Verktyg Visningsval
2012-04-22, 00:08   #1

ICIT

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: feb 2004

Uppdatera Moderkort - Vad är rätt och vettigt?

Hur välja rätt uppdateringar till moderkort

Systemet:
Moderkort: ASUS P5Q Pro

Bakgrund:
* Nyligen installerat moderkortet och lite av dess mjukvara för systemövervakning.
* Gjort några enkla justeringar i BIOS där jag även konstaterat att jag har den näst senaste BIOS-versionen (1613).
* Installerat OS:et inklusive de dess senaste updates (SP1 etc.).

* Inga konstigheter i Enhetshanteraren
* Systemet ser ut att vara ok så långt man genom en hastig överblick kan se (bortsett från att det plötsligt inte går att använda "Strömsparläge" [datorn startar omedelbart om direkt efter att den avstannat] och att PC Probe II vid något tillfälle inte kunnat visa systeminformation [DMI] men det är problem som vi kan hoppa över här)

Situationen:
* Jag önskar optimera moderkortet på bästa sätt (för att användas i ett system avsett för allt utom tungt spelande i 3D).
* ASUS erbjuder, så vitt jag kunnat se, ingen automatisk genomsökning av systemet med lista på viktiga, rekommenderade och/eller frivilliga uppdateringar.
* Den listan som finns för kortet på ASUS Support Download ger en mängd förslag på möjliga uppdateringar utan att ge några specificeringar eller annan upplysning om någon av dessa (bortsett från BIOS).
* Man kan även logga in och låta ASUS webbsida själv känna igen kortet och lotsa en till rätt downloadssida men det blir ingen skillnad (faktum är att den tjänsten föreslog P5Q istället för P5Q Pro).

Frågan:
Vad är den enklaste metoden för att:
  1. Ta reda på vilka downloads som är nödvändiga (och mindre nödvändiga) för att optimera det specifika systemet
  2. Få dem nedladdade (d.v.s. finns det någon automatisk process)

Jag är tacksam för alla råd, tips och länkar !
2012-04-22, 00:16   #2

Tarasus

Medlem

Plats: Timrå

Registrerad: aug 2001

1. Läs på istället för att fråga och måsta förklara dig hundra gånger över flera dagars tid.

2. Klicka på länken..
2012-04-22, 00:29   #3

ICIT

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tarasus Visa inlägg
1. Läs på istället för att fråga och måsta förklara dig hundra gånger över flera dagars tid.
Om du har för avsikt att komma med något råd kan du ju bli lite mer specifik om VAD som skall läsas på (bortsett från det jag redan förklarat att jag redan läst (om du besvärat dig med att läsa det).

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Tarasus Visa inlägg
2. Klicka på länken..
Toppen! Antar att du menar den som jag refererar och länkar till?
Du som sitter inne på sanningen kanske kan berätta vad det finns för information där som jag missat och som ger svar på de frågor jag ställer?
2012-04-22, 00:49   #4

Heinel

Medlem

Heinels avatar

Plats: Mölndal

Registrerad: apr 2011

Är det drivers du är ute efter?
Då är det bara att ladda ner den senast upplagda under respektive kategori förutom utilities
Chassi: Define R3 | Moderkort: Asrock P67 PRO3 Rev B3 | CPU: I5 2500K 4,1GHz@1,17v | Zigmatek Gaia | RAM-minnen: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: EVGA Gtx 560ti 448 core FTW | Nätagg: XFX core edt. 550W 80+ bronze| HDD: Intel 320 120GB, WD caviar black 750GB
Heinel är uppkopplad nu
2012-04-22, 01:12   #5

ICIT

Medlem

Tack för svar och trevligt bemötande Heinel!

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Heinel Visa inlägg
Är det drivers du är ute efter?
Då är det bara att ladda ner den senast upplagda under respektive kategori förutom utilities
Det var min ursprungliga idé, men så funderade jag lite över vad OS:et redan hade lagt in och ville undvika eventuella konflikter eller liknande.
Den lösning som jag önskar finna på det problemet finns dock.
Och det är Intel som står för den.
I det fall de finns de som önskar det verktyg jag efterfrågar i fråga 2 ovan så når ni det på:
Intels Detect Support.
2012-04-22, 01:19   #6

Heinel

Medlem

Heinels avatar

Plats: Mölndal

Vad skönt att det löste sig för dig, och bra att du posta vad som löste det Finns allt för många trådar utan svar.
Chassi: Define R3 | Moderkort: Asrock P67 PRO3 Rev B3 | CPU: I5 2500K 4,1GHz@1,17v | Zigmatek Gaia | RAM-minnen: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3 @ 1333MHz | GPU: EVGA Gtx 560ti 448 core FTW | Nätagg: XFX core edt. 550W 80+ bronze| HDD: Intel 320 120GB, WD caviar black 750GB
Heinel är uppkopplad nu
2012-04-22, 01:27   #7

ICIT

Medlem

@ Heinel
Precis!
Skulle inte hålla för otroligt att det finns fler än jag som önskar svar på den här frågan och att få tillgång till det här verktyget.
Har alltid gillat det då jag använt det för de olika laptops jag jobbat med. Då har det dock alltid varit hårdvarutillverkaren själv som stått för det. Hade önskat att ASUS också haft den tjänsten. Enormt tidsbesparande även i Intels tappning hursomhelst!
2012-04-22, 01:31   #8

Marcusk

Medlem

Marcusks avatar

Plats: Dalarna

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ICIT Visa inlägg
Det var min ursprungliga idé, men så funderade jag lite över vad OS:et redan hade lagt in och ville undvika eventuella konflikter eller liknande.
Man bör alltid installera de senaste versionen av alla drivers, och det finns i princip ingen risk för konflikter. Ladda bara ner alla senaste drivrutiner på tillverkarens hemsida för din produkt och installera de.
Intel I7 2600k | Sapphire Radeon HD7970 Vapor-X GHz Edition | Silverstone Fortress FT03| ASRock Z77 EXTREME4-M | Samsung 830 256GB | Crucial M4 64GB | Dell U2311H | Sennheiser HD 595 | Netgear Stora NAS + 2x2TB WD Green
Marcusk är inte uppkopplad
2012-04-22, 01:51   #9

ICIT

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Marcusk Visa inlägg
Man bör alltid installera de senaste versionen av alla drivers, och det finns i princip ingen risk för konflikter. Ladda bara ner alla senaste drivrutiner på tillverkarens hemsida för din produkt och installera de.
Du tror inte, i ett fall med en så pass gammal hårdvara som detta moderkort ändå är och där de "modernaste" uppdateringarna är daterade till 2009, att modernare versioner redan, åtminstone till vissa delar, finns i Win7 (SP1)?

När jag använder Intel Driver Update Utillity så är det rätt många drivers från ASUS lista som inte läggs upp på Intel lista (men ett par tre stycken adekvata), samt ett som inte finns (men kanske borde finnas) på ASUS lista - och självklart de som ligger utanför ASUS område - d.v.s. de som rör mer avancerad hårdvara för ljud och grafik t.ex.
Vore spännande att höra vad du får för resultat om du, och andra, testar Intels verktyg.
2012-04-22, 02:20   #10

Tarasus

Medlem

Plats: Timrå

Registrerad: aug 2001

Citat:
Om du har för avsikt att komma med något råd kan du ju bli lite mer specifik om VAD som skall läsas på (bortsett från det jag redan förklarat att jag redan läst (om du besvärat dig med att läsa det).
www.Google.se och sök på "best drivers ASUS P5Q Pro win 7" t.ex? För det var väl det du frågade om?

Citat:
Toppen! Antar att du menar den som jag refererar och länkar till?
Du som sitter inne på sanningen kanske kan berätta vad det finns för information där som jag missat och som ger svar på de frågor jag ställer?
www.asus.com <--- DÄR finns drivrutinerna och säkert all information du söker också, om inte så se svar ovanför. Du får helt enkelt läsa igenom drivrutinsinfon för varje version och se vad som du anser är optimerat för just dig.
2012-04-22, 02:29   #11

ParasiteX

Medlem

ParasiteXs avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: maj 2010

Installera senaste från Asus hemsida.

Sen kan du prova köra Windows update och se om det dykt upp några nyare drivrutiner. T.ex Nätverks drivrutinerna från Windows update brukar vara rätt nya.

Tror du måste klicka på länken i huvud sidan i Windows Update, så att det "uppdateras" till Microsoft update, för att kunna hämta drivrutiner.

Annars är det du hittar på Asus hemsida, vanligtvis det senaste.
CPU: i7-2700K @ 4.7GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: OCZ Agility3 60GB HDD: 7TB Totalt Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Z, Logitech Z-5500 OS: Win8.1 Pro
Citera mig för snabbare svar.
ParasiteX är uppkopplad nu
2012-04-22, 18:27   #12

ICIT

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ParasiteX Visa inlägg
Installera senaste från Asus hemsida.

Sen kan du prova köra Windows update och se om det dykt upp några nyare drivrutiner. T.ex Nätverks drivrutinerna från Windows update brukar vara rätt nya.

Tror du måste klicka på länken i huvud sidan i Windows Update, så att det "uppdateras" till Microsoft update, för att kunna hämta drivrutiner.

Annars är det du hittar på Asus hemsida, vanligtvis det senaste.
Jodå. Det är så jag vanligtvis gör. Den här gången vände jag på ordningen och körde alla Windows Updates först.
Normalt sett skall ju systemet säga till om det finns en nyare fil installerad än den man håller på att installera, så det borde antagligen fungera att bara ladda ner i vanlig ordning.
Syftet var dock även att få lite mer koll på vad jag faktiskt hade - med målsättningen att kunna göra en mer övervakad och enklare nedladdning.
Det är det de där verktygen jag nämner är bra på.
Det finns ju en ganska stort antal sådan av tredje part för gratis nedladdning, men jag hade föredragit att använda ASUS egna (det fanns en gång i tiden ett sådant på deras egen Driver Detective sida; länken till själva verktyget är dock inte längre fungerande [404]...)

Ett par andra nyttiga länkar i sammanhanget är för övrigt:
Intel Download Center där det mesta man behöver finns, t.ex.:
Intel Chipset Software Installation Utility
2012-04-23, 03:15   #13

ParasiteX

Medlem

ParasiteXs avatar

Plats: Helsingborg

Registrerad: maj 2010

Citat:
Jodå. Det är så jag vanligtvis gör. Den här gången vände jag på ordningen och körde alla Windows Updates först.
Normalt sett skall ju systemet säga till om det finns en nyare fil installerad än den man håller på att installera, så det borde antagligen fungera att bara ladda ner i vanlig ordning.
Syftet var dock även att få lite mer koll på vad jag faktiskt hade - med målsättningen att kunna göra en mer övervakad och enklare nedladdning.
Det är det de där verktygen jag nämner är bra på.
Det finns ju en ganska stort antal sådan av tredje part för gratis nedladdning, men jag hade föredragit att använda ASUS egna (det fanns en gång i tiden ett sådant på deras egen Driver Detective sida; länken till själva verktyget är dock inte längre fungerande [404]...)

Ett par andra nyttiga länkar i sammanhanget är för övrigt:
Intel Download Center där det mesta man behöver finns, t.ex.:
Intel Chipset Software Installation Utility
Du kan alltid jämföra din nuvarande driver version mot den som finns på nätet, genom att gå in i enhetshanteraren och kolla egenskaperna för enheten. Och kolla i driver fliken.

Och Intels chipset drivers hittar du dock alltid senaste på deras hemsida. Men saker som ljud och nätverk hittar du huvudsakligen på Asus hemsida. Då flesta drivrutiner för dom är skräddarsydda av moderkortstillverkaren. Annars så brukar Windows update ha senaste.
CPU: i7-2700K @ 4.7GHz, Corsair H110 MB: Sabertooth Z77 Mem: Corsair Vengeance 4x4GB DDR3 @ 1600 MHz CL9 GPU: Radeon R9 290X, Accelero Hybrid II SSD: OCZ Agility3 60GB HDD: 7TB Totalt Case: CM Storm Stryker PSU: Corsair RM 750W Audio: Sound Blaster Z, Logitech Z-5500 OS: Win8.1 Pro
Citera mig för snabbare svar.
ParasiteX är uppkopplad nu
2012-04-23, 10:59   #14

ICIT

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av ParasiteX Visa inlägg
Du kan alltid jämföra din nuvarande driver version mot den som finns på nätet, genom att gå in i enhetshanteraren och kolla egenskaperna för enheten. Och kolla i driver fliken.
Absolut. Den manuella vägen funkar ju i alla lägen, och är väl kanske den mest pålitliga, så vitt vederbörande vet vad denne sysslar med. Det är dock ett gäng att gå igenom, så med driver detect utilitys får man allt detta ordnat i en snygg lista med versioner för respektive driver, befintliga såväl som nyaste nedladdningabara - i den utsträckning som verktyget är pålitligt.. Det kan väl därför kanske vara klokt att som en extra åtgärd kombinera automatiken med en manuell snabbkoll för just Intel - och även för det aktuella moderkortet, som du påpekar.

Redaktionens senaste nyhetsrubriker