Verktyg Visningsval
2012-05-06, 21:11   #1

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Hyperthreading-stänga av? (I spel)


Imorgon ska jag slänga ihop datorn som innehåller en i7 2700K och jag har läst lite att Hyperhreading som processorn har inte (åtminstone inte för tillfället) är bra för spel och kan till och med försämra prestandan så jag undrar vilka spel som det försämrar/förbättrar?
Och om det är vissa spel som drar nytta av det och vissa inte-kan man stänga av det utan att behöva gå in i BIOS?

Tack på förhand!
__________________
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [Nvidia Geforce GTX 780] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [8GB Corsair Vengeance] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Mitt smidiga moln: Dell Venue 11 Pro ≈ Min förlängning av mig själv: Google Nexus 5
Uzanar är inte uppkopplad
2012-05-06, 21:16   #2

tjobbo

Medlem

Plats: Östersund

Registrerad: apr 2005

Om du ska stänga av HT kan du lika gärna köpa en 2500k.

Jag har inte märkt att HT försämrar prestandan, i BF3 får du till och med mer FPS med HT på
__________________
Mobo:ASUS ROG RAMPAGE IV X79 CPU:Intel Core i7 3930k@4.5Ghz Ram: Corsair 16GB 1600MHz GPU: Nvidia GTX780Ti Chassi: Corsair 540 Air Kylning: Corsair H100i, PSU:Corsair 750W SSD: Samsung 840 EVO 500GB Lagring: 4TB Dell UltraSharp 24": 1920x1200
tjobbo är inte uppkopplad
2012-05-06, 21:20   #3

Simplified

Medlem

Plats: -

Registrerad: apr 2011

Låt HT vara igång.

Jag har alltid HT igång och har aldrig märkt någon negativ effekt.
__________________
Bärbar: Alienware M17x R2 (Röd) | 1200p RGBLED | 2x 5870m Crossfire | i7 740QM | 8gb RAM | 500gb HDD
Stationär: HAF X | i7 2600k | MSI z68 GD55 | 2x 7870 Crossfire |Kingston Hyper X 240gb SSD + Samsung 830 128gb + 120gb v300| 2x 2TB | 16GB RAM | Kühler 620 | Corsair AX 860
Kringutrustning: DELL U2711 | Logitech G19 | Razer Naga
Simplified är inte uppkopplad
2012-05-06, 21:23   #4

Rydisen

Medlem

Rydisens avatar

Plats: Lund

Registrerad: okt 2010

Det enda jag har hört är att BF3 fick microstuttering av HT för vissa.
__________________
i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 760 | Vulcan 8GB | Agility 3 120GB, Green 2TB | Newton 650w | P280 | LG IPS237L
Marantz SR5005 | B&W DM603 | AKG K618
Nexus 7 | Raspberry Pi | Sony Vaio Pro 13
Projekt: IceCase
Rydisen är uppkopplad nu
2012-05-06, 21:24   #5

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av tjobbo Visa inlägg
Om du ska stänga av HT kan du lika gärna köpa en 2500k.

Jag har inte märkt att HT försämrar prestandan, i BF3 får du till och med mer FPS med HT på
Jo visst kunde jag det men 2700K för 2000kr tackar man inte nej till, mer framtidssäker

Men jag har också hört att man kan få högre överklockningar utan HP, stämmer det och isåfall-är det värt det att stänga av det för högre klockningar?
__________________
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [Nvidia Geforce GTX 780] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [8GB Corsair Vengeance] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Mitt smidiga moln: Dell Venue 11 Pro ≈ Min förlängning av mig själv: Google Nexus 5
Uzanar är inte uppkopplad
2012-05-06, 21:25   #6

Ytbehandlad

Medlem

Ytbehandlads avatar

Plats: Europa

Registrerad: okt 2010

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Uzanar Visa inlägg
Jo visst kunde jag det men 2700K för 2000kr tackar man inte nej till, mer framtidssäker

