Verktyg Visningsval
2012-03-24, 12:39   #1

3liteSoldier

Medlem

3liteSoldiers avatar

Registrerad: dec 2010

Tillräckligt med strömförsörjning? (i5-760)

Tjena!

I min nuvarande dator har jag ett Zotac GTX 550 Ti (amp!), i3-550 processor samt ett 400 watts nätaggregat.

Tänkte uppgradera processorn till en i5-760 istället, och jag undrar om 400 watt är tillräckligt? Om inte, vilket nätaggregat rekommenderar ni?

PS. Nej jag har inga planer på att överklocka
3liteSoldier är inte uppkopplad
2012-03-24, 12:42   #2

Irrationell

Medlem

Irrationells avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: maj 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av 3liteSoldier Visa inlägg
Tjena!

I min nuvarande dator har jag ett Zotac GTX 550 Ti (amp!), i3-550 processor samt ett 400 watts nätaggregat.

Tänkte uppgradera processorn till en i5-760 istället, och jag undrar om 400 watt är tillräckligt? Om inte, vilket nätaggregat rekommenderar ni?

PS. Nej jag har inga planer på att överklocka
Beror på fabrikat och märke. Om det håller hyfsad effektivitet klarar du dig sannolikt då grafikkortet är ganska snålt samt att du inte tänkte överklocka.
Irrationell är inte uppkopplad
2012-03-24, 12:47   #3

3liteSoldier

Medlem

3liteSoldiers avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Irrationell Visa inlägg
Beror på fabrikat och märke. Om det håller hyfsad effektivitet klarar du dig sannolikt då grafikkortet är ganska snålt samt att du inte tänkte överklocka.
Tack för snabbt svar.

Mitt nuvarande nätagg är en Silver Power SP-SS400, om det gör någon skillnad?
2012-03-24, 12:49   #4

Irrationell

Medlem

Irrationells avatar

Citat:
Tack för snabbt svar.

Mitt nuvarande nätagg är en Silver Power SP-SS400, om det gör någon skillnad?
Tror att du kommer klara dig. Det är inte ett dåligt agg.
Skulle du ändra dig gällande överklockning kan det bli på gränsen dock. Sådant tenderar att dra upp strömförbrukning mycket mer än vad prestandan ökar.
2012-03-24, 12:53   #5

3liteSoldier

Medlem

3liteSoldiers avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Irrationell Visa inlägg
Tror att du kommer klara dig. Det är inte ett dåligt agg.
Skulle du ändra dig gällande överklockning kan det bli på gränsen dock. Sådant tenderar att dra upp strömförbrukning mycket mer än vad prestandan ökar.
Ok, vad bra. Då är det väl bara att köpa ett nytt ifall jag skulle bli sugen på att klocka.

Lite OT men hur är Kompletts DEMO-produkter? Där sparar jag en ganska stor summa proportionellt om jag kör DEMO-exet av i5-760. (länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610874 )
2012-03-24, 12:54   #6

Irrationell

Medlem

Irrationells avatar

Citat:
Ok, vad bra. Då är det väl bara att köpa ett nytt ifall jag skulle bli sugen på att klocka.

Lite OT men hur är Kompletts DEMO-produkter? Där sparar jag en ganska stor summa proportionellt om jag kör DEMO-exet av i5-760. (länk: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=610874 )
Jag har ingen aning om hur de är jämfört med andra butiker men jag köpte faktiskt en i3-540 där för ett par månader sedan. Den kom i en sliten kartong men själva processorn har fungerat bra sedan dess. Vad jag förstått lämnar de även 12 månaders fabriksgaranti trots att det är demovara.
2012-03-25, 00:11   #7

Mange43

Medlem

Plats: Åstorp

Registrerad: okt 2010

Tror nog du klarar dig Jag har en I5 760 processor och i och för sig 650w corsair Hx serien ska du byta nätagg.satsa på modulärt du lär inte ångra dig
Mange43 är inte uppkopplad
2012-03-25, 00:51   #8

thereal_twisted

Medlem

thereal_twisteds avatar

Plats: Karlstad

Registrerad: mar 2007

Kolla tex. swec tester http://www.sweclockers.com/recension...li/17#pagehead

Deras värsting testsystem(Intel Core i7 3960X @ 4,0 GHz mm) ligger strax under 400w med ett GTX580 vid full last. Och notera att det är under extrem max belastning, inget normalt användarscenario.

Så ja, dit nätagg räcker.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb