Asus Maximus IV Extreme P67 update FAIL. Snälla hjälp!

Permalänk
Medlem

Asus Maximus IV Extreme P67 update FAIL. Snälla hjälp!

Hej gott folk. Nu är de så här att jag plötsligt fick för mig att uppdatera bios så här på kvällskvisten.
Gick in på Asus hemsida och laddade ner senaste bios-versionen (3208) och kopierade den till min usb.

Startade om datorn, gick in på bios och EZ Flash. Valde uppdateringen och så började den uppdatera.
Datorn startades om..men så plötsligt kom de en ruta fram där de stod "Reading Failed" inne i EZ Flash. Jag kommer alltså inte in på bioset eller windows längre utan endast till EZ Flash..och där kommer rutan upp hela tiden.

Någon som varit med om detta innan och kan dela me sig av en lösning som inte innebär skrotning av min kära moderkort? :/

Kan tilläggas att bios-versionen tillhör min moderkort
all hjälp uppskattas!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Gigabyte B550M Aorus Pro-P | AMD Ryzen 5 5600G | Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8GB | Kingston Fury 32GB DDR4 3600Mhz | 500GB Seagate Firecuda 510 M.2 Nvme | 2TB Kingston 2.5 SSD in Raid | Corsair CX 750M 80+ Gold | be quiet! Pure Rock 2 CPU cooler | 5x Arctic P12 PST PWM fans | Windows 11 Home

Permalänk
Medlem

Har du gjort en CMOS reset? Det bör man alltid göra efter en BIOS uppdatering.

Vad har du använt för USB minne? Vilken storlek på hela minnet?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Har du gjort en CMOS reset? Det bör man alltid göra efter en BIOS uppdatering.

Vad har du använt för USB minne? Vilken storlek på hela minnet?

Hej Skillz och tack för ditt svar!

jag gjorde reset samt clearade CMOS och formaterade usb:n till FAT32. Satte in usb i datorn och startade..denna gången blev uppdateringen lyckat. Bör jag reseta CMOS igen?
Använde en ADATA 3.0 usb sticka på totalt 16gb.

Vad jag lärt mig av detta...usb:n bör vara FAT32

men återigen, bör jag reseta CMOS nu efter uppdateringen?

mvh Imme

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Gigabyte B550M Aorus Pro-P | AMD Ryzen 5 5600G | Gigabyte Radeon RX 6600 Eagle 8GB | Kingston Fury 32GB DDR4 3600Mhz | 500GB Seagate Firecuda 510 M.2 Nvme | 2TB Kingston 2.5 SSD in Raid | Corsair CX 750M 80+ Gold | be quiet! Pure Rock 2 CPU cooler | 5x Arctic P12 PST PWM fans | Windows 11 Home

Permalänk
Medlem
Skrivet av imme_ros:

Hej Skillz och tack för ditt svar!

jag gjorde reset samt clearade CMOS och formaterade usb:n till FAT32. Satte in usb i datorn och startade..denna gången blev uppdateringen lyckat. Bör jag reseta CMOS igen?
Använde en ADATA 3.0 usb sticka på totalt 16gb.

Vad jag lärt mig av detta...usb:n bör vara FAT32

men återigen, bör jag reseta CMOS nu efter uppdateringen?

mvh Imme

Lugnt

Hehe du förstod vad jag ville komma med när jag frågade vad ditt USB-minne var för storlek.. tänkte säga att FAT32 bör det såklart vara, vissa större stickor är inte alltid det..

Alltid rekomenderat att göra en CMOS reset efter en uppdatering. Men egentligen inte något som alltid behövs (när det går bra).

Kul att du löste det i alla fall!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Åja, jeg skjønner nå at det har kommet en ny bios versjon (3208) 27 april. Ikke noe jeg våger å bruke før andre viser at det er greit.

Apropos bios, det er jo slik at dette hovedkortet har to bios brikker. Er visst bare å trykke på en knapp for å switche til bios nr 2.

Er det noen som vet om samme bios bør flashes to ganger etter hverandre når man går fra bios 2.xx til bios 3.xx? Mener å ha lest noe om "dette" på et forum. Tror det muligens hadde å gjøre med ME7 og ME8 hvis ikke jeg husker feil.

Permalänk
Medlem

Flashade precis nytt bios (3208) till mitt moderkort Asus Maximus IV Extreme P67, fick också "Reading Failed" när jag använde EZ flash.
Flashade bios en gång till, då fungerade det. Update successful, stod det även första gången.

Permalänk
Medlem

Kanske skulle uppdatera jag med då

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Apropos Asus Maximus IV Extreme P67, har dere alvorlige problem med USB 3.0?

Har lest opp og ned i forum men skjønner ennå ikke om det er brukerfeil, biosfeil, feil volt i bios eller andre ting som gjør at en rekke folk synes å miste funksjonen i en eller flere usb 3.0 porter.

Det kan jo tenkes at flere folk har vært uheldige og sitter med et dårlig hovedkort, at de har glemt å stille inn ting riktig i bios, at de surrer med driver oppdateringer, eller at det ikke finnes/er gitt nok strøm til i usb 3.0 portene, men omfanget av det hele er fremdeles uklart for meg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman:

Apropos Asus Maximus IV Extreme P67, har dere alvorlige problem med USB 3.0?

Har lest opp og ned i forum men skjønner ennå ikke om det er brukerfeil, biosfeil, feil volt i bios eller andre ting som gjør at en rekke folk synes å miste funksjonen i en eller flere usb 3.0 porter.

Det kan jo tenkes at flere folk har vært uheldige og sitter med et dårlig hovedkort, at de har glemt å stille inn ting riktig i bios, at de surrer med driver oppdateringer, eller at det ikke finnes/er gitt nok strøm til i usb 3.0 portene, men omfanget av det hele er fremdeles uklart for meg.

Well, jag har och har haft en del problem med USB-portarna - främst att mus/tangentbord inte hittas i Windows förrän några minuter. Dessutom vill den inte inse att den interna USB3-headern är USB3, utan behandlar den som USB2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Well, jag har och har haft en del problem med USB-portarna - främst att mus/tangentbord inte hittas i Windows förrän några minuter. Dessutom vill den inte inse att den interna USB3-headern är USB3, utan behandlar den som USB2.

Hade också detta problem förut, när jag körde med minnen som inte riktigt var kompatibla, när jag köpte nya minnesstickor så har det funkat alldeles utmärkt!

Så jag gissar på att inkompatibla minnen kanske ligger bakom detta problem?! Eftersom det problemet har försvunnit helt och hållet för mig.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Hade också detta problem förut, när jag körde med minnen som inte riktigt var kompatibla, när jag köpte nya minnesstickor så har det funkat alldeles utmärkt!

Så jag gissar på att inkompatibla minnen kanske ligger bakom detta problem?! Eftersom det problemet har försvunnit helt och hållet för mig.

Kan hända, men när jag kör samma sticka i de bakre portarna och i andra datorer funkar det finfint. Konstigt anyhow!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirnicke:

Kan hända, men när jag kör samma sticka i de bakre portarna och i andra datorer funkar det finfint. Konstigt anyhow!

Bara för att dom funkar i andra moderkort betyder inte att de funkar felfritt på alla Vore kul att se om du kunde låna några stickor som är kompatibla enligt asus maxmus 4 extreme listan över stickor och prova i datorn för att se om det avhjälper ditt problem! Då vet man i alla fall med all säkerhet vad problemet är

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skillz:

Bara för att dom funkar i andra moderkort betyder inte att de funkar felfritt på alla Vore kul att se om du kunde låna några stickor som är kompatibla enligt asus maxmus 4 extreme listan över stickor och prova i datorn för att se om det avhjälper ditt problem! Då vet man i alla fall med all säkerhet vad problemet är

Nu hänger jag inte med - vilken lista?

Permalänk
Avstängd

Lurer på om det kan være lista som finnes et sted på Asus sin nettside, eller bare den som finnes i manualen på side 2-7.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Avstängd

Jeg har lest et par steder at volt på ny bios kan vise seg å være alt for høy. Er visst slik at man skal måtte resette bios etter bios oppdatering, tja, kanskje for å unngå forskyvede tallverdier.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till 3208 nyss, och fick givetvis samma fel som er. Reading failed!
Fick stoppa över bios-filen på en extern hårddisk istället för att ha det på ett litet usb-minne ala 4GB... Konstigt det där!

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saturn:

Flashade precis nytt bios (3208) till mitt moderkort Asus Maximus IV Extreme P67, fick också "Reading Failed" när jag använde EZ flash.
Flashade bios en gång till, då fungerade det. Update successful, stod det även första gången.

Tack som fan, jag hade samma problem, men det funkade för mig med när jag flashade en gång till!
Började tänka tankar som "nu måste jag nog köpa nytt moderkort" :/

Visa signatur

CPU: Intel i9 13900K 5.6Ghz, GPU: MSI 4090 SUPRIM X, MB: Gigabyte z790 Aorus Elite, Minne: 32Gb Corsair Vengance 6000mhz, Chassi: Fractal Design 7 Compact, Disk: Kingston kc3000 2tb.

Permalänk
Avstängd

Dette hovedkortet har to bios brikker, så i verste fall kan en jo stoppe og heller bare gå tilbake å bruke brikke nr. 2 (en trykker på en knapp for å switche mellom dem på hovedkortet)-

Permalänk
Skrivet av Skillz:

Lugnt

Hehe du förstod vad jag ville komma med när jag frågade vad ditt USB-minne var för storlek.. tänkte säga att FAT32 bör det såklart vara, vissa större stickor är inte alltid det..

Alltid rekomenderat att göra en CMOS reset efter en uppdatering. Men egentligen inte något som alltid behövs (när det går bra).

Kul att du löste det i alla fall!

Tack för att du finns
Har gjort samma fel

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition Cpu-Kylare: Antec Kühler H2O 620
GPU: XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5 PSU: Chieftec Nitro Series BPS-550C 550W PSU
HDD: Western Digital 1TB 3,5 ''Minne: Corsair 8gb 1600mhz VENGEANCE CL9
Modekort: Gigabyte GA-970A-UD3, Socket-AM3+Chassi: Fractal Design Define r4

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Tack som fan, jag hade samma problem, men det funkade för mig med när jag flashade en gång till!
Började tänka tankar som "nu måste jag nog köpa nytt moderkort" :/

Samma sak hände mig nyss, shit vad orolig jag vart^^