2500K eller 3570K? + åsikter angående moderkort?

Permalänk

2500K eller 3570K? + åsikter angående moderkort?

Hej,

Har en vän som ska köpa datordelar och vill inte lägga alltför mycket pengar, så inte över 2000 för processorn. Då undrar jag 2500K eller 3570K, kommer troligen göras lätt överklockning (runt 4GHz, kanske lite mer). Jag gissar själv på att 3570K är prisvärdare för tillfället då den kostar runt knappt 200 mer, vad säger ni?

För övrigt har min vän även mentaliteten att ett moderkort bara är något man stoppar bra saker i, typ som en krasslig hylla med massa troféer. Personligen anser jag att moderkort ändå är en ganska viktig del i datorn, men men. Åsikter?

Tackar för svar:)

/Johan

Permalänk
Medlem

Jag undrar samma sak... Men 3570K borde vara bättre....

Angående moderkort, jag är inte så jätte bra på det.... Men jag tror inte man ska snåla på den fronten, i-alla-fall inte om man ska överklocka... Tror jag... Kan ha fel, men jag kommer köpa "Asus P8Z77-V Pro" i-alla-fall...

Permalänk
Hedersmedlem

3570K tycker jag. Den presterar såpass mycket bättre och är bättre i så många avseenden, att den är mer prisvärd.

Det beror lite på. Man ska ju inte säga "Jag ska köpa moderkort för 2000 kronor, och sedan tar jag det bästa för det priset." utan man ska ju välja moderkort efter de funktioner man behöver. Behöver man inte så många SATA-portar, extra strömförsörjning eller andra funktioner man normalt får betala lite mer för, då kan man ta ett ganska billigt moderkort, som brukar hamna runt tusenlappen.

Man bör se till att moderkortet har 8pin extraström (INTE 4pin endast) om överklockning ska komma på tal, speciellt om ett överklockat grafikkort blandas in också.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem

Ivy ska ju vra snabbare än sandy-bridge så 3570K

beror på vad man ska ha det till Jag kan inte mycket om moderkort men tror att man nog bör köpa ett efter sina behov och kanske inte ngt biligt skräp jag har också tänkt på ett asus P8Z77-V pro som den första kommentaren

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har samma dilemma, skulle beställa en dator från inet och sen såg jag att de nya IB hade kommit ut. Hade då en i5 2500k i kundvagnen, men är det bättre att byta den mot den 100 kr dyrare i5 3570k ? Edit : ska tillägga att jag troligvis inte kommer överklocka den.

Permalänk
Medlem

Om du inte ska överklocka så är troligtvis Ivyn ett bättre val

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett IB system om jag köpt idag. Fast mest för PCIE 3.0. Cpun kan säkert hänga med 3år+ men GPU:n kommer jag vilja byta ut tidigare (Min dator används bl.a till spel), det är ju i alla fall inte helt otänkbart att man får användning för PCIE 3 innom 3 år.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur folk ens kan tveka, Ivy Bridge (3570k) är ett _självklart_ val över 2500k.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Skummade igenom sweclockers test om de nya IB, i slutsatsen stog det något om "Omogna drivrutiner för grafikprocessorn". Vad menar de med detta ?

Permalänk

Från vad jag har läst och kan förstå mig på, så är skillnaden mellan 2500k och 3570 grymt små i verkligheten. Dom stora ändringarna är väll först och främst 32mn>22nm, sen har den inbyggda grafikkretsen på CPU'n uppgraderats, och stöd för pci-e 3.0 (vilket i sig i dagsläget är bortkastat). 3570 Ska vara varmare och tåla lite högre temps men oxå ha en förhöjd "multipper". MEN! det har kommit för få resultat upp på nätet som indikerar på att man faktiskt har någon nytta av att kunna dra den till 63 från 57 för att jag skulle överväga denna cpu, i mina ögon ser den ut som en hottad HTPC/HEPC cpu som gör sig bäst på ett litet moderkort där man kan nyttja den inbyggda grafiken. Inte in en renodlad spel rigg som är tänkt att stå sig ett tag, då skulle jag rekommendera att dra upp plånkan o sikta på i7 ist, 2600k är ju bara 478:- bort och du får sååå mkt mer i den.

Vad gäller moderkort idag är de jävligt lugnt att köpa i mitt segmentet av prisskalan, om man inte är "frälst" och kan rättfärdiga att lägga 4k+ på ett moderkort, ta reda på vad du kommer ha nytta av och vad du vill med burken och köp moderkort där efter! ser inte så stor mening med ett Maximus Extreme om du inte tänkt köra flera grafikkort, seriöst OC'and och tunga CPU's.

Exemplet på moderkort till din typiske användare (som jag skulle rekomendera): http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=648915

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem
Skrivet av GurreX:

Skummade igenom sweclockers test om de nya IB, i slutsatsen stog det något om "Omogna drivrutiner för grafikprocessorn". Vad menar de med detta ?

Att drivrutinerna till den inbyggda grafikprocessorn inte är dem bästa och behövs optimeras http://www.sweclockers.com/recension/15291-intel-core-i7-3770...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Inaktiv

Om du överklockar Ivy så har man tydligen svårt att hålla nere tempen (Vad jag har hört!!!). Så ska du överklocka skulle jag tagit 2500k. om ryktet stämmer. Annars kör du på 3570 antar jag ^^ som många andra säger här i tråden!

Permalänk

tycker detta inte ser allt för farligt ut

http://www.hitechlegion.com/reviews/processors/18324?start=22

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Förstår inte hur folk ens kan tveka, Ivy Bridge (3570k) är ett _självklart_ val över 2500k.

Eftersom tidiga testar visat att Sandy Bridge klockar bättre pga värme-begränsningar, så är folk osäkra än så länge på om det är värt det. Jag skulle gått på en Ivy för att den är nyare och är framtidssäkrare med PCIE 3.0, men det är inte självklart för alla än, ifall de ska klocka till max.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Känns som Ivy Bridge kommer bli en flopp...

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

...Jag skulle gått på en Ivy för att den är nyare och är framtidssäkrare med PCIE 3.0...

You sheep! go to the slaughter and die! näe det va kanske lite väl hårt, värt att ha stöd för någe som inte är klart? och inte lanserats? speciellt nu när dom redan har börjat jobba på 4.0? Detta innan 3.0 ens kommit till massorna? näe tack för 3.0 ring mig igen när ni e klara me 4'an, tack hej!

3.0
"PCIe 3.0 removes the requirement for 8b/10b encoding, and instead uses a technique called "scrambling" that applies a known binary polynomial to a data stream in a feedback topology. Because the scrambling polynomial is known, the data can be recovered by running it through a feedback topology using the inverse polynomial.[22] and also uses a 128b/130b encoding scheme, reducing the overhead to approximately 1.5% ((130-128)/130), as opposed to the 20% overhead of 8b/10b encoding used by PCIe 2.0. PCIe 3.0's 8 GT/s bit rate effectively delivers double PCIe 2.0 bandwidth. PCI-SIG expects the PCIe 3.0 specifications to undergo rigorous technical vetting and validation before being released to the industry. This process, which was followed in the development of prior generations of the PCIe Base and various form factor specifications, includes the corroboration of the final electrical parameters with data derived from test silicon and other simulations conducted by multiple members of the PCI-SIG."

4.0
On November 29, 2011, PCI-SIG has announced to proceed to PCI Express 4.0 featuring 16 GT/s, still on copper technology. Additionally, active and idle power optimizations are to be investigated. Final specifications are expected to be released in 2014/2015

kolla runt lite?

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem

ot men är det 77 chipseten som ib stödjer eller kan man kö med ett tex 67/68 mobo kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _AntiherO:

You sheep! go to the slaughter and die! näe det va kanske lite väl hårt, värt att ha stöd för någe som inte är klart? och inte lanserats? speciellt nu när dom redan har börjat jobba på 4.0? Detta innan 3.0 ens kommit till massorna? näe tack för 3.0 ring mig igen när ni e klara me 4'an, tack hej!

...Wall of Text...

kolla runt lite?

För det första så är det inget ovanligt med att de redan börjat på 4.0 när 3.0 inte ens är släppt, så brukar det ju gå till? Man fryser funktionerna på ett stadium och börjar testa och rensa bort buggar. Alla nya funktioner hamnar i buffert för nästa version som utvecklarna fortsätter att jobba på medan testarna försöker få ut nuvarande.

För det andra så är väl jag inget får, jag kör ju AMD och hade tänkt fortsätta med det X)

Jag bara gav råd om hur jag skulle ha tänkt lite snabbt om jag skulle valt mellan SB / IB och de enda skillnaderna jag hört är just PCIE 3.0 och lite bättre IPC jämfört på samma hastighet som fördel mot att den blir lite varmare så den kan få lägre max-klockning. Men de flesta behöver inte ha en CPU som går i 4,7 istället för 4,5GHz, så då kanske nya features väger upp den lilla hastighetsskillnaden tänkte jag.

Särskilt som OP skrev "lätt överklockning kanske lite över 4GHz".

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av blackeagle:

some text.

Nej det är verkligen inget ovanligt... när dom e klara med 3an... men innan 3an fullt ut lanserats är lite off imo, lite som att ha trailer i slutet på filmen, vilket oxå är relativt vanligt idag. Jag bara menar att har man köpt ett GF idag, säg allt annat än 680 serien så känns de väll ändå jävligt onödigt att anpassa sitt system efter något som ändå kommer bli utbytt om 2 år? ganska lagom till nästa kort för dom flesta om man inte stoppar i ett samma till och kör vidare då vill säga.

sen ta inte det om fåret allt för seriöst nu

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk
Medlem

Om du ska klocka så tror jag att kylningen kommer bli det avgörande i det här valet. Om ni kör med standardkylaren så kommer ni nog inte kunna höja vcore mycket på någon av dem, och den stora temperaturskillnaden kommer inte förrän man kommer upp lite högre, så med dålig kylning så lär båda hamna på ungefär samma klocka. Eftersom 3570k har bättre IPC så vinner alltså den.
Skaffar ni däremot en bra kylare så kan ni dra upp vcore på 2500k så långt det behövs och därmed klocka den högre, medans 3570k stryps på en lägre nivå så att 2500k vinner tack vare bättre klockning.
Slutligen så kan 3570k troligen ta tillbaka tronen igen om ni skaffar en riktigt bra kylare som klarar av att kyla 3570k även vid högre spänningar så att den kan klockas till samma nivå som 2500k, och då blir IPCn återigen avgörande.

Sandy/Ivy har dock ett ganska begränsat antal PCI-E lanes, så om ni planerar att köra med mer än 1 grafikkort så kommer nog PCI-E 3.0 att krävas innan processorn blir gammal nog för att behöva bytas. Min gissning är att de klarar sig ~3 år till innan de börjar flaska (t.ex. Phenom II är nu 4 år gammal och har började bli för slö först i slutet av förra året), och vid det laget så kommer troligen grafikkorten att flaskas av 8x PCIe 2.0.

Alltså: Det är svårt att sia om framtiden, men jag skulle välja 3570k.

Angående moderkort så har du rätt till en viss gräns. Titta på Sweclockers recension av x79 moderkort för att få en bättre uppfattning om skillnaderna som kan finnas.
Tl;Dr är att du bör välja ett som har de anslutningar som du tror att du kommer behöva (medans du kommer ihåg att om ni struntar i något som han sen faktiskt behöver så kommer det troligen att betyda att CPU och RAM troligen också kommer behöva bytas, alternativt slänga pengar på en vid det laget gammal plattform), och välja märke baserat på vad du tycker om deras UEFI interface.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Medlem

Va det inte något snack att IB hade dålig kylpasta så om du överklockar och dumpar mer ström i cpu:n steg värmen dramatiskt?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Eftersom tidiga testar visat att Sandy Bridge klockar bättre pga värme-begränsningar, så är folk osäkra än så länge på om det är värt det. Jag skulle gått på en Ivy för att den är nyare och är framtidssäkrare med PCIE 3.0, men det är inte självklart för alla än, ifall de ska klocka till max.

