Verktyg Visningsval
2012-01-12, 22:35   #1

Mozelito

Medlem

Plats: Umeå

Registrerad: okt 2008

Finns det något sätt att se om minneskorten är trasigt?

Jag har en laptop Fujitsu lifebook NH751 med i7 2630qm processor och 8 gb ram, 2 hdds. nu i snart 1 månad så har min dator bara börjat få blåskärm av och till, ibland helt från ingenting, jag har datorn på (precis startat) och kan låta den vara så en stund och vims så kommer system memory crashdump och allt det där... ibland när jag ser film, ibland när jag spelar poker. ibland när jag är inne på internet. det är helt slumpartat. ska skicka in datorn på reklamation och få det fixat men vill ändå kolla här och få del av er kunskap. Ni kanske vet något jag har missat =) vad kan det vara för fel tro?

Tackar i förhand!
Mozelito är inte uppkopplad
2012-01-12, 23:21   #2

Decoman

Medlem

Plats: Oslo, Norge

Registrerad: aug 2008

Jeg mistenker at maskinen din kan ha gått seg varm. Muligens slik at grafikkortet kan ha tatt skade, hvis jeg skal gjette på akkurat hvilken komponent som er årsaken til blåskjerm feilen.
Decoman är inte uppkopplad
2012-01-12, 23:26   #3

netbuddy

Medlem

netbuddys avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: aug 2009

Du kan kanske söka på koden du får vid blåskärm för att få någon hint om vad det kan bero på.
2012-01-12, 23:54   #4

Mozelito

Medlem

Den blir absolut inte varm, jag har en kylarplatta under som kyler 100% jämnt och det bör inte ha varit ett problem alls faktiskt. Har tänkt på detta men det hände inget.

Jo, koden ledde mig till några "ram-minnet kan vara trasigt/dåligt" Forum men är ändå inte helt säker.
Jag får slänga upp koden här nästa gång det dyker upp.

Men till dess så vet jag inte, Jag tyvekar på att det är grafikkortet för det har faktiskt aldrig hänt när jag har spelat spel! även tunga spel som RAGE eller CS-Source på rätt höga inställningar. Aldrig under spel... så man börjar ju undra =/

Finns det något test som man kan köra och se om Ram-minnena är som dem ska?
2012-01-13, 01:31   #5

netbuddy

Medlem

netbuddys avatar

Plats: Norrköping

Registrerad: aug 2009

Det finns MemTest. Är inte så pass säker på hur det funkar så att jag kan förklara, men det finns guider överallt. Antingen lägger man det på en bootbar USB eller skiva, eller så tankar man hem en av de Linux distar som har den funktionen.
När du kör MemTest, se till att du kör det ett antal timmar, helst över natten för att få ett tillförlitligt resultat.
2012-01-13, 16:39   #6

Mozelito

Medlem

Kört memtest86+ i 4:53:30 "walltime" nu och har inte fått några errors på 3 "pass" ska låta den köra i till midnatt och se.. förstår inte vad som kan vara fel annars. grafikkortet tvekar jag på eftersom datorn körs ofta på intels inbyggda grafikkort och när datorn har fått blåskärm bara sådär i viloläge så indikerar det att grafikkortet är det inget fel på? och det har aldrig hänt under speltid. men jag kör vidare nu och ser efter...

P.S.
Jag har en SSD 120gb corsair force GT som jag haft i den sedan start. Hade den innan i en pavillion och hade inga problem med blåskärmar... kan den påverka något sånt? nästa blåskärm ska jag ta bild och visa.
2012-01-14, 00:13   #7

Mozelito

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mozelito Visa inlägg
Kört memtest86+ i 4:53:30 "walltime" nu och har inte fått några errors på 3 "pass" ska låta den köra i till midnatt och se.. förstår inte vad som kan vara fel annars. grafikkortet tvekar jag på eftersom datorn körs ofta på intels inbyggda grafikkort och när datorn har fått blåskärm bara sådär i viloläge så indikerar det att grafikkortet är det inget fel på? och det har aldrig hänt under speltid. men jag kör vidare nu och ser efter...

P.S.
Jag har en SSD 120gb corsair force GT som jag haft i den sedan start. Hade den innan i en pavillion och hade inga problem med blåskärmar... kan den påverka något sånt? nästa blåskärm ska jag ta bild och visa.

Tog äntligen tag i det och uppgraderade SSDn till firmwire 1.33 allting är bättre nu, speciellt webbläsaren fungerar mycket snabbare, väldigt skumt men men, vi ser ju om det berodde på sddn, vilket det säkert gjorde...

Tack för tipsen!
Sök jobb