Sidan 2 av 3 1 2 3

Verktyg Visningsval
2012-05-03, 12:55   #31

Olegh

Medlem

Oleghs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: jun 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av davyp3 Visa inlägg
Jag ska försöka förklara på ett annat sätt, du verkar inte ha problem att förstå den mekaniska värmeteorin, utan snarare logiken i sammanhanget.

Om du rent hypotetiskt tänker dig att kärnan inte har någon kontakt alls med kylflänsen, då spelar det ingen roll hur biffig kylning man har, kärnan kommer ändå att bli överhettad på nästan ingen tid alls.

Scenario två är att kärnan har kontakt med kylaren, men dålig sådan, då spelar kylaren en viss roll, men efter en viss gräns går det inte att kyla kärnan längre då värmen tar andra lättare vägar dit det är kallare, åt sidorna.

Tredje och sista scenariot är perfekt kontakt mellan kärna och kylare, då spelar kylaren stor roll! Också upp till en viss gräns såklart. Det verkar ju till exempel som att 3d-transistorerna är svåra att kyla när man lägger hög spänning på dem.

Så är min uppfattning i alla fall!
Problemet är kanske att jag inte tydligare klargör förutsättningarna, vilket gör att vi (ni) har en annan utgångspunkt. Scenario ett och två är i det här fallet ointressanta. Även om det inte är perfekt termisk kontakt mellan de ingående delarna, så är den åtminstone mycket bra. Dessutom är den i princip likvärdig med den som gäller för SB. Detta gör det meningslöst att försöka kvantifiera inverkan av denna parameter när man försöker förklara skillanden i temperaturer. Inverkan av att man använder kylpasta istället för att löda fast heatspreadern finns absolut, men jämfört med skillnaden i area, är denna minskade konduktivitet försumbar.

Det är en grundpremiss. Håller ni inte med om ovanstående ser jag det som ett tecken på okunskap. Det är det logiska antagandet. Ni är välkomna att försöka lämna välmotiverade svar, gärna med stöd i räkningar, som visar på att mitt antagande är fel. För det kan det vara, även om det är osannolikt.

För scenario tre har jag ett par anmärkningar. Gränsen du pratar om är när kylaren och dess värmeöverföring till omgivningen är så pass god att flänsen når omgivningstemperaturen. Att "3d-transistorerna är svåra att kyla" är bara ett annat sätt att säga att effekten som måste avledas ökar. Det har ignenting med 3D-transistorerna att göra, utan beror på just ökad effekt. Att ökningen i temperatur blir mer dramatisk jämfört med SB, vid samma effekthöjning beror återigen på själva processor-arean (till absolut största del). Detta enligt formeln P = U*A*(delta T).

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Aleshi Visa inlägg
Och det är jag fullt medveten om, har aldrig påstått något annat. Det är nu uppenbart att du har problem med läsförståelse då du inte förstår ett enkelt hypotetiskt exempel. Jag satte upp det för att visa hur två hypotetiska extremer skulle påverka resultatet. För att visa att ju närmare det ena håller du är, ju närmare kommer du det resultatet. Självklart finns inget med oändlig värmeöverföring och självklart finns inte en perfekt isolator. Men ju bättre isolator något är, desto svårare blir det att påverka temperaturen med en fläns, och ju bättre något leder värme, desto lättare är det att påverka med fläns. Det är väldigt logiskt. Du verkar ha lärt dig en del, det är bra, men det är totalt värdelöst om du saknar förmåga att tänka logiskt eller applicera dina kunskaper.
Se ovan. Vi har god ledningsförmåga, jämförbar med SB. Synd att jag inte klargjort det här tydligare, tidigare
Olegh är uppkopplad nu
2012-05-03, 13:39   #32

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Registrerad: nov 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Olegh Visa inlägg
Problemet är kanske att jag inte tydligare klargör förutsättningarna, vilket gör att vi (ni) har en annan utgångspunkt. Scenario ett och två är i det här fallet ointressanta. Även om det inte är perfekt termisk kontakt mellan de ingående delarna, så är den åtminstone mycket bra. Dessutom är den i princip likvärdig med den som gäller för SB. Detta gör det meningslöst att försöka kvantifiera inverkan av denna parameter när man försöker förklara skillanden i temperaturer. Inverkan av att man använder kylpasta istället för att löda fast heatspreadern finns absolut, men jämfört med skillnaden i area, är denna minskade konduktivitet försumbar.

