Citat:
Ursprungligen inskrivet av
Tumnus
Kan man väl också? Med flytande kväve

Dock ska man inte ta för många slutsatser av detta test. Vänta ist tills det finns fler tester som pekar på samma sak innan man dömmer ut IB.
Med flytande kväve verkar ju Ivy Bridge överklocka extremt bra (precis som Bulldozer) men för den vanliga användaren verkar det inte stämma.
Håller helt med om att man skall vänta in de riktiga testen, och jag dömer inte ut Ivy Bridge alls, även om den överklockar dåligt kommer det fortfarande vara en väldigt kompetent CPU (2500K i stock räcker ju till det mesta och 3750K får ju lite bättre IPC med). Man får ju PCI-Express 3 med (vilket man iofs kanske inte har behov av), och lite bättre styrkretsar på Z77-moderkorten som också är förhållandevis billiga (de fungerar ju iofs också med Sandy Bridge).
Men, faktum kvarstår att det är lite av en besvikelse om Ivy Bridge med sin nya "strömsnåla" tillverkningsteknik inte överklockar bättre än Sandy Bridge på luft. Om nu Ivy Bridge överklockar
sämre blir det lite av ett antiklimax. Om det är så (vilket vi ju inte vet) vinner Ivy prestanda på bättre IPC vid samma klock, medan Sandy Bridge (eventuellt) överklockar bättre varpå slutresultat blir ungefär samma. Skillnaden är att Ivy släpptes cirka 15 månader senare...
Men vi får väl vänta och se
Citat:
Ursprungligen inskrivet av
KalBumling
Vissa verkar ha drabbats av DBS "Bulldozer Denial Syndrome" över IB trots att det har kommit rapporter ett bra tag nu om problemen med värme/överklockning

Parallellen med Bulldozer är ju lätt att dra, jag var en av de som inte trodde på de tidiga testerna av Bulldozer utan jag hade väl åsikten att det är meningslöst att titta på tester som inte är av den slutgiltiga versionen. Men ryktena stämde ju. Tror nog att det kommer göra det nu med, är för mycket som pekar i den riktningen. (Att Intel flyttade bak releasen talar ju också för att allt inte står rätt till).
Skillnaden mot Bulldozer är ju rätt stor annars, IPC kommer vara mycket bättre på Ivy Bridge oavsett så alltför stora paralleller skall man väl inte dra. Den monstruösa effektförbrukningen dras de ju inte med heller, är ju mest temperaturen som är problemet.