?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montalva:

jag fattade kung och nåt mer.. WHAT?

haha alltså i gammla sagor sa man ju att troll var rika för dem satt under sina stenar med mängder utav guld osv osv , och jag kan gissa att intel är rika ? Troll är rika ( enligt gammla sägdner ) så Intel = Troll

Visa signatur

Dator 1: i9 9900k, 16gb 3600Mhz, 2x970 Evo 500gb, RTX 2070 etc.
Dator 2: Macbook Pro late 2018

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sannen:

haha alltså i gammla sagor sa man ju att troll var rika för dem satt under sina stenar med mängder utav guld osv osv , och jag kan gissa att intel är rika ? Troll är rika ( enligt gammla sägdner ) så Intel = Troll

haha, jo de visste jag redan fatta bara inte vad du syftade på ^^

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Montalva:

Vilket möjligtvis kan bero på att 1.5V-gränsen är satt för 1155/2011, inte för 1156/1366.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zcenicx:

Vilket möjligtvis kan bero på att 1.5V-gränsen är satt för 1155/2011, inte för 1156/1366.

dom har samma minnes hantering förutom att SB har dual channel ist för tripple channel, jag kör mina minnen på 1.65v och har inga problem och som jag skrev innan så finns det att köpa minnen som är anpassade för SB och om cpu tar skada av det så är det olagligt eftersom det blir falsk marknadsföring..

Edit: samma gräns är satt för 1366 med exakt samma text för 1155, låter som en säkerhets grej dom kör på intel, och alla andra företag för den delen, ingen säger ju att det går att klocka en processor utan att den tar skada för då skulle ju man kunna stämma dom för falsk marknadsföring när det väll händer, om du förstod vad jag mena, syftar då på AMD

Edit 2: Intel är ju svin rika och så har dom gjort en processor som inte kan använda dom flesta minnen som finns på marknaden? har dom inte resurser för att komma förbi ett sånt hinder?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Montalva:

dom har samma minnes hantering förutom att SB har dual channel ist för tripple channel, jag kör mina minnen på 1.65v och har inga problem och som jag skrev innan så finns det att köpa minnen som är anpassade för SB och om cpu tar skada av det så är det olagligt eftersom det blir falsk marknadsföring.

Nej, SB och Nehalem har inte samma minneshantering. Nära, men inte lika. Sandy matar dessutom minnena med ström direkt genom processorsockeln om inte minnet är helt fel.

1.65 fungerar - oftast - men varför chansa när 1.5V inte kostar nämnvärt mer?

Citat:

Edit: samma gräns är satt för 1366 med exakt samma text för 1155, låter som en säkerhets grej dom kör på intel, och alla andra företag för den delen, ingen säger ju att det går att klocka en processor utan att den tar skada för då skulle ju man kunna stämma dom för falsk marknadsföring när det väll händer, om du förstod vad jag mena, syftar då på AMD

Edit 2: Intel är ju svin rika och så har dom gjort en processor som inte kan använda dom flesta minnen som finns på marknaden? har dom inte resurser för att komma förbi ett sånt hinder?

Umm... de som är rekommenderade för Sandy Bridge och står på moderkortstillverkarnas kompabilitetslista är just 1.5V-minnen - typ Corsair Vengeance, G.Skill Ripjaw och dylika. Även nyare Corsair XMS-minnen är 1.5V.

Det är inte Intels sak att ta sig förbi hindret, det är det minnestillverkarnas sak att göra - och det har de gjort.

Visa signatur