"Ifall de ska klocka till max".

Vilket är mindre än 1% av användarna som går så långt att det blir ett problem.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Va det inte något snack att IB hade dålig kylpasta så om du överklockar och dumpar mer ström i cpu:n steg värmen dramatiskt?

De blir mycket varmare vid hög volt ja, men det är fortfarande inte klarlagt varför. Det med kylpastan är Overclockers förklaring, men baserat på Jonas forum kommentarer i samband med artikeln så köper inte Sweclockers redaktion den förklaringen.
Det finns alltså fortfarande flera teorier, och man får själv avgöra vilken man tror på.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk

USCH! Vad jobbigt det blev nu. Har en 2500k påväg med posten. Detta moderkort; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746634

Är det så att jag ska måste skicka tillbaka 2500:an och beställa 3570?

Jag vill ha en handuppräckning. Vem av er hade gått igenom besväret att skicka tillbaka processorn och beställa en ny 3570. Betalade 1699kr ink moms för 2500:an när komplett hade 6 timmars rean här om dagen. Kan väl vara värt att nämnas.

Permalänk

Jag hade skickat tillbaka den om jag var du. 3570K kostar 1890 + frakt (49kr) på cdon med 5% rabatten. Det är 200kr i skillnad för en hel del extra prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av east_lake:

USCH! Vad jobbigt det blev nu. Har en 2500k påväg med posten. Detta moderkort; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746634

Är det så att jag ska måste skicka tillbaka 2500:an och beställa 3570?

Jag vill ha en handuppräckning. Vem av er hade gått igenom besväret att skicka tillbaka processorn och beställa en ny 3570. Betalade 1699kr ink moms för 2500:an när komplett hade 6 timmars rean här om dagen. Kan väl vara värt att nämnas.

Det är nog inte hela världen vilket du än väljer, du kommer att få en mycket bra processor. Nu har du köpt ett Z77-moderkort som har många funktioner som bara stöds av en IB-processor, så det kanske ändå är bättre med en 3570?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Skrivet av DrDuke:

Det är nog inte hela världen vilket du än väljer, du kommer att få en mycket bra processor. Nu har du köpt ett Z77-moderkort som har många funktioner som bara stöds av en IB-processor, så det kanske ändå är bättre med en 3570?

Ja, det är ju lite det man tänker. Det kanske kan tyckas att jag är dum som köpt detta moderkort men en Sandy-propp. Grejen är att Komplett sålde kortet för 990kr under samma rea. Var inte mycket att fundera på direkt.

Sedan har jag varit så inställd på just 2500k under flera månader att jag inte ägnade en tanke på andra processorer.

Fan, det är ju jobbigt att hålla på att skicka tillbaka dessutom blir det 350kr ytterligare med frakt och allt. Undra om det verkligen är värt besväret..

Permalänk
Medlem
Skrivet av east_lake:

Ja, det är ju lite det man tänker. Det kanske kan tyckas att jag är dum som köpt detta moderkort men en Sandy-propp. Grejen är att Komplett sålde kortet för 990kr under samma rea. Var inte mycket att fundera på direkt.

Sedan har jag varit så inställd på just 2500k under flera månader att jag inte ägnade en tanke på andra processorer.

Fan, det är ju jobbigt att hålla på att skicka tillbaka dessutom blir det 350kr ytterligare med frakt och allt. Undra om det verkligen är värt besväret..

Kör lunchlådor i en vecka så jämnar det ut sig

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem
Skrivet av east_lake:

USCH! Vad jobbigt det blev nu. Har en 2500k påväg med posten. Detta moderkort; http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746634

Är det så att jag ska måste skicka tillbaka 2500:an och beställa 3570?

Jag vill ha en handuppräckning. Vem av er hade gått igenom besväret att skicka tillbaka processorn och beställa en ny 3570. Betalade 1699kr ink moms för 2500:an när komplett hade 6 timmars rean här om dagen. Kan väl vara värt att nämnas.

Jag hade valt IB

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Jag säger 3570K.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]