Permalänk
Medlem

2700k eller 3570k?

Hej!

Jag har hemma nu ett MSI Z77A-GD65 samt 16gb vengeance lp och har väntat ivrigt på Ivy Bridge nu ett tag, men efter dom två veckornas senaste rykten om IB så börjar jag bli orolig. 3770k har fått ett höjt TDP-värde till 95W från föregående 77W, Det har pratats om att den är väldigt varm, överklockar sämre än föregående generation och den är dyrare än föregående (rykten)

Personligen så är jag intresserad av 3570k, alltså är ovanstående rykten (nästan) irrelevanta.

Hittade idag att CDON har en 2700k för 2190 kronor (2080 kronor med Sweclockers rabatt), alltså för samma pris som 3570k spås ha.

Frågan är bara, vilken av dom är bäst?

Fördelar 2700k:
Hyperthreading
köper man den nu så får man nog en bra Batch.
Presterar jävligt bra.
Överklockar bra.
Nackdelar 2700k:
ett år gammal generation (släpptes dock i oktober, inte så längesen)
Mindra antal transistorer
95W TDP

Fördelar 3570k
22 nm
3D-transistorer och mängder av dom
PCI 3.0
Bättre inbyggd grafik (jag kommer använda en seperat GPU så detta kvittar)
Framtidssäker.
77W TDP
Nackdelar 3570k
Överklockning
Poteniella värmeproblem

Säkert något jag glömt men det är i stora drag vad som är + och - med dessa CPUer.

Vad ska jag ta? kommer PCI 3.0 vara så nödvändigt i framtiden?

Hoppas ni kan hjälpa mig att bolla lite ideér.

MVH
Mille

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av mille666:

Hej!

Jag har hemma nu ett MSI Z77A-GD65 samt 16gb vengeance lp och har väntat ivrigt på Ivy Bridge nu ett tag, men efter dom två veckornas senaste rykten om IB så börjar jag bli orolig. 3770k har fått ett höjt TDP-värde till 95W från föregående 77W, Det har pratats om att den är väldigt varm, överklockar sämre än föregående generation och den är dyrare än föregående (rykten)

Personligen så är jag intresserad av 3570k, alltså är ovanstående rykten (nästan) irrelevanta.

Hittade idag att CDON har en 2700k för 2190 kronor (2080 kronor med Sweclockers rabatt), alltså för samma pris som 3570k spås ha.

Frågan är bara, vilken av dom är bäst?

Fördelar 2700k:
Hyperthreading
köper man den nu så får man nog en bra Batch.
Presterar jävligt bra.
Överklockar bra.
Nackdelar 2700k:
ett år gammal generation (släpptes dock i oktober, inte så längesen)
Mindra antal transistorer
95W TDP

Fördelar 3570k
22 nm
3D-transistorer och mängder av dom
PCI 3.0
Bättre inbyggd grafik (jag kommer använda en seperat GPU så detta kvittar)
Framtidssäker.
77W TDP
Nackdelar 3570k
Överklockning
Poteniella värmeproblem

Säkert något jag glömt men det är i stora drag vad som är + och - med dessa CPUer.

Vad ska jag ta? kommer PCI 3.0 vara så nödvändigt i framtiden?

Hoppas ni kan hjälpa mig att bolla lite ideér.

MVH
Mille

Vänta tills på måndag, då "lanseras" Ivy. Är Ivy inte mycket bättre eller har problem med värmen, kör på 2700k; cdons pris är löjligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexanderchr:

Vänta tills på måndag, då "lanseras" Ivy. Är Ivy inte mycket bättre eller har problem med värmen, kör på 2700k; cdons pris är löjligt bra.

Jo men sen vet man inte hur länge deras pris varar?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk

Sitter i samma sits. Jag beställde en 2700k för säkerhets skull (faktura), visar det sig på måndag att 3570k är mycket bättre skickar jag tillbaks 2700k.

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollywoog:

Sitter i samma sits. Jag beställde en 2700k för säkerhets skull (faktura), visar det sig på måndag att 3570k är mycket bättre skickar jag tillbaks 2700k.

Justeja.. hur lång ångerrätt är det egentligen?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Skrivet av mille666:

Justeja.. hur lång ångerrätt är det egentligen?

14 dagar ska det vara

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pollywoog:

14 dagar ska det vara

Kommer vi få se recensioner på Ivy på måndag då? är det det som intel försöker göra med sin "lansering" tro?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Någonting som kan göra den förbättrade grafiken i 3570K till en större fördel är kanske Lucid Virtu MVP (program som drar nytta av den inbyggda grafikdelen i spel).

Verkar ge mycket bra resultat i en del tester, i andra mindre bra och ibland även sämre. Vad jag förstår är detta något nytt och kan säkert komma att förbättras med uppdateringar framöver.

Detta var bara en tanke jag fick. Du kanske inte ens ska spela med den...?

Edit: Hittade lite mer här @ AnandTech. Dem verkade dock inte överväldigt imponerade.

Permalänk
Skrivet av mille666:

Kommer vi få se recensioner på Ivy på måndag då? är det det som intel försöker göra med sin "lansering" tro?

Jag hoppas verkligen recensioner kommer på måndag, har ingen aning dock. Någon som vet?

Visa signatur

8700K | Asrock z370 Extreme 4 | Corsair LPX 16GB 3200Mhz | GTX 1080 | Corsair AX 750W | Samsung 850 Evo 500GB | Fractal Design Arc | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av TankarN:

Någonting som kan göra den förbättrade grafiken i 3570K till en större fördel är kanske Lucid Virtu MVP (program som drar nytta av den inbyggda grafikdelen i spel).

Verkar ge mycket bra resultat i en del tester, i andra mindre bra och ibland även sämre. Vad jag förstår är detta något nytt och kan säkert komma att förbättras med uppdateringar framöver.

Detta var bara en tanke jag fick. Du kanske inte ens ska spela med den...?

Edit: Hittade lite mer här @ AnandTech. Dem verkade dock inte överväldigt imponerade.

Jo jag vet att mitt moderkort stödjer detta, men jag vet inte om jag kommer få så jättemycket nytta av det då jag sällan spelar FPS spel där det behövs mest (jag gillar mest racing, RTS samt RPG)

Det är väl en fördel men om den är så jätteanvändbar vet jag inte. Sitter på en Q8200 nu i stock med en 470 SOC, och processorn flaskhalsar verkligen den GPUn, detta säger väl en del om vad jag upplever nu

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

För mig blir det en 3770k
Men stämmer ryktena att den får svårt vid 4.7 Ghz då blir det en 2700k för min del.
Hoppas bara på att testerna kommer på måndag så man hinner se vilken som man ska ha innan erbjudandet försvinner

Visa signatur

DATOR: Chassi: Corsair carbide air 540 CPU: I7 2700k (4.5Ghz 1.288v) RAM: Corsair 4^4(16)GB 1922Mhz Mobo: Asus P8Z68-V LX PSU: Antec HCG 900W GPU: Powercolor 7990 + Sapphire HD 7970 3GB Vapor-X (3way-CrossfireX)
KRINGUTRUSTNING:
Monitor: FSM-270YG 2560x1440 IPS Keyboard: Ducky Shine 2 White kaycaps orange LED Mouse: Logitch G502 Headset: Audio technica ATH-M50 Mic: Blue Snowball

Permalänk
Medlem

Haha, det har spridit sig snabbt om priset

Beställde en 2700k på CDON på dagen idag på faktura.
Tanken var att det är ju som sagt på måndag som de har releasen och förhoppningsvis så kommer det test osv på IB från Swec.

Så om det är bättre än vad det sagts hitintills så lär jag kanske skicka tillbaka 2700k och köpa en IB annars så har jag ju gjort ett riktigt kap på en 2700k om det stämmer det som är sagt om IB hittils

Permalänk
Avstängd

Jeg så at prisen på 2700k er lav i dag, så også jeg kjøpte 2700k fra cdon.

Hvis "Ivy Bridge" er så fantastisk bra, så kan jeg jo eventuelt skaffe meg det om et år, når ting er billigere og ting er blitt godt utprøvd.

Forresten, jeg lærte i dag at 2700k prosessoren selges under tre grupper, "oem", "boxed, kinesisk" og så "boxed, engelsk" versjon, som da korresponderer med hvert sitt lange nummer.

Permalänk
Medlem

i7 2700k (Sandy Bridge)
3.5GHz
3.9GHz Turbo
4 Cores, 8 Threads
8MB
Socket 1155

Pris: ~2195kr // http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7_2700k_3%2c5ghz_soc...

i7 3770k (Ivy Bridge)
3.5GHz
3.9GHz Turbo
4 Cores, 8 Threads
8MB
Socket 1155

Cirkapris: ~3200kr

--

I princip samma processor bara att 3770k är snabbare men varmare, 2700k är segare men kallare vilket resulterar i att båda överklockar ungefär lika bra.

Dom enda skillnaderna utöver det är uppgraderad grafikprocessor i 3770k, och stöd för PCI-E 3.0.

Är det värt 1000kr mer? Nej.

2700k > 3770k

Ivy Bridge är en flopp

Det är Haswell som gäller 2013

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Dom enda skillnaderna utöver det är uppgraderad grafikprocessor i 3770k, och stöd för PCI-E 3.0.

När har man nytta av PCI-E 3.0? Vid singel GTX680?

Skrivet av TankarN:

Någonting som kan göra den förbättrade grafiken i 3570K till en större fördel är kanske Lucid Virtu MVP (program som drar nytta av den inbyggda grafikdelen i spel).

Jag tror inte funktionen "Lucid Virtu MVP" beror på Ivy Bridge (eller Z77-chipset). Det verkar räcka med att MOBO tillverkaren har licenserat det bara: http://lucidlogix.com/product-virtu1.html samt att man har en CPU med integrerad grafikdel. (Ivy verkar dock ha en mycket bättre grafikdel, så den är säkert att föredra)

//Lasse

Permalänk
Avstängd

Hrm, det er fredag og klokka er 1800, men likevel har orderen status som "varen pakkes", noe som har stått sånn de siste 6 timene.

Edit: På hjemmesida dems så anbefaler de tydeligvis at man venter en dag med å kontakte dem pga. mulige forsinkelser ved selve pakkingen.
Edit2: Du verden, jeg fikk epost fra CDON nå klokka ti på kvelden, hvor det fortelles at pakken er sendt fra lager og forventes være framme om 2-3 dager på hverdager. Dette var hyggelig.
Edit3: Det er lørdag og iflg. nettsida til cdon så har orderen status som "sendt". Ordresporing opp mot posten samme tid, viser åpenbart at pakken ikke har status som mottatt av posten. Det skjer kanskje ikke noe før mandag da tror jeg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

Hrm, det er fredag og klokka er 1800, men likevel har orderen status som "varen pakkes", noe som har stått sånn de siste 6 timene.

Samma här och ändå beställde jag igår på dagen :S

Permalänk
Entusiast

Herregud vad ni är otåliga! Vänta på en review av Ivy Bridge och bestäm er istället för att bestäma sig 3 dagar innan release!
Själv så undrar jag om: Om Ivy Bridge blir en flopp, är det verkligen värt det att köpa en I7:a och vänta på Haswell?
Är det inte mer värt det att köpa en i5 2500K för 1600kr?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Uzanar:

Herregud vad ni är otåliga! Vänta på en review av Ivy Bridge och bestäm er istället för att bestäma sig 3 dagar innan release!
Själv så undrar jag om: Om Ivy Bridge blir en flopp, är det verkligen värt det att köpa en I7:a och vänta på Haswell?
Är det inte mer värt det att köpa en i5 2500K för 1600kr?

Värt och värt, det beror helt på vem du frågar. Man får ju en 2700k för 2100kr nu på CDON (med swec rabatten), säg att haswell kommer tidigast om ett år, att under den tiden ha snäppet bättre prestanda och överklockningspotential är iaf enligt mig värt 500kr. Men som sagt vad som är värt och inte när det gäller datorhårdvara är ju helt upp till var och en

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Uzanar:

Herregud vad ni är otåliga! Vänta på en review av Ivy Bridge och bestäm er istället för att bestäma sig 3 dagar innan release!
Själv så undrar jag om: Om Ivy Bridge blir en flopp, är det verkligen värt det att köpa en I7:a och vänta på Haswell?
Är det inte mer värt det att köpa en i5 2500K för 1600kr?

Grejen är att det låga priset kanske hinner försvinna då.

2500K på prisjakt, 1800kr, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837

Då känns en 2700k för 200kr extra mer prisvärt.

Skulle IB visa sig vara något så exceptionellt bra att den utklassar SB totalt, så är det bara att skicka tillbaks det man köpt och köpa IB istället.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Newklear:

Grejen är att det låga priset kanske hinner försvinna då.

2500K på prisjakt, 1800kr, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=771837

Då känns en 2700k för 200kr extra mer prisvärt.

Skulle IB visa sig vara något så exceptionellt bra att den utklassar SB totalt, så är det bara att skicka tillbaks det man köpt och köpa IB istället.

Angående priset: http://cdon.se/hemelektronik/intel%C2%AE_core_i5_2500k%2c_3.3... och sen koden 5% mindre = ungefär 1650kr

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av zhrooms:

i7 2700k (Sandy Bridge)
3.5GHz
3.9GHz Turbo
4 Cores, 8 Threads
8MB
Socket 1155

Pris: ~2195kr // http://cdon.se/hemelektronik/intel_core_i7_2700k_3%2c5ghz_soc...

i7 3770k (Ivy Bridge)
3.5GHz
3.9GHz Turbo
4 Cores, 8 Threads
8MB
Socket 1155

Cirkapris: ~3200kr

--

I princip samma processor bara att 3770k är snabbare men varmare, 2700k är segare men kallare vilket resulterar i att båda överklockar ungefär lika bra.

Dom enda skillnaderna utöver det är uppgraderad grafikprocessor i 3770k, och stöd för PCI-E 3.0.

Är det värt 1000kr mer? Nej.

2700k > 3770k

Ivy Bridge är en flopp

Det är Haswell som gäller 2013

Tror det blir haswell för mig också. Eller om jag inte orkar vänta 2700K

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Ivy verkar inte klocka så illa, 4.92 GHz : http://www.overclock.net/t/1242313/more-ivy-bridge-benchmarks-sandybridge-comparison-3770k-on-the-way-d/420#post_17031734. Lite hög spänning kanske, men inte så varmt. (Undrar hur länge den kördes...)

Och att gamla Sandy skulle gå upp i pris igen, tror jag inte ett skvatt på... Varför skulle de? Man kan lungt vänta och se vad som sker i tester och med priset på Ivy efter första veckan, innan man väljer. Det är lungt.

//Lasse

Permalänk
Medlem

Fick ett mejl kl 21.00 om att min 2700k har nu skickats.

KL 21.00?!

Permalänk
Medlem

tjenare grabbar lånar tråden lite, hur är det med uppspelning av 1080p med 2700k? har hört att hd3000 kretsen ska ha problem med det vilket hd 4000 i ivy inte har. Så vad är mest värt egentligen (jag redigerar mycket musik och film så antagligen i7:an?) svara snabbt taack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

tjenare grabbar lånar tråden lite, hur är det med uppspelning av 1080p med 2700k? har hört att hd3000 kretsen ska ha problem med det vilket hd 4000 i ivy inte har. Så vad är mest värt egentligen (jag redigerar mycket musik och film så antagligen i7:an?) svara snabbt taack

Skulle nog ta i7an om du håller på med film och musik.
Men du har inget grafikkort eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Skulle nog ta i7an om du håller på med film och musik.
Men du har inget grafikkort eller?

eftersom det ska vara en studiodator så tänkte jag köra på den integrerade grafiken och behöver alltså då inte prestanda för spel utan mest för playback av 1080 som jag redigerar i och vanliga MKV. bluray filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

eftersom det ska vara en studiodator så tänkte jag köra på den integrerade grafiken och behöver alltså då inte prestanda för spel utan mest för playback av 1080 som jag redigerar i och vanliga MKV. bluray filmer

Redigerar du film? Då ska du ju definitivt ha ett Nvidia grafikkort CUDA stödjs i Premiere Pro och du får en jävla bra boost i renderingshastigheter, beroende på vad som du renderar.

Mercury Playback Engine heter funktionen och vid ett test jag gjorde så renderade jag ett klipp på 3minuter utan mitt grafikkort som hjälpte till, men när mitt grafikkort hjälpte till så tog samma rendering 11sekunder

I vissa fall gör de inte stor skillnad men i andra gör det enorm! Det funkar inte vid encoding men det funkar när man använder sig av effekter m.m.

Behöver du tips så fråga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bamsebjörn:

eftersom det ska vara en studiodator så tänkte jag köra på den integrerade grafiken och behöver alltså då inte prestanda för spel utan mest för playback av 1080 som jag redigerar i och vanliga MKV. bluray filmer

Nej prestanda för spel behöver du visserligen inte men Videoredigering använder grafikkort mer än vad man tror.
Så jag skulle säga om du har råd, skaffa en 2700k och ett billigare Nvidia kort.
Behöver inte vara något prestanda kort eller så utan bara ett som hjälper till så att processorn inte behöver arbeta för fullt och lite till.

För bara fotoredigering behöver du inget grafikkort men för video redigeringen i MKV format så hjälper det väldigt mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Redigerar du film? Då ska du ju definitivt ha ett Nvidia grafikkort CUDA stödjs i Premiere Pro och du får en jävla bra boost i renderingshastigheter, beroende på vad som du renderar.

Mercury Playback Engine heter funktionen och vid ett test jag gjorde så renderade jag ett klipp på 3minuter utan mitt grafikkort som hjälpte till, men när mitt grafikkort hjälpte till så tog samma rendering 11sekunder

I vissa fall gör de inte stor skillnad men i andra gör det enorm! Det funkar inte vid encoding men det funkar när man använder sig av effekter m.m.

Behöver du tips så fråga!

haha, nu är det inte så att jag redigerar seriösa filmer utan jag redigerar covers och musikvideos för youtube. Det är inte så krävande redigering och kände då att jag inte kommer behöva ett externt grafikkort. Men en i7:a verkar vara det självklara valet för musik, frågan kvarstår fortfarande om intel hd 3000 kretsen fortfarande kan göra playback i 1080p utan problem :). Och jag kommer inte använda mig utav windows, utan kommer ha Osx och köra med final cut pro och logic pro