Citat:
Ursprungligen inskrivet av
add9400
grejen är den att jag köpte en ssd idag, samsung 830 och de flesta får runt 450-500mb/sec med dom i tester och jag får runt 270mb/s efter lite läsning osv så kom jag och några på forumet fram till att det är för att 6gb/s slottarna är marvell, och marvell är väldigt sega och skapar jätte mycket problem! Så vill bli av med marvell i sata kontakterna så att ssdn blir snabbare.
Det spelar ingen roll kan jag börja med att säga, jag körde ASUS Rampage II Extreme X58 för ett par månader sen med SATA2 och en Corsair Force GT 120GB SSD, sedan bytte jag moderkortet till ett EVGA X58 SLI Classified som även det endast hade SATA 2, köpte sedan en till Corsair Force GT 120GB SSD så kör dom i Raid-0 nu, 222GB Partion och får ut i princip precis dubbla överföringshastigheten, från 300 (275MB/s) till 600 (550MB/s), märker absolut ingen skillnad på något vis
Att du fixerar på överföringshastigheten är ditt problem, allt du tror om det kan du radera och läsa på igen, användningsområdena för hög överföringshastighet är väldigt specifika, du kommer knappast märka minsta skillnad om du köper nytt moderkort, det är Access tiden man vill åt på en SSD, alltså när den letar upp filer behöver den inte söka runt på en platta, utan hittar det direkt, det är "SSD i ett nötskal", så överföringshastigheterna är mycket mindre viktigt
Rekommenderar STARKT att INTE byta ut Moderkort och CPU, som sagt du kommer inte märka skillnaden, du kommer bara förlora pengar, ork och tid