Sidan 2 av 2 1 2

Verktyg Visningsval
2012-04-27, 12:39   #31

DarkzideR 84

Medlem

DarkzideR 84s avatar

Plats: Sverige

Registrerad: maj 2007

Jag kör ju själv med 16GB på mitt, 1600MHz och 4 stickor.
Bryr mig inte speciellt mycket om att jag fick C1 istället för C2 då jag inte tänker använda datorn till virtuella maskiner, och det klarar den ju av ändå utan problem. Någon som vet om Asus egna sensorer (Sabertooth X79) är bättre än de som läses av av t.ex. Core Temp? Asus thermal radar-program visar nämligen bättre vcore och lägre temperaturer än vad Core Temp gör.

Du får med ett litet häfte (med Sabertooth X79 i alla fall) som visar exakt hur du ska göra för att montera processorn också (med originalkylare, det är lika enkelt med t.ex. Corsair H100), jag fick lite panik när jag skulle spänna fast processorn efter jag lagt ner den i sockeln med tanke på att det krävdes lite väl mycket kraft får att få fast den, tyckte jag då...
Asus Sabertooth X79 | Intel Core i7 3930K @ 3.80GHz | 2x Gigabyte nVidia GTX 680 2GB OC | Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 1600MHz | Corsair AX1200i | Samsung 840 Pro 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Corsair H100 | CM Cosmos S | nVidia Surround 5760*1080
DarkzideR 84 är inte uppkopplad
2012-04-27, 13:01   #32

skydiver

Medlem

skydivers avatar

Registrerad: aug 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av jorgen69 Visa inlägg
Ska beställa 3930k och Sabertooth X79 men undrar om man måste köra med 8st minnen?

3690kr för 3930k är ett kap

kommer dessa delarna att funka bra ihop?

Asus Sabertooth X79 Intel X79 8xDDR3 Socket 2011 ATX

1 st à 2080 kr
2080 kr
Ta bort

CPU-Socket-2011 Intel Core i7 3930K 3,2GHz Socket 2011 Box

1 st à 3695 kr
3695 kr
Ta bort

Crucial BallistiX Sport 1x4GB DDR3 1600MHz

4 st à 171 kr
684 kr
Ta bort

Noctua NH-D14 SE2011 CPU Cooler - Intel LGA2011

1 st à 650 kr
650 kr

Summa

7109 kr

Frakt – Fraktklass B

49 kr

Total

7158 kr

Det blir att uppgradera och sälja 860 med moderkort och minnen
Kör själv den brädan och cpun. Byt ut kylaren mot H80 det kommer du bli kanonnöjd med! =) Klart ska du ha 4 moduler minnen då du kör quad channel...
i5 4770K @ 4,5ghz, Corsair H100, Corsair Vengeance 32 GB DDR3 1600mhz XMP, EVGA GTX 780 Ti ACX 3GB, MK Asus Z87 Sabertooth, HDD1 480GB Corsair Neutron GTX , HDD2 2TB Western Digital Black, Creative Recon 3D, CM Storm Trooper Chassi =)
skydiver är inte uppkopplad
2012-04-27, 13:09   #33

_MmattiasS_

Medlem

_MmattiasS_s avatar

Plats: Hemma

Registrerad: jan 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FFredrikk Visa inlägg
Jo visst ger det bättre prestanda, visserligen inte stor, men alla procent räknas. Speciellt om han ändå tänker satsa på en high-end dator, hittade ett gammalt test

http://www.techsweden.org/recension/...nen-2000mhz/1/

Vad jag undrar är vad man ska ha mer än 8Gb till, skulle vara om man har datorn till tunga arbets-projekt då. För en vanlig användare räcker 4Gb oftast mer än väl.
Testa att spela bf3 på en dator med 4gb RAM...
_MmattiasS_ är inte uppkopplad
2012-04-27, 13:39   #34

jorgen69

Medlem

jorgen69s avatar

Registrerad: nov 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DarkzideR 84 Visa inlägg
Jag kör ju själv med 16GB på mitt, 1600MHz och 4 stickor.
Bryr mig inte speciellt mycket om att jag fick C1 istället för C2 då jag inte tänker använda datorn till virtuella maskiner, och det klarar den ju av ändå utan problem. Någon som vet om Asus egna sensorer (Sabertooth X79) är bättre än de som läses av av t.ex. Core Temp? Asus thermal radar-program visar nämligen bättre vcore och lägre temperaturer än vad Core Temp gör.

Du får med ett litet häfte (med Sabertooth X79 i alla fall) som visar exakt hur du ska göra för att montera processorn också (med originalkylare, det är lika enkelt med t.ex. Corsair H100), jag fick lite panik när jag skulle spänna fast processorn efter jag lagt ner den i sockeln med tanke på att det krävdes lite väl mycket kraft får att få fast den, tyckte jag då...
Läste precis i ett forum och så här skriver en: I just spoke with an Intel rep about this - the issue likes in the BIOS, NOT the CPU iteslf. Each manufacturer should be releases a BIOS update that fixes this issue. C2 CPU's have it fixed in-processor. Nobody is screwed, just contact your MB Manufacturer and get the latest BIOS.

http://www.tomshardware.com/news/int...ion,14252.html

Jaja blir att bygga nu får hoppas det går bra.
2012-04-27, 13:53   #35

SwedenVirre

Medlem

Plats: Ängelholm

Registrerad: jul 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av backfeed Visa inlägg
Om man enbart kör lättviktarprogram och aldrig har massiva mängder browserfönster + flikar igång samtidigt och aldrig kör spel som käkar mängder med minne så räcker 4 GB bra. Med pagefilen påslagen.

Till saken hör då den viktiga "detaljen" att kunna slå av den f*rbannade pagefilen. Jag vägrar använda pagefil och slår alltid av den det första jag gör efter en Windowsinstallation. Om man gör så, så är det en klart god idé att ha mer än tillräckligt med minne för säkerhets skull. Personligen kör jag med 16 GB, vilket gott och väl räcker, och dessutom kostade det så lite att det var löjligt.

Man bör dessutom inte glömma fördelen med att operativsystemet kan använda ledigt utrymme till att cacha filer och annat, som automatiskt frigörs när minnet behövs till annat. Där kan man få en sjuhelsikes prestandaboost, så länge som man alltid ser till att ha "onödigt" mycket minne.

Och återigen, minne är så billigt att det inte är klokt (förutom onödigt högfrekventa låglatenta "lyxminnen" som i normalfallet inte ger någon praktisk vinst alls), så det finns ingen anledning att snåla in på utrymmet.
Dock är page fil skärp
2012-04-27, 18:58   #36

jorgen69

Medlem

jorgen69s avatar

Bygget gick bra=)
Testade auto oc den gick upp till 4.2ghz utan problem.
Är det någon som har dom perfekta inställningarna till BIOS?
2012-04-27, 22:27   #37

DarkzideR 84

Medlem

DarkzideR 84s avatar

Plats: Sverige

Registrerad: maj 2007

Citat:
Läste precis i ett forum och så här skriver en: I just spoke with an Intel rep about this - the issue likes in the BIOS, NOT the CPU iteslf. Each manufacturer should be releases a BIOS update that fixes this issue. C2 CPU's have it fixed in-processor. Nobody is screwed, just contact your MB Manufacturer and get the latest BIOS.

http://www.tomshardware.com/news/int...ion,14252.html

Jaja blir att bygga nu får hoppas det går bra.
Antar att det är det här de menar:

Citat:
Sabertooth X79 0906 BIOS
1. Enhance PCIe 3.0 Support Capability.
2. Enhance DRAM Compatibility.
3. Enhance CPU OC capability.
4. Enable VT-d support for VT-d enabled processor.
5. Speed up S3 resume time
Mitt installerade BIOS var det absolut första så uppdaterade till 1104.
Asus Sabertooth X79 | Intel Core i7 3930K @ 3.80GHz | 2x Gigabyte nVidia GTX 680 2GB OC | Corsair Vengeance LP 16GB DDR3 1600MHz | Corsair AX1200i | Samsung 840 Pro 128GB | Seagate Barracuda 2TB | Corsair H100 | CM Cosmos S | nVidia Surround 5760*1080
DarkzideR 84 är inte uppkopplad
2012-04-27, 23:45   #38

jorgen69

Medlem

jorgen69s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av DarkzideR 84 Visa inlägg
Antar att det är det här de menar:

Mitt installerade BIOS var det absolut första så uppdaterade till 1104.
Måste vara det.
Min turbo går inte över 3.3ghz undrar vad jag glömt i bios
2012-04-30, 23:27   #39

Nebudchanezzer

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2004

Citat:
Bygget gick bra=)
Testade auto oc den gick upp till 4.2ghz utan problem.
Är det någon som har dom perfekta inställningarna till BIOS?
Vilken stepping fick du?
Nebudchanezzer är inte uppkopplad
2012-04-30, 23:42   #40

jorgen69

Medlem

jorgen69s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nebudchanezzer Visa inlägg
Vilken stepping fick du?
C1 men BIOS update fixade buggen.

Jag får inte Thermal monitor programmet att fungera, får en felkod:Unable to start server, prog,id:"Asusfancontrolservice.fancontrolmanager"

Har samma problem att Core temp visar 5c mer än i Bios och andra program.

Senast redigerad av jorgen69 2012-04-30 klockan 23:53.
2012-04-30, 23:45   #41

JBE

Medlem

JBEs avatar

Inte direkt allvarlig bug i c1 stepping, är bara vt extensions som inte fungerar, och det kan fixas med bios upgrade (behövs troligen inte ens nu, behövdes på vissa moderkort vid release).

Om du vill köra virtuella maskiner kanske du måste uppgradera bios.
JBE är inte uppkopplad
2012-04-30, 23:55   #42

Nebudchanezzer

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: mar 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av JBE Visa inlägg
Inte direkt allvarlig bug i c1 stepping, är bara vt extensions som inte fungerar, och det kan fixas med bios upgrade (behövs troligen inte ens nu, behövdes på vissa moderkort vid release).

Om du vill köra virtuella maskiner kanske du måste uppgradera bios.
Nej, det har du rätt i men man blir ju ändå rätt nyfiken.
Vid köptillfället låg de nästan en 1000-lapp under konkurrenterna, nu har de höjt priserna lite igen....
Var det månne för att bli av med C1.....?

Har inte fått mina grejjor än dock.
Nebudchanezzer är inte uppkopplad
2012-05-01, 00:39   #43

Dallebull

Medlem

Dallebulls avatar

Plats: Örnsköldsvik

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av FFredrikk Visa inlägg
Jo visst ger det bättre prestanda, visserligen inte stor, men alla procent räknas. Speciellt om han ändå tänker satsa på en high-end dator, hittade ett gammalt test

http://www.techsweden.org/recension/...nen-2000mhz/1/

Vad jag undrar är vad man ska ha mer än 8Gb till, skulle vara om man har datorn till tunga arbets-projekt då. För en vanlig användare räcker 4Gb oftast mer än väl.
Bra där, på sidan du hänvisade till kollade de vad det kunde klocka respektive till för frekvens på vilken timing, vilken prestanda denna frekvensökning ger redovisas dock inte.
Intel 3570K@4.8ghz på ett Maximus v Gene med ett 7950 CFX OC(1150/1700, so far!), 8gb ram@1600mhz som sitter i ett Moddat Define R3, Och Drivs av ett 600w Agg Från Fractal Design (Sug på den ni som påstår att 600w inte orkar med två kort..)
Tack SimonReborn för loggan!
In Dayz, Capslock should be the panic button, not LMB...
Dallebull är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb