Permalänk
Medlem

2500k eller 3770k?

Tjenare!

Kanske en dum fråga. Men nu är det final och snart släpps IB till butikerna. Funderar på 2500k eller 3770k för priset på 3770k vet jag inte var det kommer bli???
Är det mycket skillnad mellan 2500k och 3770k? Vill höra era åsikter. Måste bestämma mig.
Har fått hjälp av Sweclockers med builden.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1731956/2012-04-26

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda datorn till?

Permalänk
Medlem

Spel och redigering med Sony Vegas.

BF3, Tera, GW2 och FSX.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

varför mellan 2500k och 3770k?
borde vara 2500k vs 3570k eller 2700k vs 3770k..

men läs sweclockers test eftersom.... de har provat dem och 99,9% utav de som kommer svara här har bara läst ett (eller flera) test

Permalänk

Jag funderade på 3570K istället för 2500K men nu när man läste om dålig värmeöverföring blir man ju tveksam. Varm elektronik håller sämre så Ivy Bridge kanske går sönder efter nåt år eller två. Lutar mer åt 2500K med en bra kylare och överklockning. 2500K känns väl beprövad och förbättringarna med Ivy Bridge är inte överlägsna tycker jag.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men är det bättre att vänta på "Haswell" och köpa en i5 nu?

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem

I slutändan kommer det ju att oavsett hur man än räknar stå överklockningen på 2500K mot PCiE 3.0 på 3770K men jämförelsen haltar på flera plan då 3770K motsvarar 26/2700K pris och prestanda och klockar dessutom bättre än 3770K och PCiE 3.0 med Z77/3770K inte gör nytta då det krävs 3kort av GTX680 kaliber och MINST 2560x1600 med fullt ös för att ens kunna verifiera skillnaderna enligt alla trovärdiga tester, helst i storleksordningen 5760x1080 och X79/SB-E är då som hand i handsken med lika bra överklockning som 2600K på sina 3820K-3960X och dessutom har PciE 3.0 användbart då 3 kort+ är X79:s hemmaplan.
EDIT: Varför invänta Haswell när X79 har allt som behövs i frågan och Z77 med IB mera ett steg åt sidan snett bakåt än framåt.

Permalänk
Medlem

Hur mycket tror ni att jag kommer överklocka en i5 med dator-builden däruppe?

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

Hur mycket tror ni att jag kommer överklocka en i5 med dator-builden däruppe?

>4GHz, tror*.
*Alla exemplar är olika, vissa når inte över 3,8GHz

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

En 2700k kostar 2190kr, så skulle säga en 2700k, skillnaden mellan en 2700k och 3770 är inte jätte stor precis...
Men mellan 2500k och 3770k är större. Såfall en 3770 alla dagar i veckan;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dextive:

Hur mycket tror ni att jag kommer överklocka en i5 med dator-builden däruppe?

mer än vad som behövs. dock skulle jag funderat på HT modell (2600K, 2700K, 3770K) ifall du vet att du kör mycket rendering och program som har nytta utav 8 trådar

Permalänk
Skrivet av Dextive:

Tjenare!

Kanske en dum fråga. Men nu är det final och snart släpps IB till butikerna. Funderar på 2500k eller 3770k för priset på 3770k vet jag inte var det kommer bli???
Är det mycket skillnad mellan 2500k och 3770k? Vill höra era åsikter. Måste bestämma mig.
Har fått hjälp av Sweclockers med builden.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1731956/2012-04-26

Kommer du vilja uppgradera när Haswell kommer? (Haswell är ersättaren till Sandy Bridge-arkitekturen som även Ivy Bridge bygger på).
Haswell har ett preliminärt släpp runt Mars-Juni 2013 och lär bli ett stort språng som i5 750 -> i5 2500 var, eller mer.
Inte som Ivy Bridge som bara är en förfining av Sandy Bridge.

En 3570K kommer ju räcka finfint till alla spel fram till Haswell, och en bit längre in i framtiden också om man inte har klåda i köpfingret.
Om du vet att du inte kommer uppgradera till Haswell kan jag rekommendera att snegla på 2700K om 3770K fortfarande är mycket dyrare. Skillnaden i prestanda är bara värd några hundralappar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

En 2700k kostar 2190kr, så skulle säga en 2700k, skillnaden mellan en 2700k och 3770 är inte jätte stor precis...
Men mellan 2500k och 3770k är större. Såfall en 3770 alla dagar i veckan;)

Inte nu längre. CDON har tomt på sitt lager.

Du får inte många fler FPS i högre upplösningar med en vassare CPU:

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

>4GHz, tror*.
*Alla exemplar är olika, vissa når inte över 3,8GHz

2500k med turbo ligger på 3,7 3,8 tror jag 99,99% når.
Skulle snarare säga att nästan alla når 4,3Ghz, många når 4,5 och ett fåtal 4,6-->

Tycker du ska slå till på 2500k eller 2700k (om cdon rabatten blir kvar) med stabil kylning, riktigt grym prestanda som räcker till det mesta.
Blev själv lite besviken på IB, så får se om de blir uppgradering till Haswell eller om 2500k:n får stanna

Visa signatur

Asus Z68-V PRO | i5 2500k @4,4 | Asus GTX 970| Corsair HX850W | 16GB Corsair Venceance @1600mhz | Noctua NH-D14 | NZXT H2 |Samsung 840 Pro 512gb | OCZ Vertex 3 120gb | |Samsung F4 2TB | Silverstone Air Penetrator 120mm x2 | Noctua NF-P14 140mm | Noctua NF-S12B 120mm | Qnix Q2710@96Hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

I slutändan kommer det ju att oavsett hur man än räknar stå överklockningen på 2500K mot PCiE 3.0 på 3770K men jämförelsen haltar på flera plan då 3770K motsvarar 26/2700K pris och prestanda och klockar dessutom bättre än 3770K och PCiE 3.0 med Z77/3770K inte gör nytta då det krävs 3kort av GTX680 kaliber och MINST 2560x1600 med fullt ös för att ens kunna verifiera skillnaderna enligt alla trovärdiga tester, helst i storleksordningen 5760x1080 och X79/SB-E är då som hand i handsken med lika bra överklockning som 2600K på sina 3820K-3960X och dessutom har PciE 3.0 användbart då 3 kort+ är X79:s hemmaplan.
EDIT: Varför invänta Haswell när X79 har allt som behövs i frågan och Z77 med IB mera ett steg åt sidan snett bakåt än framåt.

Offt: Älskar din meningsbyggnad.

Ont: Jag har gått och vässat på en Ivy Bridge sen ett tag, och jag är också besviken på att den inte är lika super-duper som Sandy var vid introduktion. I slutändan(!) så är det ändå Ivy som är mest prestanda för pengarna idag, och om du vill köpa en ny prestationsdator IDAG så finns bara Ivy. Sure, vänta på Haswell, men det finns ingenting som garanterar att Haswell inte är en ännu större "flopp" än Ivy. Eller köp en Sandy, men det blir till samma pris som en Ivy, fast med lägre prestanda. Så valet är inte så himla svårt egentligen, är det?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

om webbhallens pris på 3570/3770 står sig och det inte blir markant sänkning på 2500/2700 så ser jag inte meningen med att köpa de "äldre". så länge målet inte är seriös överklockning. enda nackdelen ifall priset bara skiljer några hundra är temperaturen vid 4,5ghz+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse468:

Inte nu längre. CDON har tomt på sitt lager.

Du får inte många fler FPS i högre upplösningar med en vassare CPU:

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt...
http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

//Lasse

Ojj, borde ha kollat det....
Känns som skillnaden mellan 2500k till 3770k är inget du märker i dagsläget. Kanske om 2år kommer HT vara något att ha men kanske är lite för långsamma då? Svårt att spekulera in i framtiden vad som kommer vara bra då:/
Men en 3570k kommer nog klara Maxa alla spel utan att flaska med rätt grafikkort i ett bra tag framåt

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag köpa en med HT om man inte uppgraderar speciellt ofta. När det begav sig senast för mig valde jag E8400 över Q6600, då de nya(med mindre tillverkningsteknik) Q varianterna var försenade. Det var länge det rätta valet men på senast tiden hade Q6600 varit klart bättre, skulle nog tom väntat och uppgraderat först när Haswell istället föratt uppgradera nu. Även om det inte var någon jättestor fördel med högre multipel så fanns den där, nu finns inte den fördelen kvar då alla aktuella proc är upplåsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Offt: Älskar din meningsbyggnad.

Ont: Jag har gått och vässat på en Ivy Bridge sen ett tag, och jag är också besviken på att den inte är lika super-duper som Sandy var vid introduktion. I slutändan(!) så är det ändå Ivy som är mest prestanda för pengarna idag, och om du vill köpa en ny prestationsdator IDAG så finns bara Ivy. Sure, vänta på Haswell, men det finns ingenting som garanterar att Haswell inte är en ännu större "flopp" än Ivy. Eller köp en Sandy, men det blir till samma pris som en Ivy, fast med lägre prestanda. Så valet är inte så himla svårt egentligen, är det?

Du kan ej ha mera fel om prestandan och vad som gäller.
Prestandadator innehåller alltid utan undantag 2 kort+ och redan där fallerar Z77 och X79 visar vad skåpet skall stå då dubbelmackor inte direkt räknas som lyckade pga att dom alltid faller kort i prestanda vs 2 separata kort med samma GPU och anses som sista utvägen för dom som felplanerat sitt bygge och köpt fel plattform.

IB presterar generellt totalt sämre pga lägre klockpotential och orsaken samt med avsikt eller ej är ointressant då det är vad den presterar för maxklock och prestandan där som avgör SB vs. IB för dom flesta och bättre klock vägs mot något bättre prestanda klock för klock men i slutändan är det överklockningen som avgör till SB:s fördel då IB inte har nåt att komma med som gör nytta då det är allmänt påvisat att PCiE 3.0 är meningslöst med mindre än 3st GTX680/7970/prestada i dess korkar och nu vet vi ju pinsamt nog varför det inte blir någon IB-E då IB tydligen var för dålig för att passa till S2011 och nåt behov inte finns att införa PCiE 3.0 där det redan finns med SB-E och gör verklig nytta.

SB vs SB-E avgörs av hur många kort man behöver, MAX 2 kort ger vid handen att SB är givet och 3kort+ samt låta PCiE 3.0 komma till verklig mätbar nytta så är SB-E givna valet utan att man tummat en cm på prestanda vs SB/IB.

För att IB skall anses som knappt bättre köp krävs lägre pris än motsvarande SB, inte bara nån/några futtig hundring(ar) relaterat till tillverkningskostnad för processen utan saftigt mycke lägre pga klockningsegenskaperna som inte finns och som ej kan tas betalt för som man kan på SB/SB-E.

Tycker inte minsta synd om dom stackare som förköpt sig på IB trotts massor av varningarna om sämre prestanda generellt när man klockar max och totalt meningslös PCiE 3.0 för mindre än 3 monsterkort i massiv upplösning vilket inte Z77 kan hantera pga antalet PCiE banor som erbjuds på den i sammanhanget budgetplattformen S1155.

IB kan i delar jämföras med BD även om det haltar men då vi är bortskämda med SB så kan man inte släppa en produkt som klockar sämre och tro att man lyckats när man misslyckats med värdig efterträdare till SB men så var ju hela poängen med IB den förbättrade inbyggda grafiken vs SB och inte bättre prestanda och där är ju enda punkten man lyckats förbättra men hur många bryr sig ens om den inbyggda grafiken i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Jag är ledsen, din meningsbyggnad gör texten oförståelig.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

kass svenska

Grattis, 424 ord på 7 meningar... Och min svensk lärare sa jag var kass..

Visst är SB valet för en överklockare, när du siktar på siffror över 4,5Ghz någonting och tjusningen är att pressa så mycket det går.
Dock är det inte fallet för många och för dom är IB en bra processor och beroende på priset kanske ett bättre köp. IB är lite bättre än SB ur kartong och upp till 4.3-4,4Ghz där temperaturen börjar springa iväg, ifall SB blir 4-500kr billigare än IB skulle jag börja fundera på en SB istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

SB vs SB-E avgörs av hur många kort man behöver, MAX 2 kort ger vid handen att SB är givet och 3kort+ samt låta PCiE 3.0 komma till verklig mätbar nytta så är SB-E givna valet utan att man tummat en cm på prestanda vs SB/IB.

För att IB skall anses som knappt bättre köp krävs lägre pris än motsvarande SB, inte bara nån/några futtig hundring(ar) relaterat till tillverkningskostnad för processen utan saftigt mycke lägre pga klockningsegenskaperna som inte finns och som ej kan tas betalt för som man kan på SB/SB-E.

Tycker inte minsta synd om dom stackare som förköpt sig på IB trotts massor av varningarna om sämre prestanda generellt när man klockar max och totalt meningslös PCiE 3.0 för mindre än 3 monsterkort i massiv upplösning vilket inte Z77 kan hantera pga antalet PCiE banor som erbjuds på den i sammanhanget budgetplattformen S1155.

PCIE 3.0 fungerar i alla fall på alla Z77-kort vilket inte är fallet på X79 där det inte är officiellt stött och inte nödvändigtvis fungerar särskilt bra.

Snarare hade det varit pinsamt att släppa IB-E samtidigt som man släppte Haswell...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julanta:

Grattis, 424 ord på 7 meningar... Och min svensk lärare sa jag var kass..

Den som särskriver har ingen rätt att klaga på någon annans svenska.

OnT: Jag har gått i samma planer själv. Blev dock besviken på temperaturerna som uppvisades, så för egen del lutar det åt SB, eller om jag avvaktar ytterligare och låter min Phenom 2:a leva lite till. Problemet är väl att det alltid går att vänta lite till.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen allihopa! Jag uppskattar allt!

Har läst lite överallt och många tycker att IB har värme problem. Blir inte det en svaghet för överklockning?
Om jag köper en i7 2600k, vilken kylare/fläkt rekommenderas? Eller är det bättre med IB?

Har också titta överallt på sweclockers och dem flesta tycker att Phanteks PH-TC14PE är en bra fläkt.

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk

Vad jag har läst har IB inga värmeproblem innan man höjer på volten, och man kan nå ungefär 4,4GHz innan voltökning (beroende på om det är 3570K eller 3770K), så ska du inte högre än det så borde det inte vara några problem. 3770K kostar inte mycket mer än 2600K heller.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag kör på en IB. Jag köper ju Asus SABERTOOTH Z77 så jag tror jag får mer nytta med en IB CPU. Tänkte spela spel som Guild wars 2, Tera, BF3 , Flight Simulator X och Skyrim, vilken är det bättre valet? 3770k eller 3570k?

Jag behöver också råd med fläkten/kylaren, eller passar den jag redan har?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/1731956/2012-04-26 (Om man räknar bort en befintliga.)

/Tommy

Visa signatur

CPU: Intel® Core i5 3570K, 3,4GHz --- GPU: GeForce GTX 680 2GB --- PSU: 650Watt --- RAM: 2 x Corsair 8GB --- SSD: 120GB --- HDD: 2TB + 1TB external --- Motherboard: MSI Z77A-G45 Z77 --- Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower ---- Keyboard: Microsoft SideWinder X4 --- PC mouse: SteelSeries Kan --- Headset; Steelseries 5h v2

Permalänk

IB är snabbare klock för klock mot SB och överklockning är aldrig någon garanti ändå. Kör på IB imo så är du framtidssäkrad. Om du vill skaffa en SB iaf så gör det fort, de börjar ta slut i affären nämligen. Inet o CDON har redan slut.

Lycka till!

Visa signatur

10700K | Z-490 | RTX 3080 | 32 GB DDR 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

PCIE 3.0 fungerar i alla fall på alla Z77-kort vilket inte är fallet på X79 där det inte är officiellt stött och inte nödvändigtvis fungerar särskilt bra.

Snarare hade det varit pinsamt att släppa IB-E samtidigt som man släppte Haswell...

Fungerar gör det på X79 och om det är officiellt eller ej är enbart av akademiskt intresse då det finns drivrutinshack som innan officiell certifiering åtgärdar detta utan att tappa prestanda, att det "fungerar sämre" i vissa fall är ju pga att man inte ens maxar PCiE 2.1 med samma setup/inställning då det krävs minst 3x24"/3x30" för att ge skillnader som går att ta på så att tro att låga inställningar skulle ge utslag är ju pinsamt.
Att det skulle fungera på Z77 är av akademiskt intresse då det krävs minst 3x680/7970 och att då låsa sig på S1155 är ju redan från början grovt misstag.
Finns ingen anledning till IB-E då SB-E har det relevanta som IB tillför budgetplattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Fungerar gör det på X79 och om det är officiellt eller ej är enbart av akademiskt intresse då det finns drivrutinshack som innan officiell certifiering åtgärdar detta utan att tappa prestanda, att det "fungerar sämre" i vissa fall är ju pga att man inte ens maxar PCiE 2.1 med samma setup/inställning då det krävs minst 3x24"/3x30" för att ge skillnader som går att ta på så att tro att låga inställningar skulle ge utslag är ju pinsamt.
Att det skulle fungera på Z77 är av akademiskt intresse då det krävs minst 3x680/7970 och att då låsa sig på S1155 är ju redan från början grovt misstag.
Finns ingen anledning till IB-E då SB-E har det relevanta som IB tillför budgetplattformen.

Lustigt att du kastar dig med "budget" hela tiden, är det för att motivera det onödigt höga priset för dig själv eller? Det enda grova misstaget är att köpa S2011 om man inte behöver sex fysiska kärnor, då är det bortkastade pengar.

Om det "åtgärdas" av ett hack spelar ingen roll när inte alla X79-moderkort fungerer 100% med PCIe 3.0. NVidia stängde ju av PCIe 3.0-stödet i drivrutinerna för 680 för X79 för att det inte var stabilt.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W