Verktyg Visningsval
2012-05-07, 14:12   #1

Fränkie

Medlem

Plats: Knivsta

Registrerad: maj 2009

Latens vs Hastighet

Hej

Jag satt och jämförde dessa minnen, först och främst hastigheten och började då undra varför de långsammare minnena var dyrare

http://www.inet.se/produkt/5315205/c...e-quad-channel
http://www.inet.se/produkt/5308812/g...sz-performance

Men så såg jag att de långsammare hade högre latens och lägre spänning. Vad blir riktigt skillnaden med dessa? Jag är främst intresserad av att kanske använda 24gb till RAMdisk / RAMcache, trots att jag inte känner mig helt 100 på skillnaden och vad det innebär, annat än snabbare laddningstider.

Vid RAMdisk måste du sätta över specifika program som du vill ska gå snabbare över till RAMdisken?

RAMcache innebär att alla laddningstider som använder sig av RAM går snabbare?

Har läst en del på forumet här men de verkar mest visas olika laddningstider, betydligt snabbare än SSD diskar. Samt att SSD disken får arbeta mindre.

mvh
Fränkie är inte uppkopplad
2012-05-07, 14:22   #2

Devildoll

Medlem

Devildolls avatar

Plats: Hemma

Registrerad: okt 2005

Prisskillnaden ligger nog mest i att det ena paketet består av 8 GB moduler medans det andra består av billigare 4 GB moduler.

Angående prestandaskillnad så vet jag ej om det är någon märkbar skillnad mellan paketen.

Ramdisk har jag inte så särskilt mycket erfarenhet, men ja ramdisken blir ju i princip som en temporär hårddisk du kan flytta över saker du vill ska ladda snabbare till.

Du behöver bekymra dig om att ssd'n arbetar ihjäl sig utan en ramdisk vid sin sida.
| HAF932 | i7 920 @ 3.7 GHz | ASUS P6T Deluxe V2 | 3x2 GB DDR3 @ 1400 MHz | HD 7970 | ASUS Xonar ST | OCZ Vertex 3 MI 120 GB + 2x WD Black 640 GB @ raid 0 + 2x Samsung 500 GB @ raid 0 | Win7 Ultimate 64-bit |
Devildoll är inte uppkopplad Folding
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Senaste privatannonserna

Prylar säljes, köpes, bytes och skänkes

Skänkes
Sök jobb