Men jag har också hört att man kan få högre överklockningar utan HP, stämmer det och isåfall-är det värt det att stänga av det för högre klockningar?
Likadant där, då kan du lika gärna ta en 2500K - dock är gränsen oftast kring 5GHz oavsett HT eller inte.
__________________
|M5A99X EVO|PH-TC14PE_OR|FX-8320@4,7GHz|Sapphire Radeon HD 7870 2GB@1135MHz/1250MHz|Corsair 8GB Value Select|Corsair TX 650w|CM Storm Enforcer|
I am the cheshire cabbage. Worship me!
Ytbehandlad är inte uppkopplad Folding
2012-05-07, 07:20   #7

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Uzanar Visa inlägg
Imorgon ska jag slänga ihop datorn som innehåller en i7 2700K och jag har läst lite att Hyperhreading som processorn har inte (åtminstone inte för tillfället) är bra för spel och kan till och med försämra prestandan så jag undrar vilka spel som det försämrar/förbättrar?
Och om det är vissa spel som drar nytta av det och vissa inte-kan man stänga av det utan att behöva gå in i BIOS?

Tack på förhand!
Skillnaden med eller utan HT är marginell och inte märkbar i något spel under normala (läs realistiska) förutsättningar. Eftersom det så extremt sällan är processorn som är flaskhalsen ska det mycket till innan du slår i den 1-2% prestandaförsämring det gör.
__________________
MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.3 GHz | 4x8 GB RAM | 2x MSI 680 SLI | 4xSSD
Moddat P183 | Corsair AX850W | 3x BenQ XL2411T | 3D Vision Surround

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
2012-05-07, 08:16   #8

Iwar

Medlem

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2009

Vad jag har förstått var det endast första generationen av i7 or som hade problem med HT i tex bf3, altså i7-920,930-950 serien.

på Sandy och ivy bridge kan du låta HT vara på. Ganska trevligt o ha när man renderar film oxå (spelar in raids i wow med dxtory, då är det gött med HT på)
__________________
Stationära: i7-2600K @4.6 Ghz | Corsair LP 16 gb | 7970 x2 @ 1100/1500 | Asrock Z68 Extreme4 | Silverstone Fortress 2 | Corsair AX850 | Samsung 830 256gb |Asus Xonar Essence STX
Vattenkylning: Pump: Alphacool VPP655 (D5)| Rad: Magicool 3x180mm | Res: Monsoon S2 premium | GPUblock: EK 7970 Acetal/Nickel | CPUblock: EK supreme HF Acetal/Nickel | Ducky Shine Cherry MX Brown | Qpad 5k | U3011 | M-Audio Bx5 D2
Iwar är inte uppkopplad
2012-05-07, 09:43   #9

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Jag hade ju tänkt ha denna CPU tills Skylake (2015), tror ni att spel då har börjat dra nytta av HP på allvar då eller kommer det dröja ett långt tag/aldrig hända?
__________________
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [Nvidia Geforce GTX 780] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [8GB Corsair Vengeance] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Mitt smidiga moln: Dell Venue 11 Pro ≈ Min förlängning av mig själv: Google Nexus 5
Uzanar är inte uppkopplad
2012-05-07, 10:20   #10

Zcenicx

Moderator

Zcenicxs avatar

Plats: Gnällbältets huvudstad

Registrerad: maj 2003

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Uzanar Visa inlägg
Jag hade ju tänkt ha denna CPU tills Skylake (2015), tror ni att spel då har börjat dra nytta av HP på allvar då eller kommer det dröja ett långt tag/aldrig hända?
Antagligen "aldrig hända", i alla fall inte under överskådlig framtid.

Problemet ligger i hur spelmotorer fungerar. De flesta beräkningar i spel är seriella (A leads to B leads to C) och blir alltså en enda tråd. En del beräkningar kan brytas ut ur detta och skötas i en andra eller till och med tredje tråd, men det är i sammanhanget ganska lite. En del modernare spel har även en separat tråd för AI, men återigen blir det svårt att köra flertrådad AI då beräkningarna fortfarande är sammanlänkade och beroende av varandra. För att ytterligare krångla till det är AI'n ofta beroende av data från spelmotorns tråd, så denna beräkningskedja kan aldrig utnyttjas fullt ut.

Här har du huvudanledningen till att tvåkärniga processorer fortfarande fungerar bra i de flesta spel. Du har helt enkelt inte fler trådar än så att hantera.
Det finns undantag, och då pratar vi huvudsakligen om konsolporteringar, där man faktiskt delar upp AI'n i flera delar. Den blir totalt urusel på att faktiskt utnyttja kraften i en (modern) CPU's kärnor, men för en lågt klockad cellprocessor med begränsad kraft i varje kärna (läs PS3/360) är det en bra lösning.

Sedan har du även grafikmotorn. Det är normalt sett långt ifrån den mest krävande motorn i spelet för processorn att hantera, men teoretiskt kan du dela upp bilden i lika många trådar som det finns modeller i bilden. Praktiskt sett däremot är det svårt att faktiskt utnyttja den här parallelliseringen fullt ut, helt enkelt för att det blir exponentiellt svårare att synkronisera databehandlingen mellan trådarna utan att få extrema förluster i den här synkroniseringen. Likaså är det inga extrema mängder data man faktiskt måste behandla vilket gör det mindre viktigt att sprida belastningen.


Vad landar man då med? Jo, exakt vad vi ser i dagsläget. Två-tre trådar, en som hanterar grafikmotorn och en som hanterar spelmotor, samt eventuellt en som hanterar AI.


Vad är det då som gör att vi ser en utveckling mot flerkärnigt? Jo, det är att det finns en del i spel som faktiskt går alldeles utmärkt att flertråda och som är väldigt, väldigt tung för en CPU att beräkna.

Fysik.

Däremot kommer fysiken inte att stanna kvar på processorn särskilt länge till. Vi har redan PhysX som kan hanteras av GPU, vi har redan (även om det inte används ännu) stöd för GPGPU-fysik i både DirectCompute och OpenCL.


Så, för att komma till någon form av slutsats... vi lär inte se spel kräva mer än fyra kärnor på ett bra tag, såvida ingen kommer på något sätt att helt skriva om spelreglerna för hur spelmotorer och/eller AI fungerar. Det är inget vi ser framför oss just nu och det kommer att skapa ganska stora rubriker när det händer. Från dess kommer det också att ta ett bra tag tills vi faktiskt ser spel som utnyttjar denna nya teknik, speciellt då det inte direkt är något som kan läggas till i efterhand utan är själva grunden resten av spelet byggs kring.
__________________
MSI P67A-GD65 B3 | i7 3770 @ 4.3 GHz | 4x8 GB RAM | 2x MSI 680 SLI | 4xSSD
Moddat P183 | Corsair AX850W | 3x BenQ XL2411T | 3D Vision Surround

Kommentera inte inlägg som bryter mot reglerna - anmäl dem. Det blir bara mer jobb för oss moderatorer annars.
Zcenicx är inte uppkopplad
2012-05-07, 11:32   #11

Diablo_Lino

Medlem

Diablo_Linos avatar

Plats: Trelleborg

Registrerad: jul 2011

du ska inte behöva stänga av HT på en 2700k.
Diablo_Lino är inte uppkopplad Folding
2012-05-07, 11:40   #12

PerZerk

Medlem

PerZerks avatar

Registrerad: jul 2008

Sjävlfallet så ska du låta HT vara på. Glöm inte att aktivera Turbon
__________________
i7 2600 4GHz | Arctic i30 | Asus P8Z68-V/GEN3 | 16GB | 2x EVGA GTX 680 SC SLI | X-FI Xtreme Audio PCI-E | HDD 300GB | HDD 1TB | 2st Sony DVD-RW 24x | FSP Aurum 700W | Win7 Pro x64 | MX-518 | CPU-Z, 3DMark 11 // Pavilion m6-1052eo | i5 3210m 3GHz | 8GB | HD 7670m 1GB | 120GB SSD | Win7 Pro x64 // DIR-600 B5 FW: 2.17 / Netgear Prosafe GS105 / GS108
PerZerk är inte uppkopplad
2012-05-07, 11:50   #13

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av PerZerk Visa inlägg
Sjävlfallet så ska du låta HT vara på. Glöm inte att aktivera Turbon
Men man ska väl inte ha Turbo på när den är överklockad, eller?
__________________
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [Nvidia Geforce GTX 780] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [8GB Corsair Vengeance] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Mitt smidiga moln: Dell Venue 11 Pro ≈ Min förlängning av mig själv: Google Nexus 5
Uzanar är inte uppkopplad
2012-05-07, 16:28   #14

Mocka

Medlem

Mockas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Iwar Visa inlägg
Vad jag har förstått var det endast första generationen av i7 or som hade problem med HT i tex bf3, altså i7-920,930-950 serien.

på Sandy och ivy bridge kan du låta HT vara på. Ganska trevligt o ha när man renderar film oxå (spelar in raids i wow med dxtory, då är det gött med HT på)
Ah, tack. Precis det jag undrat då jag själv sitter på en 920a och stängde av HT just för BF3.
__________________
[3570K @ 4400] - [Z77A-GD55] - [16GB 1600MHz] - [GTX970 SLI @ 1506/7500] - [~360GB SSD] - [~2500GB HDD]
[Xonar DX] - [850W HX] - [ROG PG278Q] - [Lycosa] - [Naos 5000] - [HS-260] - [Gigaworks T20] - [Define R4] - [Win8.1 Pro x64]
Mocka är uppkopplad nu Folding
2012-05-07, 16:34   #15

Saven

Medlem

Registrerad: jul 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mocka Visa inlägg
Ah, tack. Precis det jag undrat då jag själv sitter på en 920a och stängde av HT just för BF3.
funkar då utan problem för mig (i7 950), fick du problem med HT på?
Saven är inte uppkopplad
2012-05-07, 16:45   #16

Absurd

Avstängd

Absurds avatar

Registrerad: maj 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Uzanar Visa inlägg
Jo visst kunde jag det men 2700K för 2000kr tackar man inte nej till, mer framtidssäker

Men jag har också hört att man kan få högre överklockningar utan HP, stämmer det och isåfall-är det värt det att stänga av det för högre klockningar?
Liten fundering bara...varför valde du inte 2600K istället då 2700K inte gav något extra för pengarna man la ut, 100MHz mer endast...och vad menar du med "framtidssäkrad"? Då skulle du väl ha köpt en Ivy Bridge istället, du skulle lika gärna kunnat tagit denna för samma pris http://www.inet.se/produkt/5310020/i...ghz-ivy-bridge

...eller är jag helt ute och cyklar?!
Absurd är inte uppkopplad
2012-05-07, 16:51   #17

Mocka

Medlem

Mockas avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: jul 2004

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Saven Visa inlägg
funkar då utan problem för mig (i7 950), fick du problem med HT på?
Helt ärligt så minns jag inte men för mig det var viss stuttering och att HT off hjälpte.
__________________
[3570K @ 4400] - [Z77A-GD55] - [16GB 1600MHz] - [GTX970 SLI @ 1506/7500] - [~360GB SSD] - [~2500GB HDD]
[Xonar DX] - [850W HX] - [ROG PG278Q] - [Lycosa] - [Naos 5000] - [HS-260] - [Gigaworks T20] - [Define R4] - [Win8.1 Pro x64]
Mocka är uppkopplad nu Folding
2012-05-07, 16:51   #18

Uzanar

Medlem

Uzanars avatar

Plats: Jorden-Vintergatan

Registrerad: mar 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Absurd Visa inlägg
Liten fundering bara...varför valde du inte 2600K istället då 2700K inte gav något extra för pengarna man la ut, 100MHz mer endast...och vad menar du med "framtidssäkrad"? Då skulle du väl ha köpt en Ivy Bridge istället, du skulle lika gärna kunnat tagit denna för samma pris http://www.inet.se/produkt/5310020/i...ghz-ivy-bridge

...eller är jag helt ute och cyklar?!
Det hade du inte varit OM det inte vore för att jag köpte den från Cdon.se när den kostade 2090kr (efter rabatt) och om jag överklockar den till 5.0Ghz så håller den ett väldigt långt tag jämfört med 3570K.

Jag citerar fredagspanelen- Hittar man en Sandy till ett lågt pris tycker jag att man borde köpa den. -Ja, precis!
__________________
Min tysta men starka vapendragare: [Fractal Design Define R3] ≈ [Corsair AX 850W] ≈ [Nvidia Geforce GTX 780] ≈ [Intel Core i7 2700K@4.8GHz] ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [8GB Corsair Vengeance] ≈ [Asus Sabertooth Z77] ≈ [Samsung Spinpoint F3 1TB] ≈ [Intel 520 180GB] ≈ [Asus Xonar DGX] |
Mitt smidiga moln: Dell Venue 11 Pro ≈ Min förlängning av mig själv: Google Nexus 5
Uzanar är inte uppkopplad
2012-05-10, 15:40   #19

Jekean

Medlem

Jekeans avatar

Plats: Göteborg

Registrerad: dec 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Uzanar Visa inlägg
Det hade du inte varit OM det inte vore för att jag köpte den från Cdon.se när den kostade 2090kr (efter rabatt) och om jag överklockar den till 5.0Ghz så håller den ett väldigt långt tag jämfört med 3570K.

Jag citerar fredagspanelen- Hittar man en Sandy till ett lågt pris tycker jag att man borde köpa den. -Ja, precis!
Är även ganska säker på att de chippen intel väljer att sätta 2700k "nametagen" på är "handvalda" med bättre lödningar och shit..
Har inte än lyckats kolla upp någon bekräftelse på detta men det låter rimligt att man skulle få en gnutta mer potential för lite extra Ca$
__________________
3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ASUS GTX 670 DC2 1300/1900
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!
Jekean är inte uppkopplad
2012-06-29, 18:47   #20

DHead

Medlem

Registrerad: jan 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Simplified Visa inlägg
Låt HT vara igång.

Jag har alltid HT igång och har aldrig märkt någon negativ effekt.
Samma här.

Dock skulle jag vilja tipsa samtliga användare här på sweclockers om det helt suveräna programmet "Process Lasso"; med hjälp av det kan du exempelvis aktivera funktionen "avoid non-physical cores (hyperthreaded)" - du kan alltså "slå av" HT för specifika program/spel, utan att behöva hoppa in i bios och mixtra. Programmet innehåller även massor med andra suveräna funktioner, och ärligt talat så borde ingen Windows-användare vara utan detta program!

Mer att läsa finns på http://www.bitsum.com/prolasso.php - rekommenderas verkligen!
DHead är inte uppkopplad
2012-06-29, 19:04   #21

Nioreh83

Medlem

Plats: Stockholm

Registrerad: jan 2007

Denna funktionalitet finns i aktivitetshanteraren. Högerklicka på programmet "Set Affinity" har jag för mig det heter på engleska windows. Sitter på en svensk XP på jobbet, här heter det "Ange processortilldelning". Genom att klicka ur varannan kärna bör det vara ungefär samma effekt som att slå av HT.
__________________
Core i7 860 @ 3.8GHz HT on | Gigabyte P55M-UD4 | 4 GiB Corsair Dominator | Sapphire R9 290X Tri-X | Intel X25-M 160GB
Nioreh83 är inte uppkopplad
2012-06-30, 01:11   #22

DHead

Medlem

Registrerad: jan 2012

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nioreh83 Visa inlägg
Denna funktionalitet finns i aktivitetshanteraren. Högerklicka på programmet "Set Affinity" har jag för mig det heter på engleska windows. Sitter på en svensk XP på jobbet, här heter det "Ange processortilldelning". Genom att klicka ur varannan kärna bör det vara ungefär samma effekt som att slå av HT.
Sant. Skillnaden jämfört med programmet jag nämnde är att i det så sparas dina inställningar till nästa gång, plus att det som sagt har en massa andra trevliga funktioner som säkerligen kan vara av intresse för många.
DHead är inte uppkopplad
2012-07-06, 02:49   #23

prixt

Medlem

prixts avatar

Plats: Hedemora

Registrerad: feb 2011

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Mocka Visa inlägg
Helt ärligt så minns jag inte men för mig det var viss stuttering och att HT off hjälpte.
Själv har jag en 920. Märkte ingen skillnad mellan HT avstängd eller påslagen i bf3. Men jag har den helst på, håller på med FL Studio, Cinema 4D, Sony Vegas pro 11 och etc.

Skickades från m.sweclockers.com
__________________
01110000 01110010 01101001 01111000 01110100
Processor: Intel Core i7 920 @ 4.2GHz
Moderkort: Asus Rampage II Gene X58
Grafikkort: MSI Radeon R6970 Lightning 2GB
Ram: Corsair Vengeance XMS3 8GB @ 1603MHz
prixt är inte uppkopplad Folding
2012-07-09, 11:21   #24

straatMan

Medlem

Plats: Katrineholm

Registrerad: jan 2006

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Zcenicx Visa inlägg
Antagligen "aldrig hända", i alla fall inte under överskådlig framtid.

Problemet ligger i hur spelmotorer fungerar. De flesta beräkningar i spel är seriella (A leads to B leads to C) och blir alltså en enda tråd. En del beräkningar kan brytas ut ur detta och skötas i en andra eller till och med tredje tråd, men det är i sammanhanget ganska lite. En del modernare spel har även en separat tråd för AI, men återigen blir det svårt att köra flertrådad AI då beräkningarna fortfarande är sammanlänkade och beroende av varandra. För att ytterligare krångla till det är AI'n ofta beroende av data från spelmotorns tråd, så denna beräkningskedja kan aldrig utnyttjas fullt ut.

Här har du huvudanledningen till att tvåkärniga processorer fortfarande fungerar bra i de flesta spel. Du har helt enkelt inte fler trådar än så att hantera.
Det finns undantag, och då pratar vi huvudsakligen om konsolporteringar, där man faktiskt delar upp AI'n i flera delar. Den blir totalt urusel på att faktiskt utnyttja kraften i en (modern) CPU's kärnor, men för en lågt klockad cellprocessor med begränsad kraft i varje kärna (läs PS3/360) är det en bra lösning.

Sedan har du även grafikmotorn. Det är normalt sett långt ifrån den mest krävande motorn i spelet för processorn att hantera, men teoretiskt kan du dela upp bilden i lika många trådar som det finns modeller i bilden. Praktiskt sett däremot är det svårt att faktiskt utnyttja den här parallelliseringen fullt ut, helt enkelt för att det blir exponentiellt svårare att synkronisera databehandlingen mellan trådarna utan att få extrema förluster i den här synkroniseringen. Likaså är det inga extrema mängder data man faktiskt måste behandla vilket gör det mindre viktigt att sprida belastningen.


Vad landar man då med? Jo, exakt vad vi ser i dagsläget. Två-tre trådar, en som hanterar grafikmotorn och en som hanterar spelmotor, samt eventuellt en som hanterar AI.


Vad är det då som gör att vi ser en utveckling mot flerkärnigt? Jo, det är att det finns en del i spel som faktiskt går alldeles utmärkt att flertråda och som är väldigt, väldigt tung för en CPU att beräkna.

Fysik.

Däremot kommer fysiken inte att stanna kvar på processorn särskilt länge till. Vi har redan PhysX som kan hanteras av GPU, vi har redan (även om det inte används ännu) stöd för GPGPU-fysik i både DirectCompute och OpenCL.


Så, för att komma till någon form av slutsats... vi lär inte se spel kräva mer än fyra kärnor på ett bra tag, såvida ingen kommer på något sätt att helt skriva om spelreglerna för hur spelmotorer och/eller AI fungerar. Det är inget vi ser framför oss just nu och det kommer att skapa ganska stora rubriker när det händer. Från dess kommer det också att ta ett bra tag tills vi faktiskt ser spel som utnyttjar denna nya teknik, speciellt då det inte direkt är något som kan läggas till i efterhand utan är själva grunden resten av spelet byggs kring.
Tack för ditt svar. Jag står i valet och kvalet inför antingen i5 eller i7 då jag i veckan ska bygga ihop en ny dator. Har lutat åt en i5 för det mesta, men har inte (innan jag läste ditt inlägg) fått en bra förklaring till vad som är bra för spel. Samtidigt vill man ju vara framtidssäker, vilket har gjort mig tveksam till om en 4-kärnig processor verkligen är det bästa att satsa på.

Känns som jag har fått en bra förklaring, och då jag (förmodligen) kommer köpa ett nVidia 680 som har PhysX så misstänker jag att jag är rätt framtidssäker trots allt!
__________________
Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |
straatMan är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker