Permalänk

Ny data, z77 vs h77, hd4000

Ska bygga ny data så tänkte få lite tips här då jag inte har stenkoll på datorer.

Kommer enbart användas till internet, film. Inget spelande alls i stort sett.
Kommer stå igång dygnet runt så gärna så strömsnål som möjligt
Vill kunna koppla datorn både till dataskärm och tvn, bild på båda samtidigt.

Vill inte ha ett separat grafikkort så har bestämt mig för att det ska vara HD4000 men vilka cpu kör med det?
Kommer inte överklocka.

Vilket moderkort ska man välja?
Vad är skillnaden på Z77 och H77? vilket passar mina behov bäst?

Många frågor men tack på förhand för alla svar/ åsikter

Permalänk
Medlem

Z77 är efterföljaren till Z68, dvs high end-plattform med många pci-expressbanor och finesser för överklockning. H77 är mer nerbantad, men eftersom du säger att du inte ska klocka eller spela kommer den säkert fungera fint för dig.

Dessa desktop-processorer har HD Graphics 4000: Core i5-3475S, Core i5-3570K, Core i7-3770, Core i7-3770K.

Vad har du för övriga krav på moderkortet? WiFi? Vilken storlek? Färg?

EDIT: inte för att vara spydig eller så, men allt det hittade jag på google efter ca 4,5 minuter
Sökte på "Z77 vs Z68" och "Intel HD 4000" och kom därefter till lämpliga wikipediasidor.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Tack för svar.
kommer H77 att kunna visa bilden på 2 skärmar samtidigt?

Ska bygga i ett Define R3 så är väl ATX som gäller.
Färgen spelar ingen roll, kommer köpa en SSD som systemdisk och 2-3 vanliga hårddiskar som lagringsdiskar.

Antar att det är i5-3475S som gäller eftersom den borde dra minst ström och jag inte har någon nytta av K-modellerna, eller är jag dumsnål?
Finns det info om andra kommande modeller med HD4000?

Permalänk

HD4000 har stöd för upp till 3 skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truckerhate:

Tack för svar.
kommer H77 att kunna visa bilden på 2 skärmar samtidigt?

Ska bygga i ett Define R3 så är väl ATX som gäller.
Färgen spelar ingen roll, kommer köpa en SSD som systemdisk och 2-3 vanliga hårddiskar som lagringsdiskar.

Antar att det är i5-3475S som gäller eftersom den borde dra minst ström och jag inte har någon nytta av K-modellerna, eller är jag dumsnål?
Finns det info om andra kommande modeller med HD4000?

Jag vet inte om den kan visa bild på två skärmar samtidigt. De flesta moderkort har ju iaf två bildutgångar, men jag vet inte om båda kan användas samtidigt så någon annan får svara mer utförligt på det.

Om du inte har några andra krav, ta något som ser kul ut, finns 5 st på komplett.se för mellan 800-900, tvekar på att det är någon märkbar skillnad mellan dem, möjligen antal SATA-portar.

Det låter inte som du kommer göra sådär jättemycket krävande saker på datorn, jag får iaf uppfattningen att det rör sig om en HTPC och då ska det vara billigt, tyst, svalt och strömsnålt så i5-3475S kommer säkert funka fint även om den inte kan maxa BF3 på 6 skärmar.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk

Tack för all hjälp
Bara osäkerheten med H77 ocb bild på tv och skärm samtidigt kvar sen blir det beställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Truckerhate:

Tack för all hjälp
Bara osäkerheten med H77 ocb bild på tv och skärm samtidigt kvar sen blir det beställning

Det verkar som den har stöd för fler skärmar (enligt "psy_shr00mz" och yahoo answers)

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet