Varför så dåligt utbud av moderkort med SLI i budgetklassen?

Permalänk
Medlem

Varför så dåligt utbud av moderkort med SLI i budgetklassen?

Som titeln lyder. Har suttit och kollat på moderkort till ett (framtidssäkert) budgetbygge och slås av att det är väldigt få kort runt tusenlappen som stödjer SLI medans det är bra många fler kort som stödjer CrossFireX. Efter en högst ovetenskaplig undersökning på prisjakt hittar jag bara tre stycken kort under 1200 kr som stödjer SLI medans motsvarande siffra med CrossFireX är hela tio stycken (varav fyra under 1000 kronor). Hur kommer det sig? Är det svårare och därmed dyrare att tillverka kort med stöd för SLI? Licensavgifter? Någon som har någon idé? Försökt söka både på forumet och Google men hittar inget.

Har endast kikat på moderkort för Intel (Chipset Z77, Z68) så man borde kunna utesluta att AMD har något med det att göra.
SLI: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s86361127&o=produkt_pri...
CF: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s86361127&o=produkt_pri...

Permalänk
Medlem

Har nog något som du säger med licensavtal att göra, vissa moderkort har man kunnat hacka sig till SLI på, vet ej om det fungerar längre.

GA-Z68X-UD3H-B3 är ett fint moderkort för priset och kan rekommendera det. Har 3st kompisar som nyligen byggt datorer och alla köpte det och är nöjda.

Permalänk
Medlem

Har för mig att nivida tar en större licensavgift ochh kräver 8x 8x pcie bannor. Men amd tar enn mindre licensavgift och kräver 4x x8 pcie bannor. Så man måste kika en extragång på demm cf cetrifierade. Är inte helt säker men har för mig att det är så.

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Skrivet av Fuske:

Som titeln lyder. Har suttit och kollat på moderkort till ett (framtidssäkert) budgetbygge och slås av att det är väldigt få kort runt tusenlappen som stödjer SLI medans det är bra många fler kort som stödjer CrossFireX. Efter en högst ovetenskaplig undersökning på prisjakt hittar jag bara tre stycken kort under 1200 kr som stödjer SLI medans motsvarande siffra med CrossFireX är hela tio stycken (varav fyra under 1000 kronor). Hur kommer det sig? Är det svårare och därmed dyrare att tillverka kort med stöd för SLI? Licensavgifter? Någon som har någon idé? Försökt söka både på forumet och Google men hittar inget.

Har endast kikat på moderkort för Intel (Chipset Z77, Z68) så man borde kunna utesluta att AMD har något med det att göra.
SLI: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s86361127&o=produkt_pri...
CF: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s86361127&o=produkt_pri...

Om du såg på denna veckas frågelåda kom dom in på det här med SLI, det sas att Intel inte hade lika mycket banor för sina PCI slots, dock borde det ju vara tillräckligt för 2 slots iallafall... dom kanske tror att om folk ska köra SLI, är deras budget högre också.

Själv sitter jag på en p67 Asus Sabertooth, 1400kr med SLI

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Förklarar det sig inte självt? SLI är inte tänkt som budgetbygge.

Permalänk
Medlem

Nvidia tillåter inte att ena pci-e porten är på 16x och den andra på 4x, ingen får vara på x4 under SLI, båda måste minst vara på 8x, det skiter AMD i och tillåter det trots att man kan tappa prestanda, specielt numera när korten börjar bli såpass snabba.
pga det finns CF på fler billiga moderkort.

GA-Z68X-UD3H-B3 som kostar strax över 1000:- är riktigt bra,Har allt som kan behövas, jag använder det själv, men skulle igentligen bara vara ett tillsvidare kort innan nya moderkorten kom, men pga att den har allt, är såpass stabil/bra och överklocknings vänlig så behåller jag kortet.
det kan du slå ett öga på då priset förmodligen droppar snart.

Permalänk
Medlem

Många nattugglor här Tack alla för bra och snabba svar, nu blev man lite klokare! Att SLI inte är lämpat för budgetbyggen förstår man, men detsamma gäller ju CF så var mest nyfiken på varför skillnaden i tillgänglighet var så stor.

Ska kolla alla moderkortstips också, hade hjärtat inställt på ett Z77 men man kanske får tänka om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Förklarar det sig inte självt? SLI är inte tänkt som budgetbygge.

Det förklarar inte ett piss? Crossfire är inget budget bygge heller.

Anledningen till att sli är dyrare är för att crossfire bjuder amd på, medans nvidia tar en licensavgift på någon hundring per moderkort.

Sen att det går att köra crossfire 16x + 4x är väl bara bra, man tappra inte mycket prestanda direkt. Bättr än nt crossfire alls.