Permalänk
Medlem

P67, Z68 och Z77?

Jag tänkte bygga mig en dator för första gången vid månadsskiftet med en Ivy Bridge processor och har kollat endel på moderkort.
Vad är den egentliga skillnaden mellan de olika "chipseten" på moderkorten när näst intill allt annat är detsamma?

Permalänk
Medlem

På deras hemsida går att läsa till sig skillnaderna: http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/performance-c...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ska du bygga en dator med Ivy Bridge så är Z77 ett bra val. Det är intels nya styrkrets som har stöd för nästa generations processorer. Den nya kretsen har ävn stöd för pci 3.0

Mvh

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk
Medlem

Enda skillnaderna jag vet är att Z77 har stöd för PCI-E 3.0 och native-usb3 support, visst att Z68 har stöd för PCI-E 3.0 men bara för GEN3 borden.
Sen är det väl Intel smartresponse som Z68 och Z77 har som inte P67 har.
Om du ska bygga en ny pc gå då med att välja Z77, Du får bästa av 2 världar plus mycket mer gott att mecka med senare

Visa signatur

Gaming: Sabertooth P67 B3 & i7 2600k @4,2Ghz 1,28v kylda av EK H30 HFX + EK Mosfet loop | MSI GTX 770 Lightning 1320/ 7400 | Patriot Viper 3 IEM LE 16GB CL9 1600mhz | OCZ V4 128GB System/Spel + A-Data S510 120GB Spel + 3,5TB lagring | Corsair TX V2 850w | SoundBlaster ZxR + Qpad QH-90 | 298X4QJAB + Dell 19" | Aquarius X90 | Win 7 x64
Tablet: Nexus 7 LTE PA 4.4, Samsung Galaxy Player 5 CM 11 Mobil: Xperia Z2 RomAur v4.0

Permalänk
Medlem

inte så stor skillnad mellan Z68 och Z77, några z68 stödjer ivy bridge och alla z77 stödjer det
Så ska du ha z77 så kan du ta det som passar dig bäst men ska du ha z68 måste du kontolera att den stödjer 22NM CPU´er villket inte alla gör.

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kybbe:

Ska du bygga en dator med Ivy Bridge så är Z77 ett krav. Det är intels nya styrkrets som har stöd för nästa generations processorer. Den nya kretsen har äen stöd för pci 3.0

Mvh

Nope, många p67 och z68 moderkort har stöd för ivy. Beror på BIOS. Däremot skulle jag aldrig köpa något annat än z77 för ivy.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kybbe:

Ska du bygga en dator med Ivy Bridge så är Z77 ett krav. Det är intels nya styrkrets som har stöd för nästa generations processorer. Den nya kretsen har äen stöd för pci 3.0

Mvh

Men det är inte riktigt sant, va? Sandy Bridge-moderkort kommer också att stödja Ivy Bridge-processorer med BIOS-uppdateringar.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Det är ganska bestämt att det blir ett Z77 just för att det är nytt och jag vet att det stödjer Ivy Bridge (vilket jag förstår de andra också gör). Men för en månad sen då det fortfarande lutade åt en 2500k kollade jag på dessa moderkort:

http://www.inet.se/produkt/1902095/gigabyte-p67a-d3-b3
http://www.inet.se/produkt/1902060/gigabyte-z68ap-d3

Det står inga skillnader på varken USB eller PCI-E 3.0. Är det någon skillnad eller finns det ett annat syfte till de olika namnen?

Permalänk
Inaktiv

Dumsnålt att köpa en Z68 vid det här laget såvida man inte kommer över en riktigt billigt och som stöder Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Men det är inte riktigt sant, va? Sandy Bridge-moderkort kommer också att stödja Ivy Bridge-processorer med BIOS-uppdateringar.

Med en BIOS uppdatering, ja. Är det inte bättre i dessa tider att köpa ett Z77 moderkort? Nyare teknik och inbyggt stöd för framtida processorer...

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kybbe:

Med en BIOS uppdatering, ja. Är det inte bättre i dessa tider att köpa ett Z77 moderkort? Nyare teknik och inbyggt stöd för framtida processorer...

Det får du jättegärna tycka, men det är inget krav. Jag bara rättade din lilla felaktighet.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Det får du jättegärna tycka, men det är inget krav. Jag bara rättade din lilla felaktighet.

Jag vet att jag skrev fel.. Tack för att du rättade mig!

Visa signatur

|Fractal Design Arc Mini|RadeonHD 7970 DCUII|Intel Core i5 2500K @ 4,5GHz|Asus MAXIMUS V GENE-VZ| |Custom Vattenloop | G.Skill Ripjaws 16GB @1600Mhz | Corsair 1200i|
| 2x Samsung 830 Series 256GB @Raid0 + 2TB Extern |

Permalänk
Antielefant
Skrivet av dj christian:

Dumsnålt att köpa en Z68 vid det här laget såvida man inte kommer över en riktigt billigt och som stöder Ivy Bridge.

Visst har du rätt i det - med visst förbehåll från att dagens P67/Z68-kort hunnit bli av med sina barnsjukdomar och har i princip exakt samma funktionalitet.
Revision 1-moderkort tenderar inte direkt att vara helt hundraprocentigt funktionella.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Ursäkta för en dum fråga men köpte en z77 asus moderkort, och undrar om man ska montera in moderkortet i chassit först sedan installera GPU, CPU etc efteråt då moderkortet redan år monterad eller kvittar det?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Ursäkta för en dum fråga men köpte en z77 asus moderkort, och undrar om man ska montera in moderkortet i chassit först sedan installera GPU, CPU etc efteråt då moderkortet redan år monterad eller kvittar det?

Lycka till med att montera grafikkortet innan moderkortet är i lådan

CPU-montering beror på vad du har för kylare och låda, många kylare kräver att (eller fungerar bättre om) du byter backplattan på moderkortet och billigare eller äldre lådor har inte hål bakom moderkortet, i de fallen måste du montera CPU och kylare före du monterar moderkortet.
Om du kör med den medföljande CPU-fläkten behövs det inte och då kan du montera CPU med kylare antingen med moderkortet i lådan eller utanför.
Själv monterar jag alltid CPU och kylare utanför lådan när jag har möjlighet, det är inte kul att skruva och bända och ha sig i trånga utrymmen.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Lycka till med att montera grafikkortet innan moderkortet är i lådan

CPU-montering beror på vad du har för kylare och låda, många kylare kräver att (eller fungerar bättre om) du byter backplattan på moderkortet och billigare eller äldre lådor har inte hål bakom moderkortet, i de fallen måste du montera CPU och kylare före du monterar moderkortet.
Om du kör med den medföljande CPU-fläkten behövs det inte och då kan du montera CPU med kylare antingen med moderkortet i lådan eller utanför.
Själv monterar jag alltid CPU och kylare utanför lådan när jag har möjlighet, det är inte kul att skruva och bända och ha sig i trånga utrymmen.

Så du menar att grafikkortet ska monteras när moderkortet är i chassit? Jag har NZXT Phantom 410, och ska använda stockkylare funkar det?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

Så du menar att grafikkortet ska monteras när moderkortet är i chassit? Jag har NZXT Phantom 410, och ska använda stockkylare funkar det?

Ja, montera moderkortet först, sen allt annat, det är enklast så.

Den enda gången man behöver montera något när moderkortet inte är i chassit är när en större processorkylare ska monteras då en bakplatta bakom moderkortet ska dit.
om nu inte chassit har ett hål för bakplattan då behöver man inte ens göra det, utan då kan allt monteras efter att monderkortet är monterat i chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Ja, montera moderkortet först, sen allt annat, det är enklast så.

Den enda gången man behöver montera något när moderkortet inte är i chassit är när en större processorkylare ska monteras då en bakplatta bakom moderkortet ska dit.
om nu inte chassit har ett hål för bakplattan då behöver man inte ens göra det, utan då kan allt monteras efter att monderkortet är monterat i chassit.

Jaha, nu fattar jag tack för svaret

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av scienta:

På deras hemsida går att läsa till sig skillnaderna: http://www.intel.com/content/www/us/en/chipsets/performance-c...

Känns som en munterjök när man ser kommentaren.
Man frågar något i sweclockers och förväntar sig svar i form av lite små snabba svar av förmodligen någon som kanske är kunnig i området, inte länkar till intels hemsida där man måste klicka sig hit o dit och hittar amazonas, en jungel asså.

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pennybridgarn:

Känns som en munterjök när man ser kommentaren.
Man frågar något i sweclockers och förväntar sig svar i form av lite små snabba svar av förmodligen någon som kanske är kunnig i området, inte länkar till intels hemsida där man måste klicka sig hit o dit och hittar amazonas, en jungel asså.

Efter 5 år på detta forum så har man tröttnat på folk som ännu inte hittat "sök"-funktionen. Om du tkr mitt svar var negativt så har du missat de riktigt negativa svaren vissa får (i vissa fall kan TS bli rent dumförklarad). Vet inte om du noterat det men det är mest nyreggade som besvärar sig med att svara i såna här trådar (-10 och framåt) och min teori (baserad på att iaf jag känner det så) är att man efter ett tag inte orkar svara på frågor som lätt går att söka efter.

Men nu var det faktiskt inte meningen att låta negativ och jag tror enbart det var du som uppfattade det så (hoppas det iaf). Jag tänkte försöka vara till hjälp den här gången och det mest utförliga svaret finns självklart hos tillverkaren själv. "Små snabba svar" är inget jag själv promotar, man ska se till att vara påläst.

Om du förövrigt tkr det är en djungel att leta dig fram på Intels hemsida så undrar jag om det verkligen är rätt bransch du fattat tycke för...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Entusiast
Skrivet av scienta:

Efter 5 år på detta forum så har man tröttnat på folk som ännu inte hittat "sök"-funktionen. Om du tkr mitt svar var negativt så har du missat de riktigt negativa svaren vissa får (i vissa fall kan TS bli rent dumförklarad). Vet inte om du noterat det men det är mest nyreggade som besvärar sig med att svara i såna här trådar (-10 och framåt) och min teori (baserad på att iaf jag känner det så) är att man efter ett tag inte orkar svara på frågor som lätt går att söka efter.

Men nu var det faktiskt inte meningen att låta negativ och jag tror enbart det var du som uppfattade det så (hoppas det iaf). Jag tänkte försöka vara till hjälp den här gången och det mest utförliga svaret finns självklart hos tillverkaren själv. "Små snabba svar" är inget jag själv promotar, man ska se till att vara påläst.

Om du förövrigt tkr det är en jungel att leta dig fram på Intels hemsida så undrar jag om det verkligen är rätt bransch du fattat tycke för...

Så man har fattat tycke för fel bransch bara för att man inte har så mycket kunskap om moderkort för tillfället...? Allt går ju att lära sig.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så man har fattat tycke för fel bransch bara för att man inte har så mycket kunskap om moderkort för tillfället...? Allt går ju att lära sig.

Tror snarare han menade benägenheten att vilja ta genvägar och inte söka djupare kunskap, vill man ha ett "snabbt, kort svar" lär man sig ju inte så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Så man har fattat tycke för fel bransch bara för att man inte har så mycket kunskap om moderkort för tillfället...? Allt går ju att lära sig.

Skrivet av Zaptoit:

Tror snarare han menade benägenheten att vilja ta genvägar och inte söka djupare kunskap, vill man ha ett "snabbt, kort svar" lär man sig ju inte så mycket

Skickades från m.sweclockers.com

Som Zaptoit säger. Intels hemsida är absolut ingen djungel och om man inte orkar hitta sin väg där så kommer man nog inte långt på egen hand. Lite krånglig kanske den är för en som är ny, då den innefattar enormt mkt information, men jag länkade specifikt till den del där svaret fanns.

Låt oss inte grunna mer på detta och skapa dispyter. TS har förhoppningsvis blivit lite klokare och jag ber om ursäkt för eventuella missförstånd, det var inte menat i negativ anda.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Entusiast

Då jag av vissa anledningar bestämt mig för en 2700k (you can't change my mind so don't bother nagging) så finns det väl egentligen ingen orsak att köpa ett Z77 istället för ett GEN3 Z68? För nästa gång det blir ett processorbyte så kommer det då också bli nytt moderkort. Så har jag alltid gjort sen den dagen för ~12 år sen då jag byggde min första dator.

Permalänk
Medlem

Ledsen men jag måste låna din tråd:

Ni säger/skriver att Z77 stödjer PCI Express 3, men på Intet's website står det att:

PCI Express* 2.0 Interface: Länk
Offers up to 5GT/s for fast access to peripheral devices and networking with up to 8 PCI Express 2.0 x1 ports, configurable as x2 and x4 depending on motherboard designs.

Det står inget om PCI Express 3.0. Tacksam för en enkel förklaring. Tack

Permalänk
Medlem

En del av Pcie bussen går direkt från CPU'n
http://ark.intel.com/inc/images/diagrams/diagram-18.gif

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Då jag av vissa anledningar bestämt mig för en 2700k (you can't change my mind so don't bother nagging) så finns det väl egentligen ingen orsak att köpa ett Z77 istället för ett GEN3 Z68? För nästa gång det blir ett processorbyte så kommer det då också bli nytt moderkort. Så har jag alltid gjort sen den dagen för ~12 år sen då jag byggde min första dator.

Klart att det gör! Du får native USB 3.0 från intel istället för någon annan skit från 3dje part Sedan tycker jag det verkar som z77 får finare UEFI och finare komponenter än tidigare p67/z68

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Sedan har väl även Z77 "äntligen" fixade SATA-kontrollers?

aka no more Marvell bullshit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slabb^:

Sedan har väl även Z77 "äntligen" fixade SATA-kontrollers?

aka no more Marvell bullshit

Det är väl samma. Dvs vill du ha fler än 2st SATA 6gbit-portar så får du ta till Marvell. Hur dessa externa lösningar står sig i hastighet nu på Z77 har jag inte koll på men de är väl troligtvis bara 6gbit på papper. Iofs kan de vara bättre nu iochmed dubbel bandbredd på PCIe 3.0.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Det är väl samma. Dvs vill du ha fler än 2st SATA 6gbit-portar så får du ta till Marvell. Hur dessa externa lösningar står sig i hastighet nu på Z77 har jag inte koll på men de är väl troligtvis bara 6gbit på papper. Iofs kan de vara bättre nu iochmed dubbel bandbredd på PCIe 3.0.

Det blir samma bandbredd som tidigare på dom extra sata portarna ingen förbättring alltså. Det är PCIe 2.0 utfrån Z77 chipet.