Ivy bridge i7 3770k review (tweaktown)

Permalänk
Medlem

Ivy bridge i7 3770k review (tweaktown)

Dessutom med Asrock z77 extreme6 moderkort

http://www.tweaktown.com/reviews/4663/asrock_z77_extreme6_int...

Om siffrorna stämmer verkar det som IB processorena har problem med hög värme, speciellt vid överklockning, vilket verkar lite tråkigt.
Får se vad dom andra recensionerna kommer säga, men nog hade man väntat sig bättre siffor med tanke på det lägre TDP det har pratats om.

Edit, typo

Permalänk
Medlem

Ja det där ser ju inte så bra ut, jag undrar dock om de inte lyckats montera kylaren fel då de får så där höga temperaturer? Överklockade prestandan imponerar inte heller, förmodligen pga temperaturproblemen då? Får vänta på fler testresultat innan man gör en bedömning tror jag. Logiskt sett borde en processor med lägre TDP vara svalare än en processor med högre TDP.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Med lägre utvecklad effekt, samma kylare och likvärdig kontakt mellan kylfäns och HS så borde temperaturen bli lägre.

Kan det vara dålig kontakt mellan CPU:n och heatspreadern? Annan/felaktig kalibrering av tempsensorer?

Om det är som de skriver, att det är vanligt förekommande med höga temperaturer, så lär detta avhandlas grundligt i recensionerna som kommer efter lansering.

Permalänk
Medlem

Reviews på i5-3570k

http://www.techpowerup.com/forums/showthread.php?t=164099

http://forums.aria.co.uk/showthread.php/100021-3rd-GEN-Intel-...

Citat:

In short, these 3rd GEN Intel CPUs are a world away from Sandy Bridge Overclocking. You can't simply chuck in 1.3 - 1.35v and look for early stability indications like with Sandy Bridge. Doing so and you'll find yourself hitting between 90-100C (under LinX). Low voltage seems to be the key here along with a very decent cooling setup. Regarding cooling, I'm going to have to suggest to those guys Overclocking on air to be careful or stick with Sandy Bridge if your CPU is capable of a decent stable 4.7-4.80GHz OC on air cooling.

Those people who have a sub £35 air cooler may need to stick to a low OC or invest in a better cooling method. You'll notice I was using the top end Corsair H100 and if those are the temps I was getting, you will struggle of a regular air cooler. You will need to look at getting a H100 or H80, or a top end air cooling solution like the be quiet Dark Rock Pro or Noctua NH-D14.

For now I can only really suggest the 3rd GEN CPUs to serious Overclockers using high-end cooling methods like Phase, DICE or LN2. Those with decent custom WC loops will also benefit from these CPUs.

I not trying to put you off these 3rd GEN CPUs as I have benchmarked this and it's a nice (albeit small) improvement over Sandy Bridge, but you will need some better cooling for high OCs.

Visa signatur

Asus MAXIMUS VIII HERO • Intel i7-6700K • Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4-3000 • Sapphire Radeon R9 390 8GB Nitro • Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Hur kan den klocka så dåligt och bli så jädra varm? Om detta resultat verkligen speglar hur Ivy Brdige är så är jag nog lite besviken.

Permalänk
Medlem

Detta skulle ju kunna vara anledningen till att Ivy Bridge releasen sköts fram? Men å andra sidan, kan det inte vara så att just det exemplaret de testade med inte är representativt för prestandan hos de slutgiltiga processorerna? Tror det sistnämnda är det troligaste.

Edit: Själva verkar de ju dock inte tro det http://www.tweaktown.com/reviews/4663/asrock_z77_extreme6_int...

Power draw is a real highlight on the new Ivy Bridge platform and you can see here the power draw numbers are impressive at both stock and overclocked settings.

Heat, on the other hand, isn't something that the new Ivy Bridge is dealing well with. We can see that temperatures are higher than our other platforms at both idle and load and you can see load temperatures really sky rocket when overclocked.

This isn't bad contact or anything either, we've seen this out of multiple Ivy Bridge based processors on multiple boards. Talking to partners as well, we see the results are consistent.

Dold text
Permalänk
Medlem

Verkar ju inte så roligt Blir att informera min kompis om köp av 2600K istället nu. Känns inte värt att vänta på IB.

Permalänk
Medlem

Kan va så att temperaturen mäts annorlunda på ivy bridge.

Vad som vore mer vettigt att mäta är hur varm själva kylaren blir och jämföra.

Intel har redan ratat TDPn på en bra bit lägre än Sandy. Och dom skulle inte riktigt göra det om CPUn ger ut mer värme.

Kan va så allt dom har antingen satt mätaren närmare kärnorna, eller att det behöver kalibreras bättre.

Man t.ex jämför inte temps mellan en AMD och Intel CPU då dom mäter värmen väldigt annorlunda. På samma vis kan du inte jämföra en i5 2500k med en kompis då olika batches från fabriken kan ge olika temperaturer. Trots identisk kyl lösning.
Och detta är en rejäl krympning. så dom kan mycket väl a lagt temp läsaren annorlunda.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

IB är snabbare än SB i samma klockfrekvenser och klockar minst lika högt.
Så helt klart en snabbare CPU.
Sen att skillnaden är patetiskt liten och att Intel borde skämmas för att släppa nånting som knappt slår den äldre generationen är en annan sak.

Permalänk
Medlem

De diskuterar detta ganska ingående på Anandtechs forum http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2231710

Lite olika ingångar, men diskussionen verkar kretsa kring den mindre kretsytan (die-size), att den i sig ger högre temperaturer vid samma effektförbrukning

Temperature is proportional to the die area and the power usage.

A 100W chip with 10mm^2 die is going to have much much higher temperature than a 100W chip with 100mm^2 die.

So IB, being much smaller than SB, is going to have higher temperatures at every point on the power-consumption curve regardless the underlying process technology.

Dold text

eller att det är en effekt av "tri-gate"

If you want to beat 4.8 or even your own amazing 5.0 on ivy, you're gonna need water. Tri-gate heat is the culprit. In some ways maybe the physics of dropping to 22nm too, since intel has been talking for about 6 years now about the physical limitations of such a short distance between paths. That was why the 3d transistor was invented in the first place to let them continue to shrink beyond gulftown. 1.3micron down to 32nm always brought more mhz within the same Tjunction. ie oc an e6400 to 3ghz, a i7 920 to 4ghz and a 3930k to 5ghz (all with the same thermalright ultra 120 air cooler). Different story for the 3770k, you're gonna need water to continue this trend. It's the 3d transisitor design mainly, and secondarily the physical limitations of the chip size and lithography.

Dold text

eller att det helt enkelt är fel på temperaturavläsningen och/eller att det faktum att det är ett "engineering sample" inte gör testet representativt alls för den slutgiltiga prestandan.

Edit: stavning

Permalänk
Medlem

en core på en IB är bra mycket mindre än SB och jag gissar att W/mm² är högre och därav problemen med att kyla processorn, framförallt vid överklockning.

edit: fan du hann före :<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

IB är snabbare än SB i samma klockfrekvenser och klockar minst lika högt.
Så helt klart en snabbare CPU.
Sen att skillnaden är patetiskt liten och att Intel borde skämmas för att släppa nånting som knappt slår den äldre generationen är en annan sak.

Den är ju dock mindre, rätt så mycket också och samma prestanda som innan, det är inte helt dumt? samt att PCI-E 3.0 funkar på det också.

Permalänk

Det har snarare med att transistorerna sitter tätare med tri-gate som Intel kör på deras 22nm process.

"Det är Intels nya 22 nanometersteknik med Tri-gate-transistorer som ger dessa begränsingar. Transistorerna sitter extremt tätt ihop och själva kretsytan är så pass liten jämfört med tidigare processorer, att värmen inte kan avledas tillräckligt snabbt med luft och vattenkylning. Rykten säger att Intel inte lyckats helt med den nya 22 nanometerstekniken, och en bild på kartongen till ett butiksexemplar av Core i7-3770k visar ett högre TDP-värde än tidigare angivet"

Saxat från Nordichardware.

http://www.nordichardware.se/nyheter/69-cpu-chipset/45719-ivy...

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

IB har mindre die size än en SB i7'a men större än i5'orna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)
Fler transistorer på ungefär samma yta skulle man kunna säga.
Så att det skulle vara svårt att kyla p.g.a liten storlek kan inte stämma.

Fast jag tror vi ska vänta tills den officiellt lanseras och vanliga konsumenter får vantarna på dom.
Först då kan vi vara säkra på vad dom är kapabla till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

IB har mindre die size än en SB i7'a men större än i5'orna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)
Fler transistorer på ungefär samma yta skulle man kunna säga.
Så att det skulle vara svårt att kyla p.g.a liten storlek kan inte stämma.

Fast jag tror vi ska vänta tills den officiellt lanseras och vanliga konsumenter får vantarna på dom.
Först då kan vi vara säkra på vad dom är kapabla till.

Absolut självfallet kan inte sägas med säkerhet från det att vi har ett exemplar varsina i handen - men det där med att TDP-värdet ändrats i smyg tyder väl lite grann åt att de kommer bli de nya "920 & Co"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svensktiger:

IB har mindre die size än en SB i7'a men större än i5'orna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)
Fler transistorer på ungefär samma yta skulle man kunna säga.
Så att det skulle vara svårt att kyla p.g.a liten storlek kan inte stämma.

Fast jag tror vi ska vänta tills den officiellt lanseras och vanliga konsumenter får vantarna på dom.
Först då kan vi vara säkra på vad dom är kapabla till.

håller med, tror dem har fått någon bullshit version av cpun.

Men att den inte klockat högre, w/e om den nu presterar 10-15% bättre på lägre klockning så är de ju win så varför grina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

håller med, tror dem har fått någon bullshit version av cpun.

Men att den inte klockat högre, w/e om den nu presterar 10-15% bättre på lägre klockning så är de ju win så varför grina

Ja fast poängen är väl mer den att du kan få mer faktiskt prestanda ur en SB än en IB, så länge SB klockas upp till de hastigheterna där IB börjar att bli okontrollerbar ur värmeaspekt.

Detta ska bli kul att följa, kan det vara så att "Intel pulled an AMD", så att säga? (bulldozer)

Permalänk
Entusiast

Vet inte om det var just det där testet eller om det var nåt annat jag såg, men det i kombination med skralt utbud och sena leveranser fick mig att välja 2700k istället...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är inte impad öerhuvudtaget
funderade på att byta ut min i5 2500K@ 4.5ghz till en i7 3770k men prestanda vinsten o den extremt varma processorn vid överklockning fick mig att drastiskt ändra mig.
Hoppas det visar sig vara fel.

Permalänk
Medlem

får hoppas att detta inte är fallet, isf hänger jag kvar i min Q6600 en generation till

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulltazar:

Är inte impad öerhuvudtaget
fungerade på att byta ut min i5 2500K@ 4.5ghz till en i7 3770k men prestanda vinsten o den extremt varma processorn vid överklockning fick mig att drastiskt ändra mig.

Fast det vet vi ju inte än.
Jag har sett exakt 2 taskiga resultat med 3770, det räcker inte för att övertyga mig.
Jag menar hur många 2600k finns det inte som knappt klarar 4.0 ?
Och att det står 95w som TDP på paketen när dom bevisligen drar mindre effekt i stock klocka än SB visar bara att TDP är lika exakt mått på strömförbrukning som det alltid varit, d.v.s inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fast det vet vi ju inte än.
Jag har sett exakt 2 taskiga resultat med 3770, det räcker inte för att övertyga mig.
Jag menar hur många 2600k finns det inte som knappt klarar 4.0 ?
Och att det står 95w som TDP på paketen när dom bevisligen drar mindre effekt i stock klocka än SB visar bara att TDP är lika exakt mått på strömförbrukning som det alltid varit, d.v.s inte alls.

tweaktown är en sida som funnits länge och har överlag bra tester.
jag har fått samma resultat som dom har fått när det gäller olika hårdvaror under en lång tid.
Om flera säger att dom blir extremt varma när dom överklockas så är det nog så.
sålänge dom inte fick pre production samples som är defekta.

Jag överklockar alltid så det är viktigt för mig, likaså är prestandan inget att bli impad över.
men jag hoppas att det är fel förstås även om jag inte tror det, vi får se.

Finns alltid exemplar som klockar lägre, men överlag klarar dom flesta 2600K 4-5ghz.

Permalänk
Medlem

Wow blir nästan som med Bulldozer hypen en stor besvikelse. Får sitta på min i7-2600K ett år till.

Permalänk
Medlem

Detta ser ju inge bra ut. Jag undrar varför? Kan det vara så att Tri-Gate, där transistorer staplas på höjden, gör att för mycket elektroner passerar på för liten yta, att vanliga kylningsmetoder helt enkelt inte räcker för att få bort värmen snabbt nog?

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Trist om det är sant. Men man blir ju nöjd med sin 2500k man fick för 1500 kr i alla fall.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Om detta är sant så är ju IB något av en flopp för överklockare (som sweclockers...). Hoppas det inte stämmer.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

IB har mindre die size än en SB i7'a men större än i5'orna:
http://en.wikipedia.org/wiki/Ivy_Bridge_(microarchitecture)
Fler transistorer på ungefär samma yta skulle man kunna säga.
Så att det skulle vara svårt att kyla p.g.a liten storlek kan inte stämma.

Fast jag tror vi ska vänta tills den officiellt lanseras och vanliga konsumenter får vantarna på dom.
Först då kan vi vara säkra på vad dom är kapabla till.

Skrivet av Slabb^:

Ja fast poängen är väl mer den att du kan få mer faktiskt prestanda ur en SB än en IB, så länge SB klockas upp till de hastigheterna där IB börjar att bli okontrollerbar ur värmeaspekt.

Detta ska bli kul att följa, kan det vara så att "Intel pulled an AMD", så att säga? (bulldozer)

Skrivet av Svensktiger:

Fast det vet vi ju inte än.
Jag har sett exakt 2 taskiga resultat med 3770, det räcker inte för att övertyga mig.
Jag menar hur många 2600k finns det inte som knappt klarar 4.0 ?
Och att det står 95w som TDP på paketen när dom bevisligen drar mindre effekt i stock klocka än SB visar bara att TDP är lika exakt mått på strömförbrukning som det alltid varit, d.v.s inte alls.

Efter att ha läst igenom hela den här tråden http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2237805 (kul lördagskväll ) har man fått sig en del tankeställare. De verkar ha fått tag på riktiga retail-varianter (inte engineering samples) av Ivy bridge som rimligtvis presterar som de som släpps om nån vecka.

Sambandet att Ivy-Bridge drar mindre i watt = har lägre temperaturer ("runs cooler") verkar inte stämma alls om man vågar tro de som skriver i tråden.
För det första kan man (uppenbarligen) inte dra slutsatsen att lägre effektförbrukning = lägre temperatur när det gäller Ivy (rimligtvis beroende på tri-gate plus mindre "die-size") Här är överkursen om det "Effect of Temperature on Power-Consumption with the i7-2600K" (för 2600K men teorin är applicerbar på Ivy med) http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2200205
För det andra verkar det inte nödvändigtvis vara så att Ivy är så mycket mindre effekthungrig än motsvarande Sandy när man väl överklockar (till följd av mer "leakage" på 22Nm trigate verkar de som skriver i tråden tro)

Ur ett överklockningsperspektiv verkar inte Ivy Bridge vara så lyckad alls om man inte kör på mer exotiska lösningar, när man kommer till en viss gräns verkar temperaturen sticka iväg väldigt mycket. Gränsen för detta verkar också ligga lägre än på Sandy Bridge. (en bra bit under 5Ghz) IPC är oavsett bättre på Ivy Bridge och i stock presterar den bättre än Sandy Bridge men har vi riktig otur "hamnar" vi vi detta läget: http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2237805&page=15

If it is true, then the fact is that 1 year later we have a processor that is not capable of more performance than what we had with 2500k/2600k in early 2011... at the same price as IB is going to sell at. That is pretty fail, and that is coming from someone who is buying one. Any arguments that its better at stock really have no meaning since these days anyone can hit a button in their motherboard graphical interface software to overclock and people who are interested in more than email and facebook will do so. What matters is the performance its capable of running at 24/7 without spending 400+ on cooling, and the early indication is it will be the same speed as the year old chips, at the same prices they launched at.

Dold text

Slutsatsen verkar vara att Ivy Bridge inte kommer göra entusiasterna så speciellt glada (men däremot kanske "main-stream"-konsumenterna som kör i stock och får mindre effektförbrukning)...

Vi får väl se hur det blir när de väl släpps på riktigt, men förhoppningar om att man skulle kunna köra Ivy i 6Ghz utan "ansträngning" verkar ju inte infrias.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

håller med, tror dem har fått någon bullshit version av cpun.

Men att den inte klockat högre, w/e om den nu presterar 10-15% bättre på lägre klockning så är de ju win så varför grina

En CPU för den "Asiatiska marknaden" som Athlon CPU:n som Sweclockers fick tidigare i år?

Skrivet av Yrch:

Slutsatsen verkar vara att Ivy Bridge inte kommer göra entusiasterna så speciellt glada (men däremot kanske "main-stream"-konsumenterna som kör i stock och får mindre effektförbrukning)...

Vi får väl se hur det blir när de väl släpps på riktigt, men förhoppningar om att man skulle kunna köra Ivy i 6Ghz utan "ansträngning" verkar ju inte infrias.

Kan man väl också? Med flytande kväve Dock ska man inte ta för många slutsatser av detta test. Vänta ist tills det finns fler tester som pekar på samma sak innan man dömmer ut IB.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vissa verkar ha drabbats av BDS "Bulldozer Denial Syndrome" över IB trots att det har kommit rapporter ett bra tag nu om problemen med värme/överklockning

Permalänk

Det jag funderar på är om den nya inbyggda grafiken inte stängs ner så mycket när den inte används eller om den alltid ligger aktiv så kan ju den ge en del extra värme.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.