Det är en grundpremiss. Håller ni inte med om ovanstående ser jag det som ett tecken på okunskap. Det är det logiska antagandet. Ni är välkomna att försöka lämna välmotiverade svar, gärna med stöd i räkningar, som visar på att mitt antagande är fel. För det kan det vara, även om det är osannolikt.

För scenario tre har jag ett par anmärkningar. Gränsen du pratar om är när kylaren och dess värmeöverföring till omgivningen är så pass god att flänsen når omgivningstemperaturen. Att "3d-transistorerna är svåra att kyla" är bara ett annat sätt att säga att effekten som måste avledas ökar. Det har ignenting med 3D-transistorerna att göra, utan beror på just ökad effekt. Att ökningen i temperatur blir mer dramatisk jämfört med SB, vid samma effekthöjning beror återigen på själva processor-arean (till absolut största del). Detta enligt formeln P = U*A*(delta T).

Se ovan. Vi har god ledningsförmåga, jämförbar med SB. Synd att jag inte klargjort det här tydligare, tidigare
Oavsett om det är arean eller annan värmeledningsförmåga i kislet som är orsaken så leds värmen sämre till fläns med IB än med SB. Därför får man mindre resultat av att byta fläns enligt de exemplen som givits ovan.
Ju bättre värmeledningsförmågan är desto mindre skillnad mellan fläns och processor, och desto större resultat ger det att kyla fläns. Obefintlig skillnad mellan de båda ger maximalt resultat, varje grad du sänker flänsen med sänker då processorn en grad, även om det är ett fullkomligt orealistiskt scenario. Men det går åt andra hållet också, ingen kontakt ger inget resultat av att kyla fläns, även fast det också inte är aktuellt med så dålig kontakt.

Storleken på IB är så klart en väldigt viktig faktor, men en sak som pekar på att värmeledningsförmågan även skulle kunna vara sämre i själva kislet är att SB som överklockats till att producera mer värme per mm² än IB fortfarande är svalare än IB. Storleksskillnaden är därmed inte hela förklaringen. Det skulle kunna beror på olika tjocklek på olika typer av lager i processorn. Men det kan också vara så enkelt att det har med temperatursensorer att göra.

Kort sagt, ju sämre kontakt, oavsett orsak, desto mindre påverkan från fläns.
Aleshi är uppkopplad nu
2012-05-04, 17:46   #33

Olegh

Medlem

Oleghs avatar

Plats: Linköping

Registrerad: jun 2005

Citat:
Oavsett om det är arean eller annan värmeledningsförmåga i kislet som är orsaken så leds värmen sämre till fläns med IB än med SB. Därför får man mindre resultat av att byta fläns enligt de exemplen som givits ovan.
Ju bättre värmeledningsförmågan är desto mindre skillnad mellan fläns och processor, och desto större resultat ger det att kyla fläns. Obefintlig skillnad mellan de båda ger maximalt resultat, varje grad du sänker flänsen med sänker då processorn en grad, även om det är ett fullkomligt orealistiskt scenario. Men det går åt andra hållet också, ingen kontakt ger inget resultat av att kyla fläns, även fast det också inte är aktuellt med så dålig kontakt.

Storleken på IB är så klart en väldigt viktig faktor, men en sak som pekar på att värmeledningsförmågan även skulle kunna vara sämre i själva kislet är att SB som överklockats till att producera mer värme per mm² än IB fortfarande är svalare än IB. Storleksskillnaden är därmed inte hela förklaringen. Det skulle kunna beror på olika tjocklek på olika typer av lager i processorn. Men det kan också vara så enkelt att det har med temperatursensorer att göra.

Kort sagt, ju sämre kontakt, oavsett orsak, desto mindre påverkan från fläns.
Nu säger vi äntligen ungefär samma sak! Angående det andra stycket skulle min gissning vara att det beror på att U ändras, till det sämre i och med den minskade arean. Men det är mer en inte jättekvalificerad gissning, alla små ändringar i själva designen kan bidra till skillnaden.
Olegh är uppkopplad nu
2012-05-06, 10:29   #34

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Olegh Visa inlägg
Nu säger vi äntligen ungefär samma sak! Angående det andra stycket skulle min gissning vara att det beror på att U ändras, till det sämre i och med den minskade arean. Men det är mer en inte jättekvalificerad gissning, alla små ändringar i själva designen kan bidra till skillnaden.
Tycker du ska läsa mina inlägg från början. Har sagt samma sak hela tiden.
Aleshi är uppkopplad nu
2012-05-07, 14:51   #35

weiuweiu

Medlem

Plats: Alingsås

Registrerad: sep 2010

Ska stresstesta ordentligt idag 6 timmar+ men igår kom jag upp i endast 55grader på en 3570k med 4.3ghz h80kylning. Tycker inte det är så farligt varmt eller vad säger experterna?
weiuweiu är inte uppkopplad
2012-05-07, 15:45   #36

RobCar

Medlem

Registrerad: sep 2008

Då är en Z77 mobo och en 3570K på väg till mig. Ska köra på vanlig luftkylning (Xigmatek kylare) får se hur tempen blir.
RobCar är inte uppkopplad
2012-05-07, 15:56   #37

Iceglow

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: feb 2005

Drog igång min 3570K + asus p8z77 pro + MUX 120 i helgen! Jag kör en pwm-styrd Noctua fläkt till kylningen! Helt sanslöst vad kallt cpu'n går ... fläkten går inte igång mer än 400 rpm och skiten varnar för låg cpu-fan hela tiden! Fick ju stänga av monitor på fläkten såklart! Klockar visserligen inte än men cpu'n blir max 30 grader utan fläkt på och tvingar jag igång fläkten på max så går tempen ner till 25 grader! Detta bådar helt klart gott inför klockningen
2012-05-07, 21:18   #38

Irrationell

Medlem

Irrationells avatar

Plats: Uppsala

Registrerad: maj 2011

Sitter och väntar på en beställd 3570k som jag planerar att kyla passivt med en Noctua NH-c12p i ett "kartongchassi" utan fläktar. Återkommer med resultat inom kort.
Irrationell är inte uppkopplad
2012-05-08, 23:40   #39

davyp3

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: okt 2003

Fick precis hem min 3570k + Asus Maximus V gene ROG, med Corsair H50 som kylning. 2x Scuthe gentle typhoon 1150 rpm i pnp.

Snacka om häftigt uefi/bios jämfört med gigabytes till p55.

Jag återkommer med resultat!
[Asus maximus V gene] - [Intel 3570k @ 4,4 GHz] - [Samsung 830 256 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Gainward GTX TITAN] - [Corsair HX 750W] - [Antec 920] - [Fractal Design XL R2] - [Benq XL2411T + 2x Benq G2420HD]
davyp3 är inte uppkopplad
2012-05-08, 23:44   #40

Batman

Medlem

Batmans avatar

Plats: Örebro

Registrerad: aug 2008

Känns som att enda vettiga alternativet för att hålla Ivy någolunda sval under klockning är just vattenkylning, men vad vet jag
Antec P280 / Corsair AX850 / ASUS P8P67 PRO / Intel i5 2500k / Phanteks TC14PE Orange / Kylning: Noctua NF-F12 \ Kingston HyperX 8GB DDR3/ Radeon XFX HD7850 / ASUS XONAR DS/ Lagring: Intel 520 120GB\ Western Digital Caviar Green 3TB \2 Western Digital Black 1TB \
LG 22" TFT W2220P / Altec Lansing 621 / Logitech diNovo™ Media Desktop® Laser/ Mionix Naos 3200
Batman är uppkopplad nu
2012-05-08, 23:52   #41

XzaR

Medlem

XzaRs avatar

Plats: Mölndal

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Iceglow Visa inlägg
Drog igång min 3570K + asus p8z77 pro + MUX 120 i helgen! Jag kör en pwm-styrd Noctua fläkt till kylningen! Helt sanslöst vad kallt cpu'n går ... fläkten går inte igång mer än 400 rpm och skiten varnar för låg cpu-fan hela tiden! Fick ju stänga av monitor på fläkten såklart! Klockar visserligen inte än men cpu'n blir max 30 grader utan fläkt på och tvingar jag igång fläkten på max så går tempen ner till 25 grader! Detta bådar helt klart gott inför klockningen
Då måste jag ha monterat fel, har försökt fyra gånger att montera om den på alla möjliga sätt och jag tror faktiskt inte jag har gjort något fel...
Vilka hål använder du? Det finns två på bägge sidorna.
2012-05-08, 23:55   #42

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av XzaR Visa inlägg
Hej har precis köpt en Intel processor men jag tycker tempen är för hög.

Thermalright MUX-120 S1156/1155
http://www.inet.se/produkt/5321748/t...oem-s1156-1155

Kör i stock clock än så länge, idle 33-37C och load är 67-72C när jag kör IntelBurn Test. Är det för varmt?
Define XL men nu var det med ena sidan öppen. Det är rätt varmt I rummet känns som 25-28C.
Köp en annan kylare, jag ligger på 20-22C idle och jag har denna Noctua http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14

...är dock lite billigare här http://www.dustinhome.se/product/501...Provider_dacsa

Vad har hänt med Inet, de har blivit skitdyra och Dustin billiga

Senast redigerad av Absurd 2012-05-09 klockan 00:01.
Absurd är inte uppkopplad
2012-05-09, 00:03   #43

Youjimbo

Medlem

Youjimbos avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2012

Citat:
Rolig konversation.

Mitt intryck efter att ha läst är att det antingen är felkalibrerade tempsensorer det rör sig om eller nåt skumt med kislet. Den minskade kontaktarean mot flänsen kan inte ge den effekt man ser i testerna. Inte så stor effekt i alla fall.
Det är nåt skumt med värmeledningsförmågan i kislet i antingen 22nm-processen eller i sättet man bygger upp kretsarna med 3D-transistorer.

I och för sig bra att det inte blir en home run för Intel. Ger AMD en chans att komma ikapp lite. Eventuellt. Tror inte Piledriver har en suck mot Ivy, men den kanske lyckas minska gapet något.
Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1000W | Intel i7 2700K @ 4.2GHz | MSI Z68A-GD55 | G.Skill Ripjaws X Gaming 16GB @ 2133MHz | MSI GTX690 | 180GB SSD Intel 520 | Noctua NH-D14 | Win 7 home premium | QPad MK-85 Pro | QPad 5K L.E. Mouse | Steelseries Diablo III mouse | Dell u2412M | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339| Beyerdynamic T1 | Fanatec GT2 + CSP | Xbox 360 | PS3 | PS4
Youjimbo är inte uppkopplad
2012-05-09, 00:06   #44

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Plats: Sthlm

Registrerad: mar 2012

Citat:
Du har snarare något fel på sensorerna eller ett UEFI som avläser fel.
Du kan inte få oss att tro att din 3570k med en MUX120 hamnar på 25c i idle, det är under rumstemp.
Intel Core i5 2500k @ 4.6ghz | Zotac GTX 470 | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | 8GB G.Skill ARES 1866mhz CL9 | Corsair VX550W | OCZ Agility 3 60gb | Intel G2 160gb SSD | WD Green 500gb 7200rpm 64mb | Hitachi 500gb 5400rpm 32mb | Creative X-Fi Xtreme Gamer | Razer Kraken Pro | Steelseries 4HD | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Samsung SA300 22"
Blazin87 är uppkopplad nu
2012-05-09, 00:16   #45

Leedow

Medlem

Leedows avatar

Plats: Falun

Registrerad: dec 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Absurd Visa inlägg
Köp en annan kylare, jag ligger på 20-22C idle och jag har denna Noctua http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14

...är dock lite billigare här http://www.dustinhome.se/product/501...Provider_dacsa

Bor du i en igloo?
2012-05-09, 01:43   #46

takeoninja

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: feb 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blazin87 Visa inlägg
Du kan inte få oss att tro att din 3570k med en MUX120 hamnar på 25c i idle, det är under rumstemp.
Lol, hur sjutton vet du hur varmt han har det hemma? xD Min morsa, för att dra ett exempel, har 18-20 grader hemma för att hon gillar det svalt (vi andra fryser halvt till döds dock ). Med en rumstemperatur på 20 är 25 inte omöjligt om än ett snudd på för bra resultat ^^ Dessutom kan väl 25c räknas som en rätt normal rumstemperatur?

http://en.wikipedia.org/wiki/Room_temperature

Visar sig att inom Kemi är 25c rumstemperatur, i vardagligt tal menar man oftast 20-25 ^^
takeoninja är inte uppkopplad
2012-05-09, 01:52   #47

XzaR

Medlem

XzaRs avatar

Plats: Mölndal

Registrerad: feb 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av takeoninja Visa inlägg
Lol, hur sjutton vet du hur varmt han har det hemma? xD Min morsa, för att dra ett exempel, har 18-20 grader hemma för att hon gillar det svalt (vi andra fryser halvt till döds dock ). Med en rumstemperatur på 20 är 25 inte omöjligt om än ett snudd på för bra resultat ^^ Dessutom kan väl 25c räknas som en rätt normal rumstemperatur?

Visar sig att inom Kemi är 25c rumstemperatur, i vardagligt tal menar man oftast 20-25 ^^
Han kanske menar rumstemperaturen inne i chassit, tror inte att det är mindre än 25 grader där.

Men tack alla som har svarat. Jag kör som det är istället orkar inte köpa en ny kylare nu I alla fall. Får runt 72C med Intel Burntest så det borde inte vara så farligt. Måste köpa ett grafikkort snart, tror jag väljer det istället för vatten kylning.

Senast redigerad av XzaR 2012-05-09 klockan 01:57.
2012-05-09, 02:06   #48

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av takeoninja Visa inlägg

Jo precis, rumstemp i "normala" fall ligger runt 20-25, och om han har ett vanligt chassi med grafikkort, cpu, minnen, hårddiskar, etc etc... allting alstrar värme, han måste ha datorn i ett ganska kallt rum om den ska ner i 20-25c
Jag lyckades få ner min gamla q9400 i 13c en gång när jag öppnade balkong dörren mitt i vintern och hade datorn väldigt nära.... det va coolt... i dom 10min det varade, printscreenade och hade mig dock frös jag nästan ihjäl....
Intel Core i5 2500k @ 4.6ghz | Zotac GTX 470 | MSI Z68A-GD65 G3 REV B3 | 8GB G.Skill ARES 1866mhz CL9 | Corsair VX550W | OCZ Agility 3 60gb | Intel G2 160gb SSD | WD Green 500gb 7200rpm 64mb | Hitachi 500gb 5400rpm 32mb | Creative X-Fi Xtreme Gamer | Razer Kraken Pro | Steelseries 4HD | Razer Naga Molten | Qpad-MK85 | Samsung SA300 22"
2012-05-09, 02:16   #49

Blazin87

Medlem

Blazin87s avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Leedow Visa inlägg
Bor du i en igloo?
tror snarare på fel kalibrerat uefi för dom nya sensorerna..... 20c låter osannolikt lågt då normal rums temp ligger på 20-25
2012-05-09, 03:20   #50

qMetal

Medlem

Registrerad: dec 2007

Citat:

Mest intressant är vad du ligger på i load, inte idle.

Citat:
Kolla load-tempen först och främst.
qMetal är inte uppkopplad
2012-05-09, 04:27   #51

Pye

Medlem

Pyes avatar

Citat:
Om det är till nån glädje förstod jag, och gillade, ditt resonemang från första posten. Har väl resonerat lite liknande kring ivy tidigare men det var lite som du satte sista pusselbiten. Just att hur bra en fläns än är så kan den max möta IHSen med en temp nära rummet. men om man bygger sin dator i ett kylskåp/frys då ))? Ljudisolerat och klart
2012-05-09, 14:13   #52

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Leedow Visa inlägg
Bor du i en igloo?
Får du en igloo att hålla ihop i 20 plusgrader så ska jag flytta in i en, det är ett löfte

Citat:
Ursprungligen inskrivet av qMetal Visa inlägg
Mest intressant är vad du ligger på i load, inte idle.

Kolla load-tempen först och främst.
Körde nyss IntelBurn Test och tog screenshot, detta är resultatet, 49C

http://i45.tinypic.com/9tlj4h.png

Senast redigerad av Absurd 2012-05-09 klockan 15:08.
2012-05-09, 17:46   #53

the squonk

Medlem

the squonks avatar

Registrerad: mar 2004

Citat:
Får du en igloo att hålla ihop i 20 plusgrader så ska jag flytta in i en, det är ett löfte

Körde nyss IntelBurn Test och tog screenshot, detta är resultatet, 49C

http://i45.tinypic.com/9tlj4h.png
Men du har en Q9450 i 2.66GHz, alla här pratar om 3770K i åminstone Turbo-clock på 3.9GHz .. tala om meningslös jämförelse, dessutom VAR det problem med tempsensorerna i Wolfdale/Yorkfield.

Och, 49C i 2.66GHz är inte så imponerande med tanke på att jag Primeade min Q9450 i 3.84GHz under 75C!
the squonk är inte uppkopplad
2012-05-09, 18:00   #54

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av the squonk Visa inlägg
dessutom VAR det problem med tempsensorerna i Wolfdale/Yorkfield.!
Källa på det, finns inget om det när man googlar...och vad är det som säger att det INTE kan vara fel på sensorerna i Ivy Bridge?
2012-05-09, 19:21   #55

the squonk

Medlem

the squonks avatar

Registrerad: mar 2004

Citat:
Källa på det, finns inget om det när man googlar...och vad är det som säger att det INTE kan vara fel på sensorerna i Ivy Bridge?
Det är bara att söka här på Swec, det var ett himla gnäll om det här på forumen när dom processorerna kom(jag hade bland de första exen av både Wolfdale och Yorkfield i Sverige). Det tog flera månader innan CoreTemp började visa ungefär trovärdiga siffror vilket snabbt gjorde CoreTemp mest populärt. Sen dess har de andra programmen också blivit bättre, men det är ändå inga exakta siffror man får från de processorerna. Det fanns exemplar som var lika varma i idle som i full load, vilket naturligtvis inte kan stämma.

Självklart kan IB också visa fel, vilket den också "gör", det är inga riktiga tempsensorer som sitter i cpun utan kretsar som beräknar värmen utifrån energiåtgången i olika strömplan i processorn.

Slutsats: man kan ta de absoluta Celsius-värdena med en nypa salt om man inte har mätt dem själv med en IR-kamera riktat mot moderkortet, däremot är siffrorna i sig till stor hjälp eftersom de ändå varnar om när processorn är på väg att bli överhettad och att det är dags att sänka spänningen eller bättra på kylningen. Siffrorna talar också om när processorn är på väg att throttla, eller att risken för blåskärm är stor.

edit. att Ivy Bridge anses varm är inte för temperaturvärdet i sig, det går ändå inte att jämföra mellan olika arkitekturer/processer, utan det är för att dom värdena man får vid en viss klock snabbare närmar sig vad processorn klarar av än för ex Sandy Bridge. Mindre headroom helt enkelt.

edit2. oavsett opålitlig tempvisning så var båda de bästa processorer jag ditills köp och båda är i daglig drift fortfarande, grymt bra på många andra sätt. Precis som SB och Ivy.

Senast redigerad av the squonk 2012-05-09 klockan 19:27.
the squonk är inte uppkopplad
2012-05-09, 23:54   #56

davyp3

Medlem

Registrerad: okt 2003

Så, provat lite med 3570k + Maximus V Gene.

När jag kör allt STOCK får jag en Vcore på 1.2V vilket låter helt knäppt högt, men jag har verkligen kollat allt i BIOS, allt är på default. Då maxar jag 65C i Aida64 stabilitetstest.
Nu provade jag att dra ned offset voltage till -0,1 och då hamnar Vcore på 1.1V vid full load med en temperatur om 60C i stället.
[Asus maximus V gene] - [Intel 3570k @ 4,4 GHz] - [Samsung 830 256 GB] - [Samsung 1TB] - [Kingston HyperX Beast 2133 MHz 2x8GB] - [Gainward GTX TITAN] - [Corsair HX 750W] - [Antec 920] - [Fractal Design XL R2] - [Benq XL2411T + 2x Benq G2420HD]
davyp3 är inte uppkopplad
2012-05-10, 07:55   #57

Iceglow

Medlem

Plats: Malmö

Registrerad: feb 2005

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Blazin87 Visa inlägg
Jag bryr mig egentligen inte om vad någon tror, ville bara informera! Och om det fortfarande är någon som är intresserad kan jag meddela att jag körde Intelburntest igår kväll! Körde på både normal och high, asus egen mjukvara meddelade att tempen aldrig gick över 45 grader, oftast låg den under 40! Detta tycker jag ifs låter märkligt, kan jag ha lyckats så bra med min montering? Alternativt lyckats få en kall cpu! Jag kör ifs oklockat och med öppen rigg då jag inte byggt färdigt än! Datorn står under ett öppet fönster och jag tror att min temperatur inomhus är max 20 grader. Sensorn på moderkortet visar 22 grader! Jag vet inte så mycket om det här och det är inte omöjligt att det är felaktiga siffror, vilket jag ju inte kan veta något om! Men cpu-fläkten reagerar iaf och drar igång till 700-800 rpm när cpu'n drar över 40 grader! Så det känns ok, men återigen vad fan vet jag!
2012-05-14, 09:07   #58

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pye Visa inlägg
Om det är till nån glädje förstod jag, och gillade, ditt resonemang från första posten. Har väl resonerat lite liknande kring ivy tidigare men det var lite som du satte sista pusselbiten. Just att hur bra en fläns än är så kan den max möta IHSen med en temp nära rummet. men om man bygger sin dator i ett kylskåp/frys då ))? Ljudisolerat och klart
Ja det glädjer lite.
Och förbered dig på kondens och frostbildning med ett sådant bygge. Tror jag har en gammal vapochill eller liknande du kan testa med.
Aleshi är uppkopplad nu
2012-05-14, 13:42   #59

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pye Visa inlägg
Bygg den i ett gammalt akvarium du fyller med sån transformatorolja de använder i sina transformatorer på ABB, då får du bra kylning...problemet är bara att få tag på oljan

http://www3.statoil.com/mar/svg01184...ts/voltway_n7x
2012-05-14, 13:56   #60

Aleshi

Medlem

Aleshis avatar

Citat:
Bygg den i ett gammalt akvarium du fyller med sån transformatorolja de använder i sina transformatorer på ABB, då får du bra kylning...problemet är bara att få tag på oljan

http://www3.statoil.com/mar/svg01184...ts/voltway_n7x
Som sagt hjälper inte det mot den här typen av problem.
Det hjälper när det är mycket värme som ska avledas. Nu är det inte mycket värme som är problemet, tvärtom är det relativt lite värme. Problemet är att den inte kommer ut till kylmediumet. Behövs värmeväxlare för att klara det.
Aleshi är uppkopplad nu
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker